Golffin katsastus päätyi hylsyyn yhden senttimetrin takia

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

chrono
-
Viestit: 115
Liittynyt: 28.9.2005 16:52

Golffin katsastus päätyi hylsyyn yhden senttimetrin takia

ViestiKirjoittaja chrono » 26.1.2007 17:03

Mielenkiintoinen tapahtuma turun katsastuskonttorilla. Uutta leimaa lähdin hakemaan ja ekana ukko alkoi itkemään madalluksesta (10 vuotta ilman muutoskatsastusta) . Ja nyt se piti tehdä.

Kaikki OK paitsi valojen reunasta maahan vaaditaan 50 cm ja mulla oli 49cm. Sumuvaloista 25cm ja tulos oli 23,5cm. Miten voi olla mahdollista tommone pilkun viilaaminen ?? Muutamaa voimasanaa tuli käytettyä ja ukko siihen tokaisi vaan että näinä päivinä poliisit ovat hyvin tarkkoja näissä asioissa.

Mutta ei tässä kait itku auta . Homma pitää saada kuntoon eli voikos noita umpioita hieman nostaa ja sumareita ? Ei millää viittis jousiin mitään palaa laittaa.

Auto on golf gti -91

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 26.1.2007 17:14

Oishan sitä voinu inssiltä kysyä että ootko toosaa saanu viime aikoina.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 26.1.2007 17:15

Samasta mulle joskus valittivat, vaihdoin konttoria. Laita maskiin se jetan lista. :)

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 26.1.2007 17:16

Laita vähä korkeammat gummit alle, reilusti ilmaa ja mee uudestaan.

chrono
-
Viestit: 115
Liittynyt: 28.9.2005 16:52

ViestiKirjoittaja chrono » 26.1.2007 17:22

Itseasiassa lappiin lähtö viikolla 6 ja uudet kumit ja vanteet tulee ens viikon lopusta alle.

Eli katsastuksessa oli 14" 175/65 ja uudet ovat 15" 195/50 mut omien laskelmien mukaan auto menee vielä enemmän tonttiin tai sitten en osaa vaan laskea. Entäs jos laittas rajusti romua peräkonttiin nii eikös keula nousis. Niin ja sumarit hoituu ottamalla polttimot pois/johto irti .

adahlm
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.7.2005 12:49

ViestiKirjoittaja adahlm » 26.1.2007 17:35

15" on 7mm pienempi halkaisijaltaan eli madaltaa teoriassa huimat 3.5mm..
Konttoria vaihtamalla toi menee läpi. joutuu tosin maksaa koko lystin uudestaan ja siellä inssi voi löytää kaikenlaista muuta vikaa..

sumareille ei riitä pelkkä polttimon poisto.. ne pitää toimia jos ne siellä on.
Mites se noita mittaili? mittanauhalla lattian pinnasta vai?

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 26.1.2007 17:36

Sumarit täytyy myös peittää jollain, koska kaikkien autossa olevien valojen tulee toimia. Edelleen ehdotan tuota jetan alalistaa maskiin... :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.1.2007 17:46

Niin, joskushan se muutoskatsastus pitää tehdä ja katsastaja oli oikeassa: jos on hyvin virkaintoinen poliisimies ja huomaa madalluksen, jota ei ole merkitty otteeseen, voipi sakolla rätkäistä. Johonkinhan ne rajatkin on vedettävä.

chrono
-
Viestit: 115
Liittynyt: 28.9.2005 16:52

ViestiKirjoittaja chrono » 26.1.2007 17:51

Juu mitalla veteli maasta.

Ja nuo listat löytyy mut tarkoitat vissiin suoraa listaa koska omat ovat ylhäällä ja alhaalla ja ne tekee semmoisen pienen kaaren valojen kohdalla.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 26.1.2007 19:17

Oiskos kellään tutullasi korkeampia renkaita lainata?
Toinen hullumpi ehdostus: Nosta keula ilmaan siten että saat jousien sekaan jotkut jääkiekot tms puupalikat...sitte ku leima ni vie inssille jääkiekot/palikat...

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 26.1.2007 19:49

Poliisin ja katsastussedän pitää näyttää toteen, että se madallus on tehty nykyisen säännöksen aikana, eikä sen voimaantulon jälkeen. Tämän vuoksi Corradosta ei merkitty maahantuonnin yhteydessä (vajaa kolme vuotta sitten), koska inssi ei voinut todeta että sitä ei olisi katsastettu aikaisemmin madallusjousilla, vaikka alla oli tulen uusi satsi!

Siis vaikka vaihtaisi madallussarjaa, niin muutoskatsastusta ei tämän mukaan tarvita, ja kolme katsastusta mennyt, joka kerta samalla tavoin.

Täysin mielivaltaista hommaa. Mutta siis minulle on kerrottu, että madalluksen saa vaihtaa "vastaavaan" vaikka ei ole merkintää ja madallusta ei muuta. Ja tämän on tehnyt kolme inssiä kolmessa eri konttorissa. Kukaan ei ole mittaillut mitään, vaikka edessä lippa raapi maata ja saksasta tuotuna oli alla 60/40 madallus. Nyt alla on sitten säädettävä, mitähän ne nyt keksii, kun on vaihdettu.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 26.1.2007 20:13

mullakin eilen katsastettiin ja kyllä se tarkisti navan ja kaaren välin ja huomasi ettei panssarinkaan kohdalla enää ihan 8 cm ole. eikä sitä sen enempää sitten kattonutkaan ja päästi läpi mahtaa se olla kiinni aika usein tuo mittatarkkuustoleranssi siitä toosan saannista tai pärstävärkin miellyttävyydestä. toisaalta kävin itekin siinä ruokatunnin aikaan sen katsastuksen suorittamassa että niillä jannuilla olikin sitten vissiin vähän turhankin kanssa aikaa tehdä kaikki pilkulleen. sulkemisajan tienoilla tarkkuus onkin jo ihan eri luokkaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 26.1.2007 20:50

takaa hieman vähentää ilmaa renkaista ja eteen taasen hieman lisää?

immi
-
Viestit: 62
Liittynyt: 23.1.2005 17:19

ViestiKirjoittaja immi » 26.1.2007 21:09

Ja nuo minimi korkeudet on sitten valokuvion alareunasta, ei umpion alareunasta. Kuplissa on ollut itsellä välillä milleistä kiinni kun ei saa säädettyä riittävän ylös...

chrono
-
Viestit: 115
Liittynyt: 28.9.2005 16:52

ViestiKirjoittaja chrono » 26.1.2007 21:33

hmm.. Meinaan just pistin tulee completokselta tummaa optiikkaa. Eli tuokin voi tuoda sen puuttuvan sentin.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 29.1.2007 11:07

Etujousiin katsastuksen ajaksi jousikumit?

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 29.1.2007 12:24

tuommonen sentti-puolitoistahan on oikea jumalan lahja. ihan sama mitä hesaria tunget etujousten väliin, ja käytät leimalla ja ku on leima paperissa ni paluu arkeen voi tapahtua. ajattele positiivisesti, et joudu sentään orkkisjousia vaihtamana katsastuksen ajaks. niinkin on käynyt.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 29.1.2007 13:28

Lainaan hieman aihetta: Mites säädettävän alustan kanssa, mikäli arvuutuksella korkeus on sama kuin alkuperäisellä alustalla, pitääkö leimata säädettävälle? Jos pitää niin miksi?

On kyllä ollut arvuuttaja tarkalla. Onko auto jotensakin "massasta" poikkeava tms kun tuollaiseen takertu? Läpimeneminen on ihan tuurissaan, ei luulis tuollaisella olevan mitään väliä verrattuna siihen, et menee kalusto läpi katkenneiden jousien, jumiin hitsattujen jarrujen, 1 cm välyksellä olevien nivelien kanssa. Mut ei, takerrutaan siihen että valot on 1 cm liian alhaalla kuin mitä pykälä sanoo, vaikka auto on muuten kunnossa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 29.1.2007 20:40

^joka tekee taas katsastuksesta sitten täysin subjektiivisen asian, joka taasen sitten mitätöi koko katsastuksen toimivuuden ja hyödyn.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 29.1.2007 20:48

Eräissä tehtaalta tulleissa peeänvee-merkkisissä autoissa nuo ohjemitat alittuvat vaikka mitään varsinaista laskusarjaa ei olisikaan asennettu (esimerkkinä vaikka E36 coupe M-sport -alustalla -> ei riitä korkeudet inssin mielestä, pitää olla TODISTUS maahantuojalta että auto on vakiokuntoinen että voidaan hyväksyä se, olikohan tuo 15-20mm heitto korkeuksissa). Tosin, ei nyt joka konttorilla olla näin nihkeitä mutta osalla ovat, valitettavasti.

Minä en henk.koht ymmärrä mitä haittaa liian alhaalla olevissa valoissa on kanssa-autoilijoille, enemmän se v*tuttaa kun vanha saapi tulee perse kentässä valot osottaen taivasta vastaan pimeällä tiellä.
Eipä minulle vinguttu siitä että sumarit / ajovalot olivat liian alhaalla eräässä linttamadalluksen omaavassa penarissa, inssi vaan kehotti säätämään sumareita ylemmäs kun ei niistä kuulemma mitään iloa ole sillä hetkellä kun näyttivät liian alas. Totesin että jos niitä käyttää kerran kaksi vuodessa niin eikö tuo ole ihan sama kuinka alas näyttävät.

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 29.1.2007 20:55

SUoraan sanottuna harvinaisen mulkero sälli =)

Itse kävin venton muutoskatsastamassa takaa -75 ja edestä -70mm. Leima paperiin ja kirjoittivat millimetrimäärän kaaresta keskiöön, tuvlaput ja suuntauslaput tahtoivat.

4 kk myöhemmin kävin tekemässä vuosikatsastuksen ja auto oli laskenut vielä hitusen, otti pohjakin reilusti jarrudynoon ja nosturiin kiinni, mutta muuten auto vain kehuttiin ja leima reilusti paperiin ja taas vuosi ajoaikaa

Aika asemakohtaistakin toi varmaan, ja tosiaan inssistä kiinni. Henkimaailman asioita.

chrono
-
Viestit: 115
Liittynyt: 28.9.2005 16:52

ViestiKirjoittaja chrono » 30.1.2007 22:10

heiii ! Biltemassa on semmone jousen korotus/lasku juttu. maksaa 3.95. Jos semmoset laittais. vaiko onko noi sallittuja?

chrono
-
Viestit: 115
Liittynyt: 28.9.2005 16:52

ViestiKirjoittaja chrono » 30.1.2007 22:12

NOSTO- JA LASKUSARJA
Säätää kierrejousen pituuden sopivaksi. Tarvitaan yksi sarja jousta kohti.
Tommone ois

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.1.2007 22:15

Ainoa vaan, etteivät taida olla sallittuja.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 31.1.2007 9:58

Ne kumipyygelit sielä jousien välissä ovat sallittuja "mulla on paljon kuormaa niin noi jäykistää jne" selityksillä..

Mutta näin [OT], miksi mutista senteistä, mun auton ali pääsee konttaamaan ilman nostureita :D

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 1.2.2007 0:24

xite, aikoinaan erään lintta penaritouringin kanssa oli ongelmaa nosturilla, lautojen avulla se saatiin nosturille mutta keulan ylös saamiseksi tarvittiin pari raavasta inssiä + allekirjoittanut. Eikä oltu madallettu lasikuidulla, kuten minulla ei ole tapana ;)
Leima tuli paperiin, ei vikoja / puutteita. Ja sallitut sentitkin löyty kun tarpeeksi kauan mittailtiin oikeasta kohtaa.

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 1.2.2007 0:55

muggo : Ei myöskään lasikuitumadallusta ;) vakiopuskurit vr6 lipalla, ei helmoja, jäi siis "mahastaan" kiinni.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 1.2.2007 9:30

eikä esim. nissan 300 zx: ta löydy pohjan alta senttejä lähimainakaan sitä kahdeksaa edes vakioalustalla niin jännä että tosta kahdeksasta sentistä tehdään katsastuksessa niin iso numero muille autoille. nismanissa taisi olla jotain 5-6 senttiä maavara.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 1.2.2007 10:09

Tästä päättelemme, että saisi katsastusasemat päivittää nostolaitteensa nykyaikaiselle (pitemmät rampit) tasolle, kun "urheiluautoja" tuppaa olemaan enemmän ja enemmän. Mitenköhän esim Saksan päässä katsastus hoidetaan, varmaan katotaan montusta eikä nostella autoa mihinkään..

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 1.2.2007 12:54

ne käyttää sitä kevennintä siinä nosturilla laillisuuden mittana kun se kuulemma on passelisti 8cm niitä ramppeja ylempänä.

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 1.2.2007 13:15

Peruste valojen korkeuden mittaamiselle löytyy valoasetuksista. Ajovalojen keilan lasku tulee olla vähintään 1%, ja kantama vähintään 50m. Siitä lasketaan, että (pistemäisen) valon tulee olla vähintään 50cm korkeudella.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 1.2.2007 18:18

ELi tuolla laskuopilla ollaan metri vajaa kantamasta? Ellei muuta oiretta löydy ja tuosta hylsy, niin on aika pahat kuukautiset menossa.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 1.2.2007 18:56

Peruste valojen korkeuden mittaamiselle löytyy valoasetuksista. Ajovalojen keilan lasku tulee olla vähintään 1%, ja kantama vähintään 50m. Siitä lasketaan, että (pistemäisen) valon tulee olla vähintään 50cm korkeudella.

Jos se näin on, niin sitten se korkeus pitää mitata sen umpion keskeltä, koska lähivalolla valoa ei tule alempaa(no ok sen sentin pari alle keskikohdan, koska siinä on se ojanpuolen korotus)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.2.2007 22:04

Mitenköhän esim Saksan päässä katsastus hoidetaan, varmaan katotaan montusta eikä nostella autoa mihinkään..
Ei muuten nostella kaikilla asemilla suomessakaan, monttuja löytyy monelta asemalta. Tosin jarrutesteri on sitten toinen paikka jossa saattaa ottaa jostain kiinni.

Edit: Taitaa yksi nosturi löytyä lähes kaikkialta, mutta nosturin ollessa varattu käytetään monttua.

chrono
-
Viestit: 115
Liittynyt: 28.9.2005 16:52

ViestiKirjoittaja chrono » 1.2.2007 22:39

Nonni.. Leima tuli :D Elis euromasterilla laitettii uudet talvipyörät vanteille jotka löyty omasta takaa. 195/55/15 ja ei se tainnut nostaa kun ehkä puoli senttiä. Mutta jokatapauksessa suoraan konttorille ja uusintaan. Oli eri äijä ja katto papereita ja tokas et hohhoh.. kävipäs pojalla huono säkä. Käveli koppii ja hyväksytty. Kysyin viä et mitttaa ny ihmeessä ku vaivaa oon nähnyt tänki eteen. Ei jaksa hakee mittaa ja lähti sisälle ja löi paperit kätee. Että Näi :)

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 1.2.2007 22:43

noni. siinä se tuli. vika oli siis siinä toosan saannissa!


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa