Pierburg kettuilee

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

Pierburg kettuilee

ViestiKirjoittaja Kiku » 29.1.2007 9:29

Koitin lueskella aiheesta mutta en oikein ottanut selkoa.
Oireet: Kylmänä käy kuin kävisi kolmella. Tyhjäkäyntiä ei lainkaan. Kaasuttelemalla käy kuitenkin suht' hyvin. Lämpimänä ei ongelmia. Vaikuttaako se "siilin" toimimattomuus just noin?
Kertokaas enemmän pierupurkin kanssa pelanneet missä vika kun urpo ei tajuu.
Golf 1,6 -89

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 29.1.2007 11:11

täällä lähestulkoon samanmoiset oireet. pienenä lisämausteena täysin satunnainen tyhjäkäynnin totaalinen katoaminen lämpimänä sekä loskapaskakelillä ajettaessa auton nykiminen ja viimein totaalinen pysähtyminen xx kilometrin välein. 5 minuuttia parkissa ja matka jatkuu. ite en ainakaan oo tullu mihinkään muuhun lopputulokseen kuin vesilintua koko pierupurkilla ja jotain muuta tilalle...

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 29.1.2007 11:18

jamkulla varmaan imuilman esilämmityksen läppä juminut aukiasentoon tai se pahvimetalliputki pakosarjalta imuputkeen rikki? Noiden seurauksena kaasari jäätää ja meno varmasti loppuukin aika tasaisin väliajoin. Höyryt ja kaasut kaasarissa kun menee helposti jäähän vaikka keli olisi plussan puolellakin.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 29.1.2007 12:57

Itellä oli tuota vikaa vanhalla kaasarilla, ylämäet joutu ajamaan kakkosella kun ei isommalla jaksanu, jääti niin pahasti. Ostin sitte parilla kympillä 1.8:sta lähtöisin olevan (suuttimet erikokoa, muuten sama) ja iskin paikoilleen, toimii oikeen hyvin mitä nyt kylmänä vähän saattaa nyppiä alakierroksilla. Suurempi vika mikä myöhemmin ilmeni niin heikko tyhjäkäynti lämpösenä, mutta senki sai pikku kikkailulla sopivaksi. Imuilman ohjainläppä näyttää toimivan kuten pitää, eikä tuo ole jäätänyt kertaakaan vaikka auki se näkyy lämpösenä olevan.

Eli kannattaa hommata pari kaasaria ja ottaa kaikki pöydälle, yhdistellä parhaimman näköset palikat yhteen, esim vahatermostaatti, kiihytyspumpun kalvo, neulaventtiili. Samalla uusia alipaineletkut ja muutenki rasvailla vivustot niin luulempa että alkaa pelata, itsellä ei ainakaan ole enää ollut suuremmin ongelmia kunhan kokoajan muistaa että vanha kaasarikone kuitenkin kyseessä :)

Weberihän olis kovasana, mutta ne maksaa monta sataa. Kyllä pierpurkinki saa pelaamaan kun vähän viitsii nähdä vaivaa sen eteen ;)

caravan-coupe
-
Viestit: 21
Liittynyt: 30.8.2006 23:18

ViestiKirjoittaja caravan-coupe » 29.1.2007 23:29

Ei se siili vaikuta tuon taivaallista. Kannattaa tarkistaa ryyppy-läpän asento kylmänä että on varmasti melkein kiinni ja tietysti tuo imu-ilman lämmityksen toiminta pakosarjalta lähtien että venttiili pelaa ja ettei ole vuotoja. Omassa autossa tuo "siili" toimii eli kuumenee, mutta ei ole ollut mitään vaikutusta moottorin toimintaan ei kylmänä eikä kuumana sillä onko siilin johto kiinni vai irti.

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 29.1.2007 23:49

jamkulla varmaan imuilman esilämmityksen läppä juminut aukiasentoon tai se pahvimetalliputki pakosarjalta imuputkeen rikki?


kröhömm..mulla kun ei ole koko putkea :D

eikä tosin tuolle läpälle tulevia alipaineletkujakaan.

tosiaan tuota nyhtämisongelmaa ei ole kuin märällä +10 viiva -2 asteessa matkaa ajettaessa. pakkaskelillä pelaa oikein hyvin. voihan sitä kokeilla tuon putken virittelyä..

ja veikkaan että tuo kolmella käynti kylmänä ja tyhjäkäynnin puute riippuu tuosta tyhjäkäynninsäätöpotikasta, joka toimii alipaineella. mulla se on disabloitu "pystyynjumittamisen" johdosta, ja sen jälkeen ollut käytökseltään tuommoinen.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.1.2007 0:16

kröhömm..mulla kun ei ole koko putkea :D


LOL! :D



Niin ja joo, kun tarkastaa, että ryyppyläppä on melkein kiinni kylmällä koneella niin kannattaa samalla myös tsekata että se lämpimällä koneella on täysin auki.

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 30.1.2007 7:02

No ni nyt se ei sit käy enää ollenkaa vaa röplöttää iha hirveesti (mustaa tulee putkesta -> käy rikkaalla?). Se imuilman lämmitysläppä pitäs toimia kyllä kun sen herkistelin ja kokeilin imeskelemällä. Mikä on ryyppy-läppä tai tyhjäkäynninsäätöpotikka?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 30.1.2007 9:56

Röplöttää ja mustaa, ettei kävis kolmella?

Niin ja jäänestoa tankkiin ja testausta auttaako jos ei ole jo koitettu.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 30.1.2007 11:15

Tuota ilmiötä aiheuttaa kun ryyppyläppä on aikalailla kokonaan kiinni.. vanhassa kaasarissani kun sekin jumi niin tuota se teki aina kylmänä ja lämpimänäki. Eli rynkytti niinkuin kolmella ja putkesta tuli tavaraa.

Sen ryyppyläpän löytää kun ottaa putsarin kokonaan pois ja siinä ihan tyrkyllä semmonen, onko se nyt vaaleanruskea/tumma tms läppä kooltaan 2,5x2cm missä on kaksi ruuvia joilla se on kiinni. Kuuluu olla muutaman millin raollaan kylmänä, lämpimänä täysin auki, ts. "pystyssä". Korjausopas kertoo jotta kun sitä läppää rämppää niin pitää tuntua vastus viimeisten millien aikana kun sitä kääntää kiinni.

Tuosta tyhjäkäynnin säätöpotikasta, mulla oli heikohko tyhjis lämpösenä kun oli siinä alipaineletkut normaalisti kiinni ja tällöin se tappi mikä kuuluu koskettaa siihen vipuun, oli aivan pohjassa. Nappasin alipaine letkun irti niin tyhjäkäynti pomppas (samalla se tappi liikahti kiinni vipuun) 2000 kierrokseen, eli tämä on kai se "nopea joutukäynti". Jätin letkun irti ja pyörittelin siitä vivun säätöruuvista tyhjäkäynnin sinne tonnin tuntumaan ja siinä on pysynyt pakkasista ja tilanteesta riippumatta. Eikä vaikuta muuhunkaan toimintaan, paitsi kylmänä joutuu kaasulla hetken pitämään käynnissä, ja lämpösenä kun käynnistää niin ilman kaasupolkimen painallusta ei kovin helpolla pamahda tulille.

Kun noiden kaasarien kanssa pelaa niin alkuun kannattaa varmistaa että ilmansuodatin on puhdas ja kumilaippa kunnossa sekä pultit ym. kireällä/oikein paikoillaan.
Tuossa vähän omia kokemuksia, voi olla aika yksilökohtaista kun kolmea kaasaria olen autossani kokeillut ja jokainen toimi erilailla :)

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 30.1.2007 11:59

Röplöttää ja mustaa, ettei kävis kolmella?

Niin ja jäänestoa tankkiin ja testausta auttaako jos ei ole jo koitettu.


Kuulostaa et kävis kolmella, mut et yhtäkkiä kun tuli pakkaset....tulpat on uudet ja putsari kans.
Tarttee vissii vaa roplaa tota kaasaria ja kokeilla vaihtaa se kumitiiviste. Onks se ryypynläppä se mitä säätelee se bi-metallijousi? Sitä tarttee vissiin säätää jotenkin kun ollut irti? Jostain näin et ois jotkut viivat mitkä pitäs osua kohalleen. Mut perusperiaate et kylmänä vähän raollaan ja lämpösenä täysin auki?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 30.1.2007 12:23



Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa