Koitin lueskella aiheesta mutta en oikein ottanut selkoa.
Oireet: Kylmänä käy kuin kävisi kolmella. Tyhjäkäyntiä ei lainkaan. Kaasuttelemalla käy kuitenkin suht' hyvin. Lämpimänä ei ongelmia. Vaikuttaako se "siilin" toimimattomuus just noin?
Kertokaas enemmän pierupurkin kanssa pelanneet missä vika kun urpo ei tajuu.
Golf 1,6 -89
Pierburg kettuilee
Valvoja: ffp jäsenet
täällä lähestulkoon samanmoiset oireet. pienenä lisämausteena täysin satunnainen tyhjäkäynnin totaalinen katoaminen lämpimänä sekä loskapaskakelillä ajettaessa auton nykiminen ja viimein totaalinen pysähtyminen xx kilometrin välein. 5 minuuttia parkissa ja matka jatkuu. ite en ainakaan oo tullu mihinkään muuhun lopputulokseen kuin vesilintua koko pierupurkilla ja jotain muuta tilalle...
jamkulla varmaan imuilman esilämmityksen läppä juminut aukiasentoon tai se pahvimetalliputki pakosarjalta imuputkeen rikki? Noiden seurauksena kaasari jäätää ja meno varmasti loppuukin aika tasaisin väliajoin. Höyryt ja kaasut kaasarissa kun menee helposti jäähän vaikka keli olisi plussan puolellakin.
Itellä oli tuota vikaa vanhalla kaasarilla, ylämäet joutu ajamaan kakkosella kun ei isommalla jaksanu, jääti niin pahasti. Ostin sitte parilla kympillä 1.8:sta lähtöisin olevan (suuttimet erikokoa, muuten sama) ja iskin paikoilleen, toimii oikeen hyvin mitä nyt kylmänä vähän saattaa nyppiä alakierroksilla. Suurempi vika mikä myöhemmin ilmeni niin heikko tyhjäkäynti lämpösenä, mutta senki sai pikku kikkailulla sopivaksi. Imuilman ohjainläppä näyttää toimivan kuten pitää, eikä tuo ole jäätänyt kertaakaan vaikka auki se näkyy lämpösenä olevan.
Eli kannattaa hommata pari kaasaria ja ottaa kaikki pöydälle, yhdistellä parhaimman näköset palikat yhteen, esim vahatermostaatti, kiihytyspumpun kalvo, neulaventtiili. Samalla uusia alipaineletkut ja muutenki rasvailla vivustot niin luulempa että alkaa pelata, itsellä ei ainakaan ole enää ollut suuremmin ongelmia kunhan kokoajan muistaa että vanha kaasarikone kuitenkin kyseessä :)
Weberihän olis kovasana, mutta ne maksaa monta sataa. Kyllä pierpurkinki saa pelaamaan kun vähän viitsii nähdä vaivaa sen eteen ;)
Eli kannattaa hommata pari kaasaria ja ottaa kaikki pöydälle, yhdistellä parhaimman näköset palikat yhteen, esim vahatermostaatti, kiihytyspumpun kalvo, neulaventtiili. Samalla uusia alipaineletkut ja muutenki rasvailla vivustot niin luulempa että alkaa pelata, itsellä ei ainakaan ole enää ollut suuremmin ongelmia kunhan kokoajan muistaa että vanha kaasarikone kuitenkin kyseessä :)
Weberihän olis kovasana, mutta ne maksaa monta sataa. Kyllä pierpurkinki saa pelaamaan kun vähän viitsii nähdä vaivaa sen eteen ;)
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 30.8.2006 23:18
Ei se siili vaikuta tuon taivaallista. Kannattaa tarkistaa ryyppy-läpän asento kylmänä että on varmasti melkein kiinni ja tietysti tuo imu-ilman lämmityksen toiminta pakosarjalta lähtien että venttiili pelaa ja ettei ole vuotoja. Omassa autossa tuo "siili" toimii eli kuumenee, mutta ei ole ollut mitään vaikutusta moottorin toimintaan ei kylmänä eikä kuumana sillä onko siilin johto kiinni vai irti.
jamkulla varmaan imuilman esilämmityksen läppä juminut aukiasentoon tai se pahvimetalliputki pakosarjalta imuputkeen rikki?
kröhömm..mulla kun ei ole koko putkea :D
eikä tosin tuolle läpälle tulevia alipaineletkujakaan.
tosiaan tuota nyhtämisongelmaa ei ole kuin märällä +10 viiva -2 asteessa matkaa ajettaessa. pakkaskelillä pelaa oikein hyvin. voihan sitä kokeilla tuon putken virittelyä..
ja veikkaan että tuo kolmella käynti kylmänä ja tyhjäkäynnin puute riippuu tuosta tyhjäkäynninsäätöpotikasta, joka toimii alipaineella. mulla se on disabloitu "pystyynjumittamisen" johdosta, ja sen jälkeen ollut käytökseltään tuommoinen.
Tuota ilmiötä aiheuttaa kun ryyppyläppä on aikalailla kokonaan kiinni.. vanhassa kaasarissani kun sekin jumi niin tuota se teki aina kylmänä ja lämpimänäki. Eli rynkytti niinkuin kolmella ja putkesta tuli tavaraa.
Sen ryyppyläpän löytää kun ottaa putsarin kokonaan pois ja siinä ihan tyrkyllä semmonen, onko se nyt vaaleanruskea/tumma tms läppä kooltaan 2,5x2cm missä on kaksi ruuvia joilla se on kiinni. Kuuluu olla muutaman millin raollaan kylmänä, lämpimänä täysin auki, ts. "pystyssä". Korjausopas kertoo jotta kun sitä läppää rämppää niin pitää tuntua vastus viimeisten millien aikana kun sitä kääntää kiinni.
Tuosta tyhjäkäynnin säätöpotikasta, mulla oli heikohko tyhjis lämpösenä kun oli siinä alipaineletkut normaalisti kiinni ja tällöin se tappi mikä kuuluu koskettaa siihen vipuun, oli aivan pohjassa. Nappasin alipaine letkun irti niin tyhjäkäynti pomppas (samalla se tappi liikahti kiinni vipuun) 2000 kierrokseen, eli tämä on kai se "nopea joutukäynti". Jätin letkun irti ja pyörittelin siitä vivun säätöruuvista tyhjäkäynnin sinne tonnin tuntumaan ja siinä on pysynyt pakkasista ja tilanteesta riippumatta. Eikä vaikuta muuhunkaan toimintaan, paitsi kylmänä joutuu kaasulla hetken pitämään käynnissä, ja lämpösenä kun käynnistää niin ilman kaasupolkimen painallusta ei kovin helpolla pamahda tulille.
Kun noiden kaasarien kanssa pelaa niin alkuun kannattaa varmistaa että ilmansuodatin on puhdas ja kumilaippa kunnossa sekä pultit ym. kireällä/oikein paikoillaan.
Tuossa vähän omia kokemuksia, voi olla aika yksilökohtaista kun kolmea kaasaria olen autossani kokeillut ja jokainen toimi erilailla :)
Sen ryyppyläpän löytää kun ottaa putsarin kokonaan pois ja siinä ihan tyrkyllä semmonen, onko se nyt vaaleanruskea/tumma tms läppä kooltaan 2,5x2cm missä on kaksi ruuvia joilla se on kiinni. Kuuluu olla muutaman millin raollaan kylmänä, lämpimänä täysin auki, ts. "pystyssä". Korjausopas kertoo jotta kun sitä läppää rämppää niin pitää tuntua vastus viimeisten millien aikana kun sitä kääntää kiinni.
Tuosta tyhjäkäynnin säätöpotikasta, mulla oli heikohko tyhjis lämpösenä kun oli siinä alipaineletkut normaalisti kiinni ja tällöin se tappi mikä kuuluu koskettaa siihen vipuun, oli aivan pohjassa. Nappasin alipaine letkun irti niin tyhjäkäynti pomppas (samalla se tappi liikahti kiinni vipuun) 2000 kierrokseen, eli tämä on kai se "nopea joutukäynti". Jätin letkun irti ja pyörittelin siitä vivun säätöruuvista tyhjäkäynnin sinne tonnin tuntumaan ja siinä on pysynyt pakkasista ja tilanteesta riippumatta. Eikä vaikuta muuhunkaan toimintaan, paitsi kylmänä joutuu kaasulla hetken pitämään käynnissä, ja lämpösenä kun käynnistää niin ilman kaasupolkimen painallusta ei kovin helpolla pamahda tulille.
Kun noiden kaasarien kanssa pelaa niin alkuun kannattaa varmistaa että ilmansuodatin on puhdas ja kumilaippa kunnossa sekä pultit ym. kireällä/oikein paikoillaan.
Tuossa vähän omia kokemuksia, voi olla aika yksilökohtaista kun kolmea kaasaria olen autossani kokeillut ja jokainen toimi erilailla :)
Röplöttää ja mustaa, ettei kävis kolmella?
Niin ja jäänestoa tankkiin ja testausta auttaako jos ei ole jo koitettu.
Kuulostaa et kävis kolmella, mut et yhtäkkiä kun tuli pakkaset....tulpat on uudet ja putsari kans.
Tarttee vissii vaa roplaa tota kaasaria ja kokeilla vaihtaa se kumitiiviste. Onks se ryypynläppä se mitä säätelee se bi-metallijousi? Sitä tarttee vissiin säätää jotenkin kun ollut irti? Jostain näin et ois jotkut viivat mitkä pitäs osua kohalleen. Mut perusperiaate et kylmänä vähän raollaan ja lämpösenä täysin auki?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa