kokemuksia bora 1.9tdi 4 motion
Valvoja: ffp jäsenet
kokemuksia bora 1.9tdi 4 motion
on alkanut heräämään kiinnostus taas vagineisiin,nelivetoisiin. lähinnä turbodieseleihin..
jos laitetaan viivalle:
audi a4 quatro 1.9tdi ja
vw bora 1.9tdi 4 motion
niin onko esim .vakuutusmaksuissa ja varaosien hinnoissa millaisia eroja,onko audi oikeasti niin kallis ylläpitää kuin puhutaan?
jos laitetaan viivalle:
audi a4 quatro 1.9tdi ja
vw bora 1.9tdi 4 motion
niin onko esim .vakuutusmaksuissa ja varaosien hinnoissa millaisia eroja,onko audi oikeasti niin kallis ylläpitää kuin puhutaan?
Tuskin noissa on hirveesti ylläpitokuluissa eroja.
Itekkin oon noita Boria katsellut ja mulla on pistäny silmään noitten hinnottelu. Neliveto Borat siis selvästi kalliimpia, kun vastaavat Passatit, Audit ja Golffit. Luultavasti johtuu niitten harvinaisuudesta.
Faijan veljellä on tollanen 1.9TDi neliveto Bora ja sillä oon pari kertaa päässy ajamaan. Hyvän tuntunen peli se on ajaa. Ainoona miinuksena sanoisin, että ainakin Passateissa on sisusta laadukkaamman olonen. Borassa rupes melko nopeesti oston jälkeen kuulumaan natinoita sisustasta ja materiaalit on huonompia. Lisäks kyseisessä Borassa on ollu ongelmia vetoakseleiden kanssa.
Mutta kaikesta huolimatta, jos pätäkkää löytyis iteltä ja tarttisin neliveto diiselin, niin luultavasti ostaisin tollasen Boran ennemmin ku a4:sen, joka ei tunnu pitävän arvoaan kovin hyvin.
Itekkin oon noita Boria katsellut ja mulla on pistäny silmään noitten hinnottelu. Neliveto Borat siis selvästi kalliimpia, kun vastaavat Passatit, Audit ja Golffit. Luultavasti johtuu niitten harvinaisuudesta.
Faijan veljellä on tollanen 1.9TDi neliveto Bora ja sillä oon pari kertaa päässy ajamaan. Hyvän tuntunen peli se on ajaa. Ainoona miinuksena sanoisin, että ainakin Passateissa on sisusta laadukkaamman olonen. Borassa rupes melko nopeesti oston jälkeen kuulumaan natinoita sisustasta ja materiaalit on huonompia. Lisäks kyseisessä Borassa on ollu ongelmia vetoakseleiden kanssa.
Mutta kaikesta huolimatta, jos pätäkkää löytyis iteltä ja tarttisin neliveto diiselin, niin luultavasti ostaisin tollasen Boran ennemmin ku a4:sen, joka ei tunnu pitävän arvoaan kovin hyvin.
Vakuutusmaksuissa on eroja.
If:llä 1970 syntynyt mies, ei rahoitusyhtiön auto, 0-bonukset, liikenne- ja autovakuutus Helsingissä:
Bora, vm 2000, moottorikoko 1.9, ABS, Vat hyväksytty ajonestolaite, omavastuu 150€: 1,726.39€
Audi A4, vm 2000, moottorikoko 1.9, ABS, Vat hyväksytty ajonestolaite, omavastuu 150€: 2,163.32€
Eli näillä tiedoilla Audin vakuutus on n. 25% kalliimpi.
Näitä et tiedustellut, mutta uteliaisuudesta laitan nämänkin tähän.
Octavia, vm 2000, moottorikoko 1.9, ABS, Vat hyväksytty ajonestolaite, omavastuu 150€: 1,727.15€
Golf 4X4, vm 2000, moottorikoko 1.9, ABS, Vat hyväksytty ajonestolaite, omavastuu 150€: 1,808.88€ (En ole varma, onko Golf 4X4 oikea valinta valikosta vai tarkoittaako 4X4 Country-mallia.)
http://www.if.fi/web/fi/autovakuutus.nsf
Muillakin vakuutusyhtiöillä on vastaavia laskureita.
If:llä 1970 syntynyt mies, ei rahoitusyhtiön auto, 0-bonukset, liikenne- ja autovakuutus Helsingissä:
Bora, vm 2000, moottorikoko 1.9, ABS, Vat hyväksytty ajonestolaite, omavastuu 150€: 1,726.39€
Audi A4, vm 2000, moottorikoko 1.9, ABS, Vat hyväksytty ajonestolaite, omavastuu 150€: 2,163.32€
Eli näillä tiedoilla Audin vakuutus on n. 25% kalliimpi.
Näitä et tiedustellut, mutta uteliaisuudesta laitan nämänkin tähän.
Octavia, vm 2000, moottorikoko 1.9, ABS, Vat hyväksytty ajonestolaite, omavastuu 150€: 1,727.15€
Golf 4X4, vm 2000, moottorikoko 1.9, ABS, Vat hyväksytty ajonestolaite, omavastuu 150€: 1,808.88€ (En ole varma, onko Golf 4X4 oikea valinta valikosta vai tarkoittaako 4X4 Country-mallia.)
http://www.if.fi/web/fi/autovakuutus.nsf
Muillakin vakuutusyhtiöillä on vastaavia laskureita.
Borassa on sitten 30tkm välein vaihdettava haldexin öljyt ja 60tkm välein haldexin suodatin, kun A4:n neliveto on (liki) huoltovapaa.
Audin ylläpidosta ei vielä ole kokemusta, mutta samat öljyt ja öljynsuodattimet menee molempiin.
Boran 4motion aika eleetön ajettava, juuri mistään ei huomaa että on liukasta. Perä pysyy koko ajan hyvin tiessä kiinni eikä lähde liitelemään minnekään (taakse menee max 50% voimasta, kun etupyörät luistaa), mutta ei myöskään tunnu puskevan. A4:n tarjoaa perää huomattavasti herkemmin rinnalle (taakse max ~80%, etupyörien ei tarvii sutia ennenkuin takapyörät tulee apuun), mutta ajonvakautus tappaa luistot heti alkuunsa, puskemista en ole huomannut Audissakaan. Toki ajamissani autoissa on ollut muutakin eroa, Bora bensalla ja A4 dieselillä, Borassa uudet Hakkis neloset A4:ssä muutaman kympin ajetut Hakkis neloset.
Audin ylläpidosta ei vielä ole kokemusta, mutta samat öljyt ja öljynsuodattimet menee molempiin.
Boran 4motion aika eleetön ajettava, juuri mistään ei huomaa että on liukasta. Perä pysyy koko ajan hyvin tiessä kiinni eikä lähde liitelemään minnekään (taakse menee max 50% voimasta, kun etupyörät luistaa), mutta ei myöskään tunnu puskevan. A4:n tarjoaa perää huomattavasti herkemmin rinnalle (taakse max ~80%, etupyörien ei tarvii sutia ennenkuin takapyörät tulee apuun), mutta ajonvakautus tappaa luistot heti alkuunsa, puskemista en ole huomannut Audissakaan. Toki ajamissani autoissa on ollut muutakin eroa, Bora bensalla ja A4 dieselillä, Borassa uudet Hakkis neloset A4:ssä muutaman kympin ajetut Hakkis neloset.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Ei taida kyllä mennä a4:kaan yli 50% taakse.
http://www.autowiki.fi/index.php/Torsen
Kyllä vaan menee, aika jännä ajettavana toi torsen. Siinä toivoo moottorilta tasaista käyttäytymistä eikä mitään +200hv potkua yhtäkkiä.
Taitaa olla niin että Haldexia haukkuvat eniten ne jotka sellaista ei ole edes kokeilleet. Mullakin oli melkoisia ennakkoluuloja haldexista ennenkuin kokeilin sitä. Ensiajot liukkaalla tuottivat melkoisen yllätyksen, ja nimenomaan positiiviseen suuntaan.
Käyttöauton tekniikan valinnassa vaikuttaa varmaan eniten se että millaista haetaan. Jos halutaan mahdollisimman neutraalia käytöstä niin itse valkkaisin haldexin. Jos taas luotettavuutta niin torsen.
Astraali: kokeiles laittaa A4:n perä vapaarullille ja katso mitä kautta se voima karkaa...
Käyttöauton tekniikan valinnassa vaikuttaa varmaan eniten se että millaista haetaan. Jos halutaan mahdollisimman neutraalia käytöstä niin itse valkkaisin haldexin. Jos taas luotettavuutta niin torsen.
Astraali: kokeiles laittaa A4:n perä vapaarullille ja katso mitä kautta se voima karkaa...
vaan eikös uusimmat torsenit oo kuitenkin nykyään enemmän perspainotteisia jo oletusasetus voimanjaolla? muistaakseni luin jostain a4 esitteestä että lähtökohtaisesti tulis 60% voimasta oletuksena perseelle ja jakaisi yli 90% tarvittaessa sille akselille mikä enempi tarvii.
Edit: taisin puhua läpiä päähäni. se onki max 75 akselilleen ja normaalisti 50-50.
Edit: taisin puhua läpiä päähäni. se onki max 75 akselilleen ja normaalisti 50-50.
Viimeksi muokannut LauriJT, 29.1.2007 20:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
EsaT kirjoitti:Taitaa olla niin että Haldexia haukkuvat eniten ne jotka sellaista ei ole edes kokeilleet. Mullakin oli melkoisia ennakkoluuloja haldexista ennenkuin kokeilin sitä. Ensiajot liukkaalla tuottivat melkoisen yllätyksen, ja nimenomaan positiiviseen suuntaan.
Paitsi vaan, että ainakin itse olen ajanut enemmänkin Haldexilla ku Torsenilla...
Ja Haldexista EN tykkää.
Tero V. kirjoitti:Paitsi että quattro ei todellakaan ole aina torsen. A4 on kyllä, mutta A3 quattro ja TT quattro on sitten haldexilla.
Ei ku näinhän se menikin...
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Siin se juju piileekin kun torsen quattrot (ei ole) etuvetoja, vaain _aitoja_ nelikoita
edit: piän aivonyrjähdys :D , siis ne ovat aitoja. Pitääs vissiin käväästä pihalla
edit: piän aivonyrjähdys :D , siis ne ovat aitoja. Pitääs vissiin käväästä pihalla
Viimeksi muokannut J-M Koopikka, 29.1.2007 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Älä vaan mene kertomaan tota mun kummallekaan audille.
Vm.89 kasikympissä ainakin veto jakaantuu 1:3.5 ... 3.5:1 etu ja taka-akselien välillä. A4:ssa taitaa olla uudempi torsenin generaatio käytössä ja voima ei jakaannu ihan noin suurella haitarilla. Rolle varmaan voi heittää faktat pöytään että missä rajoissa voima nykyisissä torseneissa jakaantuu.
Peke: En tarkoittanut aikaisemmalla kommentilla ketään erityisesti. Makuasioista ei oikein voi kiistellä.
Vm.89 kasikympissä ainakin veto jakaantuu 1:3.5 ... 3.5:1 etu ja taka-akselien välillä. A4:ssa taitaa olla uudempi torsenin generaatio käytössä ja voima ei jakaannu ihan noin suurella haitarilla. Rolle varmaan voi heittää faktat pöytään että missä rajoissa voima nykyisissä torseneissa jakaantuu.
Peke: En tarkoittanut aikaisemmalla kommentilla ketään erityisesti. Makuasioista ei oikein voi kiistellä.
Edit: taisin puhua läpiä päähäni. se onki max 75 akselilleen ja normaalisti 50-50.
Paitsi RS4, sekä ilmeisesti uusi S6 ja S8 joissa pitävällä pinnalla 60 taakse ja 40 eteen.
Mitenkäs sitten esim. vr6 syncro jossa on Torsen, onko myös "aito" neliveto?? Ei siinäkään yli 50% taakse tietääkseni mene.:P
VR6 on poikittaiskone -> haldex.
mk3 VR6 on viskolla ja mk4 V6 haldexilla
Totta, amatöörimäinen moka. mk3=syncro ja mk4=4Motion.
Mutta edelleenkään noista markkinointinimistäkään ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä, sillä esimerkiksi 3B Passattia on tehty sekä 2.8 Syncro että 4Motion -lätkällä. Ja molemmat on torsenilla varustettuja.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa