Golf3 iskarin yläpään laakeri

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

kaakana
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.12.2006 18:41

Golf3 iskarin yläpään laakeri

ViestiKirjoittaja kaakana » 21.1.2007 17:30

Vaihtaessani 1.6 3 golffiin raidetangon päätä, huomasin että iskarin yläpää konehuoneen puolelta pääsee liikkumaan ylös-alas joku 10mm, kun auto on pyörillään tai tunkattu rungosta ylös. Molemmilla puolilla sama.
Onko tämä ominaisuus vai vika?
Yhtäkkiä näyttää että yläpää kolkkaisi montuissa, kun mutterin alla oleva laippa pääsee liikkumaan.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 21.1.2007 18:50

Kyllä siellä vikaa on jos noin paljon pääsee liikkumaan. Ventossa oli itsellä sama homma, vaihdoin uudet iskarinyläpään tuennat niin hävisi välykset, eli kunnossa oleva laakeri ei liiku kyllä juurikaan...

Suosittelen vaihtamaan osat sinne yläpäähän, niin paranee ajoominaisuudet huomattavasti ja kolinat ainakin vähenee.

kaakana
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.12.2006 18:41

ViestiKirjoittaja kaakana » 21.1.2007 19:23

Onko havaintoa saako yläpään laakerin vaihdettua puristamalla jousen kasaan ja lokarin sisältä hilut iskarin varteen.
Vai pitääkö purjaa jostain että putoaa ylätuenta vielä alemmaksi? Mistä kannattaisi purkaa? Alapallosta?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.1.2007 19:43

^Ainakaan kakkosessa ei sovi, helpointa lienee irrottaa iskarin alapää olkakappaleesta ja ottaa koko tolppa pöydälle. Kulmat kyllä kannattaa sen jälkeen tarkistaa.

Edit: Kyllä sen konehuoneeseen näkyvän laipan kuuluukin pystysuunnassa liikkua kun autoa nostaa. Ainakin kakkosessa se liikkuu uusilla yläpään laakereilla noin 10mm. Kannattaa kokeilla, tuntuuko sivuttaisvälystä kun keula on ylhäällä.

jnur
-
Viestit: 4
Liittynyt: 21.1.2007 12:53

ViestiKirjoittaja jnur » 21.1.2007 21:24

Sanoisin että ominaisuus, ei vika. Ite kanssa ihmettelin joskus samaa mutta viisaat sano että kuuluu olla niin eikä siitä ole haittaakaan ollu. Mulla kans golf3 1.6.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 21.1.2007 22:31

Kun autoa nostaa, kuuluu konehuoneenpuolella olevan "lautasen" laskeutua ~1cm alas, eli koripintaa vasten, kun auto on taas pyörillään, on lautasen ja koripinnan välissä rako, tällöin auton paino on lokasuojan sisäpuolella olevan kumityynyn (ja siinä olevan iskarin yläpäänlaakerin) varassa..
Eli tuollainen välys sallitaan, mutta jos päätät kuitenkin vaihtaa ne laakerit, muista että niitä on kahta mallia, laakeri vaihtui pienempään (samanlaiseen kuin nelos golffissa) joskus -94 ja -95 vuoden vaihteessa.. Helpoiten sen saa selville alustanumerosta, jos -95 niin uudempi, ja jos -94 niin vanhaa mallia (sama kuin kakkiksessa) Ja alustanumeron 8:sas numero takaapäin luettuna on vuosimalli, ja alle 2000 ne oli kirjaimina, -94 on R ja -95 on S, aakkosjärjestyksessä siis, mutta poikkeuksina I, O ja Q jotka on jäetty pois sekoittamisen välttämiseksi..

kaakana
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.12.2006 18:41

ViestiKirjoittaja kaakana » 22.1.2007 16:13

Rekisteröity maaliskuu 1995, valmistenumero kahdeksas lopusta on E onko tämä nyt sitten tehty 95?

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 22.1.2007 18:19

Heetkinen, ei voi olla E, koska se meinais -85..

Tässä vähän listaa:

A=80 B=81 C=82 D=83 E=84 F=85 G=86 H=87 J=88 K=89
L=90 M=91 N=92 P=93 R=94 S=95 T=96 U=97 V=98 X=99
Y=00 1=01 2=02 3=03 4=04 5=05 6=06 7=07 8=08 9=09

Eli tuolta välistä puuttuu siis I, O, Q, W, Z, Å, Ä ja Ö, ettei sekoiutettaisi muihin merkkeihin..

Eli jos golffis on -95, niin kirjaimen pitäisi olla S.. Ja melkein varmaks voisin sanoo että sulla on uuden malliset iskarin yläpään laakerit..

kaakana
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.12.2006 18:41

ViestiKirjoittaja kaakana » 22.1.2007 18:46

Joo on E. Katsoin vanhan saabin valmistenumerosta ässän....

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 22.1.2007 19:06

Saabeista en tiedä tuon taivaallista, mutta tuo E kuulostaa kyllä aikas oudolta..

Late
-
Viestit: 249
Liittynyt: 23.7.2003 8:08

ViestiKirjoittaja Late » 22.1.2007 19:11

Kolmosessa mahtuu vaihtamaan yläpääntukilaakerit kun puristaa jousen kasaan ja painaa iskarin sisälle. Ei tarvitse siis irroittaa alapäästä eikä näinollen tarkistaa kulmiakaan ko. operaation jälkeen.

nimim. sunnuntaina vaihdettu.

kaakana
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.12.2006 18:41

ViestiKirjoittaja kaakana » 22.1.2007 19:25

No voi hitto kun järki takertelee. On ässä vw:ssäni ja saabista sen E keksin.
Eikä yläpää liiku kuin ylösalas. joten taitaa olla kunnossa, kun ylösalas liike on ominaisuus.

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 25.7.2007 21:01

lainaanpa topikkia,

omassa leonissa ilmeisesti tuo iskarin yläpäänlaakeri (myös tukikumi) jo sökönä.
huonolla tiellä ajaessa hiljalleen kuuluu selvä *klunks* tämä kuuluu vain apparin puolelta , rattia kääntäessä rutinaa(pienellä nopeudella), ohjaustuntuma on löysähkö ja maantie nopeuksissa kuuluu edelleen selvää jurinaa.

alusta, vakaajatangot, alapallot eteen, pyöränlaakeri vaihdettu.

pitäskö myös vetonivelet syynätä tarkemmin?

sami1
-
Viestit: 61
Liittynyt: 19.11.2003 18:37

ViestiKirjoittaja sami1 » 11.11.2007 11:36

Kolmosessa mahtuu vaihtamaan yläpääntukilaakerit kun puristaa jousen kasaan ja painaa iskarin sisälle. Ei tarvitse siis irroittaa alapäästä eikä näinollen tarkistaa kulmiakaan ko. operaation jälkeen.

nimim. sunnuntaina vaihdettu.



Otin iskarin irti autosta, tartteekos jousipuristinta välttämättä tuossa hommassa, eli hyppääkö jousi silmille kun tuon "hahlo-mutterin" avaa jolla tuo ylätuki on iskarissa kiinni? Onkos tuohon hahlomutteriin olemassa valmis työkalu vai oletteko tehneet sen itse?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.11.2007 12:59

Otin iskarin irti autosta, tartteekos jousipuristinta välttämättä tuossa hommassa, eli hyppääkö jousi silmille kun tuon "hahlo-mutterin" avaa jolla tuo ylätuki on iskarissa kiinni?
Ei tarvitse, se kumi on kiinni omalla mutterillaan ja jousi omallaan. Joka tapauksessa kannattaa avata se mutteri varovasti ja katsoa miten jousi käyttäytyy, oma muistikuvani on aika hatara...

Onkos tuohon hahlomutteriin olemassa valmis työkalu vai oletteko tehneet sen itse?
Biltemasta saa erikoistyökaluna, mutta helposti sen tekee putken pätkästä tai sopivasta hylsystä hiomalla itsekin.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 11.11.2007 19:04

Kolmosessa mahtuu vaihtamaan yläpääntukilaakerit kun puristaa jousen kasaan ja painaa iskarin sisälle. Ei tarvitse siis irroittaa alapäästä eikä näinollen tarkistaa kulmiakaan ko. operaation jälkeen.

nimim. sunnuntaina vaihdettu.


Jos iskaritolpan irrottaa auton alta ja lattialla vaihtaa tuon yläpään kumin niin ei luulis aurauskulmia tarvis säätää?

sami1
-
Viestit: 61
Liittynyt: 19.11.2003 18:37

ViestiKirjoittaja sami1 » 11.11.2007 19:07

jep, aurauskulma ei välttämättä muutu tuossa operaatiossa radikaalisti, mutta pystykallistuma kyllä valitettavasti... pitänee viedä säädettäväksi kunhan saa nuo osat vaihdettua.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.11.2007 19:57

Juuh, camper muuttuu ja sen myötä lähes aina myös auraus.

Väittivät, että kakkosessakin pystyisi vaihtamaan ilman yläpään irrotusta, mutta ei ainakaan multa onnistunut. Sinne ei vaan saanut läheskään tarpeeksi tilaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 11.11.2007 21:39

Voi vit..... eli kumit laakereineen 50e + vaihtotyö 50e + kulmien säätö 55e = 155e (noin 900mk)
Ihanan halpaa tämä autoilu.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 12.11.2007 8:52

Otin iskarin irti autosta, tartteekos jousipuristinta välttämättä tuossa hommassa, eli hyppääkö jousi silmille kun tuon "hahlo-mutterin" avaa jolla tuo ylätuki on iskarissa kiinni?
Ei tarvitse, se kumi on kiinni omalla mutterillaan ja jousi omallaan. Joka tapauksessa kannattaa avata se mutteri varovasti ja katsoa miten jousi käyttäytyy, oma muistikuvani on aika hatara...

-94 asti tukikumi, ylempi jousilautanen ja jousi ovat kaikki tuon hahlomutterin alla... joten tuossa tapauksessa puristimet olisi hyvä olla apuna.
-95 eteenpäin rojut ovat kiinni SS:n kertomalla tavalla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa