väärä diagnoosi->iso lasku tyhjästä->kuka maksaa?
Valvoja: ffp jäsenet
väärä diagnoosi->iso lasku tyhjästä->kuka maksaa?
Elikkäs tossa muutamia kuukausia sitten passatissani (vm 97, 1.9tdi autom.) oli ongelmia joiden luulin johtuvan automaattivaihdelaatikosta ja vein auton automaattilaatikkokorjaamolla, jossa vahvistettiin epäilyni. Automekaanikko sanoi laatikon pohjalta löytyneiden jäysteiden perusteella että planeetan neulalaakerit ovat menossa paskaksi ja koko laatikko pitää purkaa osiksi.
Korjautin laatikon kuitenkin toisessa korjaamossa, koska heiltä sain työt halvemmalla.
"Korjattuaan" laatikon vain enklantia puhunut mekaanikko sanoi että ei löytänyt laatikosta mitään varsinaista vikaa, mutta kuitenkin sanoi että kytkinlevyt olivat kuluneet/palaneet osittain mustiksi ja vaihtoi ne/osan niistä. Sanoi myös että ko autossa on sellainen ohjelmisto vika että se vaihtaa myöhässä neloselle ja siltä pois. Mutta varsinaisten ongelmien aiheuttajaa ei kuitenkaan laatikosta löytynyt.
Kun lähdin korjaamosta auto edelleen hyppyytti kierroksia 1000 ja 2000 välillä kylmänä (joka oli siis yksi vioista ennen korjausta) ja sanoin tästä heti mekaanikolle joka sanoi sen johtuvan jostain mitä en nyt muista, mutta pointti tässä lauseessa on se että se oli kuulemma normaalia kylmällä koneella. Tämä kuulosti kyllä silloin jo oudolta.
Kävin sitten sekaisten tunteiden vallassa ajelemassa autolla pillurallia ja se toimi normaalisti joten ajoin kotiin ja jatkoin normaalia eloa, parin viikon verran.
Hitaasti mutta varmasti suurin osa ongelmista alkoi ilmetä uudestaan. Ensin auto alkoi taas hyppyyttämään kierroksia. Syy tähän paljastui likaisesta ilmamassamittarin suodattimesta ja rikkinäisestä ilmamassanmittarista. Kun ne vaihdettiin vika häipyi.
Nyt ennen joulua eräs toinen vika palasi. Auto menee enempi kaasua poljettaessa sellaiseen vikatilaan että iso osa hepoista karkaa jonnekin ja auton kiihtyminen kestää niin kauan että maantielle liityttäessä hävettää. Tämän vian "korjautin" vw huollossa (joka muuten maksoi sievoiset 350e) ja nyt ehdin pari viikkoa ajella ja sama vika on takaisin. Tosin lievempänä kuin ennen. Vw huollossa vaihtoivat muistaakseni toisen magneettiventtiileistä ja nyt epäilivät sen toisen hajonneen. Tämä taas kuulostaa musta oudolta koska noiden hajoaminen piti kuulemma olla aika harvinaista.
Nyt pari päivää sitten taas kolmas vanhan vika palasi. Eli kylmänä auto vaihtaa pysähdyttäessä vapaaalle ja kun painaa kaasua niin ensin kierrokset vaan nousevat sekunnin-parin ajan ja sitten vasta rotisko liikahtaa nytkähtäen eteenpäin. Vika häviää kun kone vähän lämpenee.
Nyt siis olen maksanut v*tun kalliista laatikkorempasta ja parin kuukauden päästä olen saanut kaikki samat ongelmat autooni takaisin.
Tosi pitkä sepustus siis vaikka kysymys oli jo tossa otsikossa. Pahoitteluni kaikille jotka tuhlasivat aikaansa tämän läpilukemiseen. Turhautumisen välttämiseksi voitte myös kommentoida tilannetta kokonaisuutena.
Korjautin laatikon kuitenkin toisessa korjaamossa, koska heiltä sain työt halvemmalla.
"Korjattuaan" laatikon vain enklantia puhunut mekaanikko sanoi että ei löytänyt laatikosta mitään varsinaista vikaa, mutta kuitenkin sanoi että kytkinlevyt olivat kuluneet/palaneet osittain mustiksi ja vaihtoi ne/osan niistä. Sanoi myös että ko autossa on sellainen ohjelmisto vika että se vaihtaa myöhässä neloselle ja siltä pois. Mutta varsinaisten ongelmien aiheuttajaa ei kuitenkaan laatikosta löytynyt.
Kun lähdin korjaamosta auto edelleen hyppyytti kierroksia 1000 ja 2000 välillä kylmänä (joka oli siis yksi vioista ennen korjausta) ja sanoin tästä heti mekaanikolle joka sanoi sen johtuvan jostain mitä en nyt muista, mutta pointti tässä lauseessa on se että se oli kuulemma normaalia kylmällä koneella. Tämä kuulosti kyllä silloin jo oudolta.
Kävin sitten sekaisten tunteiden vallassa ajelemassa autolla pillurallia ja se toimi normaalisti joten ajoin kotiin ja jatkoin normaalia eloa, parin viikon verran.
Hitaasti mutta varmasti suurin osa ongelmista alkoi ilmetä uudestaan. Ensin auto alkoi taas hyppyyttämään kierroksia. Syy tähän paljastui likaisesta ilmamassamittarin suodattimesta ja rikkinäisestä ilmamassanmittarista. Kun ne vaihdettiin vika häipyi.
Nyt ennen joulua eräs toinen vika palasi. Auto menee enempi kaasua poljettaessa sellaiseen vikatilaan että iso osa hepoista karkaa jonnekin ja auton kiihtyminen kestää niin kauan että maantielle liityttäessä hävettää. Tämän vian "korjautin" vw huollossa (joka muuten maksoi sievoiset 350e) ja nyt ehdin pari viikkoa ajella ja sama vika on takaisin. Tosin lievempänä kuin ennen. Vw huollossa vaihtoivat muistaakseni toisen magneettiventtiileistä ja nyt epäilivät sen toisen hajonneen. Tämä taas kuulostaa musta oudolta koska noiden hajoaminen piti kuulemma olla aika harvinaista.
Nyt pari päivää sitten taas kolmas vanhan vika palasi. Eli kylmänä auto vaihtaa pysähdyttäessä vapaaalle ja kun painaa kaasua niin ensin kierrokset vaan nousevat sekunnin-parin ajan ja sitten vasta rotisko liikahtaa nytkähtäen eteenpäin. Vika häviää kun kone vähän lämpenee.
Nyt siis olen maksanut v*tun kalliista laatikkorempasta ja parin kuukauden päästä olen saanut kaikki samat ongelmat autooni takaisin.
Tosi pitkä sepustus siis vaikka kysymys oli jo tossa otsikossa. Pahoitteluni kaikille jotka tuhlasivat aikaansa tämän läpilukemiseen. Turhautumisen välttämiseksi voitte myös kommentoida tilannetta kokonaisuutena.
Siskolle kävi vastaavasti bemarin korjautuksessa.Epäilivät merkkiliikkeessä tyhjäkäynnin heilahteluun syyksi ilmamäärämittarin rikoutumista.Osa vaihdettiin ja useampi satanen laskua perään.Autoa ei luultavasti edes koeajettu korjauksen jälkeen sillä, vika oli edelleen tallessa ja havaittavissa heti auton lämmettyä. Lopulta sama korjaamo vaihtoi todellisen vian aiheuttajan eli lambda-anturin ja lisää laskua. Aikaisempaa turhaa remonttia ja varaosia ei hyvitetty millään tavalla. Veli vielä tarkisti vanhan ilmamäärämittarin toiminnan ammattikorkean autolabrassa Boschin-värkeillä ja vikaa ei ollut! Taistelua korvauksista ei koskaan käynyt, mutta luulempa, että korjaamo olisi ollut loppupelissä vastuussa.
kerrotko vielä miksu että miten se oli mun omaa tyhmyyttä?
Selitin tarkasti jokaisen vian mitä autossa oli siihen aikaan useaan korjaamoon ja kukaan ei missään osannut pelkästään oireiden perusteella arvata mitä autossa oli vikana. Ja munko pitäisi autoalan epäammattilaisena heti tietää että mistä ko viat johtuivat?
Laatikko "korjattiin" juuri juvanmalmilla.
Selitin tarkasti jokaisen vian mitä autossa oli siihen aikaan useaan korjaamoon ja kukaan ei missään osannut pelkästään oireiden perusteella arvata mitä autossa oli vikana. Ja munko pitäisi autoalan epäammattilaisena heti tietää että mistä ko viat johtuivat?
Laatikko "korjattiin" juuri juvanmalmilla.
Laatikon korjauksen suhteen ainakin on turha hakea ketään vastuuseen. Jos joku korjaamo on todennut vian syyn, niin ei ole heidän vastuullaan se mitä joku toinen on tehnyt lootalle. Eikä oikein tuota toistakaan pajaa voi syyttää, jos he ovat tehneet pyytämäsi korjaukset eivätkä ole itse diagnosoineet vikaa. Jos sama paikka olisi tehnyt sekä diagnoosin että korjauksen niin sitten voisi jotain saumoja olla vaatia hyvitystä. Nyt tuskin on.
niin no
Se ensimmäinen korjaajahan teki diagnoosin sen perusteella kun vaihdelaatikon alakannen päältä löytyi kasa messinkijäystettä ja planeetan neulalaakerin palasia.
Mitäköhän sen juvanmalmin korjaaja olisi sitten sanonut kun olisi avannut laatikon alakannen ja löytänyt sieltä runsaasti metallijäystettä ja neulalaakerin palasia? Tuskin olisi mitään erillaista sanonut kuin se toinen korjaaja.
Se jäi pikkasen epäselväksi että miten sinne sitä jäystettä ja niitä laakerin palasia oli joutunut koska planeettasarja oli tosiaan ehjä. Ilmeisesti edellinen omistaja oli korjauttanut juurikin tuon ongelman ja silloin ei oltu alakantta puhdistettu?.
Toiseksi en väittänytkään korjaajalle missään vaiheessa tietäväni varmasti mitä vikaa autossa oli. Kerroin vain oireet ja sanoin että toisessa korjaamossa mekaanikko sanoi että planeetan neulalaakerit ovat paskana.
Tottahan se nyt kuuluu autokorjaajan normaaleihin menettelytapoihin että kuunnellaan ja kokeillaan itse mitä autossa on vikana eikä aleta suin päin asiakkaan arvailujen perusteella tekemään mitään, varsinkaan noin isoja remppoja.
Sellainen kyssäri vielä että mitenköhän laskuttavat volkkarilla kun kävin juuri ennen joulua vaihtamassa jonkun magneettiventtiilin, mutta vika ei korjaantunut vaan tuli melkein heti takaisin. Sovittiin tossa pari päivää sitten että varaan sinne ajan talvilomalla, että ei sen takia tarvitsisi olla päivää pois töistä, joten korjaus on siksi pikkaisen viivästynyt.
Eikai ainakaan täyttä hintaa voi joutua maksamaan jos käy samaa vikaa korjauttamassa parin viikon välein?
Se ensimmäinen korjaajahan teki diagnoosin sen perusteella kun vaihdelaatikon alakannen päältä löytyi kasa messinkijäystettä ja planeetan neulalaakerin palasia.
Mitäköhän sen juvanmalmin korjaaja olisi sitten sanonut kun olisi avannut laatikon alakannen ja löytänyt sieltä runsaasti metallijäystettä ja neulalaakerin palasia? Tuskin olisi mitään erillaista sanonut kuin se toinen korjaaja.
Se jäi pikkasen epäselväksi että miten sinne sitä jäystettä ja niitä laakerin palasia oli joutunut koska planeettasarja oli tosiaan ehjä. Ilmeisesti edellinen omistaja oli korjauttanut juurikin tuon ongelman ja silloin ei oltu alakantta puhdistettu?.
Toiseksi en väittänytkään korjaajalle missään vaiheessa tietäväni varmasti mitä vikaa autossa oli. Kerroin vain oireet ja sanoin että toisessa korjaamossa mekaanikko sanoi että planeetan neulalaakerit ovat paskana.
Tottahan se nyt kuuluu autokorjaajan normaaleihin menettelytapoihin että kuunnellaan ja kokeillaan itse mitä autossa on vikana eikä aleta suin päin asiakkaan arvailujen perusteella tekemään mitään, varsinkaan noin isoja remppoja.
Sellainen kyssäri vielä että mitenköhän laskuttavat volkkarilla kun kävin juuri ennen joulua vaihtamassa jonkun magneettiventtiilin, mutta vika ei korjaantunut vaan tuli melkein heti takaisin. Sovittiin tossa pari päivää sitten että varaan sinne ajan talvilomalla, että ei sen takia tarvitsisi olla päivää pois töistä, joten korjaus on siksi pikkaisen viivästynyt.
Eikai ainakaan täyttä hintaa voi joutua maksamaan jos käy samaa vikaa korjauttamassa parin viikon välein?
Tuo on vähä vaikea.. Jos tulee asiakas joka sanoo että tuossa on vika niin kylläpä se on siitä lähdettävä liikkeelle..
T: pienkonekorjaaja (kolmas ammatti)
(todella vaikea sanoa asiakkaalle vastaan jos tiedät ko. mallin oikean vian ja asiakas sanoo että ei kun se on tuossa se vika, ei liity tähän aiheeseen. ihan vain esimerkkinä)
T: pienkonekorjaaja (kolmas ammatti)
(todella vaikea sanoa asiakkaalle vastaan jos tiedät ko. mallin oikean vian ja asiakas sanoo että ei kun se on tuossa se vika, ei liity tähän aiheeseen. ihan vain esimerkkinä)
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
kyllä on täs ny tullu huomattua että se on aivan se ja sama mitä asiakas sanoo viaksi/epäilyksi aiheuttajasta. tässä ei ole mitään poikkeuksia. ne harvat kerrat mitä on tehty niinkuin asias haluaa'/on uskotellut viaksi on 99% turhaa työtä.. ihme juttu jos "ammattilais" korjaajat eivät tuota ole vielä huomanneet.. (e: tässä tapauksessa en toki asiaa ihmettele jos oot kerran laakerinpaloista tms puhunut)
toki asiakasta voi asiasta syyttää/laskuttaa surutta jos asiakas on sanonut missä vika on/tai mitä pitää vaihtaa/korjata, mitäs menevät puhumaan jos eivät tiedä..
ja tähän nyt ei pidä sekoittaa asiaa jos asiakas kuvailee vikaa, auttaa aina hommassa, mutta pointtina et vian paikallistaminen on AINA tehtävä itse, jos haluaa välttyä ylimääräseltä hommalta..
eli tässä tapauksessa en usko että voit palautuksia/hyvityksiä pyytää ainakaan laatikon osalta, jos kerran oot itte menny sanomaan et sieltä on se ja se paskana (kuten nyt ymmärtäisin jos asiakas tulisi sanomaan että löyty laakerinpaloja tms)
entäs toi vwllä tehty huolto, tutkiko ne siel itte asian et magneettiventtiili sökö? jos pystyt kerran todistamaan että ne venttiili minkä ne sinne vaihtoi oli turhaa touhua, tai et vika on samas venttiilis taas niin periaattees ne on jonkinverran velvollisia osallistumaan kustannuksiin.. toki vaan mun mielipide, sielä ollaan varmaa asiasta erimieltä..
t: ei niin pienkonekorjaaja (toinen ammatti) :)
toki asiakasta voi asiasta syyttää/laskuttaa surutta jos asiakas on sanonut missä vika on/tai mitä pitää vaihtaa/korjata, mitäs menevät puhumaan jos eivät tiedä..
ja tähän nyt ei pidä sekoittaa asiaa jos asiakas kuvailee vikaa, auttaa aina hommassa, mutta pointtina et vian paikallistaminen on AINA tehtävä itse, jos haluaa välttyä ylimääräseltä hommalta..
eli tässä tapauksessa en usko että voit palautuksia/hyvityksiä pyytää ainakaan laatikon osalta, jos kerran oot itte menny sanomaan et sieltä on se ja se paskana (kuten nyt ymmärtäisin jos asiakas tulisi sanomaan että löyty laakerinpaloja tms)
entäs toi vwllä tehty huolto, tutkiko ne siel itte asian et magneettiventtiili sökö? jos pystyt kerran todistamaan että ne venttiili minkä ne sinne vaihtoi oli turhaa touhua, tai et vika on samas venttiilis taas niin periaattees ne on jonkinverran velvollisia osallistumaan kustannuksiin.. toki vaan mun mielipide, sielä ollaan varmaa asiasta erimieltä..
t: ei niin pienkonekorjaaja (toinen ammatti) :)
Viimeksi muokannut volksvääken, 7.2.2007 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joskus vaan tullu palautetta jos olet korjannut sen oikean vian etkä sitä mitä asiakas on sanonut vaikka lopputulos on toimiva tuote... Elämä on ja asiakas on aina oikeassa :D
B&S 3.5 hp "tuttiryyppykone" on yks oiva esimerkki..Siinä on kalvo joka nykybensalla kopristuu talvessa ja keväällä niitä lykätään pajalle sata peräkkäin että käynti "huopaa".. Sanon että juu siitä on varmaan se kalvo menny maksaa 5€ ja työ saman. Asiakas taas tuumaa jotain ihan muuta tyyliin "ostin uuden viime kesänä, just vaihdettu, ei siinoo vika kun tuossa tms"... Siinä sitten korjaat sitä ja tätä ja laskuakin olis pakko kirjottaa ettei mennä tappiolle niin johan kitistään kun vika ei olekkaan korjattu jos kalvo on kielletty vaihtamasta.. Onneksi kaikki ei ole näitä ja tääkin taas vain ESIMERKKI!
B&S 3.5 hp "tuttiryyppykone" on yks oiva esimerkki..Siinä on kalvo joka nykybensalla kopristuu talvessa ja keväällä niitä lykätään pajalle sata peräkkäin että käynti "huopaa".. Sanon että juu siitä on varmaan se kalvo menny maksaa 5€ ja työ saman. Asiakas taas tuumaa jotain ihan muuta tyyliin "ostin uuden viime kesänä, just vaihdettu, ei siinoo vika kun tuossa tms"... Siinä sitten korjaat sitä ja tätä ja laskuakin olis pakko kirjottaa ettei mennä tappiolle niin johan kitistään kun vika ei olekkaan korjattu jos kalvo on kielletty vaihtamasta.. Onneksi kaikki ei ole näitä ja tääkin taas vain ESIMERKKI!
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
sanottakoon vielä että sitä jäystettä oli laatikon sisällä ympäriinsä ja jos ei muuta niin ainakin tosta laatikon avaamisesta oli se hyöty että saatiin se pois sieltä. Luulisi että enemmän tai myöhemmin sekin olisi aiheuttanut ongelmia.
Toi hevosvoimien katoaminen on taas näitä mystisiä vikoja. Autoa käytin silloin ennen joulua kahteen kertaan volkkarilla ja siellä sitä ihmeteltiin usean korjaajan voimin ja korjattiinkin ensin jotain muuta (en muista mitä) ja sitten vasta vaihdettiin toi venttiili. Sekään ei siiten ollut se oikea ratkaisu.
Vaikeaksi tästä tilanteesta tekee juuri sen että vika on satunnainen ja välillä esiintyy huomattavasti lievempänä kuin joskus muulloin. Sitä ei siis välttämättä kaupunkiajossa huomaa moneeen viikkoon varsinkin kun nyt on kaikki tiet olleet sellaista perunapeltoa että ei ole tullut rajusti kaasua poljettua.
Toi hevosvoimien katoaminen on taas näitä mystisiä vikoja. Autoa käytin silloin ennen joulua kahteen kertaan volkkarilla ja siellä sitä ihmeteltiin usean korjaajan voimin ja korjattiinkin ensin jotain muuta (en muista mitä) ja sitten vasta vaihdettiin toi venttiili. Sekään ei siiten ollut se oikea ratkaisu.
Vaikeaksi tästä tilanteesta tekee juuri sen että vika on satunnainen ja välillä esiintyy huomattavasti lievempänä kuin joskus muulloin. Sitä ei siis välttämättä kaupunkiajossa huomaa moneeen viikkoon varsinkin kun nyt on kaikki tiet olleet sellaista perunapeltoa että ei ole tullut rajusti kaasua poljettua.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
^juu no siinä mielessähän oli ihan asiallinen avaus kumminkin et sai laatikon puhtaaksi.. on ne hienoja vehkeitä nää uudet autot kun ees merkkiliikkeet ei loppupeleis kunnolla tunnu niiden päälle ymmärtävän ja/tai tietokonekkaan ei ole kunnolla selvillä mitä konees tapahtuu <-(mahtaako olla vaan osaamisen puutetta)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa