kokemuksia bora 1.9tdi 4 motion

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

golfan
-
Viestit: 352
Liittynyt: 4.4.2004 17:03

kokemuksia bora 1.9tdi 4 motion

ViestiKirjoittaja golfan » 27.1.2007 11:17

on alkanut heräämään kiinnostus taas vagineisiin,nelivetoisiin. lähinnä turbodieseleihin..
jos laitetaan viivalle:
audi a4 quatro 1.9tdi ja
vw bora 1.9tdi 4 motion
niin onko esim .vakuutusmaksuissa ja varaosien hinnoissa millaisia eroja,onko audi oikeasti niin kallis ylläpitää kuin puhutaan?

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 27.1.2007 12:55

Tuskin noissa on hirveesti ylläpitokuluissa eroja.

Itekkin oon noita Boria katsellut ja mulla on pistäny silmään noitten hinnottelu. Neliveto Borat siis selvästi kalliimpia, kun vastaavat Passatit, Audit ja Golffit. Luultavasti johtuu niitten harvinaisuudesta.

Faijan veljellä on tollanen 1.9TDi neliveto Bora ja sillä oon pari kertaa päässy ajamaan. Hyvän tuntunen peli se on ajaa. Ainoona miinuksena sanoisin, että ainakin Passateissa on sisusta laadukkaamman olonen. Borassa rupes melko nopeesti oston jälkeen kuulumaan natinoita sisustasta ja materiaalit on huonompia. Lisäks kyseisessä Borassa on ollu ongelmia vetoakseleiden kanssa.

Mutta kaikesta huolimatta, jos pätäkkää löytyis iteltä ja tarttisin neliveto diiselin, niin luultavasti ostaisin tollasen Boran ennemmin ku a4:sen, joka ei tunnu pitävän arvoaan kovin hyvin.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 28.1.2007 21:20

Isäukolla bora variant tdi 4mot. pwd.Ei voi ainakaan laadusta ja varusteista miinuksia antaa. Variant onkin kuulemma ollut aikoinaan "parempi" malli, verrattuna vastaavaan golffiin.

Minultakin pisteet boralle. vertailuna siis A4avant.

TDI
-
Viestit: 56
Liittynyt: 9.11.2003 21:19

ViestiKirjoittaja TDI » 28.1.2007 22:38

Vakuutusmaksuissa on eroja.
If:llä 1970 syntynyt mies, ei rahoitusyhtiön auto, 0-bonukset, liikenne- ja autovakuutus Helsingissä:
Bora, vm 2000, moottorikoko 1.9, ABS, Vat hyväksytty ajonestolaite, omavastuu 150€: 1,726.39€
Audi A4, vm 2000, moottorikoko 1.9, ABS, Vat hyväksytty ajonestolaite, omavastuu 150€: 2,163.32€
Eli näillä tiedoilla Audin vakuutus on n. 25% kalliimpi.

Näitä et tiedustellut, mutta uteliaisuudesta laitan nämänkin tähän.
Octavia, vm 2000, moottorikoko 1.9, ABS, Vat hyväksytty ajonestolaite, omavastuu 150€: 1,727.15€
Golf 4X4, vm 2000, moottorikoko 1.9, ABS, Vat hyväksytty ajonestolaite, omavastuu 150€: 1,808.88€ (En ole varma, onko Golf 4X4 oikea valinta valikosta vai tarkoittaako 4X4 Country-mallia.)

http://www.if.fi/web/fi/autovakuutus.nsf

Muillakin vakuutusyhtiöillä on vastaavia laskureita.

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 29.1.2007 14:25

Borassa on sitten 30tkm välein vaihdettava haldexin öljyt ja 60tkm välein haldexin suodatin, kun A4:n neliveto on (liki) huoltovapaa.

Audin ylläpidosta ei vielä ole kokemusta, mutta samat öljyt ja öljynsuodattimet menee molempiin.

Boran 4motion aika eleetön ajettava, juuri mistään ei huomaa että on liukasta. Perä pysyy koko ajan hyvin tiessä kiinni eikä lähde liitelemään minnekään (taakse menee max 50% voimasta, kun etupyörät luistaa), mutta ei myöskään tunnu puskevan. A4:n tarjoaa perää huomattavasti herkemmin rinnalle (taakse max ~80%, etupyörien ei tarvii sutia ennenkuin takapyörät tulee apuun), mutta ajonvakautus tappaa luistot heti alkuunsa, puskemista en ole huomannut Audissakaan. Toki ajamissani autoissa on ollut muutakin eroa, Bora bensalla ja A4 dieselillä, Borassa uudet Hakkis neloset A4:ssä muutaman kympin ajetut Hakkis neloset.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 29.1.2007 16:18

Quattro=Torsen on vaan yksinkertaisesti parempi ku Haldex.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 29.1.2007 16:35

Paitsi että quattro ei todellakaan ole aina torsen. A4 on kyllä, mutta A3 quattro ja TT quattro on sitten haldexilla. Se paremmuuskin on tuollaisessa perus käyttöautossa vähän niin ja näin. Ei tässä kilpaa olla menossa varmaankaan ajamaan.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 29.1.2007 17:30

A4:n tarjoaa perää huomattavasti herkemmin rinnalle (taakse max ~80%

Ei taida kyllä mennä a4:kaan yli 50% taakse.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 29.1.2007 17:48

Ei taida kyllä mennä a4:kaan yli 50% taakse.


http://www.autowiki.fi/index.php/Torsen

Kyllä vaan menee, aika jännä ajettavana toi torsen. Siinä toivoo moottorilta tasaista käyttäytymistä eikä mitään +200hv potkua yhtäkkiä.

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 29.1.2007 17:53

Taitaa olla niin että Haldexia haukkuvat eniten ne jotka sellaista ei ole edes kokeilleet. Mullakin oli melkoisia ennakkoluuloja haldexista ennenkuin kokeilin sitä. Ensiajot liukkaalla tuottivat melkoisen yllätyksen, ja nimenomaan positiiviseen suuntaan.

Käyttöauton tekniikan valinnassa vaikuttaa varmaan eniten se että millaista haetaan. Jos halutaan mahdollisimman neutraalia käytöstä niin itse valkkaisin haldexin. Jos taas luotettavuutta niin torsen.

Astraali: kokeiles laittaa A4:n perä vapaarullille ja katso mitä kautta se voima karkaa...

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 29.1.2007 19:23

Ei oo kyllä tähän mennessä missään vaggineessa mennyt yli 50% taakse kun autot on etuvetoisia ja perä vaan auttelemassa pidon hävittyä edestä. Eihän se ole fyysisesti mahdollista että etuvetoisen auton saa vetämään enemmän takaa tuollaisella tekniikalla?!

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 29.1.2007 20:10

vaan eikös uusimmat torsenit oo kuitenkin nykyään enemmän perspainotteisia jo oletusasetus voimanjaolla? muistaakseni luin jostain a4 esitteestä että lähtökohtaisesti tulis 60% voimasta oletuksena perseelle ja jakaisi yli 90% tarvittaessa sille akselille mikä enempi tarvii.

Edit: taisin puhua läpiä päähäni. se onki max 75 akselilleen ja normaalisti 50-50.
Viimeksi muokannut LauriJT, 29.1.2007 20:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 29.1.2007 20:17

EsaT kirjoitti:Taitaa olla niin että Haldexia haukkuvat eniten ne jotka sellaista ei ole edes kokeilleet. Mullakin oli melkoisia ennakkoluuloja haldexista ennenkuin kokeilin sitä. Ensiajot liukkaalla tuottivat melkoisen yllätyksen, ja nimenomaan positiiviseen suuntaan.


Paitsi vaan, että ainakin itse olen ajanut enemmänkin Haldexilla ku Torsenilla...
Ja Haldexista EN tykkää.

Tero V. kirjoitti:Paitsi että quattro ei todellakaan ole aina torsen. A4 on kyllä, mutta A3 quattro ja TT quattro on sitten haldexilla.


Ei ku näinhän se menikin...

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 29.1.2007 20:51

Voihan se toki olla että on uusissa takapainotteinen.En ole vaan koskaan kuullut missään yhteydessä "etuvetoisissa" autoissa tollasta olevan...

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 29.1.2007 20:55

Siin se juju piileekin kun torsen quattrot (ei ole) etuvetoja, vaain _aitoja_ nelikoita

edit: piän aivonyrjähdys :D , siis ne ovat aitoja. Pitääs vissiin käväästä pihalla
Viimeksi muokannut J-M Koopikka, 29.1.2007 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 29.1.2007 21:02

Älä vaan mene kertomaan tota mun kummallekaan audille.
Vm.89 kasikympissä ainakin veto jakaantuu 1:3.5 ... 3.5:1 etu ja taka-akselien välillä. A4:ssa taitaa olla uudempi torsenin generaatio käytössä ja voima ei jakaannu ihan noin suurella haitarilla. Rolle varmaan voi heittää faktat pöytään että missä rajoissa voima nykyisissä torseneissa jakaantuu.

Peke: En tarkoittanut aikaisemmalla kommentilla ketään erityisesti. Makuasioista ei oikein voi kiistellä.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 29.1.2007 21:51


Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 29.1.2007 22:38

Olikos Peke jollain ristiretkellä täällä?

Jos kerran noita yksittäistapauksia kaivetaan tässä esille, niin kerrottakoon että omassa kulkineessa on 230tkm huoletonta haldex-kilometriä takana, on paineistettu kyllä riittävästi ettei se ihan käyttämättömänäkään ole ollut tuona aikana.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 29.1.2007 23:30

Siin se juju piileekin kun torsen quattrot (ei ole) etuvetoja, vaain _aitoja_ nelikoita

Mitenkäs sitten esim. vr6 syncro jossa on Torsen, onko myös "aito" neliveto?? Ei siinäkään yli 50% taakse tietääkseni mene.:P

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.1.2007 0:28

Edit: taisin puhua läpiä päähäni. se onki max 75 akselilleen ja normaalisti 50-50.


Paitsi RS4, sekä ilmeisesti uusi S6 ja S8 joissa pitävällä pinnalla 60 taakse ja 40 eteen.

Mitenkäs sitten esim. vr6 syncro jossa on Torsen, onko myös "aito" neliveto?? Ei siinäkään yli 50% taakse tietääkseni mene.:P


VR6 on poikittaiskone -> haldex.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 30.1.2007 8:32

mk3 VR6 on viskolla ja mk4 V6 haldexilla. Kummassakaan ei ole torsenia.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 30.1.2007 10:49

mk3 VR6 on viskolla ja mk4 V6 haldexilla. Kummassakaan ei ole torsenia.

Okok.Sekotin viskoon jotenkin kierosti. Tyhmä kun olen.. :)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.1.2007 12:00

mk3 VR6 on viskolla ja mk4 V6 haldexilla


Totta, amatöörimäinen moka. mk3=syncro ja mk4=4Motion.

Mutta edelleenkään noista markkinointinimistäkään ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä, sillä esimerkiksi 3B Passattia on tehty sekä 2.8 Syncro että 4Motion -lätkällä. Ja molemmat on torsenilla varustettuja.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 30.1.2007 16:00

Tero V. kirjoitti:Olikos Peke jollain ristiretkellä täällä?


????
Kunhan laitoin linkin, että jokainen voi lukea kommentteja ja kokemuksia Haldexista. Ei nyt tollasesta pidä herneitä vedellä!

M.H.
-
Viestit: 289
Liittynyt: 20.11.2003 0:41

ViestiKirjoittaja M.H. » 25.2.2007 10:19

Ohi aiheen: onko mk4 Golfia myyty Syncroina? Jossain muistan tuollaisen nähneeni.

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 25.2.2007 16:04

Ei ole. Nimi vaihtui samalla kun nelivetoinen mk4 tuli markkinoille.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa