Korkea lambda-arvo päästömittauksissa - III Golf 1.8
Valvoja: ffp jäsenet
Korkea lambda-arvo päästömittauksissa - III Golf 1.8
Eli katsastus jäi päästöarvoissa lambdasta kiinni. Kokonaisuudessaan arvot oli seuraavat:
Arvo / Tyhjäkäynti / Kierrokset / Sallittu maksimi suluissa
CO / 0 ( 0,50 ) / 0,03 ( 0,30 )
HC / 1 ( 100 ) / 5 ( 100 )
Lambda / 1,10 ( 0,97-1,03 )
O2 / 4,29 ( 5,00 ) / 3,06 ( 5,00 )
Eli myöskin happi oli korkeahko, vaikkakin sallituissa rajoissa. Searchia on käytetty ja sieltä selvisi että korkea happi arvo sotkee myös lambdan, mutta putkesta ei löydy vuotoa. Käytin tänään autoa korjaamolla, jossa ongelma diagnosoitiin: 3 pytty pimeenä. En muista ohivuotoarvoa, mutta kuulemma liian korkea ja ainoa vaihtoehto on kansiremontti. Kuulostaako diagnoosi oikealta, vai voiko vika olla jossain muualla? Tyhjäkäynti autossa on hieman "röpelöinen", mutta auto kulkee hienosti ( joskus 3 pytyllä käyvää ajanut ja kyyti jäi mieleen ). Kiitokset.
Arvo / Tyhjäkäynti / Kierrokset / Sallittu maksimi suluissa
CO / 0 ( 0,50 ) / 0,03 ( 0,30 )
HC / 1 ( 100 ) / 5 ( 100 )
Lambda / 1,10 ( 0,97-1,03 )
O2 / 4,29 ( 5,00 ) / 3,06 ( 5,00 )
Eli myöskin happi oli korkeahko, vaikkakin sallituissa rajoissa. Searchia on käytetty ja sieltä selvisi että korkea happi arvo sotkee myös lambdan, mutta putkesta ei löydy vuotoa. Käytin tänään autoa korjaamolla, jossa ongelma diagnosoitiin: 3 pytty pimeenä. En muista ohivuotoarvoa, mutta kuulemma liian korkea ja ainoa vaihtoehto on kansiremontti. Kuulostaako diagnoosi oikealta, vai voiko vika olla jossain muualla? Tyhjäkäynti autossa on hieman "röpelöinen", mutta auto kulkee hienosti ( joskus 3 pytyllä käyvää ajanut ja kyyti jäi mieleen ). Kiitokset.
Täytyy toi tehostimenputki katsoa huomenna. Tulpat on vaihdettu vuosi sitten ja johdot viime syksynä. Oli puhetta että veisin auton huomenna korjaamoon, missä irrottaisivat kannen. Ei vaan turhaan viitsisi tehdä remonttia, toki jos vika löytyy venttiilistä, ni aukihan se on otetteva. Yritän vain elimoida helpompia/halvempia mahdollisuuksia ensin pois. Kiitokset neuvoista.
Jos toi oli nelipisteruisku, niin kannattaa kattoa ennen kannen irrotusta, että kaikki suuttimet ruikkii bensaa. Sellaisen vian takia tuli tehtyä edelliseen autoon (ei vag) kansiremppa, paikallinen korjaamo diagnosoi venttiiliviaksi. Olikin sitten suuttimelta johto poikki. Tosin oli venttiilitkin jo huollon tarpeessa.
Korkea happi sotkee kyllä lambdan, mutta vuodon pitää tapahtua ennen kattia (lambdaa)
Kokeile vielä jollain muulla tulpanjohdolla (vaihda vaikka ristiin jos pituus riittää) Uudetkaan johdot ei aina toimi, onko tarvike?
Toinen vaihtoehto on imusarjan tiiviste, sekin voi vuotaa.. Suihki jotain sprayta (vaikka lukkoöljyä) moottorin käydessä sinne imusarjan alle, jos imasee sieltä sitä niin sen huomaa käynnissä.. Mitään hirveän tulenarkaa ei kannata suihkia, koska pakosarja on samalla puolella kantta, ettei tule polttaneeksi koko autoa..;)
[edit] Niin, olihan tämä 1.8? Joko ABS tai ADZ?
Kokeile vielä jollain muulla tulpanjohdolla (vaihda vaikka ristiin jos pituus riittää) Uudetkaan johdot ei aina toimi, onko tarvike?
Toinen vaihtoehto on imusarjan tiiviste, sekin voi vuotaa.. Suihki jotain sprayta (vaikka lukkoöljyä) moottorin käydessä sinne imusarjan alle, jos imasee sieltä sitä niin sen huomaa käynnissä.. Mitään hirveän tulenarkaa ei kannata suihkia, koska pakosarja on samalla puolella kantta, ettei tule polttaneeksi koko autoa..;)
[edit] Niin, olihan tämä 1.8? Joko ABS tai ADZ?
On joo 1.8, -92 vuosimalli ja 90hv. En osaa sanoa onko ABS vai ADZ. Eilen korjaamolla kaveri vaihtoi 3 ja 4 sylinterin tulpat keskenään varmistaakseen ettei vika ollut tulpassa ja irrotti tosiaan tulpanjohdon tulpasta. Kun oli laittamassa tulpanjohtoa takaisin tulppaan, "kipinä" kyllä napsui ennen kun oli kiinni tulpassa. Voisiko tästä päätellä että johdot toimisi? Vein tänään auton tutulle korjaajalle, ei ole itsellä kokemusta kansihommista/kannen irroittamisesta. Lupasi mittailla puristukset, ennen kuin ottaa kannen irti, eikös siitä selviä ainakin onko vuotoa ylipäätään.
Sulla on varmaan sitten ABS kone tossa, ADZ tuli vasta myöhemmin..
Joo, kyllä johdot on vissiin kunnossa, jos kipinä hyppii isoja isoja ilmavälejä..
Paljonko sillä on ajettu? Voihan se kannenpaperikin olla rikki, mutta epäilen kyllä jotain muuta..
Onko jäähdytin nestettä hävinnyt säiliöstä? Entä tuleeko koneen käydessä paisuntasäiliöön kuplia?
Tai no, puristuspainemittauksellahan nuo selviää, jos auto on jo pajalla..
Joo, kyllä johdot on vissiin kunnossa, jos kipinä hyppii isoja isoja ilmavälejä..
Paljonko sillä on ajettu? Voihan se kannenpaperikin olla rikki, mutta epäilen kyllä jotain muuta..
Onko jäähdytin nestettä hävinnyt säiliöstä? Entä tuleeko koneen käydessä paisuntasäiliöön kuplia?
Tai no, puristuspainemittauksellahan nuo selviää, jos auto on jo pajalla..
Töissä oli mulla hieman vastaava renu, se ei käynyt yhdellä pytyllä tyhjäkäyntiä, vähäkin kaasutti niin pelasi ihan normaalisti. Siinä oli kipinä ok, pa-puoli ok, puristukset ok,
Noh siinä vuoti imusarjan tiiviste sen pytyn kohdalta, eli tyhjäkäynnillä veti liikaa ilmaa sekaan.
Ihmetyttää vaan tuo sun päästöarvot, miten HC voi olla nuin pieni jos yks pytty ei polta ollenkaan?! tuossa renussa HC veteli yli tuhatta tuolloin. Ei se katti mahdottomuuksiin pysty, vaikka ehjä oiskin.
Noh siinä vuoti imusarjan tiiviste sen pytyn kohdalta, eli tyhjäkäynnillä veti liikaa ilmaa sekaan.
Ihmetyttää vaan tuo sun päästöarvot, miten HC voi olla nuin pieni jos yks pytty ei polta ollenkaan?! tuossa renussa HC veteli yli tuhatta tuolloin. Ei se katti mahdottomuuksiin pysty, vaikka ehjä oiskin.
Onko tuolla pajalla mittailtu pakokaasuarvoja (saatu samoja tuloksia)? Tuli vaan mieleen mitä konttorilla sattunut omalle kohdalle: mitta-anturi jää liian pintaan (eli ei tarpeeksi syvällä pakoputkessa)-> vetää ulkoilmaa sekaan => arvot kuin putki vuotais, näin usein tuplaulostulolla olevassa tehoputkessa. :) II kopassa Simonsilla piti tukkia toinen rööri tai mitata (valusarjassa) mittausputkesta, (peltisarjasta tosin sekin jäi pois...). Siitä oli muutenkin hyvä mitata pakokaasuarvoja kun sai A ennen lambdaa arvot B ei mahdolliset putken vuodot muuttanut mittaustuloksia.
imuvuotoo ittekkin epäilisin ... tekee usein just tommosta että et vaikuta tulpanjohdon nyppiminenkään mitään... vaikka tulppa ja johto uus, tietty voi vaikka crc:tä tai jotain ruikkia ja ettiä paikkaa mistä vuotaa... mutta jos se tehostimelle menevä letku on ehjä niin luultavasti sit on just se imusarjan tiiviste ... tai voi koko tehostinkin silti vuotaa mut ei oo yhtään volsua tullu eteen misä se olis ... foorteja montakin. suht nopee se tiivistekin vaihtaa on...
Tänään haettu kansi korjauksesta. Ei ollut kuulemma ihmeemmin venttiileissä sanomista, jotain pientä ja ohjurit oli kuulemma aika lailla loppu. Tulipahan nekin laitettua ja tuleepahan jakohihnakin nyt samalla, kun olisi siinäkin tullut kohta kilometrit täyteen. Sunnuntaina pitäisi olla auto taas läjässä. Tulee kannen kasauksen myötä uudet tiivisteekin, niin saa eliminoitua ton imupuolen vuoto mahdollisuuden pois. Mielenkiinnolla odotan tulevia päästöarvoja.
Uusintakatsastuksessa on nyt käyty ja leima tuli.
Alla päästöarvot kansirempan ( ohjurit vaihdettu, venttiilit koneistettu.. ) jälkeen:
Arvo / Tyhjäkäynti / Kierrokset / Sallittu maksimi suluissa
CO / 0,05 ( 0,50 ) / 0,12 ( 0,30 )
HC / 10 ( 100 ) / 9 ( 100 )
Lambda / 1,01 ( 0,97-1,03 )
O2 / 0,46 ( 5,00 ) / 0,32 ( 5,00 )
Sikäli jännää(?) että muut arvot hieman nousi, vaikka happi ja lambda putosi.
Yksi uusi ongelma on ilmennyt nyt talven aikana. Eli kun painaa kaasua hieman, niin kone nostaa kierroksia reiluun 2000r/min:n ja sitten kierrokset putoaa noin 500r/min ja jatkaa taas nousuaan ( kaasupoljin on siis koko ajan samassa asennossa ). Kierrokset nousee hieman korkeammalle kun ekalla kerralla ja taas pätkäsee. Tätä jatkuu ja jatkuu. Eli aivan kun polttoaineen saanti katkeaisi hetkeksi ja sitten taas jatkuisi. Mistäköhän kannattaisi alkaa etsimään vikaa?
Alla päästöarvot kansirempan ( ohjurit vaihdettu, venttiilit koneistettu.. ) jälkeen:
Arvo / Tyhjäkäynti / Kierrokset / Sallittu maksimi suluissa
CO / 0,05 ( 0,50 ) / 0,12 ( 0,30 )
HC / 10 ( 100 ) / 9 ( 100 )
Lambda / 1,01 ( 0,97-1,03 )
O2 / 0,46 ( 5,00 ) / 0,32 ( 5,00 )
Sikäli jännää(?) että muut arvot hieman nousi, vaikka happi ja lambda putosi.
Yksi uusi ongelma on ilmennyt nyt talven aikana. Eli kun painaa kaasua hieman, niin kone nostaa kierroksia reiluun 2000r/min:n ja sitten kierrokset putoaa noin 500r/min ja jatkaa taas nousuaan ( kaasupoljin on siis koko ajan samassa asennossa ). Kierrokset nousee hieman korkeammalle kun ekalla kerralla ja taas pätkäsee. Tätä jatkuu ja jatkuu. Eli aivan kun polttoaineen saanti katkeaisi hetkeksi ja sitten taas jatkuisi. Mistäköhän kannattaisi alkaa etsimään vikaa?
MUTUA: Eihän sielä nyt olisi jossain kaasuläpän asentoanturissa tai josssain sillä suunnalla häikkää. Meinaan kun tein omalle koneelle tuota forte-käsittelyä ja siinä täytyy sitä konetta käyttää korotetulla joutokäynnillä. Siispä tungin pahvia ensin sinne "kaasuvivun" ja tyhjäkäyntisolenoidin väliin, niin sitten kun rupes kierrokset olemaan tuolla 1600 kieppeillä, niin se rupes pätkimään moottorijarrutuskatkaisua päälle. Hummas muistaakseni tyhjäkäynnin ja tuon 1600 kierroksen väliä. Sen syötön patkimisen kyllä kuulee pellin alla, kun se suuttimen naputus lakkaa. Ainakin jos laittaa korvan kiinni siihen ruiskun päälle.
itellä ADZ kone on ruvennu naputtamaan jostain tosi tiheään.. siitä ruiskun ja venttiilikannen tyköä se ääni kuuluu..mut en pysty paikallistamaan sitä..eli mikähän siel naputtaa?? venttiilit??
ja itelläki joskus tekee että painaa vähä kaasua niin kierrokset hyppää sinne 2000 ja sitte laskee johki 500 ja sit nousee normaaliin..
ja sitte hetken ajelun jälkeen kun kone on lämmin niin sammuttaa auton ja starttaa hetken kuluttua uusiks niin starttaa tosi tiheään ja vähä vaivalloisesti lähtee käyntiin...mikähän vika tällästä tekee??
ja itelläki joskus tekee että painaa vähä kaasua niin kierrokset hyppää sinne 2000 ja sitte laskee johki 500 ja sit nousee normaaliin..
ja sitte hetken ajelun jälkeen kun kone on lämmin niin sammuttaa auton ja starttaa hetken kuluttua uusiks niin starttaa tosi tiheään ja vähä vaivalloisesti lähtee käyntiin...mikähän vika tällästä tekee??
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 41 vierailijaa