Audi S2 1991
Valvoja: ffp jäsenet
Audi S2 1991
Olen hankkimassa tuollaista !
Nyt kertokaa haittoja sekä hyviä puolia?
Miten kestää tekniikka ja miten kestää nelikko tehoa.
Paljon on vakiosisuskamoilla saatu etc.
Minkälaista roinaa tuo moottori edes pitää sisällään, ei taida takorautaa olla?
Onko varaosat kalliimpia kuin normi audi 80:sten osat?
Kiitän etukäteen !
Nyt kertokaa haittoja sekä hyviä puolia?
Miten kestää tekniikka ja miten kestää nelikko tehoa.
Paljon on vakiosisuskamoilla saatu etc.
Minkälaista roinaa tuo moottori edes pitää sisällään, ei taida takorautaa olla?
Onko varaosat kalliimpia kuin normi audi 80:sten osat?
Kiitän etukäteen !
Audifinssin puolelta alkanut löytymään enemmänkin juttua näistä 2.2t tekniikkaan pohjautuvista ässä-sarjasista. http://www.audiclub.fi/audifinns/
Toinen varsin kattava foorumi on http://www.s2forum.com/forum/
Toinen varsin kattava foorumi on http://www.s2forum.com/forum/
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Et kuiteskaan osaa sielä käyttää seartsia joten vastailen täälä jo osaksi:
Nelikko : pitää olla aika taitava että saa rikki
Virityksen kesto : muistaakseni 500nm (silloin ollaan 300 hevosen nurkilla)oli kipuraja vakio veiveillä, mieluusti vaihtaa ennemmin
Osat : tämä on ihan hyvä kaava: Vag + audilisä + quattrolisä + ässälisä , joitakin osia saa halvemmalla.
Muuta tietoa virityksestä : pelkällä lastulla saa ~265 hevosta , sen jälkeen menee ainakin turbo vaihtoon
edit: nice to know moottoreista: Avantit ja Sedanit aina ABY nimisellä moottorilla, missä suorasytkä, coupeissa yleisin on jakajamoottori 3B, mutta sieltäkin löytyy jonkin verran tota kehittyneempää ABY-moottorie. Moottoreilla sytyksen lisäksi erona teho 220(3B) ja 230(ABY)
Nelikko : pitää olla aika taitava että saa rikki
Virityksen kesto : muistaakseni 500nm (silloin ollaan 300 hevosen nurkilla)oli kipuraja vakio veiveillä, mieluusti vaihtaa ennemmin
Osat : tämä on ihan hyvä kaava: Vag + audilisä + quattrolisä + ässälisä , joitakin osia saa halvemmalla.
Muuta tietoa virityksestä : pelkällä lastulla saa ~265 hevosta , sen jälkeen menee ainakin turbo vaihtoon
edit: nice to know moottoreista: Avantit ja Sedanit aina ABY nimisellä moottorilla, missä suorasytkä, coupeissa yleisin on jakajamoottori 3B, mutta sieltäkin löytyy jonkin verran tota kehittyneempää ABY-moottorie. Moottoreilla sytyksen lisäksi erona teho 220(3B) ja 230(ABY)
-93 vaihtui tekniikkapaketti uudempaan, eli ABY koneeksi ja 6lovinen kestävämpi laatikko. Osat ei ole hirveänhintaisia, varsinkaan Coupeen koska valmistusmäärät on vähän järkevämpiä. Toki jotkut speciaaliosat saattaa maksaa, mutta harvemmin mielestäni järjettömiä.
Tuossa jotain listaa mitä Coupesta tulee mieleen, Avantissa sitten mm. lisämiinuksena raju lisäpaino.
Haitat:
-Vanha
-Pakko olla pätäkkää taskussa, tai osata itse korjata. Fakta on että normaalisti noissa on aina jotain pientä laittoa.
-Ei voimaa alhaalla, eikä keskikierroksillakaan ihan heti. Jos tykkää vapareista niin menee hetken totutellessa että kaasua pitää painaa ennen kuin haluaa mennä.
-Suomesta hankala saada edukasta käytettyä purkuosaa.
-Monet yksilöt pahasti kolaroituja ja korjattu vasemmalla kädellä joskus.
Hyvää:
-Kun ahdin herää, niin voimaa on riittävästi ensimmäisen 15minuutin auton omistuksen ajana, sen jälkeen rupee tekemään mieli lisää.
-Tekniikan kesto (tosin allekirjoittanut paukautti hetki sitten laatikon, mutta erittäin harvinaista)
-Paljon osia perusmalleista, eli halpoja.
-Saksasta kohtuuhihnaan purkuosia, Ebay tulee tutuksi.
Tuossa jotain listaa mitä Coupesta tulee mieleen, Avantissa sitten mm. lisämiinuksena raju lisäpaino.
Haitat:
-Vanha
-Pakko olla pätäkkää taskussa, tai osata itse korjata. Fakta on että normaalisti noissa on aina jotain pientä laittoa.
-Ei voimaa alhaalla, eikä keskikierroksillakaan ihan heti. Jos tykkää vapareista niin menee hetken totutellessa että kaasua pitää painaa ennen kuin haluaa mennä.
-Suomesta hankala saada edukasta käytettyä purkuosaa.
-Monet yksilöt pahasti kolaroituja ja korjattu vasemmalla kädellä joskus.
Hyvää:
-Kun ahdin herää, niin voimaa on riittävästi ensimmäisen 15minuutin auton omistuksen ajana, sen jälkeen rupee tekemään mieli lisää.
-Tekniikan kesto (tosin allekirjoittanut paukautti hetki sitten laatikon, mutta erittäin harvinaista)
-Paljon osia perusmalleista, eli halpoja.
-Saksasta kohtuuhihnaan purkuosia, Ebay tulee tutuksi.
eli sitään varmaan kannattaisi katsella noita uudempia malleja sitten, eli 93->
Voimaa on saatava tosiaan, kun itse omistan tällä hetellä kohtuu ripeän menopelin (400-450hp), niin on hyvä olla tehoa tarpeeksi. Ja kestävyys puolikin näemmä ihan ok.
Pitää töistä päästyäni hieman kotona silmäillä noita foorumeita ja katsella vielä tarpeeksi..
Uutta turboa, sisuskaluja yms sitten joskus.. mutta lähinnä tuo nelikon ja voimansiirron kesto kiinnosti ja sehän tuossa jo mainittiin, että kestäviä on.
Laatikot siis kestävämpiä tuolla 6lovisella 93->vuodesta eteenpäin valmistetuilla s2:lla..
Ja osien tilauksesta eBaysta,. Kyllähän se sitä on vähän erikoisemmilla autoilla.. oman kanssa huomannut sen :D
Voimaa on saatava tosiaan, kun itse omistan tällä hetellä kohtuu ripeän menopelin (400-450hp), niin on hyvä olla tehoa tarpeeksi. Ja kestävyys puolikin näemmä ihan ok.
Pitää töistä päästyäni hieman kotona silmäillä noita foorumeita ja katsella vielä tarpeeksi..
Uutta turboa, sisuskaluja yms sitten joskus.. mutta lähinnä tuo nelikon ja voimansiirron kesto kiinnosti ja sehän tuossa jo mainittiin, että kestäviä on.
Laatikot siis kestävämpiä tuolla 6lovisella 93->vuodesta eteenpäin valmistetuilla s2:lla..
Ja osien tilauksesta eBaysta,. Kyllähän se sitä on vähän erikoisemmilla autoilla.. oman kanssa huomannut sen :D
-Suomesta hankala saada edukasta käytettyä purkuosaa.
No, onneksi autoon ei paljoa sitä kuuluisaa purkuosaa kannata ostaa. Ehkä joitain korin osia, tai ns. ikuisia osia voisi katsella. Romiksilla / osajobbareilla ainakin osien hinnat on koomisia, ja siihen kun lisää kympin taikka kaks rahtikuluja, niin jotenkin sellanen olo ettei jaksa nähdä vaivaa. Eli ainakin täällä korjataan Audia melkein aina uusilla (orkkis / OEM / paremmilla) osilla.
eli sitään varmaan kannattaisi katsella noita uudempia malleja sitten, eli 93->
Miksi? Ei ne vanhemmat sen huonompia ole. Ehkä se jakajasytkä on jossain +400hv lukemissa haittana, mutta onhan noitakin nähty, eikä jakajasytkä -> suorasytkä päivitys mahoton ole. Sen 6v askin hyödytkin tulee ehkä vasta isommilla tehoilla jos on tullakseen.
Voimaa on saatava tosiaan, kun itse omistan tällä hetellä kohtuu ripeän menopelin (400-450hp), niin on hyvä olla tehoa tarpeeksi.
Ja otampas silmän käteen:) Eli vireistys mielessä.
Ja nää on oikeesti vanhoja autoja, eli vuosimallille ja ajomäärälle voit viitata kintaalla, eli ostetaan se auto kunnon perusteella.
Ylläpito maksaa, mutta vastapainoksi tarjoaa ihan kivan pelin. Ei ainakaan itselle ole isommin kummitellut mielessä vaihtoehtoa tuolle.
No, onneksi autoon ei paljoa sitä kuuluisaa purkuosaa kannata ostaa. Ehkä joitain korin osia, tai ns. ikuisia osia voisi katsella. Romiksilla / osajobbareilla ainakin osien hinnat on koomisia, ja siihen kun lisää kympin taikka kaks rahtikuluja, niin jotenkin sellanen olo ettei jaksa nähdä vaivaa. Eli ainakin täällä korjataan Audia melkein aina uusilla (orkkis / OEM / paremmilla) osilla.
Nyt täytyy kyllä tuohon vähän takertua. Valitettavasti mulla ei ollut tarpeeksi täysin joutenolevaa rahaa esim ostaakseni uuden vaihdelaatikon merkkiliikkeestä (uusi melkein 9000euroa, kunnostettu vaihto-osa vajaa 5000euroa, pelkät ykkösen rattaat toista tonnia...), hyvä niille kenellä on. Oli pakko tyytyä Saksasta jobattuun kunnostettuun laatikkoon.
Mutta totta puhut romiksien hinnoista, monesti jopa valmiiksi isompi hinta kuin uusi OEM osa merkkitiskillä.
Njoo, mut noi vaihdelaatikot, moottorit, perät yms. on juuri niitä varsin pitkäikäisiä osia.
Joskus oikein naurattaa kun porukka katselee esim. käytettyjä bensapumppuja ja makselee niistä romikselle..
Joskus oikein kummastuttaa, että millä helkutilla romikset oikein elää. Pari kertaa akuutin tarpeen yllättäessä jotain osaa kysynyt romikselta, usein myyvät eioota ja sitten jos on, niin osa on sen verran hinnakas että ostan uutta.
Ja kannattaa muistaa että siellä kuuluisalla ja kalliilla merkkitiskilläkin monet osat edukkaampia / melkein samanhintaisia kuin varaosaliikkeessäkin. Bonuksena 2v takuu, ja ei (yleensä) tarvitse arpoa onko osa oikea vaiko ei..
Vag tiskiltä halvemmalla esim..
-Audin tulpat
-TDI Passatin naftasuodattimessa
Yleensäkin kannattaa erikoisempaan autoon osia ostaessa tietää itse mitä on ostamassa... Ja usein myös se VAG osanumero auttaa kivasti.
Joskus oikein naurattaa kun porukka katselee esim. käytettyjä bensapumppuja ja makselee niistä romikselle..
Mutta totta puhut romiksien hinnoista, monesti jopa valmiiksi isompi hinta kuin uusi OEM osa merkkitiskillä.
Joskus oikein kummastuttaa, että millä helkutilla romikset oikein elää. Pari kertaa akuutin tarpeen yllättäessä jotain osaa kysynyt romikselta, usein myyvät eioota ja sitten jos on, niin osa on sen verran hinnakas että ostan uutta.
Ja kannattaa muistaa että siellä kuuluisalla ja kalliilla merkkitiskilläkin monet osat edukkaampia / melkein samanhintaisia kuin varaosaliikkeessäkin. Bonuksena 2v takuu, ja ei (yleensä) tarvitse arpoa onko osa oikea vaiko ei..
Vag tiskiltä halvemmalla esim..
-Audin tulpat
-TDI Passatin naftasuodattimessa
Yleensäkin kannattaa erikoisempaan autoon osia ostaessa tietää itse mitä on ostamassa... Ja usein myös se VAG osanumero auttaa kivasti.
on plärätty nyt foorumeita kyllä ;)
Joitain kysymyksiä heräsi matkan varrella, eli tarkoitus oli tuoda/tuotattaa tollanen s2 saksan puolelta. Huomasin, että on monia mielipiteitä. Eikös sieltä kuitenkin parempi varustelutasosia menopelejä saa?
Muutama ihan herkulliselta vaikuttava tapaus mobilesta ja autoscoutista katsoessa löytyi. Kumpaankos suosittelisitte satsaamaan, tuohon 93 vuodesta lähtien vai alle sen oleviin malleihin? Käsittääkseni vaihdelaatikko kestävämpi ja pykälä enemmän uudemmassa mallissa?
Tätä se on, kun merkkiä ruvetaan vaihtamaan japanilaisista näihin.. tyhmiä kysymyksiä satelee, mutta pahoitteluni :P
Joitain kysymyksiä heräsi matkan varrella, eli tarkoitus oli tuoda/tuotattaa tollanen s2 saksan puolelta. Huomasin, että on monia mielipiteitä. Eikös sieltä kuitenkin parempi varustelutasosia menopelejä saa?
Muutama ihan herkulliselta vaikuttava tapaus mobilesta ja autoscoutista katsoessa löytyi. Kumpaankos suosittelisitte satsaamaan, tuohon 93 vuodesta lähtien vai alle sen oleviin malleihin? Käsittääkseni vaihdelaatikko kestävämpi ja pykälä enemmän uudemmassa mallissa?
Tätä se on, kun merkkiä ruvetaan vaihtamaan japanilaisista näihin.. tyhmiä kysymyksiä satelee, mutta pahoitteluni :P
Kyllä ne S2:set mitkä on orginaaleja Suomiautoja, on luonnollisesti myös hyvin varusteltuja. Mitkään persaukiset kun ei ole noita ostellut (vertaa ketä ostaisi tänäpäivänä S3/S4:sen). Saksassa sen sijaan löytyy uskomattomia säästömalleja, mitä ei uskoisi olevankaan olemassa, monesti olettanut jonkun asian olevan vakiovaruste mutta ei... Varmaan 80% Coupeista Suomessa on jälkituontia, Sedaneissa/Avainteissa tuo luku on 100%.
Eipä sillä vielä 400hevosen kahinoissa ole väliä kumpi on, uudempi vai vanhempi malli. Ja toisaalta isommissa tehoissa sitten menee muutenkin niin paljon uusiksi ettei ole juurikaan eroa kustannuksissa. Vaihdelaatikko on pykälää kestävämpi, plus sitten että vuonna -95 ykkönen vielä vahvistui myös muissakin kuin RS2 laatikoissa.
Eipä sillä vielä 400hevosen kahinoissa ole väliä kumpi on, uudempi vai vanhempi malli. Ja toisaalta isommissa tehoissa sitten menee muutenkin niin paljon uusiksi ettei ole juurikaan eroa kustannuksissa. Vaihdelaatikko on pykälää kestävämpi, plus sitten että vuonna -95 ykkönen vielä vahvistui myös muissakin kuin RS2 laatikoissa.
Itse tollasen vuosi sitten hankin ja silloin kanssa budjetti oli 10-11te. Nyt jälkeenpäin kun miettii niin olis saanut varmaan halvemmalla ja paljon helpommalla suomesta.
Ainakin vuosi sitten se meni niin, että maks 5000e saa auto maksaa että sen saa veroinen ja hakukuluineen alle 11 000euron suomeen. Ja tolla 5000e:llä ei paljoa autoa ostella.
Eli jos budjetti sen 11te niin unohda noi ABY koneiset, budjetti paukkuu jo autoa ostaessa. Tai tietty sellasen saa jos kelpaa huonokuntoinen. 3B koneisia on myös valmistettu paljon enemmän kuin ABYja. Eli 3B autoja on paljon enemmän tarjolla.
Ainakin vuosi sitten se meni niin, että maks 5000e saa auto maksaa että sen saa veroinen ja hakukuluineen alle 11 000euron suomeen. Ja tolla 5000e:llä ei paljoa autoa ostella.
Eli jos budjetti sen 11te niin unohda noi ABY koneiset, budjetti paukkuu jo autoa ostaessa. Tai tietty sellasen saa jos kelpaa huonokuntoinen. 3B koneisia on myös valmistettu paljon enemmän kuin ABYja. Eli 3B autoja on paljon enemmän tarjolla.
kyllä käyttautoa nyt sitten kun etsimässä ollaan, niin varmaan aika turhaan tuollaista hankkia. Päätös ehti vaihtua gti golfin puolelle. Katsotaan jos harrastepeliä vaihtamassa olen, niiin kyllä tuo s2 on yksi listalla olevista.
Kiitos kaikille vastauksista !
Tollasesta golfista ainakin on kokemuksia ja on uudempi auto niin ei tarvitse robailla niin paljoa kuin harrastepelin kanssa. Se on tärkein juttu kyllä.
Kiitos kaikille vastauksista !
Tollasesta golfista ainakin on kokemuksia ja on uudempi auto niin ei tarvitse robailla niin paljoa kuin harrastepelin kanssa. Se on tärkein juttu kyllä.
Ehkäpä ihan oikea päätös. Jos budejtti on tiukka 10-11ke, niin sitten vanhat äs/är-säaudit on väärä vaihtoehto. Helpolla parhaimpaankin yksilöön palaa rahaa ihan yhtäkkäiä viikon päästä ostopäivästä 2ke kun jotain paukahtaa. Ilmeisesti kerrankin ostajalla oli realiteettitajua, valitettavasti aina niin ei ole.
Normaalistihan ei tuo ole mikään kallis auto ylläpitää, mutta tosiaan spesiaaliosat sitten maksaa ihan riittävästi. Itselläni nyt kahden vuoden jälkeen ei mitään kalliimpaa ylläpitovikaa ole ollut, muutakuin juuri tuo vaihdelaatikon paukahtiminen mikä juurikin luokitellaan tuohon helvetin huonoon tuuriin. Päivääkään en ole katunut päätöstä, tunneista puhutaan kun on vituttanut rankasti miksi ei tullut ostettua 1.8t A4 Avantia ja viritettyä sitä... Valitettavasti 1.8t:stä puuttuu sitä jotain (munaa), ainakin se yksi sylinteri.
Normaalistihan ei tuo ole mikään kallis auto ylläpitää, mutta tosiaan spesiaaliosat sitten maksaa ihan riittävästi. Itselläni nyt kahden vuoden jälkeen ei mitään kalliimpaa ylläpitovikaa ole ollut, muutakuin juuri tuo vaihdelaatikon paukahtiminen mikä juurikin luokitellaan tuohon helvetin huonoon tuuriin. Päivääkään en ole katunut päätöstä, tunneista puhutaan kun on vituttanut rankasti miksi ei tullut ostettua 1.8t A4 Avantia ja viritettyä sitä... Valitettavasti 1.8t:stä puuttuu sitä jotain (munaa), ainakin se yksi sylinteri.
Nuo autot ovat mitä suurimmassa määrin yksilöitä: saatat saada samaan hintaan aivan helmen, vaikkakin jo jonkin verran ajetun, jota on (Suomessa) laitettu isolla rahalla tai sitten "vähän ajetun" jota on poljettu täällä ja Saksassa huoletta ja jonka ylläpidosta ei ole niin välitetty.
Toiset hankkivat tuollaisen auton pitoautoksi ja tekevät tarpeelliset huollot ja korjaukset kustannuksia kaihtamatta. Sekaan mahtuu myös kiertopalkintoja: ässä voi olla halpa hankkia, mutta monen kokemattoman ylläpitokulu yllättää ja autosta luovutaan pienillä piilokorjauksilla tai pilkkahintaan.
Ehkä kärjistetymmin ilmiö näkyy isoissa bemareissa, mutta velipojan pajalle oli taannoin tuotu kossipojan A8, joka kävi tosi huonosti/tuskin lainkaan ja joku korjaamo tarkemmin tutkimatta oli antanut diagnoosin: kannentiiviste palanut ja kustannusarvio oli roima. Pikaisen tutkimuksen jälkeen autoon oli vaihdettu uudet tulpat ja auto rokkasi taas kuin pitikin -perushuollotkin saattavat monesti unohtua ja sitten pelästytään ensimmäistä häröä 8)
Toiset hankkivat tuollaisen auton pitoautoksi ja tekevät tarpeelliset huollot ja korjaukset kustannuksia kaihtamatta. Sekaan mahtuu myös kiertopalkintoja: ässä voi olla halpa hankkia, mutta monen kokemattoman ylläpitokulu yllättää ja autosta luovutaan pienillä piilokorjauksilla tai pilkkahintaan.
Ehkä kärjistetymmin ilmiö näkyy isoissa bemareissa, mutta velipojan pajalle oli taannoin tuotu kossipojan A8, joka kävi tosi huonosti/tuskin lainkaan ja joku korjaamo tarkemmin tutkimatta oli antanut diagnoosin: kannentiiviste palanut ja kustannusarvio oli roima. Pikaisen tutkimuksen jälkeen autoon oli vaihdettu uudet tulpat ja auto rokkasi taas kuin pitikin -perushuollotkin saattavat monesti unohtua ja sitten pelästytään ensimmäistä häröä 8)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 29 vierailijaa