Kiire! A4 1996 TDI -> pakettiautoksi rekisteröinti?
Valvoja: ffp jäsenet
Kiire! A4 1996 TDI -> pakettiautoksi rekisteröinti?
Pitäisi kiireesti saada viikonlopun aikaan tietoon, eli onkohan noita A4 avantteja TDI koneella mahdollista rekisteröidä pakettiautoksi?
linkki aiheeseen. Ainoa edes jotenkin selkokielinen ilman pykälä schaissea.
http://www2.ake.fi/asiantuntija/lehti404/sivu06.html
http://www2.ake.fi/asiantuntija/lehti404/sivu06.html
Mutua, mut kaippa se yhtälailla onnistuu mikäli penkit siivoaa pois. Näinpä vantaan metron parkkiksella tuosa jokin aika sitten 2-korisen farkku octavian josta oli tehty yhtälalla paku penkit pois ottamalla. Löpövero hyötyä ei muutoin ainakaan enää saa.
Mistä moinen hoppu ettei kerkeä maanantaihin oottaa?
Mistä moinen hoppu ettei kerkeä maanantaihin oottaa?
öö eikös dieselvero lasketa tuommoisessa nykyään jollain tapaa paikkaluvun perusteella? Eli takapenkki mäkeen -> vero pienempi. ??
Ja ne aikoinaan (kesäkuu -99 mennessä) kovilla takapenkeillä rekisteröidyt paku-farkut menee edelleen pienellä verolla. Omassa 2+3 kovapenkkifarkussa 62 e.
Ja hei, stadissa saa päivisin ajaa tuommoisella monessa paikkaa bussikaistalla, sehän on iso plussa! :D:D
Ja ne aikoinaan (kesäkuu -99 mennessä) kovilla takapenkeillä rekisteröidyt paku-farkut menee edelleen pienellä verolla. Omassa 2+3 kovapenkkifarkussa 62 e.
Ja hei, stadissa saa päivisin ajaa tuommoisella monessa paikkaa bussikaistalla, sehän on iso plussa! :D:D
Kävin taannoin kysymässä tuon oman farkun (Opel Astra F) muuttamista pakettiautoksi, kun on kakkosautona melko kallis pitää dieselveron vuoksi. Kyllä se onnistuu kun ottaa takapenkit pois, ja rekisteröi auton 1+1 paikkaiseksi pakettiautoksi. 2+2 tms. eli "kovilla takapenkeillä" ei enää onnistu rekisteröidä pakuksi, vaan ainoa vaihtoehto on tuo että vain etupenkit jää käyttöön. Tai ainakaan verohelpotusta ei niillä kovilla penkeillä saa.
Veron ja vakuutusmaksun tippuminen tuon ooppelin painoisessa autossa on luokkaa 500€ vuositasolla; dieselvero määräytyy painon mukaan ja pakettiautoksihan tuommonen pikkuooppeli on varsin kevyt. Suurin säästö (~400€) tulee tuosta dieselverosta, mutta myös vakuutus tippui melkein sata euroa vuodessa, en tosin muista missä suhteessa se alennus oli liikennevakuutuksen ja osakaskon välillä.
Katsastus pakettiautoksi ei kuulemma maksa kuin 30-40€, mutta konttorista riippuen takapenkin kiinnityspisteet täytyy jollain tapaa disabloida, eli esim. ruuvinreikiin täytyy laittaa popniitit. Tällä mahdollisetaan auton rekisteröiminen haluttaessa takaisin henkilöautoksi, mutta takapenkin asennuksesta tehdään sen verran vaikea ettei sitä kehtaa joka katsastuksen jälkeen tehdä "salaa". Takapenkin selkänoja on mahdollista jättää autoon jos se käännetään tavaratilan lattiaksi, mutta se täytyy vastaavasti jollain tapaa lukita paikalleen. Moni on autosta riippuen tehnyt esim. vanerista ja eteismatosta tasaisen lattian takapenkin tilalle.
Käytännössä pitäis onnistua jokaiseen farmariin tuo pakettiautoksi rekisteröiminen, luulis että jos F astra kelpaa niin miksei A4 Audikin. Minulla on se mielikuva ettei siellä mittanauhoja kaiveta esille.
Lähtee muuten lähiviikkoina takapenkki ooppelista :)
Veron ja vakuutusmaksun tippuminen tuon ooppelin painoisessa autossa on luokkaa 500€ vuositasolla; dieselvero määräytyy painon mukaan ja pakettiautoksihan tuommonen pikkuooppeli on varsin kevyt. Suurin säästö (~400€) tulee tuosta dieselverosta, mutta myös vakuutus tippui melkein sata euroa vuodessa, en tosin muista missä suhteessa se alennus oli liikennevakuutuksen ja osakaskon välillä.
Katsastus pakettiautoksi ei kuulemma maksa kuin 30-40€, mutta konttorista riippuen takapenkin kiinnityspisteet täytyy jollain tapaa disabloida, eli esim. ruuvinreikiin täytyy laittaa popniitit. Tällä mahdollisetaan auton rekisteröiminen haluttaessa takaisin henkilöautoksi, mutta takapenkin asennuksesta tehdään sen verran vaikea ettei sitä kehtaa joka katsastuksen jälkeen tehdä "salaa". Takapenkin selkänoja on mahdollista jättää autoon jos se käännetään tavaratilan lattiaksi, mutta se täytyy vastaavasti jollain tapaa lukita paikalleen. Moni on autosta riippuen tehnyt esim. vanerista ja eteismatosta tasaisen lattian takapenkin tilalle.
Käytännössä pitäis onnistua jokaiseen farmariin tuo pakettiautoksi rekisteröiminen, luulis että jos F astra kelpaa niin miksei A4 Audikin. Minulla on se mielikuva ettei siellä mittanauhoja kaiveta esille.
Lähtee muuten lähiviikkoina takapenkki ooppelista :)
takapenkin kiinnityspisteet täytyy jollain tapaa disabloida, eli esim. ruuvinreikiin täytyy laittaa popniitit. Tällä mahdollisetaan auton rekisteröiminen haluttaessa takaisin henkilöautoksi, mutta takapenkin asennuksesta tehdään sen verran vaikea ettei sitä kehtaa joka katsastuksen jälkeen tehdä "salaa". Takapenkin selkänoja on mahdollista jättää autoon jos se käännetään tavaratilan lattiaksi, mutta se täytyy vastaavasti jollain tapaa lukita paikalleen. Moni on autosta riippuen tehnyt esim. vanerista ja eteismatosta tasaisen lattian takapenkin tilalle.
Perjantaina just käytiin kaverin 626 farkku mazda vuodelta 1995 rekisteröimässä pakuksi. Siinä tuo takapenkkijuttu on tehty niin, että penkit kaadettu jotta saadaan suora pinta, selkänojien saranat poistettu ja päälle ruuvattu vanerilevyä tukevasti kiinni. --> rekisteröinti pakuks (1+1) ja disukkavero+käyttömaksu jotain 200€ paikkeilla yhteensä.
Niin, toisaalta se pitäisi tehdä mahdottomaksi asentaa niitä penkkejä takaisin, jotta veropetoksen tekeminen olisi mahd. vaikeaa, mutta joissakin tapauksissa pitäisi olla mahdollista muuttaa auto takaisin henkilöautoksikin.
Periaatteessa, sehän on vain valtion etu, jos joku asentaa muutoskatsastettuun pakuunsa takapenkit ja jää kiinni veropetoksesta. Sievoinen summa valtion kassaan, eikä esim. kenenkään henki ole ollut vaarassa.
Kannattanee ensin käydä keskustelemassa katsastusasemalla ja asioida vain sen henkilön kanssa, joka hyväksyy ns. järkevät ratkaisut.
Periaatteessa, sehän on vain valtion etu, jos joku asentaa muutoskatsastettuun pakuunsa takapenkit ja jää kiinni veropetoksesta. Sievoinen summa valtion kassaan, eikä esim. kenenkään henki ole ollut vaarassa.
Kannattanee ensin käydä keskustelemassa katsastusasemalla ja asioida vain sen henkilön kanssa, joka hyväksyy ns. järkevät ratkaisut.
itse rekisteröin kans passattin 1+1 pakuksi tossa yli vuosi sitten. Selkänojat kaadettu makuu asentoon ja istuinosat poistettu. Taitoin sellaset raudat mitkä tulee niskatukien reikiin ja istuinosien kiinnityspulttien reikien välille. Pulteilla kiinni ja pienet hitsi knöölit pultin kantaan kiinni ettei pyöri. Ei tarvinnu mitään tuhota ja noi saa nätisti irtikin kun tarve vaatii.
Alkaa hiljalleen kiinnostaa tuo kolmosen pakuksi muuttaminen -en muista, koska viimeksi takapenkillä olisi ihmisiä kuskattu. Tavaratilan lattian saa aivan tasaiseksi ja verhoilumaton avulla siistiksikin. Koiraverkko menisi uusiksi, eli pitäisi rakentaa sellainen täyskorkea malli, jonka saisi heivattua helposti tieltä, mutta kuitenkin mukana kuljetettava. Häkki ei oikein toimi. Onkohan valmiita toteutuksia?
Malttakaas vielä hetkinen ennenkuin muutatte pakettiautoksi dieselveron vuoksi :
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/e ... 22/2217612
meinaavat poistaa koko dieselveron!
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/e ... 22/2217612
meinaavat poistaa koko dieselveron!
Mitähän kaikkia rajoituksia ja mahdollisuuksia tuo pakettiautoksi rekisteröiminen tuo tullessaan?
Tämän topicin perusteella:
- Vero- ja vakuutusetu
- Suurin sallittu nopeus 100km/h
- Saa ajaa Helsingissä bussikaistalla (onko tämä aivan tosi?)
Täytyykö sen tavaratilan olla alkuperäisen kokoinen? Tuommoseen 3000€ paketti-farkkuun sopisi nätisti 30,000€ edestä vahvistimia ja suppareita :D
Entäs pienimuotoinen matkailuauto? Nukkumaan mahtuu hyvin, vetäis vielä pistokkeen kahvinkeittimelle ja lukulamppua ym, paskahuussia ei sentään taida onnistua rakentaa. BTW. Monster Garagessa oli taannoin auto jossa oli oksasilppuri tms. hakkeentekokone. Vois kerätä aurauskepit talteen ja tehdä haketta esim. sellutehtaalle myytäväksi :D
Tämän topicin perusteella:
- Vero- ja vakuutusetu
- Suurin sallittu nopeus 100km/h
- Saa ajaa Helsingissä bussikaistalla (onko tämä aivan tosi?)
Täytyykö sen tavaratilan olla alkuperäisen kokoinen? Tuommoseen 3000€ paketti-farkkuun sopisi nätisti 30,000€ edestä vahvistimia ja suppareita :D
Entäs pienimuotoinen matkailuauto? Nukkumaan mahtuu hyvin, vetäis vielä pistokkeen kahvinkeittimelle ja lukulamppua ym, paskahuussia ei sentään taida onnistua rakentaa. BTW. Monster Garagessa oli taannoin auto jossa oli oksasilppuri tms. hakkeentekokone. Vois kerätä aurauskepit talteen ja tehdä haketta esim. sellutehtaalle myytäväksi :D
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Toi piäni matkailuauto onnistuu, on tullu kokeiltu :). Mutta jää lähinnä linjalle sänky,lukulamppu ja muutama säilytyslokero. Jääkaapin virkaa toimitti kylmälaukku, tähän tietysti olis voinu jotain autojääkaappiakin soveltaa. Vähä ahdas vaan tommonen farkku, esim se nukkumaan ryömiminen on oma taiteen laji ja pukeminen/riisuutuminen jos on kovin ujo.
- Saa ajaa Helsingissä bussikaistalla (onko tämä aivan tosi?)
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... enneasetus
Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot.
Onko joku koittanu viedä tuota muutosta astetta pitemmälle, eli huoltoautoks?
Henkilöauton saa huoltoautoks vain lähinnä valtion firmat, yksityiset saa vain pakettiautot muutoksella huoltoautoks. Entä jos tuollasen farkun muuttaa ensin pakuks, ja vaikka vuotta myöhemmin koittais huoltoautoks kun papereitten mukaanhan se on paku mitä huoltoautolta vaaditaan? (+ ne muut huoltoauton vaatimukset...)
Itellä ku ei nyt oo sopivaa autoa minkä pakuks rekisteröiks, tarttis siihen farmariin laittaa uutta peltiä aika reilusti ja vähän muutakin osaa..
Henkilöauton saa huoltoautoks vain lähinnä valtion firmat, yksityiset saa vain pakettiautot muutoksella huoltoautoks. Entä jos tuollasen farkun muuttaa ensin pakuks, ja vaikka vuotta myöhemmin koittais huoltoautoks kun papereitten mukaanhan se on paku mitä huoltoautolta vaaditaan? (+ ne muut huoltoauton vaatimukset...)
Itellä ku ei nyt oo sopivaa autoa minkä pakuks rekisteröiks, tarttis siihen farmariin laittaa uutta peltiä aika reilusti ja vähän muutakin osaa..
Huoltoautohomman tein, takapenkki pois, Bilteman ruuvipenkki ja hylsysarja tilalle. Tuli pieni autovero ja dieselvero, alvillinenkin vielä. Painoa pitää olla yli 1875 kg, muuten ei tule alennettua veroa. Ensin meinasin käyttää Allroadia, mutta nokkaviat pelotti. Sitten tein sen ML:stä. Allroadin veroprosentin sais kivasti tippumaan jopa 37%->16%! Meni se Mersullakin 32%->16%. Toisekseen, 2-paikkaisen verotusarvo on pienempi kuin 5- tai 7-paikkaisen.
Se korkeus on siinä pakussa, ei huoltoautossa.
Tässä määritelmä: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... toauto.htm
Huoltoauto
Huoltoauto on ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.
Huoltoauto on myös valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu M1-luokan auto, jossa on istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.
Huoltoautoksi on mahdollista muuttaa pakettiauto tai korimallinsa perusteella pakettiautoksi hyväksyttävissä oleva henkilöauto. Muutos on verovapaa, mikäli auton omamassa on vähintään 1875 kg. Yksityiskäytössä olevassa huoltoautossa tulee olla kiinteästi asennettu huoltovarustus ajoneuvojen ja koneiden huoltoa varten.
Tässä määritelmä: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... toauto.htm
Huoltoauto
Huoltoauto on ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.
Huoltoauto on myös valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu M1-luokan auto, jossa on istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.
Huoltoautoksi on mahdollista muuttaa pakettiauto tai korimallinsa perusteella pakettiautoksi hyväksyttävissä oleva henkilöauto. Muutos on verovapaa, mikäli auton omamassa on vähintään 1875 kg. Yksityiskäytössä olevassa huoltoautossa tulee olla kiinteästi asennettu huoltovarustus ajoneuvojen ja koneiden huoltoa varten.
Niin mä ajoin takaa sitä että katsastuksessa varmaan sanovat normaalia farkkua henkilöautoks ennemmin, eli sitä ei saa huoltoautoks suoraan vaan ensin muutos pakettiautoks ja sitte huoltoautoks.
Tuo massa on vain monesti turhan vaikea saada ylittämään 1875kg :( kun ei saa hitsailla ylimäärästä rautaa ja noin raskasta ruuvipenkkiäkään ei halpismarketeista löydy...
Itellä ois tosiaan toi yks bensakoneellinen pirssi, joka on tosiaan matala mutta kiinnostais josko sen joskus huoltoautoks laittais, ei minkään verohyodyn takia niinkään mutta ihan vain omista syistä.
Tuo massa on vain monesti turhan vaikea saada ylittämään 1875kg :( kun ei saa hitsailla ylimäärästä rautaa ja noin raskasta ruuvipenkkiäkään ei halpismarketeista löydy...
Itellä ois tosiaan toi yks bensakoneellinen pirssi, joka on tosiaan matala mutta kiinnostais josko sen joskus huoltoautoks laittais, ei minkään verohyodyn takia niinkään mutta ihan vain omista syistä.
Mulla tuo farmari mistä joskus huoltoauton tekisin, sattuu olemaan sport wagon mallia joka ei monenkaan inssin mielestä olis pakettiauto ensimulkasulla. Eli alkaisivat heti inisemään. Tämän takia pitäis ensin muutoskatsastaa pakuks ja ehkä vuoden päästä yrittää huoltoautoks ellei toiselle konttorille menis.
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.10.2006 11:06
Noniin, homma tehty. Eli ooppeli muutoskatsastettiin tänään pakettiautoksi, ja homma maksoi noin 50 euroa. Inssi katsoi vain muutokset ja aikaa siihen meni 30 sekuntia + uuden lapun tulostus ja laskutus. Tehdyt muutokset: takapenkki kokonaisuudessaan pois, takaturvavyöt pois (ei ilmeisesti edes pakollista) ja istuinosan kiinnityssaranan reikiin laitoin pultit joiden päihin hitsattiin mutterit, ja tämä oli siis se penkkien "disabloiminen". Popniitit eivät kuulemma olisikaan kelvanneet! Seuraavaksi soitto AKElle ja käynti vakuutusyhtiössä.
Monissa autoissa takapenkki voi olla pultattu pohjan läpi ja pultin toinen pää on ruostunut. Kun pulttia irroittaessa se ruosteinen pätkä kahlaa auton pohjassa olevan kierteen läpi niin se voi teettää melkoisia hankaluuksia. Pultit oli ooppelissakin jollain tiheällä kierteellä ja Torx T40-kannoilla, jotka tietysti meni aivan muljuksi kun räikkä kerran suttas. Ruosteenirroitusainetta kannattaa ruiskuttaa jo hyvissä ajoin (ja hyvä vaan jos pääsis vielä ruiskuttamaan auton pohjaan pultin ruosteiseen osaan). Tahtovat olla niin ahtaassa paikassakin että piti lukkopihdeillä ottaa 1/4 kierrosta kerrallaan, menihän siinä sitten aikaa. Pultit olivat 10.9 joten aivan helpolla tuommosta ei käsivaralta poraa ja ota esim. vastakierretapilla pois. Penkki tietysti irtoaa kun rälläköi pultin kannan pois, mutta sitten se pultti vasta lujassa on. Se harmittaa sitten jos haluaa käyttää vielä joskus penkkejä tai käyttää vastaavia reikiä muihin juttuihin, esim. itse ajattelin viritellä saranoidun vanerilattian takapenkin tilalle; näppärä säilytyslokero.
Monissa autoissa takapenkki voi olla pultattu pohjan läpi ja pultin toinen pää on ruostunut. Kun pulttia irroittaessa se ruosteinen pätkä kahlaa auton pohjassa olevan kierteen läpi niin se voi teettää melkoisia hankaluuksia. Pultit oli ooppelissakin jollain tiheällä kierteellä ja Torx T40-kannoilla, jotka tietysti meni aivan muljuksi kun räikkä kerran suttas. Ruosteenirroitusainetta kannattaa ruiskuttaa jo hyvissä ajoin (ja hyvä vaan jos pääsis vielä ruiskuttamaan auton pohjaan pultin ruosteiseen osaan). Tahtovat olla niin ahtaassa paikassakin että piti lukkopihdeillä ottaa 1/4 kierrosta kerrallaan, menihän siinä sitten aikaa. Pultit olivat 10.9 joten aivan helpolla tuommosta ei käsivaralta poraa ja ota esim. vastakierretapilla pois. Penkki tietysti irtoaa kun rälläköi pultin kannan pois, mutta sitten se pultti vasta lujassa on. Se harmittaa sitten jos haluaa käyttää vielä joskus penkkejä tai käyttää vastaavia reikiä muihin juttuihin, esim. itse ajattelin viritellä saranoidun vanerilattian takapenkin tilalle; näppärä säilytyslokero.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa