Moottorin "sisäinen pesu"
Valvoja: ffp jäsenet
Moottorin "sisäinen pesu"
Olen kuullut että korjaamoilla olisi tarjolla erilaisia karstanpesumenetelmiä (forte-pesu jne), missä moottoriöljy korvataan puhdistavalla litkulla ja ajellaan jonkin matkaa.Onko menetelmien tehokkuudesta kokemuksia?Missäs hintaluokassa moiset käsittelyt pyörivät. Kohteena olisi mumetsun vanha 1.3 G2, jolla ei kylläkään ole ajettu kuin 41tkm, mutta epäilen koneen karstottuneen, koska autolla ei ole 18 vuoden aikana ajettu juuri muuta reittiä kuin autotalli-Siwa-autotalli!?
Noh, ensinnäkään öljyjä ei korvata tuolla litkulla vaan se kaadetaan öljyn sekaan. Toiseksi ainakaan forte-käsittelyssä autolla EI saa ajaa, vaan käsittely tehdään käyttämällä moottoria korotetulla joutokäynnillä puolisen tuntia.
Ite tuon tein golffiin. En huomannut muuta eroa kuin, että öljyt pysyy pidempään puhtaana. Aikasemmin rupes olemaan likaista muutaman sadan kilometrin jälkeen ja nyt on ajettu 5tkm, eikä vieläkään oo hirveen likaset. Jotkut on vissiin saanu käyntiääneenkin selviä eroja tuolla käsittelyllä.
Ite tuon tein golffiin. En huomannut muuta eroa kuin, että öljyt pysyy pidempään puhtaana. Aikasemmin rupes olemaan likaista muutaman sadan kilometrin jälkeen ja nyt on ajettu 5tkm, eikä vieläkään oo hirveen likaset. Jotkut on vissiin saanu käyntiääneenkin selviä eroja tuolla käsittelyllä.
RVS yms vääntöä täällä http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=23359
Muutamaan autoon olen tuollaisen Forte -käsittelyn teettänyt öljynvaihdon yhteydessä. Aikaisemmin käytettiin kierrätyspumppua, mutta nykyään sama firma laittaa aineet vain öljyn sekaan. Viimeksi Forttasin profiilin mukaisen dieselin ja ihan pakko on vierestä seurata kun puolen tunnin käytön aikana konee ääni hiljenemistään hiljenee. Tehojakin tuli perstuntumalla lisää.
Seuraavassa öljynvaihdossa uudestaan. Reilusti alle sataseen jäi öljyineen ja suodattimineen vaihdettuna.
Seuraavassa öljynvaihdossa uudestaan. Reilusti alle sataseen jäi öljyineen ja suodattimineen vaihdettuna.
Polttoöljy tai nafta ajaa saman asian... 3-4dl naftaa öljyn sekaan ja hetkeksi käymään. Ei saa kenkiä, käytetään vain hieman korkeammalla tyhjäkäynnillä.
Käytetään samaan tapaan kuin nuo "paremmat" aineet.
Palotilasta saat karstoja pois kun sumutat sumupullolla vettä kaasariin. Koneen oltava lämmin ja kierroksia on pakko antaa, ettei sammu. Oikein annosteltuna vesi vie p*skat pois palotiloista ja venttiileistä.
Toinen vaihtoehto on ajaa pitempi lenkki reippaalla kengällä jotta kone putsaantuisi... Ajotavasta ja tukkoisuudesta riippuen 300-1000km. Ei saa ihmetellä jos putkesta alkaa tulemaan kaikkea oravaa pienempää, ei saa päästää sammumaan, voi olla lujassa saada käyntiin...
Kokeilut omalla vastuulla...
Käytetään samaan tapaan kuin nuo "paremmat" aineet.
Palotilasta saat karstoja pois kun sumutat sumupullolla vettä kaasariin. Koneen oltava lämmin ja kierroksia on pakko antaa, ettei sammu. Oikein annosteltuna vesi vie p*skat pois palotiloista ja venttiileistä.
Toinen vaihtoehto on ajaa pitempi lenkki reippaalla kengällä jotta kone putsaantuisi... Ajotavasta ja tukkoisuudesta riippuen 300-1000km. Ei saa ihmetellä jos putkesta alkaa tulemaan kaikkea oravaa pienempää, ei saa päästää sammumaan, voi olla lujassa saada käyntiin...
Kokeilut omalla vastuulla...
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
Nyt ku pahin vitutus on menny ohi, ni voi laittaa kuvaa :D Eli on tosiaan kokemusta tosta stp engine flushista. Kaadoin 270 000 ajettuun 1.8t koneeseen, ni oli ton näkösiä nokka pukkeja :D Tai toi oli pahin, mut oli ne muutkin ottanu siipeensä...
https://www.dropbox.com/s/zbuxgkpnt3h2s ... .52.34.jpg
https://www.dropbox.com/s/zbuxgkpnt3h2s ... .52.34.jpg
Purin tota konetta enemmän, niin alakerrassa laakerit oli oli ihan ok. kk laakerit oli esim ton näkösiä https://www.dropbox.com/sc/q6r74bdq92pv ... vb19jhax9a ja siivilä muutenkin ihan puhas. ilmeisesti menny kannessa joku öljykanava/öljykanavia tukkoon ku lähtenyt paska irtoomaan ja pyöriny enempi tai vähempi kuivana. En mä väittänytkään että vika olis tossa STP:n kamassa, hyvinhän se toimii, ku lähtee skeidat liikkeelle. Mut näinkin voi käydä ku niitä kaatelee paskasiin koneisiin. Ite en kyllä ikinä enää putsaa millään litkulla yhtään moottoria :D
Tästä asiasta keskusteltiin ja voipi olla mahollista, että tuo kannen laakerivika oli ennen putsausta eikä se välttämättä ole tullut ilmi. Autossa vakiona suht tehokas öljypumppu ja kannessa nokkapukkeja tiuhassa, että yhden pukin uupuminen ei vaan ole menoa haitannut. Muiden pukkien jäljet oli aika mietoja.
Ja tuo kone oli kaiketi ollut aikasemmin auki, niin kk-laakerit on vaihettu siinä yhteydessä.
Ja tuo kone oli kaiketi ollut aikasemmin auki, niin kk-laakerit on vaihettu siinä yhteydessä.
Niin tosiaan oli puhetta. En nyt muista puhuinko et olin vaihtanut jossian välissä sen nokkaketjun kiristäjän ja sillon oli noita pukkeja ainakin osa irti (ei kaikki) eikä sillon ollu mitään hälyyttävää niissä, mut voihan se olla että se 1 oli jo sökönä sillonki
Mulla ei tossa öljynpainemittaria ole, mut öljynpaineet ei tosiaan niin alas pudonnu et olis valoa sytytelly,
Mut anyway kiitti Dona kannesta. Nyt on savut otettu koneesta ulos ja skulaa hyvin, eikä rallattele ylimääräsiä :D
Mulla ei tossa öljynpainemittaria ole, mut öljynpaineet ei tosiaan niin alas pudonnu et olis valoa sytytelly,
Mut anyway kiitti Dona kannesta. Nyt on savut otettu koneesta ulos ja skulaa hyvin, eikä rallattele ylimääräsiä :D
Jossakin ihan tavallisissa moottoriöljyissä on myös aika hyvät puhdistavat ominaisuudet.
Valvoline MAXLIFE ( EI siis LONGlife) on ainakin semmoinen. Pitää myös stefat ja tiivisteet kunnossa.
Koska juuri se öljy on kylmänä hiukan paksumpaa, niin olen joskus kesäksi laittanut mun Passat 3B:n AFN koneeseen juuri tätä "Valvoline MAXLIFE 10w 40 Diesel" moottoriöljyä. Se moottoriöljy likaantuu kyllä hiukan nopeammin, mutta seuraava moottoriöljy taas... EI!
Ainakin AFN moottorissa (ja ilmeisesti monessa muussakin TDI moottorissa) likaiset ja huonosti toimivat venttiilinnostimet voivat katkaista venttiilin. Kun tarpeeksi usein vaihtaa hyvät öljy tilalle, niin tätä ei tarvitse ihan heti pelätä.
Monella TDI koneella ajaa 500.000 ja 600.000 km. Välillä sitten taas näkee myynnissä olevia edullisia TDI autoja joilla ajettu "vain" 300.000 km jotka ovat "venttiilivikaisia".
Hyvät öljyt ja suodattimet 10.000 välein vain pojat, niin vanhat moottorit pysyy kunnossa.
Banana
Valvoline MAXLIFE ( EI siis LONGlife) on ainakin semmoinen. Pitää myös stefat ja tiivisteet kunnossa.
Koska juuri se öljy on kylmänä hiukan paksumpaa, niin olen joskus kesäksi laittanut mun Passat 3B:n AFN koneeseen juuri tätä "Valvoline MAXLIFE 10w 40 Diesel" moottoriöljyä. Se moottoriöljy likaantuu kyllä hiukan nopeammin, mutta seuraava moottoriöljy taas... EI!
Ainakin AFN moottorissa (ja ilmeisesti monessa muussakin TDI moottorissa) likaiset ja huonosti toimivat venttiilinnostimet voivat katkaista venttiilin. Kun tarpeeksi usein vaihtaa hyvät öljy tilalle, niin tätä ei tarvitse ihan heti pelätä.
Monella TDI koneella ajaa 500.000 ja 600.000 km. Välillä sitten taas näkee myynnissä olevia edullisia TDI autoja joilla ajettu "vain" 300.000 km jotka ovat "venttiilivikaisia".
Hyvät öljyt ja suodattimet 10.000 välein vain pojat, niin vanhat moottorit pysyy kunnossa.
Banana
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa