Audi 80 - Miksi painetta venttiilikopassa?
Valvoja: ffp jäsenet
Audi 80 - Miksi painetta venttiilikopassa?
Mikähän mahtaa olla vikana kun audi ei oikein jaksa lähteä liikkeelle pienillä kierroksilla? Myöskin tyhjäkäynti "huojuu" aluksi ja sitten kun käynti tasaantuu niin kierroksia on liikaa, eli noin 1100.
Auto on vm.1991 ja moottori ABK.
Auto toimi normaalisti ennen venttiilinvarrenkumien vaihtamista.
Auto on vm.1991 ja moottori ABK.
Auto toimi normaalisti ennen venttiilinvarrenkumien vaihtamista.
Viimeksi muokannut tuner1, 4.2.2007 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos oireet ilmenivät venttiilivarren kumien vaihdon jälkeen, niin on hyvin todennäköistä että asioilla on jokin yhteys. Tuo homma kun ei vaadi kovin paljon muuta purkamista, kuin jakohihnan ja nokka-akselin irroituksen, niin sieltä kannattaa vikaa lähteä hakemaan.
Jos et ole itse remppaa tehnyt niin ei kannata pitää itsestäänselvänä että jako on kohdallaan. Järkyttävän paljon on ollut tapauksia jossa korjaamo ei ole osannut tulkita näiden koneiden ajoitusmerkkejä, ja ovat pistäneet pykälällä pieleen. Sytkän ajoitus muuttuu luonnollisesti myös jos apuakselin ajoitus on pistetty väärin, vaikka jakajaan ei olisikaan koskettu.
On kyllä hyvin epätodennäköistä että nuo aiheuttaisivat tyhjäkäynnin huojumista, mutta jos et itse remppaa tehnyt, niin tarkista ihmeessä, ei ole kovin suuri vaiva. Muuten tuo alakierrosten tehottomuus viittaisi siihen että nokan ajoitus on pykälän myöhäisellä.
Jos et ole itse remppaa tehnyt niin ei kannata pitää itsestäänselvänä että jako on kohdallaan. Järkyttävän paljon on ollut tapauksia jossa korjaamo ei ole osannut tulkita näiden koneiden ajoitusmerkkejä, ja ovat pistäneet pykälällä pieleen. Sytkän ajoitus muuttuu luonnollisesti myös jos apuakselin ajoitus on pistetty väärin, vaikka jakajaan ei olisikaan koskettu.
On kyllä hyvin epätodennäköistä että nuo aiheuttaisivat tyhjäkäynnin huojumista, mutta jos et itse remppaa tehnyt, niin tarkista ihmeessä, ei ole kovin suuri vaiva. Muuten tuo alakierrosten tehottomuus viittaisi siihen että nokan ajoitus on pykälän myöhäisellä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No siis kun öljyä kiertää lohkon ja kannen kanavissa paineistettuna. Ja kun sinne venttiilikoneistoon sitä öljyä myös pääsee niin voisi olettaa että sinnekkin jonkinlainen paine kehkeytyy. Olenko jäljillä? Käsittääkseni tuolla voitelujärjestelmässä kuitenkin ylipaine vallitsee. Eli jos siellä ei painetta olisi voisi kuvitella että jotain hämminkiä systemmissä.
Miksi? Öljyä menee sama määrä ylös ja alas, miten ilma siihen liittyy. Lisäksi venakopasta ilmanputsariin on suora yhteys huohotinputken kautta, tämänkin pitäisi teoriassa estää paine-erojen syntymistä.Ja kun sinne venttiilikoneistoon sitä öljyä myös pääsee niin voisi olettaa että sinnekkin jonkinlainen paine kehkeytyy.
Öljy kyllä kulkee kanavissa paineistettuna, mutta kyllä siellä kannessa sen verran avarat öljyn paluureiät on ettei sinne venttiilikoppaan painetta pitäisi tuosta johtuen kertyä. Moottorissa osa palamiskaasuista pääsee aina männänrenkaiden ohi kampikammioon, ja käsittääkseni juuri öljyn paluukanavien kautta sama paine vaikuttaa venttiilikopan sisällä. Jos kovasti korkista puhaltaa, niin puristupaineiden mittaus kannattaisi ehkä tehdä. Kannattaa myös tarkastaa ettei huohotinletku ole tukossa.
Sammuminen öljynkorkin avatessa johtuu siitä että huohotinletkun kautta kone pääsee imemään ilmaa joka ei kulje ilmamäärämittarin kautta. Polttoaine ruiskutetaan mitatun ilmamäärän mukaan. Eli menee laihalle ja sammuu.
Sammuminen öljynkorkin avatessa johtuu siitä että huohotinletkun kautta kone pääsee imemään ilmaa joka ei kulje ilmamäärämittarin kautta. Polttoaine ruiskutetaan mitatun ilmamäärän mukaan. Eli menee laihalle ja sammuu.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
ööö. EI. Taisin ilmaista itseni epäselvästi. Kampikammiosta menee huohotinletku imusarjaan ilmamäärämittarin jälkeen. Kun öljykorkki avataan syntyy suora yhteys ulkoilmasta imusarjaan. Eli toisinsanoen hyvin suuri imuvuoto. Moottori pääsee tätä kautta imemään mittaamatonta ilmaa, jos ei vieläkään auennut joutuu varmaan piirtämään kuvan :)
En nyt kyllä millään jaksaisi :) Jokainen voi kokeilla samaa ilmiötä poraamalla imusarjaan parin sentin reiän, voi olla aika heikkoa käynti.
Kaasarikoneessa öljykorkin irroittaminen ei vaikuta koska huohotinletku on yleensä vedetty ilmanputsarikoteloon ennen kaasaria (jonka voi tässä tapauksessa ajatella ilmamäärämittariksi). Uudemmissa ruiskuissa tyhjäkäyntiseosta ei uskoakseni säädellä pelkän ilmamassamittarin signaalin perusteella, joten näissä ilmiötä ei myöskään tapahdu.
Kaasarikoneessa öljykorkin irroittaminen ei vaikuta koska huohotinletku on yleensä vedetty ilmanputsarikoteloon ennen kaasaria (jonka voi tässä tapauksessa ajatella ilmamäärämittariksi). Uudemmissa ruiskuissa tyhjäkäyntiseosta ei uskoakseni säädellä pelkän ilmamassamittarin signaalin perusteella, joten näissä ilmiötä ei myöskään tapahdu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa