Golf3 iskarin yläpään laakeri
Valvoja: ffp jäsenet
Golf3 iskarin yläpään laakeri
Vaihtaessani 1.6 3 golffiin raidetangon päätä, huomasin että iskarin yläpää konehuoneen puolelta pääsee liikkumaan ylös-alas joku 10mm, kun auto on pyörillään tai tunkattu rungosta ylös. Molemmilla puolilla sama.
Onko tämä ominaisuus vai vika?
Yhtäkkiä näyttää että yläpää kolkkaisi montuissa, kun mutterin alla oleva laippa pääsee liikkumaan.
Onko tämä ominaisuus vai vika?
Yhtäkkiä näyttää että yläpää kolkkaisi montuissa, kun mutterin alla oleva laippa pääsee liikkumaan.
Kyllä siellä vikaa on jos noin paljon pääsee liikkumaan. Ventossa oli itsellä sama homma, vaihdoin uudet iskarinyläpään tuennat niin hävisi välykset, eli kunnossa oleva laakeri ei liiku kyllä juurikaan...
Suosittelen vaihtamaan osat sinne yläpäähän, niin paranee ajoominaisuudet huomattavasti ja kolinat ainakin vähenee.
Suosittelen vaihtamaan osat sinne yläpäähän, niin paranee ajoominaisuudet huomattavasti ja kolinat ainakin vähenee.
^Ainakaan kakkosessa ei sovi, helpointa lienee irrottaa iskarin alapää olkakappaleesta ja ottaa koko tolppa pöydälle. Kulmat kyllä kannattaa sen jälkeen tarkistaa.
Edit: Kyllä sen konehuoneeseen näkyvän laipan kuuluukin pystysuunnassa liikkua kun autoa nostaa. Ainakin kakkosessa se liikkuu uusilla yläpään laakereilla noin 10mm. Kannattaa kokeilla, tuntuuko sivuttaisvälystä kun keula on ylhäällä.
Edit: Kyllä sen konehuoneeseen näkyvän laipan kuuluukin pystysuunnassa liikkua kun autoa nostaa. Ainakin kakkosessa se liikkuu uusilla yläpään laakereilla noin 10mm. Kannattaa kokeilla, tuntuuko sivuttaisvälystä kun keula on ylhäällä.
Kun autoa nostaa, kuuluu konehuoneenpuolella olevan "lautasen" laskeutua ~1cm alas, eli koripintaa vasten, kun auto on taas pyörillään, on lautasen ja koripinnan välissä rako, tällöin auton paino on lokasuojan sisäpuolella olevan kumityynyn (ja siinä olevan iskarin yläpäänlaakerin) varassa..
Eli tuollainen välys sallitaan, mutta jos päätät kuitenkin vaihtaa ne laakerit, muista että niitä on kahta mallia, laakeri vaihtui pienempään (samanlaiseen kuin nelos golffissa) joskus -94 ja -95 vuoden vaihteessa.. Helpoiten sen saa selville alustanumerosta, jos -95 niin uudempi, ja jos -94 niin vanhaa mallia (sama kuin kakkiksessa) Ja alustanumeron 8:sas numero takaapäin luettuna on vuosimalli, ja alle 2000 ne oli kirjaimina, -94 on R ja -95 on S, aakkosjärjestyksessä siis, mutta poikkeuksina I, O ja Q jotka on jäetty pois sekoittamisen välttämiseksi..
Eli tuollainen välys sallitaan, mutta jos päätät kuitenkin vaihtaa ne laakerit, muista että niitä on kahta mallia, laakeri vaihtui pienempään (samanlaiseen kuin nelos golffissa) joskus -94 ja -95 vuoden vaihteessa.. Helpoiten sen saa selville alustanumerosta, jos -95 niin uudempi, ja jos -94 niin vanhaa mallia (sama kuin kakkiksessa) Ja alustanumeron 8:sas numero takaapäin luettuna on vuosimalli, ja alle 2000 ne oli kirjaimina, -94 on R ja -95 on S, aakkosjärjestyksessä siis, mutta poikkeuksina I, O ja Q jotka on jäetty pois sekoittamisen välttämiseksi..
Heetkinen, ei voi olla E, koska se meinais -85..
Tässä vähän listaa:
A=80 B=81 C=82 D=83 E=84 F=85 G=86 H=87 J=88 K=89
L=90 M=91 N=92 P=93 R=94 S=95 T=96 U=97 V=98 X=99
Y=00 1=01 2=02 3=03 4=04 5=05 6=06 7=07 8=08 9=09
Eli tuolta välistä puuttuu siis I, O, Q, W, Z, Å, Ä ja Ö, ettei sekoiutettaisi muihin merkkeihin..
Eli jos golffis on -95, niin kirjaimen pitäisi olla S.. Ja melkein varmaks voisin sanoo että sulla on uuden malliset iskarin yläpään laakerit..
Tässä vähän listaa:
A=80 B=81 C=82 D=83 E=84 F=85 G=86 H=87 J=88 K=89
L=90 M=91 N=92 P=93 R=94 S=95 T=96 U=97 V=98 X=99
Y=00 1=01 2=02 3=03 4=04 5=05 6=06 7=07 8=08 9=09
Eli tuolta välistä puuttuu siis I, O, Q, W, Z, Å, Ä ja Ö, ettei sekoiutettaisi muihin merkkeihin..
Eli jos golffis on -95, niin kirjaimen pitäisi olla S.. Ja melkein varmaks voisin sanoo että sulla on uuden malliset iskarin yläpään laakerit..
lainaanpa topikkia,
omassa leonissa ilmeisesti tuo iskarin yläpäänlaakeri (myös tukikumi) jo sökönä.
huonolla tiellä ajaessa hiljalleen kuuluu selvä *klunks* tämä kuuluu vain apparin puolelta , rattia kääntäessä rutinaa(pienellä nopeudella), ohjaustuntuma on löysähkö ja maantie nopeuksissa kuuluu edelleen selvää jurinaa.
alusta, vakaajatangot, alapallot eteen, pyöränlaakeri vaihdettu.
pitäskö myös vetonivelet syynätä tarkemmin?
omassa leonissa ilmeisesti tuo iskarin yläpäänlaakeri (myös tukikumi) jo sökönä.
huonolla tiellä ajaessa hiljalleen kuuluu selvä *klunks* tämä kuuluu vain apparin puolelta , rattia kääntäessä rutinaa(pienellä nopeudella), ohjaustuntuma on löysähkö ja maantie nopeuksissa kuuluu edelleen selvää jurinaa.
alusta, vakaajatangot, alapallot eteen, pyöränlaakeri vaihdettu.
pitäskö myös vetonivelet syynätä tarkemmin?
Kolmosessa mahtuu vaihtamaan yläpääntukilaakerit kun puristaa jousen kasaan ja painaa iskarin sisälle. Ei tarvitse siis irroittaa alapäästä eikä näinollen tarkistaa kulmiakaan ko. operaation jälkeen.
nimim. sunnuntaina vaihdettu.
Otin iskarin irti autosta, tartteekos jousipuristinta välttämättä tuossa hommassa, eli hyppääkö jousi silmille kun tuon "hahlo-mutterin" avaa jolla tuo ylätuki on iskarissa kiinni? Onkos tuohon hahlomutteriin olemassa valmis työkalu vai oletteko tehneet sen itse?
Ei tarvitse, se kumi on kiinni omalla mutterillaan ja jousi omallaan. Joka tapauksessa kannattaa avata se mutteri varovasti ja katsoa miten jousi käyttäytyy, oma muistikuvani on aika hatara...Otin iskarin irti autosta, tartteekos jousipuristinta välttämättä tuossa hommassa, eli hyppääkö jousi silmille kun tuon "hahlo-mutterin" avaa jolla tuo ylätuki on iskarissa kiinni?
Biltemasta saa erikoistyökaluna, mutta helposti sen tekee putken pätkästä tai sopivasta hylsystä hiomalla itsekin.Onkos tuohon hahlomutteriin olemassa valmis työkalu vai oletteko tehneet sen itse?
Kolmosessa mahtuu vaihtamaan yläpääntukilaakerit kun puristaa jousen kasaan ja painaa iskarin sisälle. Ei tarvitse siis irroittaa alapäästä eikä näinollen tarkistaa kulmiakaan ko. operaation jälkeen.
nimim. sunnuntaina vaihdettu.
Jos iskaritolpan irrottaa auton alta ja lattialla vaihtaa tuon yläpään kumin niin ei luulis aurauskulmia tarvis säätää?
nimim. sunnuntaina vaihdettu.
Jos iskaritolpan irrottaa auton alta ja lattialla vaihtaa tuon yläpään kumin niin ei luulis aurauskulmia tarvis säätää?
Otin iskarin irti autosta, tartteekos jousipuristinta välttämättä tuossa hommassa, eli hyppääkö jousi silmille kun tuon "hahlo-mutterin" avaa jolla tuo ylätuki on iskarissa kiinni?
Ei tarvitse, se kumi on kiinni omalla mutterillaan ja jousi omallaan. Joka tapauksessa kannattaa avata se mutteri varovasti ja katsoa miten jousi käyttäytyy, oma muistikuvani on aika hatara...
-94 asti tukikumi, ylempi jousilautanen ja jousi ovat kaikki tuon hahlomutterin alla... joten tuossa tapauksessa puristimet olisi hyvä olla apuna.
-95 eteenpäin rojut ovat kiinni SS:n kertomalla tavalla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa