Golf mk2 kytkimen "narina"
Valvoja: ffp jäsenet
Golf mk2 kytkimen "narina"
Äiteen ykskolmosen golffin kytkin narisee oudosti kun kytkin on painettuna aivan pohjaan. Kytkinasetelma on uusittu pari vuotta sitten. Toisaalta auton käyttäjän ominainen "kytkimenluisutus" paikaltaan lähtötyyli saattaapi aiheuttaa aika nopeeta kulumista. Mitä veikkaisitte, että mistä on kyse?
Niijja tän päiväsenä muutoksena tilanteeseen on, että ykkönen eikä pakki tahdo mennä enää silmään.
Niijja tän päiväsenä muutoksena tilanteeseen on, että ykkönen eikä pakki tahdo mennä enää silmään.
Narina voi hyvin tulla itse polkimestakin, tai vaijerista. Omassa ykskolmosessa samaa oireilua tullut nyt syksyn ja talven kosteiden myötä, en ole jaksanut tutkailla sen enempää. Mutta narisee siis viimeisen sentin tai parin matkalla kun poljinta liikuttelee pohjaan painettuna. Vähän kuin joku ruosteinen ovi tms.
Pieni sellainen ns. laahaava("pyörivä") narina on ihan normaalia. Ainakin minusta. Kuului muutaman vuoden ja ajattelin että painelaakeri pikku hiljaa menossa. Kajahti sitten vaihdelaatikko(ei johtunut tosta äänestä...) ja vaihdoin samalla kaikki kytkimen osat uusiin. Edelleen ääni kuuluu
Ykkönen ja pakko jos ei mene niin vaihda vivuston puslat yms. ja kohdista vivusto uudelleen. Erittäin yleinen "laatikkovian" syy on se että noi vivuston osat on vaan väljiä. Muovia/kumia kun ovat niin ei ihme että 20v ja 250tkm ajetussa vähän loppu ovat...
Ykkönen ja pakko jos ei mene niin vaihda vivuston puslat yms. ja kohdista vivusto uudelleen. Erittäin yleinen "laatikkovian" syy on se että noi vivuston osat on vaan väljiä. Muovia/kumia kun ovat niin ei ihme että 20v ja 250tkm ajetussa vähän loppu ovat...
Ei se oo tosta polkimesta se ääni ku se tulee sielt laatikosta ja muutenki kuuluu ku poljin on pohjassa. eli esim paikallaan vaihde päällä.. mut joo se on todennäkösesti se paineasetelma .. ja sieltä se laakeri todennäkösin syy mikä ei toimi. Sinänsä jännä että se paineasetelmakin on vain pari vuotta vanha.. liekkö asennuksessa ryssitty jotai.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Itellä on vastaava vika päällä tuossa rapeessa, ja en oo vieläkään saanu sitä korjattua, kun ei ole ajossa. Ja pudjetti on ollut vuoden ajat puhdas 0e. Mutta sen verran on saatu selville että vian aiheuttaja on se haarukka mitä työsylinteri painaa, sekun perkele on antanu periksi pikku hiljaa, tällä hetkellä ei mee kytkin oikeen ollenkaan pohjaan.
Itsekin epäilen että se narina tulee siitä polkimen "koukusta" johon se kytkinvaijerin muovinen pää tulee kiinni. Se muovi siellä sitä narinaa varmaan pitää kun hiertää sopivasti rautaa vasten. Jospa ruiskisi tuossa aikansa kuluksi sunnuntaina silikonisprayt sinne suuntaan kun saa tornado rotin palolaitoksen talliin muiden värikaimojensa joukkoon.
Mitenkä muilla, kauanko teillä kestää kytkinvaijerit? Tuntuu että noita menee ainakin yksi per vuosi. Käytössä siis ykskolmosen käsisäätöinen vaijeri Motonetista. Venyy venymistään kunnes ei uskalla enää kiristää tai sitten menevät omia aikojaan poikki (kytkimestä tulee ensin pirun raskas, hyvä ettei mene polvi sijoiltaan kun survoo poljinta pohjaan).
Kilometrejä tuolla tulee vuodessa 10-15tkm ja suurimmaksi osaksi kaupunkiajoa, eli kytkinpoljinta tulee kyllä käytettyä reilusti.
Kilometrejä tuolla tulee vuodessa 10-15tkm ja suurimmaksi osaksi kaupunkiajoa, eli kytkinpoljinta tulee kyllä käytettyä reilusti.
Jeps, tuossa olen tehny lootaremppaa omaan mk2:seen (1.6 ez -84, 309tkm) niin näkyi olevan alkuperäinen vaijeri vielä. Oli vaan venyny aikalailla, siellä oli muttereita sunmuuta välissä :)
Kaksi 1.3:sta olen omistanu ja kummassaki oli aika jäykkä kytkin. Liekö sitten ominaisuus.. Muistaakseni toisessa oli ajettu 80tkm kytkinpaketin vaihdon jälkeen ja siinäki kuulu semmonen kahina poljin pohjassa.
Kaksi 1.3:sta olen omistanu ja kummassaki oli aika jäykkä kytkin. Liekö sitten ominaisuus.. Muistaakseni toisessa oli ajettu 80tkm kytkinpaketin vaihdon jälkeen ja siinäki kuulu semmonen kahina poljin pohjassa.
Asetelmakin on uusittu ja sama rumba jatkuu edelleen. Uudella vaijerilla pelaa aina hetken kuin kytkimet normaalisitkin autoissa, mutta ajan myötä muuttuu jäykäksi kuin mikä. Loppujen lopuksi poljinta saa runnoa niin kovin että vaijeri antaa periksi. Uudella pelaa sitten taas kuin unelma. Silikonisuihkettakin sun muuta kun pistetty vaijeriin, helpottaa vanhemmassakin vaijerissa aina hetkeksi mutta jäykistyy taas ennenpitkää.
Ja sama ominaisuus on autossa ollut jo viimeiset 20 vuotta :/
Ja sama ominaisuus on autossa ollut jo viimeiset 20 vuotta :/
II Gti:stä meni joskus kytkinvaijeri poikki niin piti Motonetistä hakea että selvisi päivittäisestä autolla-ajosta ilman vakavaa vaihdelaatikkovauriota. Oli muuten ainoa vaijeri joka ei kestänyt viikkoa pitempään, ja hajosi juuri edellä kuvatulla tavalla eli venyi ja vanui, kytkin muuttui äärettömän jäykäksi ja sitten naps!
No voi perse... nyt se teki sen jo toistamiseen. Liikennevaloja lähestyessä *naps*. No ei siinä mitään, kierroksilla synkronoimaan, että saisi vaihteita silmään. Ei toivoakaan, pelkkää rutinaa. Aikaisemmin on kyllä saanut vaihteet silmään ja ilman rutinoita vaikka vaijeri olisikin ollut vainaa. No, auto sammuksiin, ykkönen silmään ja pakkasen kylmettämällä akulla pääsi sentään liikkeelle ja loput 500m ykkösellä kotipihaan. Kurkkaus konehuoneen puolelle ja toteamus, että kytkinvaijerin läpivienti pettänyt ja vetänyt koko komeuden matkustamon puolelle. Olikin yllättävän tunnokas kytkin, ottaen huomioon, ettei sen painamisella ollut mitään vaikutusta.
No, nyt on sorvattu vaihdelaatikkoa ja kuskin jalkatilaan paistaa aurinko. Pitää varmaan nitkuttaa tuo jollekin hitsattavaksi, vapaaehtoisia? :D
E: Purin hiukan sisustaa. Ei ollutkaan tulipelti pettänyt vaan poljinasetelma, jälleen kerran. Viimeksi murtui koko matkaltaan kytkimen ja jarrupolkimen väliltä pystysuoraan. Nyt oli lähtenyt puolikkaan kämmenen kokoinen pala ylänurkasta, juurikin se, missä on vaijerin läpivienti. Hurraa. Johtuuko se tästä 10 asteen pakkasesta että laatikko ei suostu vaihtamaan ilman kytkintä :/ Pitää varmaan körötellä ykkönen silmässä satamaan pajalle hitsailemaan. Pitäkää pää kylmänä jos edessä matelee kakkis joka ei kulje yli kolmeakymppiä, vaihteet loppuu kesken :P
No, nyt on sorvattu vaihdelaatikkoa ja kuskin jalkatilaan paistaa aurinko. Pitää varmaan nitkuttaa tuo jollekin hitsattavaksi, vapaaehtoisia? :D
E: Purin hiukan sisustaa. Ei ollutkaan tulipelti pettänyt vaan poljinasetelma, jälleen kerran. Viimeksi murtui koko matkaltaan kytkimen ja jarrupolkimen väliltä pystysuoraan. Nyt oli lähtenyt puolikkaan kämmenen kokoinen pala ylänurkasta, juurikin se, missä on vaijerin läpivienti. Hurraa. Johtuuko se tästä 10 asteen pakkasesta että laatikko ei suostu vaihtamaan ilman kytkintä :/ Pitää varmaan körötellä ykkönen silmässä satamaan pajalle hitsailemaan. Pitäkää pää kylmänä jos edessä matelee kakkis joka ei kulje yli kolmeakymppiä, vaihteet loppuu kesken :P
Ei ollutkaan tulipelti pettänyt vaan poljinasetelma, jälleen kerran
Aikoinani kun Jetan omistin, Alkoi kytkin ensin naksumaan yläpäästään, sitten jumittamaan ja sitten loppujenlopuksi pelti katkesi muistaakseni jarrun ja kytkimen väliltä kokonaan. Ja nyt tää mun GTI alkoi tekemään samaa. 15v takaisia juttuja kun ei muista, niin miten tuo poljinasetelma on kiinni autossa, eli saako sen pois ruuvaamalla vai onko se fiksusti hitsattu kiinteäksi?
Koko poljinpaketti on muistaakseni 6-8 mutterilla kiinni. Muutama noista pitää paikoillaan myös jarrupääsylinteriä. On muuten sitten vittumainen repiä se koko paketti pois sieltä, mutta lähtee kyllä. Takaisin ei mennyt suosiolla niin otettiin rälläkällä se yläosan lirpake (1 tai 2 mutteria tulee siihen) kokonaan pois. Hyvin ne polkimet on siellä seinässä pysyneet kiinni ilmakin sitä pientä tukipellin palaa.
No, tuo läpivienti repesi onneksi kokonaan irti muusta poljinhässäkästä, niin ei toivonmukaan tarvitse niitä polkimia enää sieltä ottaa pois tieltä. Ei muuta kuin vaijeri konehuoneen puolelle. Läpiviennin pala omalle paikalleen ja saumaa niin perkeleesti, ettei enää ikinä lähde irti :D Oli muuten vanhaa hitsisaumaa siinä läpiviennin ympärillä. Muistinkin nyt, että kun otettiin asetelma pöydälle kokoonhitsausta varten, jouduttiin rälläköimään se yhdestä nurkastaan irti kun joku oli sitä aikaisemmin jo vahvistellut. Olisi varmaan jo silloin pitänyt laittaa uudestaan hitsaamalla reunastaan kiinni. Pari vuotta se kuitenkin kesti.
Kummallista tavaraa tuo poljinasetelma kun repeilee miten sattuu.
No, tuo läpivienti repesi onneksi kokonaan irti muusta poljinhässäkästä, niin ei toivonmukaan tarvitse niitä polkimia enää sieltä ottaa pois tieltä. Ei muuta kuin vaijeri konehuoneen puolelle. Läpiviennin pala omalle paikalleen ja saumaa niin perkeleesti, ettei enää ikinä lähde irti :D Oli muuten vanhaa hitsisaumaa siinä läpiviennin ympärillä. Muistinkin nyt, että kun otettiin asetelma pöydälle kokoonhitsausta varten, jouduttiin rälläköimään se yhdestä nurkastaan irti kun joku oli sitä aikaisemmin jo vahvistellut. Olisi varmaan jo silloin pitänyt laittaa uudestaan hitsaamalla reunastaan kiinni. Pari vuotta se kuitenkin kesti.
Kummallista tavaraa tuo poljinasetelma kun repeilee miten sattuu.
Muistelinki että muutama hiki ja veripisara sillon aikanaan tuli väännettyä tuon takia... Eihän ne oo tarkotettu 20v jokapäiväseen ajoon.
Viimeviikol ku kävin ruottissa romiksel, niin olo oli sama kuin olis menny Sulan automyyntialueelle kattelemaan. Siellä ne paalas ihan käypiä autoja liukuhihnalla, pitkälle 90 lukulaisia. Sano vaan että "ne o ajettu yli 200tkm ja ruostees, ei kande korjaa." mää vaan että "mjuu".
Viimeviikol ku kävin ruottissa romiksel, niin olo oli sama kuin olis menny Sulan automyyntialueelle kattelemaan. Siellä ne paalas ihan käypiä autoja liukuhihnalla, pitkälle 90 lukulaisia. Sano vaan että "ne o ajettu yli 200tkm ja ruostees, ei kande korjaa." mää vaan että "mjuu".
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 15.7.2005 15:17
Mullakin tuo kytkinpoljin narisi ja tuntui ettei vaijerissa riitä säätövara. Poljinasetelman kiinnityspeltihän siellä oli jonkinmatkaa revennyt kytkinvaijerin läpiviennin kohdalta. Laiska kun olin niin en viitsinyt alkaa irroittelemaan poljinpeltiä autosta vaan tein haponraudasta irtoholkin konehuoneen puolelle.
Omassa ainakin toimi kun otti 22mm sisähalkaisijaltaan olevaa putkea 15mm pätkän ja sen molempiin päihin hitsasin 1,5mm levystä pyöreät laatat. Tulipellin puolelle laitoin muistaakseni 40mm ulkohalkaisijaltaan olevan laatan johon keskelle 22mm reikä. Kytkinvaijerin kuoren puolelle putken päähän levy jossa on 16mm reikä keskellä.
Poljinpellin läpiviennissähän on uloke joka tulee ehkä n. 15-20mm konehuoneen puolelle tulipellin reiästä ja johon vaijerin kuoren pää tukeutuu. Tämä holkki istuu sen ulokkeen päälle mukavasti. Leikkasin vielä palan kumia holkin ja tulipellin väliin.
Ja autona siis G2 -87 1,3
Omassa ainakin toimi kun otti 22mm sisähalkaisijaltaan olevaa putkea 15mm pätkän ja sen molempiin päihin hitsasin 1,5mm levystä pyöreät laatat. Tulipellin puolelle laitoin muistaakseni 40mm ulkohalkaisijaltaan olevan laatan johon keskelle 22mm reikä. Kytkinvaijerin kuoren puolelle putken päähän levy jossa on 16mm reikä keskellä.
Poljinpellin läpiviennissähän on uloke joka tulee ehkä n. 15-20mm konehuoneen puolelle tulipellin reiästä ja johon vaijerin kuoren pää tukeutuu. Tämä holkki istuu sen ulokkeen päälle mukavasti. Leikkasin vielä palan kumia holkin ja tulipellin väliin.
Ja autona siis G2 -87 1,3
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 7 vierailijaa