Tuossa vaihtelin yläpääntukivarret -97 Passattiin ja rempan jalkeen ajelin n. 50 km, mukaanlukien rekisteröintikatsastus, ja veto hävisi. Kone kävi ja vaihde silmässä kuului vain vaimea laahaus ääni.
Vika alkoi tiukan käännöksen jälkeen, nopeus n. 5kmh ja ykkösen päälle laittamisen jälkeen auto ei enää kulkenut. Mitään pamausta yms. ei kuulunut. Kääntäessä tosin kuului ehkä tavallista hieman kovempi narina, mutta luulin sen johtuvan kovasta pakkasesta ja lumesta. Katsarikaan ei mitään huomannut...
Konetilasta sitten näin, että oikean puolen vetari pyörii tyhjää ulomman nivelen sisällä!? Miten tuo voi käydä? Ihan outo ilmiö. Alapää navasta ei ollut edes auki remontin aikana, sen verran napaa käänsin, että iskunvaimennintolpan sain pois paikaltaan. Tunkin varassa oli vielä napa.
Onko Passatissa joku outo systeemi tuolla murroksessa vai miten tuo tuollain teki? Joku seger-sokkako sieltä irtosi? En kyllä yhtään hahmota mikä voi pettää, ainoastaan Sciroccon vetareita eläissäni vaihdellut, mutta en käsitä voisiko ne pettää samaan tapaan?
Eipä olisi tullut mieleenkään, että tuollain voisi edes käydä, mitä nyt sitten kävikään...
Mites tuon purkaa ja korjaa helpoiten? Pitääkö ylätukivarren uloin pultti taas aukoa..?
Passatin vetoakseli pyörii tyhjää, murros rikki..?
Valvoja: ffp jäsenet
Vetarissa on spoorit, jotka tulee murrosnivelen sisään vastaaviin spooreihin, tuosta se varmaan on pettänyt, jos kerran pyörii tyhjää uloimmassa nivelessä..
Toivoa sopii että spoorit on menneet rikki nivelestä (vw:llä ~300e ) eikä vetarista (hintaa ei uskalla edes arvailla) Tai sitten luultavammin ne on rikki molemmista..
Mitään tukivarsia ei tarvitse irroitella, jos sulla ei ole nelivetoinen malli.. Ja kun vetari on pöydällä, (ruuvipenkissä kiinni), raottaa suojakumia niin, että pääsee hakkaamaan lekalla nivelen irti (siitä sisemmästä murroksen osasta) Siellä on sellainen jousirengas, ei varsinaisesti lukkorengas, jonka yli nivelen sisäosa pitää saada lupsautettua..
Jos oot kerran vetareita ennekin rempannut, niin tämä on varmaankin sieltä helpoimmasta päästä vaihtaa:)
Toivoa sopii että spoorit on menneet rikki nivelestä (vw:llä ~300e ) eikä vetarista (hintaa ei uskalla edes arvailla) Tai sitten luultavammin ne on rikki molemmista..
Mitään tukivarsia ei tarvitse irroitella, jos sulla ei ole nelivetoinen malli.. Ja kun vetari on pöydällä, (ruuvipenkissä kiinni), raottaa suojakumia niin, että pääsee hakkaamaan lekalla nivelen irti (siitä sisemmästä murroksen osasta) Siellä on sellainen jousirengas, ei varsinaisesti lukkorengas, jonka yli nivelen sisäosa pitää saada lupsautettua..
Jos oot kerran vetareita ennekin rempannut, niin tämä on varmaankin sieltä helpoimmasta päästä vaihtaa:)
Etuveto, AFN.
Jeps, sain purettua nivelen. Otin ylätukivarret irti niin sai tilaa lisää kääntää napaa. Itse vetoakselia en irroittanut autosta, se jäi sisäpäästä kiinni. Ja ratti piti kääntää purettavan pyörän suuntaan, muuten ei mahtunut akseli ulos.
Oli tullut akselin pää ulos murrosnivelistä, kun se jousirengas/sokka oli pettänyt. Vetoakselin päässä on pientä kulumaa, sokan uran ulkopuolella. Itse murrosnivelessä ei näy mitään kulumaa. Tuo vetoakseli menee murroksen sisään eli boorit eivät ole niin pahassa kunnossa, että estäisi sen. Ainoa mitä voi tästä käsittääkseni seurata on se, että uusikaan sokka ei pysy paikallaan, jos sokan ura jää liian matalaksi, kun akseli on ohentunut.
Tarvikeliikkeen 10€ suojakumisarjassa tuli aivan väärän kokoinen sokka ja lautasprikka. Hain sitten Laakkoselta oikean kokoista. Selvisi sitten, että napapultti pitäisi uusia jos sen avaa? Pultti olisi maksanut 15€, prikat 5,5€. Koko sarjan sain kumeineen 25€ eli otin sitten sen. Tätäkin sarjaa oli kahta eri mallia, erona kumin laatu. Toinen oli mattapintainen ja kova ja toinen kiiltävä ja pehmyt. Valmistenumeron mukaan tuli tuo jälkimmäinen.
Pitääkö tuo (M16) pultti oikeasti vaihtaa jos sen avaa? Tuttu "nyrkkipaja-asentaja" sanoi, että hän ei ole niitä vaihtanut, eikä ole autot laukeilleet.
Itse nyt meinasin sen pultin vaihtaa samalla kuin osia niputan, kunhan töistä pääsen. Mitenkä mahtaa onnistua tuo kasaus kun vetari on paikallaan? Kuinka paljon voimaa se vaatii, että boorit menevät sokkineen murroksen läpi? Onnistuuko paikallaan ollessa? Vetaria ei varmaa saa hakata laatikkoa vasten? En muista edes tuliko tuo murros ulos vetarin ollessa sen sisällä vai pullahtiko vetari ensin ulos murroksesta.... Pitää varmaa testata se ennen kuin laitan sen sokan kiinni vai osaako joku kertoa?
Mitähän seuraavaksi hajoaa? VArmaan samat osat taas uudestaan ja vetari menee uusiksi...
Edit: kirjoitan liian pitkästi...lyhyesti sama:
1. pitääkö navan pultti uusia vaihdossa, VW:n mukaan pitää?
2. onko jotain haittaa jos vetoakselin ulkopään boorit ovat hieman kuluneet, sokan ulkopuolelta?
3. Miten vetarin/nivelen kasaus tapahtuu helpoiten, ilman että sitä irrottaa sisäpäästä tai alatukivarsia tai raidetankoa irroittaa? Lähinnä sen sokan saaminen murroksen läpi ihmetyttää.
Jeps, sain purettua nivelen. Otin ylätukivarret irti niin sai tilaa lisää kääntää napaa. Itse vetoakselia en irroittanut autosta, se jäi sisäpäästä kiinni. Ja ratti piti kääntää purettavan pyörän suuntaan, muuten ei mahtunut akseli ulos.
Oli tullut akselin pää ulos murrosnivelistä, kun se jousirengas/sokka oli pettänyt. Vetoakselin päässä on pientä kulumaa, sokan uran ulkopuolella. Itse murrosnivelessä ei näy mitään kulumaa. Tuo vetoakseli menee murroksen sisään eli boorit eivät ole niin pahassa kunnossa, että estäisi sen. Ainoa mitä voi tästä käsittääkseni seurata on se, että uusikaan sokka ei pysy paikallaan, jos sokan ura jää liian matalaksi, kun akseli on ohentunut.
Tarvikeliikkeen 10€ suojakumisarjassa tuli aivan väärän kokoinen sokka ja lautasprikka. Hain sitten Laakkoselta oikean kokoista. Selvisi sitten, että napapultti pitäisi uusia jos sen avaa? Pultti olisi maksanut 15€, prikat 5,5€. Koko sarjan sain kumeineen 25€ eli otin sitten sen. Tätäkin sarjaa oli kahta eri mallia, erona kumin laatu. Toinen oli mattapintainen ja kova ja toinen kiiltävä ja pehmyt. Valmistenumeron mukaan tuli tuo jälkimmäinen.
Pitääkö tuo (M16) pultti oikeasti vaihtaa jos sen avaa? Tuttu "nyrkkipaja-asentaja" sanoi, että hän ei ole niitä vaihtanut, eikä ole autot laukeilleet.
Itse nyt meinasin sen pultin vaihtaa samalla kuin osia niputan, kunhan töistä pääsen. Mitenkä mahtaa onnistua tuo kasaus kun vetari on paikallaan? Kuinka paljon voimaa se vaatii, että boorit menevät sokkineen murroksen läpi? Onnistuuko paikallaan ollessa? Vetaria ei varmaa saa hakata laatikkoa vasten? En muista edes tuliko tuo murros ulos vetarin ollessa sen sisällä vai pullahtiko vetari ensin ulos murroksesta.... Pitää varmaa testata se ennen kuin laitan sen sokan kiinni vai osaako joku kertoa?
Mitähän seuraavaksi hajoaa? VArmaan samat osat taas uudestaan ja vetari menee uusiksi...
Edit: kirjoitan liian pitkästi...lyhyesti sama:
1. pitääkö navan pultti uusia vaihdossa, VW:n mukaan pitää?
2. onko jotain haittaa jos vetoakselin ulkopään boorit ovat hieman kuluneet, sokan ulkopuolelta?
3. Miten vetarin/nivelen kasaus tapahtuu helpoiten, ilman että sitä irrottaa sisäpäästä tai alatukivarsia tai raidetankoa irroittaa? Lähinnä sen sokan saaminen murroksen läpi ihmetyttää.
1: Kaippa se ohjeen mukaan pitäisi vaihtaa. Ite en ole vaihtanut, vaan aina käyttänyt vanhaa pulttia. Vielä on paketti pysynyt kasass :-)
2: Onko pahasti vai pelkästään havaittavasti? Mutua: Jos ei koko matkalta mitä vetari on vivelessä niin tuskin hirveesti haittaa. Tietenkään se ei ole enää sellainen ku on mietitty, joten voi korkata jossain vaiheessa. Romikselta uusi vetari?
3: Sokka pitäisi mennä läpi nivelestä ku saa huulille ja puristaa sen vetarissa olevaan "syvennykseen" Ite olen suosiolla irrottanut alapallon/yläpään/jotain jotta saapi tilaa. Käytännössä menee sama aika ku tekee hieman tilaa ku ährää ahtaassa.
2: Onko pahasti vai pelkästään havaittavasti? Mutua: Jos ei koko matkalta mitä vetari on vivelessä niin tuskin hirveesti haittaa. Tietenkään se ei ole enää sellainen ku on mietitty, joten voi korkata jossain vaiheessa. Romikselta uusi vetari?
3: Sokka pitäisi mennä läpi nivelestä ku saa huulille ja puristaa sen vetarissa olevaan "syvennykseen" Ite olen suosiolla irrottanut alapallon/yläpään/jotain jotta saapi tilaa. Käytännössä menee sama aika ku tekee hieman tilaa ku ährää ahtaassa.
Boorit oli millin matkalta hieman kuluneet (siltä puolelta sokkaa jossa rasitus on) ja sokan ulkopuolelta (osa joka jää murroksen sisään) kyllä ihan koko matkalta ottanut kipeää.
Kasasin tuo nivelen niin, että laitoin murroksen paikalleen napaan ja vedin vetarin murrokseen kiinni. Sitten asetin napaan pultin ja hakkasin sitä vasaralla. Samalla vedin vetaria ulospäin, ettei voima päässyt laatikkoon asti iskuista. Aika kauan sai naputella, sen verta vissiin boorit oli huonona. Eikö sen luulis menevän suht helposti jos terveet osat?
ABS-anturin etäisyys muuttui. Se on ihan löysä? Ihmettelin ku ei mennyt murros reikään ja abs-anturin kärkihän se siellä oli. Säädin perstuntumalla sen, ei pala valo ainakaa vielä. Miksipäs tuo noin löysä edes on että sormin liikkuu?
En kyllä voi vannoa, että se vetoakseli tuli tarpeeksi pitkällä murroksen sisään, paukuttaessa en huomannut mitään. Jossain vaiheessa se vaan enää mennyt sisemmäs... Kurkkasin kyllä kumin sisään ja muoviholkki oli jo kiinni murroksen sisemmässä osassa eli kai se on paikallaan? Mitään rakoa niiden väliin ei jäänyt.
Testiajo. Noup. Akku tyhjä....
Lataukseen, startti ja pari käännöstä ja tuntus toimivan. Ei pidä ylimäärästä ääntä kääntäessä yms. Palataan astialla kun taas jotain hajoaa.
Kasasin tuo nivelen niin, että laitoin murroksen paikalleen napaan ja vedin vetarin murrokseen kiinni. Sitten asetin napaan pultin ja hakkasin sitä vasaralla. Samalla vedin vetaria ulospäin, ettei voima päässyt laatikkoon asti iskuista. Aika kauan sai naputella, sen verta vissiin boorit oli huonona. Eikö sen luulis menevän suht helposti jos terveet osat?
ABS-anturin etäisyys muuttui. Se on ihan löysä? Ihmettelin ku ei mennyt murros reikään ja abs-anturin kärkihän se siellä oli. Säädin perstuntumalla sen, ei pala valo ainakaa vielä. Miksipäs tuo noin löysä edes on että sormin liikkuu?
En kyllä voi vannoa, että se vetoakseli tuli tarpeeksi pitkällä murroksen sisään, paukuttaessa en huomannut mitään. Jossain vaiheessa se vaan enää mennyt sisemmäs... Kurkkasin kyllä kumin sisään ja muoviholkki oli jo kiinni murroksen sisemmässä osassa eli kai se on paikallaan? Mitään rakoa niiden väliin ei jäänyt.
Testiajo. Noup. Akku tyhjä....
Lataukseen, startti ja pari käännöstä ja tuntus toimivan. Ei pidä ylimäärästä ääntä kääntäessä yms. Palataan astialla kun taas jotain hajoaa.
Ei kuulosta pahalta, koska jos nuo spoorit olisivat olleet läheskään paikoillaan, ei se olisi päässyt tuolla lailla pyörimään tyhjää, eli on pyörinyt vain "huulilla", eikä luultavasti ole aiheuttanut mitään vakavaa vahinkoa..
On se pohjassa kun murroksen sisäosa on kosketuksissa siihen muoviprikkaan, ei muuta kuin kovaa ajoa, tuskin se siitä mihinkään hajoaa..
On se pohjassa kun murroksen sisäosa on kosketuksissa siihen muoviprikkaan, ei muuta kuin kovaa ajoa, tuskin se siitä mihinkään hajoaa..
Tossa yhtenä viikonloppuna vaihdettiin '01:een Passattiin apukuskin puolen ulompi nivel. Uuden nivelen mukana tuli myös se pultti.
Irrotettiin alemmat tukivarret (ja tietenkin tätä ennen jarrusatula+levy), niin sitten sai käännettyä sen verran että vetarin sai pois. se on sisemmästä päästä kuudella XZN pultilla kiinni (automaatti)lootassa, helppo ottaa irti, piiiitkä jatko vaan räikkään.
Irrotettiin alemmat tukivarret (ja tietenkin tätä ennen jarrusatula+levy), niin sitten sai käännettyä sen verran että vetarin sai pois. se on sisemmästä päästä kuudella XZN pultilla kiinni (automaatti)lootassa, helppo ottaa irti, piiiitkä jatko vaan räikkään.
Nostellaas vanhoja. Uuden suojakumin mukana tulee siis c-sokka, muovinen holkki ja 2 kpl kuperaa prikkaa, toinen halkaisijaltaan isompi ja toinen pienempi. Pienempi kuperaprikka on halkaisijaltaan sopiva niveleen ja toinen taas liian suuri. Miten noi osat tulee tarkallalleen tulee laittaa? Ensin kuperaprikka pohjalle, kupera vai kovera puoli ulompaan niveleen päin? sitten muovinen holkki ja sokka paikalleen. Mikä on isomman prikan merkitys? Auto siis vw passat 1.8T aeb koneella.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa