huoltovapaan akun lataus normilaturilla?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

huoltovapaan akun lataus normilaturilla?

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 7.2.2007 17:54

exiden x-tra huoltovapaa akku, tarttis vähä lattailla ja paikkakunnalta löytyi vain normaaleita latureita. haaviin jäi bosch kl 1204 (4A) laturi.
boschin manuaalissa oli mainintaa notta tämä tuote sopii vain rajoitetusti täysin huoltovapaille akkuille :|
kellää tietoa/kokemusta?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.2.2007 19:05

Tolla virralla ei pitäis olla mitään ongelmaa.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 7.2.2007 19:16

tattis tiedosta!
sitten vain toinen akunkenkä irti ja latailemaan

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 8.2.2007 16:39

noniih, latausjännite näytti olevan 16.1V
aika kovasti koittaa syöttää jännitettä.
liekköhä laite ehjä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.2.2007 16:56

Juu ei ole enää hyvä latausjännite... Tuolla poreilee vesi pois ja vetyä tulee reippaasti.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 8.2.2007 17:22

pääseekö ne vesi haihtumaan pois noista huoltovapaistakin akuista (umpinaisia)?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.2.2007 17:25

Se hajoaa vedyksi ja hapeksi ja jos ei pääse pois akusta niin akku halkeaa jostain, eli kyllä siellä jossain pieni reikä pitää olla. Täysin hermeettisiä ne ei voi olla.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 8.2.2007 17:27

kiikutetaanpas sitten laturi takaisin liikkeeseen :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.2.2007 17:29

Jos sulla on joku edullisempi jännitemittari niin sekin saattaa kyllä heittää, mutta kuulostaa että liikaa jännitettä silti on.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 8.2.2007 17:32

kyllä se oikeaa näyttää. jospa myyjä antais rahat takaisin ja laittaisi ctekin tilaukseen.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 8.2.2007 18:06

Oliko toi huippujännite vai keskiarvo? Laturit eivät anna kunnon tasajännitettä eikä akun lataus sitä vaadikaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.2.2007 18:11

Melko normaalia. Mittasin juuri toisen merkin 4A laturin, joka täyteen varattuun akkuun työntää 15.8V jännitettä. Kokemuksesta sanoisin, että kyllähän akku tuolla jännitteellä jo porisee, mutta jonkin aikaa saa varata, ennen kuin kuiviin kiehuu. 2.7V/kenno alkaa olla kipuraja.
Yleensä noissa on siltakytketty tasasuuntaaja, jolloin (tasa)jännitettä voi edes jotenkin mitata, mutta joskus noissa on puoliaaltosuuntaajiakin. Periaatteessa yhdelläkin diodilla saa puskuroidun laturin toteutettua.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 8.2.2007 18:38

oliskohan 1-1.5 tuntia kerinnyt ladata kaikenkaikkiaan. jospa se akku ei olis menny pilalle vielä tuosta. akku on vaikea tuossa irroittaa niin toinen napa vain pois ja lämmitin akkua sisälämmittimellä. vastaa melkein huoneenlämpöä :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa