Harrastekuppeli
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Harrastekuppeli
Kaipa tästä pitää jotain kirjoittaa. No auto on -72 vuotinen ja melko hyväkuntoinen. Toimi aikanaan pikkusiskon ensiautona ja ostin sen joku vuosi sitten pois kun sisse siihen kyllästyi. Taustana kerrottakoon, että ensinmäinen autoni 8-vuotiaana oli äidin vanha -68 kupla.
Autoon on nyt jo tehty vapari kone vahvistetulla lohkolla, SCAT'in kansilla, 47mm tuplilla ym. Tilavuus 2.2L. Kone tullaan istuttamaan tuollaisenaan paikoilleen, jotta todetaan auton ajettavuus + päästään eroon mahdollisista kynnenvioista. Tämän jälkeen se ahdetaan muuttuvasiipisellä ja kannet vaihdetaan virtaavampiin. Moottorinohjaukseen megaruutta tai vastaava. Koska tämä on harrastepirssi, niin koneesta ei tehdä mitään järkyttävää, vain tollanen 250-300hv hyvällä alaväännöllä.
Vaihdelaatikko on lukollinen, vahvistetuilla poskilla, suorakytkennällä, karpiolan vetareilla ja navoilla sekä levyjarruilla. Se on kaverilta poistokamaa, kun ei kestänyt 1,5 litraisen turbokoneen jatkeena. No tuolla 1000 kiloisella autolla on kuitenkin ajettu 10,28s vartillla, joten kyllä se pikkutehoisessa kuppelissa on varmasti riittävä.
Koko pirssi on purettu ja pohjattu, tavaratila ja konehuone maalattu, kaaret hitsattu sisälle ja Sparcon kupit sovitettu. Takapenkkiä ei tarvita. Kurviajoon soveltuvaa alustaa tiedustellaan parhaillaan, sillä autoa ei rakenneta varttikäyttöön, vaikka lajista pidänkin. Auto toki pidetään kevyenä, muttei niin kuin varttiajo edellyttäisi.
Väri on lähes orkkis vaaleansininen, koska autosta on tarkoitus tulla lähes orkkis ulospäin lukuunottamatta OZ:n ultraleggera 17" vanteita, bi-xenon valoja ja tummia ikkunoita. Maalaukset hoidan itse, mutta sitä hommaa on tullut tehtyä ennenkin ;)
Tässä mennään ja auton on tarkoitus olla keväällä koekäytössä. Saapa nähdä...
Autoon on nyt jo tehty vapari kone vahvistetulla lohkolla, SCAT'in kansilla, 47mm tuplilla ym. Tilavuus 2.2L. Kone tullaan istuttamaan tuollaisenaan paikoilleen, jotta todetaan auton ajettavuus + päästään eroon mahdollisista kynnenvioista. Tämän jälkeen se ahdetaan muuttuvasiipisellä ja kannet vaihdetaan virtaavampiin. Moottorinohjaukseen megaruutta tai vastaava. Koska tämä on harrastepirssi, niin koneesta ei tehdä mitään järkyttävää, vain tollanen 250-300hv hyvällä alaväännöllä.
Vaihdelaatikko on lukollinen, vahvistetuilla poskilla, suorakytkennällä, karpiolan vetareilla ja navoilla sekä levyjarruilla. Se on kaverilta poistokamaa, kun ei kestänyt 1,5 litraisen turbokoneen jatkeena. No tuolla 1000 kiloisella autolla on kuitenkin ajettu 10,28s vartillla, joten kyllä se pikkutehoisessa kuppelissa on varmasti riittävä.
Koko pirssi on purettu ja pohjattu, tavaratila ja konehuone maalattu, kaaret hitsattu sisälle ja Sparcon kupit sovitettu. Takapenkkiä ei tarvita. Kurviajoon soveltuvaa alustaa tiedustellaan parhaillaan, sillä autoa ei rakenneta varttikäyttöön, vaikka lajista pidänkin. Auto toki pidetään kevyenä, muttei niin kuin varttiajo edellyttäisi.
Väri on lähes orkkis vaaleansininen, koska autosta on tarkoitus tulla lähes orkkis ulospäin lukuunottamatta OZ:n ultraleggera 17" vanteita, bi-xenon valoja ja tummia ikkunoita. Maalaukset hoidan itse, mutta sitä hommaa on tullut tehtyä ennenkin ;)
Tässä mennään ja auton on tarkoitus olla keväällä koekäytössä. Saapa nähdä...
-
- -
- Viestit: 117
- Liittynyt: 26.1.2006 13:23
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Enpä ole suorakytkyllä ajanut. Välityksetkin kuulemma melko hankalat, koska ykkönen superpitkä. No senpä näkee sitten. Murehdin nuo asiat tuonnenpana. Pääasia tässä vaiheessa ei todellakaan ole mukavuus. Sitä varten löytyy pihasta tarpeeksi tehokkaita nykyautoja.
Kuvia tulee joskus, mutten kerkee tuohon nyt, koska vuoden kiireisin työaika on menossaan. Saa poistaa jos ei täytä sääntöjä.
Kuvia tulee joskus, mutten kerkee tuohon nyt, koska vuoden kiireisin työaika on menossaan. Saa poistaa jos ei täytä sääntöjä.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Valmiiksi prepatut Konit + muut rata-ajoon soveltuvat alustanosat tilattu. Kannet vaihtuvat uusiin, vaikkei noilla vanhoillakaan ole ajettu metriäkään. Uusien pitäisi riittää jopa ahtamattomassa melko mukavasti tuohon hakemaani teholuokkaan.
Jarruista tulee tehostetut Volvon sähköisellä alipainepumpulla. Muutoin voortikamaa. Levyt vielä hakusessa, Brembon nelimännät löytyy hyllystä.
Akku siirretään nokalle ja vaihdetaan tollaseen pieneen halpisakkuun, sähköjohdot vedetään uusiksi.
Homma karkaa käsistä taas. Ei tästä todellakaan pitänyt tällästä alunperin tulla. Perkeleen kaverit kun saa aina hullutettua...
Kuvia ei ole vieläkään. Kaikki aikanaan.
Jarruista tulee tehostetut Volvon sähköisellä alipainepumpulla. Muutoin voortikamaa. Levyt vielä hakusessa, Brembon nelimännät löytyy hyllystä.
Akku siirretään nokalle ja vaihdetaan tollaseen pieneen halpisakkuun, sähköjohdot vedetään uusiksi.
Homma karkaa käsistä taas. Ei tästä todellakaan pitänyt tällästä alunperin tulla. Perkeleen kaverit kun saa aina hullutettua...
Kuvia ei ole vieläkään. Kaikki aikanaan.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Jeh ja nyt on tulossa jäähdytetyt etulevyt puristimineen, Porchen puhallinkotelo, Superflow kannet, alustan osia lisää ja öljysumppusysteemit.
Navat koneistetaan sopimaan nykyaikaisille vanteille ja ultraleggerat taitavat sittenkin mennä toiseen autoon. Taitavat olla tyyliltään vääränlaiset tähän autoon. Ainakin kaverin ehdottamat vanteet sopivat mielestäni paremmin, eikä nekään paljoa painavemmat ole.
Navat koneistetaan sopimaan nykyaikaisille vanteille ja ultraleggerat taitavat sittenkin mennä toiseen autoon. Taitavat olla tyyliltään vääränlaiset tähän autoon. Ainakin kaverin ehdottamat vanteet sopivat mielestäni paremmin, eikä nekään paljoa painavemmat ole.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Enpä ole jaksanut kirjoitella hirvittävästi, kun epäilijöitä ja tietäjiä tuntuu aina piisaavan. Auton näkee sitten valmiina harrastetapahtumissa kunhan nyt saadaan kaikki hommat kerrasta valmiiksi. Melko kauaksihan nämä suunnitelmat on alkuperäisistä jo menneet...
Kansista sen verran että virtaavat 260hv 16mm nostolla, 220hv 11mm ja kahdella millilläkin reilusti paremmat kuin vakiona. Siihen sitten hieman ylipainetta kaveriksi...
Kansista tehdään vesijäähdytetyt.
Kansista sen verran että virtaavat 260hv 16mm nostolla, 220hv 11mm ja kahdella millilläkin reilusti paremmat kuin vakiona. Siihen sitten hieman ylipainetta kaveriksi...
Kansista tehdään vesijäähdytetyt.
Tuo kansien vesijäähdytys on ihan viksu temppu, etenkin ahdettaessa. Monissa aftermarket kansissa on nirkosti jäähdytysripoja, että jossain tapauksissa tuo voi olla vaparissakin ok, etenkin jos käyttää kunnon puristuksia.
Omassa kuplassa on vaparikoneessa 9,5 puristukset ja lähinnä esiintyy alilämpöongelmia vesikansien kanssa.
No onhan noissa putkivedoissa ja syyläreiden asennuksissa oman turaamisensa.
Omassa kuplassa on vaparikoneessa 9,5 puristukset ja lähinnä esiintyy alilämpöongelmia vesikansien kanssa.
No onhan noissa putkivedoissa ja syyläreiden asennuksissa oman turaamisensa.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa