Täytyis väsäillä hiacen 2.2l dieselille "yhden napin" käynistyautomatiikka, eli käyttäjä painaa nappia ja kone repii itsensä käyntiin.
Ohjauksen toteutan mikrokontrollerilla, jonka ohjelma tarkistaa öljyt, vedet, jännitteet jne ennen käynnistysyritystä.
Mutta: mistä nappaan tiedon, koska kone on käynnistynyt? kierrosluvun nopea muutos, öljynpaine..?
Saa kysellä ja neuvoa muutenkin..
Projektina käynnistysautomatiikka dieselille.
Valvoja: ffp jäsenet
Öljynpaine vois olla hyvä triggeri, kuten myös esimerkiksi kierrosluvun nousu yli 700 rpm. Startillahan se kone pyörii jotain enemmän tai vähemmän alta 300 kierrosta minuutissa. Kannattaa myös perehtyä sähköisen kaksoiskäynnistyksen eston toimintaan. Muistaakseni se toimi jotenkin siten että kun latauksen merkkivalon yli oleva jännite-ero menee nollaan niin käynnistyspiirin toiminta katkeaa. Logiikallahan siihen saa toteutettua useammankin ehdon, esim että öljynpainetta on, kierrosluku yli 700 ja lataus toimii tms ennenkuin starttaus lopetetaan.
Kannattaa myös perehtyä sähköisen kaksoiskäynnistyksen eston toimintaan
Onko tuossa ideana muuta, kun että estetään tahallinen (tai tahaton) startin hyökkääminen kehälle jne kun moottori on käynnissä?
Aihiona on vielä pelkkä moottori, että laitan tohon samaan hehkujen ohjaukset, kun en tullut toimeen haisulin hehkuboksin kanssa.
ja lataus toimii tms ennenkuin starttaus lopetetaan.
Koneen mukana pyörii kokoajan generaattori, että mielellään starttais vaan sen verran kun on tarpeellista. Laturihan ei välttämättä herää heti?
Mahdollisia kylmä-/ pakkokäynnistyksiä varten tulee namuaalinappulat, eli hehkut, pa-solenoidi ja startti. Sillon saadaan laitos käyntiin vaikka huoltotilanteessa. Eli "poikeustiloja" ei tossa triggauksessa tarvitse huomioida..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
joo, ei se välttämätön ole, mutta samalle satiaiselle tulee muutakin, mm. käyntilämpöjen odottelu tyhjäkäynnillä, jonka jälkeen käsketään ruiskupumpun säätölaitteen ajamaan käyntikierroksille. Vastaavasti, kun käyttö loppuu, jäähdytellään tyhjäkäynnillä ja sitten vasta sammutetaan.
Eikä tohonkaan vielä sitä uC:tä tarvita, mutta sitä on tungettu joka paikkaan, niin laitetaan se tohonkin.
Eikä tohonkaan vielä sitä uC:tä tarvita, mutta sitä on tungettu joka paikkaan, niin laitetaan se tohonkin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Oma siirrettävä "voimalaitos" on tosiaan työn alla... Jos jonkin näköstä "patenttia" on tulossa, yritän tehdä itse kaikki mitä selkänahasta irtoo..
Hehkuilla näyttää olevan shunttivastus ja lohkossa lämpöanturi, näitä hyödynnetään hehkuboksissa, mutta voisko pelkän lämpöanturin varassa toimia? ilm. hiacen hehkut ei rajota ite virtaansa?
Hehkuilla näyttää olevan shunttivastus ja lohkossa lämpöanturi, näitä hyödynnetään hehkuboksissa, mutta voisko pelkän lämpöanturin varassa toimia? ilm. hiacen hehkut ei rajota ite virtaansa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa