Mikä voi aiheuttaa Jakoremmin sulamisen?
Valvoja: ffp jäsenet
Mikä voi aiheuttaa Jakoremmin sulamisen?
Autona siis Passat AFN 1,9TDi 110.hv vm-99 johon n.2.kk sitten tehtiin Pohjanmaan Diesel huollossa täydellinen jakoppäm hihnan vaihto, eli vaihdettiin hihna, kiristimet, vesipumppu, kampiakselin hihnapyörä yms.
Viime viikolla 7000.km tuon edellä mainituon huollon jälkeen kone rupes käymään huonosti, tehot oli hukassa ja auto kävi kuin traktori. Kaverin kannettavalla hieman tutkailtiin missä olis vika niin huomattiin että ennakot oli aivan pielessä ja myöskin vikakoodi löytyi:
17656 - Injection Start Regulation: Control Deviation
P1248 - 35-10 - - - Intermittent
Kun tuota vikaa ryhdyin etsimään niin selvis että Jakopään remmi oli melkein SULANUT katki!!! Remmi oli aivan rispaantunut ja osaksi palanut hihnapyöriin kiinni. Lisäksi jakopään muovi suojat olivat täynnä remmistä lähtenyttä kumipölyä!
Olisko kellään mitään hajua mistä tällainen vois johtua? Korjaamo (Pohjanmaan diesel huolto) on aivan yhtä ihmeissään kuin minäkin. Remmi oli Gatesin remmi ja korjaamon mukaan kiristetty oikein. Totesivat korjaamolla myös että eivät koskaan ole tällaista tapausta nähneet.
Takuun piikkiinhän tuon on pakko mennä mutta olis mukava se vika löytää...
-Jonni-
Viime viikolla 7000.km tuon edellä mainituon huollon jälkeen kone rupes käymään huonosti, tehot oli hukassa ja auto kävi kuin traktori. Kaverin kannettavalla hieman tutkailtiin missä olis vika niin huomattiin että ennakot oli aivan pielessä ja myöskin vikakoodi löytyi:
17656 - Injection Start Regulation: Control Deviation
P1248 - 35-10 - - - Intermittent
Kun tuota vikaa ryhdyin etsimään niin selvis että Jakopään remmi oli melkein SULANUT katki!!! Remmi oli aivan rispaantunut ja osaksi palanut hihnapyöriin kiinni. Lisäksi jakopään muovi suojat olivat täynnä remmistä lähtenyttä kumipölyä!
Olisko kellään mitään hajua mistä tällainen vois johtua? Korjaamo (Pohjanmaan diesel huolto) on aivan yhtä ihmeissään kuin minäkin. Remmi oli Gatesin remmi ja korjaamon mukaan kiristetty oikein. Totesivat korjaamolla myös että eivät koskaan ole tällaista tapausta nähneet.
Takuun piikkiinhän tuon on pakko mennä mutta olis mukava se vika löytää...
-Jonni-
Viimeksi muokannut *Patu*, 24.11.2006 11:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos sielä joku on hirtäny niin sen täytyy olla joku mitäpyöritetään remmin sileällä puolen, jolloin luistaminen on lkuumentanut remmin. On myöstäysin mahdollista että jumiutunu rulla on ruvennu uudestaan pyörimään eikä siitä pyörittämällä eroa huomaakaan. Tai sittenjoku pyörä vaan ei ole paikalleen istunu kunnolla ja jääny hieman vinoon, kokemuksesta tiedän että ei tartte olla silmällä havaittavasti kiristin vinossa niin remmi jo lämpenee.
Tossa ei taida vesipumppu olla samalla hihnalla vai kuinka? Kerran itselläni jäätyi jäähdytysnesteet ja remmi suli puhki ennen kun kone lämpesi kun pumppu oli jumissa. Tuota olisi ollut vaikea todeta ellei auto olisi seissyt parkkiruudussa tyhjäkäynnillä ja ruvennut savuamaan.
Viimeksi muokannut Babar, 13.11.2006 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No tuo pelkkä remmi tuli vaihdettua koska mitää varsinaista vikaa ei korjaamo löytänyt. Ihmettelivät vaan kovaa että miten remmi on voinut mennä tuollaiseen kuntoon. (Linkki.1)
http://i73.photobucket.com/albums/i219/ ... G_0143.jpg
No nyt on n.2000.km takana takuuseen vaihdetulla remmillä ja sekin näyttää jo TÄLTÄ!!! (Linkki.2)
http://i73.photobucket.com/albums/i219/ ... G_0144.jpg
Missä voi olla vika että tekee tuon hihnalle. Nyt ne veikkaili korjaamolla että öljynpaineet olis liian kovat, öljypumppu olis rikki ja se polttais tuota hihnaa mutta todellista syytä osataan vaan arvuutella.
Kovasti apua kaivattais myös teidän puolelta.
http://i73.photobucket.com/albums/i219/ ... G_0143.jpg
No nyt on n.2000.km takana takuuseen vaihdetulla remmillä ja sekin näyttää jo TÄLTÄ!!! (Linkki.2)
http://i73.photobucket.com/albums/i219/ ... G_0144.jpg
Missä voi olla vika että tekee tuon hihnalle. Nyt ne veikkaili korjaamolla että öljynpaineet olis liian kovat, öljypumppu olis rikki ja se polttais tuota hihnaa mutta todellista syytä osataan vaan arvuutella.
Kovasti apua kaivattais myös teidän puolelta.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Kun jakopää on auki niin stefahan vaihtuu irroittamalla väliakselin hihnapyörä jonka alta kaksi 8 millistä pulttia jolloin akselin kiinnitin stefoineen lähtee irti. Akseli jää paikoilleen... en ymmärrä miten tuon voi rikkoa? Voimaakaan ei tarvitse käyttää.
Patun kuva 2000 km ajetusta hihnasta ei kerro onko tuossa selvää kulumaa, hihnan selkään piirtyy kyllä jäljet normaalistikin väliakselin rihloituksesta.
Mikäli hihnan selkä on kulunut urille niin silloinhan sen on täytynyt luistaa väliakselin hihnapyörää vasten. Kun väliakseli pyörittää öljypumppua ja alipainepumppua pitäisi ongelmaa varmaan lähestyä siltä puolelta eli jompa kumpa on liian raskas pyörittää. Mittasivatko pajalla öljynpaineita?
Patun kuva 2000 km ajetusta hihnasta ei kerro onko tuossa selvää kulumaa, hihnan selkään piirtyy kyllä jäljet normaalistikin väliakselin rihloituksesta.
Mikäli hihnan selkä on kulunut urille niin silloinhan sen on täytynyt luistaa väliakselin hihnapyörää vasten. Kun väliakseli pyörittää öljypumppua ja alipainepumppua pitäisi ongelmaa varmaan lähestyä siltä puolelta eli jompa kumpa on liian raskas pyörittää. Mittasivatko pajalla öljynpaineita?
Lainattu JJJ
"Mikäli hihnan selkä on kulunut urille niin silloinhan sen on täytynyt luistaa väliakselin hihnapyörää vasten. Kun väliakseli pyörittää öljypumppua ja alipainepumppua pitäisi ongelmaa varmaan lähestyä siltä puolelta eli jompa kumpa on liian raskas pyörittää. Mittasivatko pajalla öljynpaineita?"
Öljynpaineita ei siis vielä ole mitattu. Paineet mitataan kun vien auton uudelleen pajalle ens viikon lopulla. Ja joku hihnapyörä tunne vaihdettiin ensimmäisellä kerralla, mutta mun mielestä se olisi ollut kampiakselin hihnapyörä. Hihnapyrä oli halkauisijaltaan n.5.cm .Sitä en tiedä että onko joitain stefoja vaihdeltu.
Mutta mun mielestä tässä on kaks vaihtoehtoa:
-Väärä hihna
-Joku vastustaa tiukasti niin että hihna kuumenee.
"Mikäli hihnan selkä on kulunut urille niin silloinhan sen on täytynyt luistaa väliakselin hihnapyörää vasten. Kun väliakseli pyörittää öljypumppua ja alipainepumppua pitäisi ongelmaa varmaan lähestyä siltä puolelta eli jompa kumpa on liian raskas pyörittää. Mittasivatko pajalla öljynpaineita?"
Öljynpaineita ei siis vielä ole mitattu. Paineet mitataan kun vien auton uudelleen pajalle ens viikon lopulla. Ja joku hihnapyörä tunne vaihdettiin ensimmäisellä kerralla, mutta mun mielestä se olisi ollut kampiakselin hihnapyörä. Hihnapyrä oli halkauisijaltaan n.5.cm .Sitä en tiedä että onko joitain stefoja vaihdeltu.
Mutta mun mielestä tässä on kaks vaihtoehtoa:
-Väärä hihna
-Joku vastustaa tiukasti niin että hihna kuumenee.
Jonkun kolmesta hihnan sekäpuolen rullasta/hihnapyörästä tuon nyt aiheuttanee eli kiristin, pieni ohjausrulla pumpun ja nokan välissä tai väliakselin pyörä.
Hihna voisi olla tietysti liian tiukalla mutta iät ja ajat noita on kiristetty kiristimen "mittarin "mukaan ja siinäkin on paha mokata, kun nyt on menossa vielä toinen yritys.
Jos joku pyöristä ei pyöri kunnolla luulisi sen päästävän jonkinlaista ääntä. Ajossa sitä voi olla tietysti paha kuulla ja tyhjäkäynnillä se ei välttämättä luista.
Alkaisin tutkimisen väliakselin hihnapyörästä (öljypumpusta).
Tuohon väliakselin 99 prosenttiseen hajoamiseen stefan vaihdon yhteydessä en usko laippa jossa stefa on kiinni on tukevaa rautaa ja kyllä sitä pitää rankasti väärinkäsitellä jos sen rikki saa, en ainakaan ole muutaman stefan vaihdettuani saanut tietääkseni yhtään rikottua.
Kannattaa olla varpaillaan auton kanssa ennenkuin saat sen pajalle kun hihna pamahtaa ajossa on jälki murheellista. Ilmoittele tänne syy kun saat ongelman ratkaistua. Lykkyä.[/img]
Hihna voisi olla tietysti liian tiukalla mutta iät ja ajat noita on kiristetty kiristimen "mittarin "mukaan ja siinäkin on paha mokata, kun nyt on menossa vielä toinen yritys.
Jos joku pyöristä ei pyöri kunnolla luulisi sen päästävän jonkinlaista ääntä. Ajossa sitä voi olla tietysti paha kuulla ja tyhjäkäynnillä se ei välttämättä luista.
Alkaisin tutkimisen väliakselin hihnapyörästä (öljypumpusta).
Tuohon väliakselin 99 prosenttiseen hajoamiseen stefan vaihdon yhteydessä en usko laippa jossa stefa on kiinni on tukevaa rautaa ja kyllä sitä pitää rankasti väärinkäsitellä jos sen rikki saa, en ainakaan ole muutaman stefan vaihdettuani saanut tietääkseni yhtään rikottua.
Kannattaa olla varpaillaan auton kanssa ennenkuin saat sen pajalle kun hihna pamahtaa ajossa on jälki murheellista. Ilmoittele tänne syy kun saat ongelman ratkaistua. Lykkyä.[/img]
No niin, nyt on tullut jotain selvyyttä asiaan.
Vika on ilmeisesti öljypumpun akselissa joka on vinossa, näin korjaamon väki oli selittänyt avovaimolleni. Itse olen ulkomailla joten en ole päässyt paikanpäälle.
Korjaamo kiisti kaiken että he olisivat aiheuttaneet vian ja eivät suostu autoa korjaamaan.
Kommentteja teiltä ennenkuin teen mitään asian eteen?
Vika on ilmeisesti öljypumpun akselissa joka on vinossa, näin korjaamon väki oli selittänyt avovaimolleni. Itse olen ulkomailla joten en ole päässyt paikanpäälle.
Korjaamo kiisti kaiken että he olisivat aiheuttaneet vian ja eivät suostu autoa korjaamaan.
Kommentteja teiltä ennenkuin teen mitään asian eteen?
Mikäli eivät ole pajalla irroittaneet apu(väli)akselia niin tuskin ovat voineet vikaa aiheuttaakkaan ja mitäpä varten akselia sieltä pois otettaisiinkaan hihnan vaihdon yhteydessä.
Öljypohja pois ja pumppu irti ja tutkintaan. Ei pitäis olla iso homma.
Öljypumppu on yllättävän jäykkä pyörittää silloin kun se kehittää painetta ja tähän kun lisätään joku vika pumpussa voi se olla liian jäykkä pyörittää.
Missä kunnossa oli se alkuperäinen hihna? (Siis ennen ensimmäistä hihnanvaihtoa) näkyikö siinä mitään oireita luistamisesta selkäpuolella?
Öljypohja pois ja pumppu irti ja tutkintaan. Ei pitäis olla iso homma.
Öljypumppu on yllättävän jäykkä pyörittää silloin kun se kehittää painetta ja tähän kun lisätään joku vika pumpussa voi se olla liian jäykkä pyörittää.
Missä kunnossa oli se alkuperäinen hihna? (Siis ennen ensimmäistä hihnanvaihtoa) näkyikö siinä mitään oireita luistamisesta selkäpuolella?
Alkuperäisessä hihnassa ei ollut mitään merkkejä luistamisesta, mietin vaan sitä että hihnanvaihdossa vaihdettiin joku hihnapyörä joka oli kulunut, halkaisijaltaan n.5.cm, niin oliko kyseessä juuri tuo öljypumppua pyörittävä hihnapyörä? Oli kuulemma kyseinen hihnapyörä ollut kovin tiukassa.
Olisko kenelläkään räjäytyskuvaa tuosta AFN-koneen jakopäästä? Kun olis joku kuva niin olis helpompi käsittää tuo rakenne.
Onniistuuko tuon öljypumpun vaihtaminen siis alakautta? Eli riittää kun ottaa öljyphjan pois? Onko tuo sellainen homma että sen voi ja uskaltaa tehdä itse?
Olisko kenelläkään räjäytyskuvaa tuosta AFN-koneen jakopäästä? Kun olis joku kuva niin olis helpompi käsittää tuo rakenne.
Onniistuuko tuon öljypumpun vaihtaminen siis alakautta? Eli riittää kun ottaa öljyphjan pois? Onko tuo sellainen homma että sen voi ja uskaltaa tehdä itse?
Auttaisiko tämä yhtään http://www.hotserver.ch/club-Calibra/pu ... 20AAC2.JPG
ja löytyihän se posautuskuvakin
http://krp.kicks-ass.org/~hanska/AFN_TDI.jpg
ja löytyihän se posautuskuvakin
http://krp.kicks-ass.org/~hanska/AFN_TDI.jpg
No niin. Nyt pitäs saada tuo Pasuuna korjaukseen pikaisesti, liian monta viikkoa on auto maannut jo paikallaan.
Ongelma vaan tuntuu olevan että yksikään korjaamo ei halua tehdä tuota väliakseli remonttia, joten kysynkin teiltä asiantuntijat PÄTEVÄÄ dieselkorjaamoa Pohjanmaan alueelta joka mahdollisesti tuohon hommaan ryhtyisi. Ja laadusta olen valmis maksamaan myös.
Toinen kysymys: Miten suuri homma tuo väliakseli olisi itse korjata, vehkeet ja tilat on omasta takaa, mutta käviskö tuo korjaus helpoiten ottamalla koko motin pois sillä kait se väliakseli pitää irti ottaa ja tarkastaa ja molemmat laakerit ja stefat uusia? Riittääkö pelkästään että keula pois edestä, kone kannatukseen ja alapalkki pois tieltä?
EDIT: myöskin muualta suomenmaalta saa korjaamoja ehdottaa, varsinkin sellaisia mitkä ovat ennenkin korjanneet noita väliakseli vikoja.
Ongelma vaan tuntuu olevan että yksikään korjaamo ei halua tehdä tuota väliakseli remonttia, joten kysynkin teiltä asiantuntijat PÄTEVÄÄ dieselkorjaamoa Pohjanmaan alueelta joka mahdollisesti tuohon hommaan ryhtyisi. Ja laadusta olen valmis maksamaan myös.
Toinen kysymys: Miten suuri homma tuo väliakseli olisi itse korjata, vehkeet ja tilat on omasta takaa, mutta käviskö tuo korjaus helpoiten ottamalla koko motin pois sillä kait se väliakseli pitää irti ottaa ja tarkastaa ja molemmat laakerit ja stefat uusia? Riittääkö pelkästään että keula pois edestä, kone kannatukseen ja alapalkki pois tieltä?
EDIT: myöskin muualta suomenmaalta saa korjaamoja ehdottaa, varsinkin sellaisia mitkä ovat ennenkin korjanneet noita väliakseli vikoja.
Tarviikohan siinä muuta kuin keulapala pois tieltä ja jakopää levälleen. Ei siinä mitään alapalkkeja pitäisi olla tiellä eikä konetta tarvii kannatella kun mitään kannakkeita ei irroteta.
Rupeet vaan purkamaan niin kyllä se siitä selkenee. ;)
Pyöritä kuitenkin kone yläkuoloon ennen kuin löysäät jakohihnan.
Venttiilikoppa sitten kasausvaiheessa auki niin saa nokka-akselin varmasti kohdalleen.
Rupeet vaan purkamaan niin kyllä se siitä selkenee. ;)
Pyöritä kuitenkin kone yläkuoloon ennen kuin löysäät jakohihnan.
Venttiilikoppa sitten kasausvaiheessa auki niin saa nokka-akselin varmasti kohdalleen.
Koska kyseessä on vika väliakselissa niin joku sen vian on pitänyt aiheuttaa, kenties öljypumppu joten pitää kuitenkin varmuuden vuoksi avata tuo öljypumppu myös ja sen takia pitää ottaa tuo öljypohja pois ja ennenkuin taas öljypohjan saa pois niin ymmärtääkseni pitää ottaa tuo yksi alapalkki pois edestä, joka tarkoittaa taas että kone pitää tukea. Olenko oikeassa?
mielenkiintoinen ketju... Golfiini (kakkoskoppa) vaihdettiin käytetty kone (jotain 50tkm ajettu) ja samalla vaihdettiin uusi jakohihna. 5000km myöhemmin hihna petti, ja näytti kyllä todella kärsineeltä. Säikeillä oli, muutaman säikeen varassa menny viime metrit. Ja hihnamurusta jokapaikassa.
Hommasin uuden kunnostetun kannen(maksoi vain 150eur!) ja laitoin paikalleen uuden hihnan ja kiristimen kanssa. Autolla ei ole ajettu remontin jälkeen kuin ehkä 100km, eikä vielä mitään kulumista näy...
Mutta tämän ketjun takia taidan tarkkailla tilannetta huomattavasti tarkemmin :)
Hommasin uuden kunnostetun kannen(maksoi vain 150eur!) ja laitoin paikalleen uuden hihnan ja kiristimen kanssa. Autolla ei ole ajettu remontin jälkeen kuin ehkä 100km, eikä vielä mitään kulumista näy...
Mutta tämän ketjun takia taidan tarkkailla tilannetta huomattavasti tarkemmin :)
Jokos laite on kunnossa?
Jos Diesel huoltoa, hyvää sellaista kaipaa niin Vaasassa on Hiomo Isokangas, takuu työtä ja eipä ole ikinä mitään huonoa kantautunut korviin.
Itselläni on 1.9 TD (AAZ) kansi vietävänä sinne. Oli jakoremmin kiristin leiponut kiinni ja hihna hypännyt paikoiltaan.. näyttäisi olevan venttiilit kunnossa, ainakaan männissä ja venttiileissä ei ollut iskun jälkiä, mutta tarkistetaan nyt kuitenkin ennen kun ruuvataan kiinni..
Tosin kansi on joka imu/pako venttiilejen välistä halki, mutta kuulemma enemmän ominaisuus kuin vika, ei pitäisi haitata mitään (?)
Kiristimellä oli ajettu 75tkm, vaihtoväli huoltokirjan mukaan 90tkm. Vaihdosta on kulunut n. 2v 9kk ja oli VW orginaali pyörä. Mahtaako maahantuojalla olla jonkinsortin vastuu tuollaisista osista ja sen aiheuttamista mahdollisista vaurioista ?
Jos Diesel huoltoa, hyvää sellaista kaipaa niin Vaasassa on Hiomo Isokangas, takuu työtä ja eipä ole ikinä mitään huonoa kantautunut korviin.
Itselläni on 1.9 TD (AAZ) kansi vietävänä sinne. Oli jakoremmin kiristin leiponut kiinni ja hihna hypännyt paikoiltaan.. näyttäisi olevan venttiilit kunnossa, ainakaan männissä ja venttiileissä ei ollut iskun jälkiä, mutta tarkistetaan nyt kuitenkin ennen kun ruuvataan kiinni..
Tosin kansi on joka imu/pako venttiilejen välistä halki, mutta kuulemma enemmän ominaisuus kuin vika, ei pitäisi haitata mitään (?)
Kiristimellä oli ajettu 75tkm, vaihtoväli huoltokirjan mukaan 90tkm. Vaihdosta on kulunut n. 2v 9kk ja oli VW orginaali pyörä. Mahtaako maahantuojalla olla jonkinsortin vastuu tuollaisista osista ja sen aiheuttamista mahdollisista vaurioista ?
Ei ole laite kunnossa vielä vaan odottaa tallin perukoilla kevättä, eli kun tulen ulkomaan työkomennukselta takaisin niin laitan koneen palasiksi ja korjaan tuon vian itse.
Tai toinen vaihtoehto on että jos jostain asiantuntevasta paikasta sais jonkun asiallisen tarjouksen niin sitten vois sen korjauttaa jollain ammatti miehellä.
Nyt kun olen kysynyt tarjouksia niin ne on ollut tätä tyyliä: "Kyllä siinä varmaan sellaset 4-6.päivää menee, vaikka koskaan ei tollasta vikaa ole tullutkaan vastaan" ja tuntiveloitushan on paikasta riippuen n.30-60e joten siitä voi sitten jokainen laskea tarkan hinta arvion.
Tai toinen vaihtoehto on että jos jostain asiantuntevasta paikasta sais jonkun asiallisen tarjouksen niin sitten vois sen korjauttaa jollain ammatti miehellä.
Nyt kun olen kysynyt tarjouksia niin ne on ollut tätä tyyliä: "Kyllä siinä varmaan sellaset 4-6.päivää menee, vaikka koskaan ei tollasta vikaa ole tullutkaan vastaan" ja tuntiveloitushan on paikasta riippuen n.30-60e joten siitä voi sitten jokainen laskea tarkan hinta arvion.
Nyt on työkeikka takana ja tarkotus olis laittaa pasuuna palasiksi. Mulla olis muutama kysymys teille:
*Saako tuon väliakselin etummaisen liukulaakerin vaihdettua ilman että ottaa itse väliakselin pois? (eli onnistuiskohan ilman koko keulan totaalista purkamista)
*Jos joudun tuon väliakselin ulos vetämään niin saako tuon väliakselin vedettyä ulos ihan suoraan vai pitääkö öljypohjan kautta em.öljypohjat irroittaa ensin?
Olis mukava jos joku osais noihin pariin kysymykseen vastata.
*Saako tuon väliakselin etummaisen liukulaakerin vaihdettua ilman että ottaa itse väliakselin pois? (eli onnistuiskohan ilman koko keulan totaalista purkamista)
*Jos joudun tuon väliakselin ulos vetämään niin saako tuon väliakselin vedettyä ulos ihan suoraan vai pitääkö öljypohjan kautta em.öljypohjat irroittaa ensin?
Olis mukava jos joku osais noihin pariin kysymykseen vastata.
*Saako tuon väliakselin etummaisen liukulaakerin vaihdettua ilman että ottaa itse väliakselin pois? (eli onnistuiskohan ilman koko keulan totaalista purkamista)
*Jos joudun tuon väliakselin ulos vetämään niin saako tuon väliakselin vedettyä ulos ihan suoraan vai pitääkö öljypohjan kautta em.öljypohjat irroittaa ensin?
Olis mukava jos joku osais noihin pariin kysymykseen vastata.
-Ei saa vaihdettua
-Saa vedettyä suoraan pois kun aukaisee kaksi pulttia ja ottaa jakoremmin irti
-Yritetty ainakin
Vielä pieneksi selvennykseksi, että tällä hetkellä vikana on ainoastaan se että tuo hihna kulkee jostain syystä hieman sivussa kiristimellä. Hihnan sivu hinkkaa kiristimen reunaan ja näin ollen syö pikkuhiljaa hihnaa reunasta.
Tämä aiheutuu luultavasti siitä että:
A.liukulaakeri väliakselista on mennyt ja itse väliakseli on vinossa---> aiheuttaa sen että hihna kulkee hieman sivussa kun se nousee ylös kampiakselin pyörältä kiristimelle.
B.Kiristin on jostain syystä viallinen tai vinossa.
Nämä molemmat asiat olis tarkoitus tsekata v-loppuna. Ensin vaihdan pelkän kiristimen ja tarkistan näin että saanko hihnan sen vaihdolla kulkemaan keskellä kiristintä. Jos se ei tuota tulosta niin käyn väliakselin laakerin kimppuun.
Sitä mikä taannoin aiheutti tuon hihnan sulamisen en vieläkään tiedä. Siinenkin taitaa olla vaan kaksi vaihtoehtoa:
A.Kiristinpyörä hirtti tai oli kiristetty väärin.
B.Väliakselin laakeri nitkahti juuri silloin ja tuo liukulaakeri ja väliakseli jumitti hetkellisesti--->laakerinpalasia laakerin ja akselin väliin.
No uskon että olen ensi viikolla viisaampi. Raportoin kunhan on jotain raportoitavaa.
-Jonni-
Tämä aiheutuu luultavasti siitä että:
A.liukulaakeri väliakselista on mennyt ja itse väliakseli on vinossa---> aiheuttaa sen että hihna kulkee hieman sivussa kun se nousee ylös kampiakselin pyörältä kiristimelle.
B.Kiristin on jostain syystä viallinen tai vinossa.
Nämä molemmat asiat olis tarkoitus tsekata v-loppuna. Ensin vaihdan pelkän kiristimen ja tarkistan näin että saanko hihnan sen vaihdolla kulkemaan keskellä kiristintä. Jos se ei tuota tulosta niin käyn väliakselin laakerin kimppuun.
Sitä mikä taannoin aiheutti tuon hihnan sulamisen en vieläkään tiedä. Siinenkin taitaa olla vaan kaksi vaihtoehtoa:
A.Kiristinpyörä hirtti tai oli kiristetty väärin.
B.Väliakselin laakeri nitkahti juuri silloin ja tuo liukulaakeri ja väliakseli jumitti hetkellisesti--->laakerinpalasia laakerin ja akselin väliin.
No uskon että olen ensi viikolla viisaampi. Raportoin kunhan on jotain raportoitavaa.
-Jonni-
No niin, nyt vihdoin on pasuuna KUNNOSSA!
En sitten v-loppuna lähtenyt tuota konetta itse purkaamaan vain vein suoraan tiistai aamulla auton Seinäjoen Moottorihiomoon korjaukseen.
Pojat teki loistavaa työtä ja korjas vian:
Apuakselin etummainen laakeri siellä oli kulunut kuten aavistelin. Nyt on tuo laakeri vaihdettu ja uusi hihna paikoillaan ja nyt kulkee hihna suorassa.
Kampiakselin hihnapyöräkin oli tarkastettu kellolla ja ei heitä yhtään ja pultti on myös tiukassa.
Tiedoksi: Tuossa AFN-koneessa on aivan sama liukulaakeri mikä on 1.6 TD koneessa joten mitään muutosta siihen ei ole tullut vuosien varrella, tuli vaan mieleen kun eräs ammattimies väitti että AFN-koneessa olis paksumpi akseli kuin 1.6 TD koneessa
Hintakaan tuolle ei kertynyt kuin 280€ mikä on mielestäni todella kohtuu hinta kun miettii että se sisältää: etupään täydellisen purun ja kokoamisen, uuden hihnan ja uuden laakerin. Nyt jäi vielä rahaa isompaan turboon, Jeeh!
Ei voi muuta kuin suositella kyseistä paikkaa.
-Jonni-
En sitten v-loppuna lähtenyt tuota konetta itse purkaamaan vain vein suoraan tiistai aamulla auton Seinäjoen Moottorihiomoon korjaukseen.
Pojat teki loistavaa työtä ja korjas vian:
Apuakselin etummainen laakeri siellä oli kulunut kuten aavistelin. Nyt on tuo laakeri vaihdettu ja uusi hihna paikoillaan ja nyt kulkee hihna suorassa.
Kampiakselin hihnapyöräkin oli tarkastettu kellolla ja ei heitä yhtään ja pultti on myös tiukassa.
Tiedoksi: Tuossa AFN-koneessa on aivan sama liukulaakeri mikä on 1.6 TD koneessa joten mitään muutosta siihen ei ole tullut vuosien varrella, tuli vaan mieleen kun eräs ammattimies väitti että AFN-koneessa olis paksumpi akseli kuin 1.6 TD koneessa
Hintakaan tuolle ei kertynyt kuin 280€ mikä on mielestäni todella kohtuu hinta kun miettii että se sisältää: etupään täydellisen purun ja kokoamisen, uuden hihnan ja uuden laakerin. Nyt jäi vielä rahaa isompaan turboon, Jeeh!
Ei voi muuta kuin suositella kyseistä paikkaa.
-Jonni-
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa