Aquamist 1S

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-JUPE-
-
Viestit: 93
Liittynyt: 18.12.2006 14:00

Aquamist 1S

ViestiKirjoittaja -JUPE- » 4.2.2007 20:49

Eli tommosen olen ajatellut hommata ja mietin miten tuollainen asennetaan. Eli pumppu imee vettä säiliöstä, mutta mistä se tietää kuinka paljon se tunkee vettä koneeseen? Pystyykö itse asentamaan? Onko oikeasti paljonkin hyötyä?
http://www.sporttiauto.com/tuotteet/aquamist/fi_FI/1S/
kiitos...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 4.2.2007 21:45

Kun saavutetaan haluttu ahtopaine, niin tuo suihkii vettä niin kauan kunnes ahtopaine menee alle halutun. Ja määrä määräytyy ihan suuttimen koon mukaan.
Jos osaa pari reikää porata, läpiviennin tehdä ja osaa esimerkiksi lisävalot kytkeä. Niin tuon asentaa helposti.
Toiset kehuvat että ei kunnon moottoriin tarvitse vettä ruikkia. Jos ahdin on alimittainen ja/tai suuttimien tuotto ei riitä tehoihin nähden , niin veden kanssa läträäminen on vaihtoehto.
Tai ostaa isompi ahdin ja suuttimet.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 4.2.2007 23:13

Jos ahdin on alimittainen ja/tai suuttimien tuotto ei riitä tehoihin nähden , niin veden kanssa läträäminen on vaihtoehto.


Häh? mistäs lähtien se on lisänny ahtimen ja suutinten tuottoa?! Nyt ollaa kyl ihan hakoteillä asian suhteen.
Yleensä vesiruiskutusta käytetään laskemaan ahtoilman lämpötilaa ja palopesän lämpötilaa.
Minusta vesiruutta on viimeinen vaihtoehto tuohon. Kunnon välijäähdytin vaan.
Ei tarvitse läträtä veden ja metanolin kanssa. Parhaiden tiedot saat tuosta asennuksesta ja toiminnasta tuolta sporttiautosta.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.2.2007 8:42

Ei se lisääkkään ahtimen/suuttimien tuottoa (enhän minä edes niin missään sanonut), mutta selvensit syyn miksi vettä koneeseen ruikitaan.
Eli kun turbokoneesta yritetään ottaa enemmän kuin mitä ahdin/suuttimet/välijäähdytin voi antaa. Niin nimenomaan tuolla vesi ruutalla voidaan viilentää moottoria. Lisäksi suihkiminen tuottaa hieman lisää happea koneeseen sekä nostaa nakutus kynnystä.

-JUPE-
-
Viestit: 93
Liittynyt: 18.12.2006 14:00

ViestiKirjoittaja -JUPE- » 5.2.2007 11:41

Onko kyseisen homman toteuttamiseen mitään vaihtoehtoa, joka olisi halvempi? esim joku kotikonstein toteutettu tai muu vastaava?
Onko järkeä laittaa kun tuo ahdin ja cooleri on jo kasvanut?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 5.2.2007 11:57

Eli kun turbokoneesta yritetään ottaa enemmän kuin mitä ahdin/suuttimet/välijäähdytin voi antaa.

Selitä mitä tuo nyt tarkoittaa kun oon vähän tyhmä näköjään.
Koneesta yritetään ottaa enemmän kuin mitä nuo antaa... TÄH?
No eihän se vaikka menisi 5litraa vettä ja jääkylmää ilmaa niin ei saatana siellä kyllä välijäähyttimen virtaus kasva, ahtimen virtaus tai suuttimien tuotto.

Lisäksi suihkiminen tuottaa hieman lisää happea koneeseen sekä nostaa nakutus kynnystä.

Joo ei se sinne kyl happea lisää suuria määriä mene vaan kylmentää ilmaa jolloin se menee pienempään tilaan ja sitä saadaan sinne lisää ahdettua
LASKEE nakutus kynnystä, ei kannata laittaa jos nostaa :D
vai ymmärsinkö taas väärin, laskee kynnystä, ei lähe nakuttaan niin helpolla, noh ymmärrys kysymys tietty, että kohtuu oikea termi.

Jupe: Miksi sää haluat ton vesiruiskun sinne? Mä ehotan edelleen kunnon välijäähdytintä minkä saat tohon hintaan tai jopa halvemmallakin

-JUPE-
-
Viestit: 93
Liittynyt: 18.12.2006 14:00

ViestiKirjoittaja -JUPE- » 5.2.2007 14:08

Aina täytyy olla jotain tekemistä ja olisi seuraavana hankintalistalla. Cooleri on jo sen kokoinen, että ei sinne ainakaan isompaa mahdu...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.2.2007 16:17

Siis jos väkisin haluaa nostaa ahtopaineet yli sen mitä ahdin/moottori kestää. Eli menee jo tavan laihalle (nakuttaa ylikuumenee). Ja silti pitäisi saada enemmän, niin tällöinhan ratkaisu A: on ostaa isommat suuttimet ja ahdin.
B: Halutaan ensin kokeilla muita kikkoja, niin voidaan laittaa vesiruisku.

Ei tule enempää bensaa eikä ahdin tuota enempää, EI.
Mutta suhteessa konetta voidaan "ylikuormittaa" hieman enemmän vesiruiskun kanssa. Isompi cooleri auttaa myös.
Ja mahdollisesti mukana oleva metanoli nostaa hieman suhteellista käyttö oktaani arvoa. Ja veden mukana tulee hieman lisää happea.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 5.2.2007 17:18

Siis jos väkisin haluaa nostaa ahtopaineet yli sen mitä ahdin/moottori kestää. Eli menee jo tavan laihalle (nakuttaa ylikuumenee). Ja silti pitäisi saada enemmän, niin tällöinhan ratkaisu A: on ostaa isommat suuttimet ja ahdin.
B: Halutaan ensin kokeilla muita kikkoja, niin voidaan laittaa vesiruisku


Nyt ehotan hieman perehtymään asiaan, itsekään en pro olen mutta kirjoittamasi asiat ottavat pahasti silmään.

Miten nostat ahtopaineen semmoiselle alueelle että menee yli kartaston jos ahdin ei siihen pysty? et mitenkään kuin vaihtamalla isomman ahtimen, siinä ei auta vaikka vettä työnnät sinne sen 5litraa. Se ilma "kutistuu" siellä jäähtymisen vaikutuksesta vähän MUTTA se ahdin kun ei sinne siltikään määräänsä enempää voi ahtaa.
Jos mennään laihalle niin silloin ei auta kuin rikastaminen, jos suuttimet eivät sinne jaksa ainetta työntää niin silloin vaihdettava isommat suuttimet ehdottomasti.
Se polttoainekin kun jäähdyttää sitä palotilaa/ilmaa siellä.
Polttoainetta tarpeeksi niin ei kyllä nakuta helpolla kun seos ja sytytys ovat oikein.
Nakutushan on ennenaikaista syttymistä pytyssä, yleensä johtuu liian laihasta seoksesta joka kovan paineen alla syttyy ennen tarkoitettua kohtaa, joo siihen vaikuttaa viileämpi ilma tottakai mutta minua nyt ihmetyttää vaan jadin kertomat asiat. Ehkä oon vaan liian tyhmä niitä ymmärtämään, ehkä en..

Tai meillä on vaan suuri ymmärrysmuuri tässä toisiamme kohtaan.

Nähnyt aika paljon noita oikeasti voimavehkeitä ja kyllä ne on vielä menneet ihan muilla konsteilla kuin vesijäähyillä yms. ja mää en kehu, mää oon vaan nähnyt niitä oikeasti.
Hyvin ovat pärjänneet todella korkeilla, täällä kutsutuilla, amispaineillakin ihan normaalilla ilma/ilma jäähdyttimillä.

Minusta vaan väärä konsti etsiä korjausta asiaan jos kone esimerkiksi nakuttaa, silloin lähtisin muualta korjaamaan. Yksi pointti on kanssa että se vesi loppuu jossain vaiheessa ja aina saa olla lisäämässä ja sitten onkin asiat huonosti kun ollaan vedetty niin tiukalle että vesi loppuukin kesken vedon ja pum.
No, tuonkin saa vältettyä tietty kun käyttää järkeä.
Ehkäpä ennemmin joihinkin One-shot kiihytyspeleihin soveltuva kuten tractorpulling yms.
Hyötynä tietysti tuosta on kun vesisumu saadaan todella hienona sinne: Ennenaikaisen detonaation vaaran vähentyminen, samaan tietty päästään suurempi oktaanisen polttoaineenkäyttämisen kanssa.

Mutta en halua Jupen ideaa toilata, ota vaan kunnolla ensin selvää asiasta, netistä löytyy paljon infoa ihan sanoilla vesiruiskutus googleen jne.
Tietty jos tuon hommaat niin käytä ihmeessä penkissä ennen ja jälkeen, sekä kerro mitä muutoksia muutenkin teit että näkee miten se sitten pelaa käytännössä.
Aquamistin sarjat ovat ainakin laadukkaita ja on ilmeisesti joillekin ollut apua mutta yksi kilpamies tuumasi hyvin: "miksi niitä ei sitten ole joka ikisessä kisa/viri vehkeessä jos niistä on oikeasti erityisen paljon hyötyä"

No kaikki tavallaan. Korjasin vaan muutaman kohdan tai ainakin toivoin korvaavani.
Jatkakaa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.2.2007 19:26

Sanotaan niin että vesiruisku saattaa olla lompakolle sopiva vaihtoehto. Itse en ensimmäisenä olisi itselleni vesiruiskua laittamassa.
Ja lähes missä tahansa turbomoottorissa voidaan ahtopainetta nostaa helpostikin yli sen mitä kone kestää. Ahtopaine ja tuotto on eri asia. Ja pieni ahdin rasittuu liikaa kun se pistetään ahtamaan pitkälti yli mihin se on mitoitettu.


Nakutushan on ennenaikaista syttymistä pytyssä, yleensä johtuu liian laihasta seoksesta joka kovan paineen alla syttyy ennen tarkoitettua kohtaa,

Aivan oikein ja vesi hieman rauhoittaa tilannetta...

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 5.2.2007 19:46

Mulla oli Saabissa just tommonen Aquamisti, ja just samaan vaivaan eli nakutukseen. Kuuleri oli mallia iso. Talvella todella hankala, eli pitää leikkiä metanolin kanssa. Itse tein niin että talveksi vesiruutta pois, ja ahdot alas. Mielestäni toi on aika ylihintainen laite, kun ottaa huomioon että siinä on vain vesipumppu ja painekatkaisin. Ite en panostais moiseen, tarpeeks iso cooleri ajaa kuitenkin saman asian.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.2.2007 20:18

Tätä minä yritin kertoa...

Aquamist vesisuihkutusjärjestelmien tärkeimpänä tehtävänä on estää korkeiden lämpötilojen ja paineiden aiheuttama detonaatio moottorin palotilassa silloin kun efektiivinen puristussuhde on nostettu turbolla tai muulla ahtimella yli itsesytytyspisteen.Vesi on korkean höyrystymislämpönsä (6 kertaa suurempi höyrytymislämpö kuin bensalla) ansiosta erittäin tehokas estämään detonaatiota ja jopa myös vähentämään typenoksideja nykyisissä laihaseosmoottoreissa. Yksinkertaistetusti: Aquamistilla saadaan lisää tehoa ja moottori pysyy koossa!


Aquamist korvaa välijäähdyttimen joissakin tapauksissa ja toimii silloinkin, kun välijäähdyttimellä ei ole toiminta edellytyksiä. Esimerkikisi, kun auto on seisonut paikoillaan ilman jäähdyttävää ilmavirtaa tai driftingissä, jolloin ilmavirtaus koolerin läpi ei ole hyvä auton ollessa pääosin kylki edellä. Myös tilan puute, esimerkikisi moottoripyörissä saattaa olla syy käyttää Aquamistia koolerin sijaan. Parhaisin tuloksiin päästään, kun käytetään sekä kooleria, että Aquamistilla moottorin sisään sumutettavaa vettä. Lisänä veden seassa voidaan käyttää metanolia (max 50%), jolloin tehoa on saatavissa vieläkin lisää!

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 5.2.2007 22:22

Kaikkiin lyhytaikaisiin kilpailutilanteisiin lienee ihan kelvollinen kampe, mut en lähtis asentamaan katuautoon. Varsinkaan, jos sitä on tarkoitus käyttää yhtenä moottorinohjauslaitteena. Yksi heikko lenkki lisää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa