Kokemuksia ja suosituksia öljynvaihtopumpuista?
Valvoja: ffp jäsenet
Kokemuksia ja suosituksia öljynvaihtopumpuista?
Alkaa pohjamuovin irroittelu ja auton alla kyyristely syömään miestä. Tekeekö edullisilla imuvaihtajilla mitään? Ajatuksena olisi hommata käsikäyttöinen miuluusti alle 100€ laite. Epäilen, että halvat sähkökäyttöiset eivät kuitenkaan kestä. Kertokaa kokemuksia ja mikä kannattaa ostaa ja mistä. Kestävätkö kuumaa öljyä, vai pitääkö antaa jäähtyä? Öljynvaihtoja tulisi yhteensä noin 10kpl vuodessa.
Ihan varaosaliikkeestä löydät semmoisen käsikäyttöisen imuvaihtajan, vaalea pönttö, T-kahva, jne Tilavuus 9-10litraa. Hinta 50-70e. Semmoinen toimii kyllä. Korjaamolla nypättiin aina meseistä sillä öljyt mäkeen (nopeampaa)...
Öljyn pitää olla lämmintä että se olis notkeeta tulemaan sitä ohkasta putkea pitkin. Ei tietysti heti motarilta pihaan ja öljyt pyttyyn meininkiä. Vaan lämmintä.
Ihan halvoilla ei sitten tee mitään.
p.s.Bilikassakin näky olevan about sellainen laite, hintaa 49e... kestää minkä kestää...
Öljyn pitää olla lämmintä että se olis notkeeta tulemaan sitä ohkasta putkea pitkin. Ei tietysti heti motarilta pihaan ja öljyt pyttyyn meininkiä. Vaan lämmintä.
Ihan halvoilla ei sitten tee mitään.
p.s.Bilikassakin näky olevan about sellainen laite, hintaa 49e... kestää minkä kestää...
Olen käyttänyt parisen vuotta tuollaista 6,5 litran imuvaihtajaa (Motonetistä 55 euroa)
http://www.mytoolstore.com/astro/asthan11.html
Ainakin Passatin 1.8T-koneesta tyhjenee öljyt niin, ettei propusta tullut enää mitään kun kerran testimielessä kokeilin.
http://www.mytoolstore.com/astro/asthan11.html
Ainakin Passatin 1.8T-koneesta tyhjenee öljyt niin, ettei propusta tullut enää mitään kun kerran testimielessä kokeilin.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 9.9.2003 16:19
Jos autossa on öljynsuodatin semmosessa paikassa että sen saa irti menemättä auton alle, niin toihan on ehdottomasti fiksuin konsti saada nesteet vaihdettua. Voi tehdä omassa pihassa, eikä tartte maksaa TI-hallin nosturista ja on luultavasti siistimpääkin. Toki öljyt joutuu viemään ongelmajäteasemalle, mutta samalla voi viedä muutakin nurkkiin jäänyttä roinaa.
Jotkut maininnu että propun kautta ei ihan kaikki pääsis tulemaan (taisi olla kakkis?), niin imeekö toi pumppu ihan kaiken?
Jotkut maininnu että propun kautta ei ihan kaikki pääsis tulemaan (taisi olla kakkis?), niin imeekö toi pumppu ihan kaiken?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itse epäilen että tuo pumppu ei ota kaikkea roinaa pois mikä muuten tulisi öljytulpasta öljyn mukana ulos.
Ainakin kun mulla tuli venttiilivarren kumista murusia...
Ja tunkilla kotipihassa on tähän asti vaihdettu ilman mitään halleja.
Mulla poistotulppa on kyllä niin alhaalla kun voi vaan öljypohjassa olla että varmasti tulee sitä kautta kaikki pihalle mitä öljypohjassa vaan tavaraa on.
Ainakin kun mulla tuli venttiilivarren kumista murusia...
Ja tunkilla kotipihassa on tähän asti vaihdettu ilman mitään halleja.
Mulla poistotulppa on kyllä niin alhaalla kun voi vaan öljypohjassa olla että varmasti tulee sitä kautta kaikki pihalle mitä öljypohjassa vaan tavaraa on.
Uudemmat autot on suunniteltu imuvaihtoa silmälläpitäen, eli usein öljypropusta ei saa kaikkia tavaroita pois niin hyvin kuin imuvaihdolla (ei, kakkokoppa ei lukeudu näihin).
Laiskuus huipussaan, nojaa... Onhan se laiskaa vaihtaa renkaatkin nosturilla ja pulttimopolla, tosimieshän sen perkele tekee loskan seassa pyöristyneellä markan ristikkoavaimella ja auton alkuperäisellä tunkilla.
Laiskuus huipussaan, nojaa... Onhan se laiskaa vaihtaa renkaatkin nosturilla ja pulttimopolla, tosimieshän sen perkele tekee loskan seassa pyöristyneellä markan ristikkoavaimella ja auton alkuperäisellä tunkilla.
Vaihdoin AJM Golffiin 9 kertaa (noin 3krt/vuosi) öljyt propun kautta maatilan kylmässä konehallissa. Auto oli madallettu ja se piti ajaa pukeille ja irroittaa pohjamuovi. Irroitukseen ja kinnitykseen kului enemmän aikaa kuin muuhun hommaan ja vitutti kontata maassa, varsinkin kun talvella vaihtoaika osuu AINA kylminpään kauteen vuodessa. Mitään reikiä en halua tehdä, koska pitäisi rekentaa myös peitelevy, jottei lunta mene väliin. Enkä aio ajaa samalla autolla 25 vuotta joten uskoisin, että korjaamoiden käyttämä imuvaihtotekniikka ei rajoita moottorin käyttöikää. Eli ASIAAN.
joo mullakin vaan talli ja sinne öljypohjan alle ei saa minkään laista kiulua ilman ramppeja, mitä ei ole harkinnassakaan kun tilaa ei ole. katoin tänään että törkytorilta löytyy akusta virran ottava king merkkinen sähköpumppu, jonka hinta 20 ekua pisti kyllä epäilemään laatua. biltemassa sitten olisi teoriassa ainakin semmonen käsikäyttönen alipainen pumppu mistä aiemmin olikin puhetta. ei vaan fyysistä kontaktia siihen saanut löytämättä jäämisen johdosta.
mitenkäs siis noin ammattilaisen ja kokeilleenkin näkökulmasta kumpi lienee viisaampi ostos, käsi vai moottorikäyttöinen? suunnitelmissa olisi tehdä ainakin joka toinen öljynvaihto ylä kautta, niin ei tarvii niin usein vaihtaa sieltä ropun kautta joka panssareitten takia ja nostureitten puutteen vuoksi aiheuttaa turhaan ylimääräistä päänvaivaa.
mitenkäs siis noin ammattilaisen ja kokeilleenkin näkökulmasta kumpi lienee viisaampi ostos, käsi vai moottorikäyttöinen? suunnitelmissa olisi tehdä ainakin joka toinen öljynvaihto ylä kautta, niin ei tarvii niin usein vaihtaa sieltä ropun kautta joka panssareitten takia ja nostureitten puutteen vuoksi aiheuttaa turhaan ylimääräistä päänvaivaa.
Mulla tuommoinen mallia Biltema.
Audi A4 1,8 -98 öljynvaihto sujui sillä mielestäni aika kivuttomasti...sille laitteelle eka kerta.
Sitten kokeilin omaan autoon parin viikon päästä...ei mennyt sitte ihan niin putkeen...Matkan varrella oli johonkin tipahtanut imuletkun välikappale. Tein sitten teippipatentin, jotta vaihto onnistuisi. Tuntui ettei Seatista tullut aivan kaikkia öljyjä ulos, koska pistin 3,5l ja meni yli mittatikun ylärajan. Tais olla viimeinen kerta sillä laitteella.
Muutenkin siinä Bilteman pumpussa (se tupakansytytin malli, 20€) on huonot letkut. Kauhean jäykät. Sitte vasta oikenee kun tulee kuumat öljyt letkuihin.
En suosittele.
Audi A4 1,8 -98 öljynvaihto sujui sillä mielestäni aika kivuttomasti...sille laitteelle eka kerta.
Sitten kokeilin omaan autoon parin viikon päästä...ei mennyt sitte ihan niin putkeen...Matkan varrella oli johonkin tipahtanut imuletkun välikappale. Tein sitten teippipatentin, jotta vaihto onnistuisi. Tuntui ettei Seatista tullut aivan kaikkia öljyjä ulos, koska pistin 3,5l ja meni yli mittatikun ylärajan. Tais olla viimeinen kerta sillä laitteella.
Muutenkin siinä Bilteman pumpussa (se tupakansytytin malli, 20€) on huonot letkut. Kauhean jäykät. Sitte vasta oikenee kun tulee kuumat öljyt letkuihin.
En suosittele.
Juu eihän se haittais jos se imuletku olisi jäykkä siltä matkalta joka on koneen sisässä. Siis mittatikun verran plus muutama sentti.
Tuossa Bilteman mallissa on molemmat letkut eka jäykkänä, mutta sitte kun sen imuletkun työntää mittatikun reiästä sisään, jossa odottaa lämpimät öljyt, niin sitte se menee ihan löysäksi. Ei sillä letkulla kyllä tunne missä se öljypohja on...
Toisekseen jos haluaa, että se olisi jäykkä ja suora se pilteeeman letkun, niin se pitäisi aina säilyttää suorana. Homma ei oikein toimi jos sen vetää kiepille. Itellä kun se kulkee takakontissa omassa laatikossaan, kun ei oo mitää omaa tallia missä sitä voisi säilyttää hyllyn päällä suorana.
Tuosta Kingin mallista en tiedä minkälaiset letkut on.
Dodii...tulipa taas selitettyä niin ettei kukaan tajua mikä tässä oli taas tää pointti.
BTW, WTF?
Tuossa Bilteman mallissa on molemmat letkut eka jäykkänä, mutta sitte kun sen imuletkun työntää mittatikun reiästä sisään, jossa odottaa lämpimät öljyt, niin sitte se menee ihan löysäksi. Ei sillä letkulla kyllä tunne missä se öljypohja on...
Toisekseen jos haluaa, että se olisi jäykkä ja suora se pilteeeman letkun, niin se pitäisi aina säilyttää suorana. Homma ei oikein toimi jos sen vetää kiepille. Itellä kun se kulkee takakontissa omassa laatikossaan, kun ei oo mitää omaa tallia missä sitä voisi säilyttää hyllyn päällä suorana.
Tuosta Kingin mallista en tiedä minkälaiset letkut on.
Dodii...tulipa taas selitettyä niin ettei kukaan tajua mikä tässä oli taas tää pointti.
BTW, WTF?
vähän näytti lelulta se kingi kun ekan kerran sen näin. biltemasta en edes tienny että sielläkin ois moottorimalli. ainoa minkä olin siellä nähny oli se käsin pumpattava värkki. mutta joo hyvä että on tullu noita "ominaisuuksia" ilmi niin osaa kattoa vähän niitten mukaan. eli jäykkä letkun pää on hyvä ja kannattaa kattoa liitokset. voihan noihin varmaan tehdä tarvittaessa paremman imuletkun sitte ite.
ostin sitten semmosen cd cardicin sähköpumpun pari kuukautta sitten. nyt sitten kun vaihdoin öljyjä äsken tallissa niin se sai imettyä 2.5 litraa ulos ja hajosi. kyllä täysiä paskoja nuo ja meni vielä 25€ hukkaan ja 2.5 litraa uutta öljyäkin. huraa. vaihan kyllä jatkossa altapäin vaikka joutuisi vähän maksamaan siitä lystistä. tiiä mikä siihen edes tuli. moottori ja moottorin pyörittämä siipipyörän ratas kyllä pyörii, siipipyörä taas ei. joko se siipipyörä leipo kiinni tai sen akseli ja katkesi. ei voi edes purkaa kun on survottu valurungon sisään se akseli ja siipipyörän rakennelma. aika leluja noi värkit.
tulipa taas todistettu että halvalla ei saa hyvää...
tulipa taas todistettu että halvalla ei saa hyvää...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa