Renkaat nelivetoon
Valvoja: ffp jäsenet
Renkaat nelivetoon
Pitäisi hommata kesävanteille (8,5x19" ja 9,5x19") uudet kumit jossain vaiheessa ja olenkin nyt kovasti miettinyt sopivaa rengaskokoa. Ongelma on se, että kun auto on neliveto, pitäisi pyörien olla ympärysmitaltaan suunnilleen saman kokoiset, mutta kuinka tarkka Audin neliveto on renkaan ympäryksen heitosta etu- ja taka-akselin välillä?
Eteen ajattelin laittaa 8,5" leveelle vanteelle 215/35 -kumin ja taakse 9,5" leveelle 225/35 -kumin, mutta mahtaako moinen kombinaatio olla ok nelivedon alla?
Autosoundin vanne/rengaslaskuri sanoi em. kumeista seuraavaa:
215/35-19" --> Renkaan halkaisija 633mm, Renkaan ympärys 1988mm.
225/35-19" --> Renkaan halkaisija 640mm, Renkaan ympärys 2010mm.
Tarkoitus olisi saada hieman venytettyä noita kumeja ja noi koot varmaankin venyis passelisti noille vanteille, mut rengaslaskurihan ei ota sitä venytystä huomioon... En kyllä tiä et paljonko noi mitat muuttuu kun rengas hieman venyy, mut voisin kuvitella et muuttuu hieman.
Jos joku osaisi jelppiä.
Eteen ajattelin laittaa 8,5" leveelle vanteelle 215/35 -kumin ja taakse 9,5" leveelle 225/35 -kumin, mutta mahtaako moinen kombinaatio olla ok nelivedon alla?
Autosoundin vanne/rengaslaskuri sanoi em. kumeista seuraavaa:
215/35-19" --> Renkaan halkaisija 633mm, Renkaan ympärys 1988mm.
225/35-19" --> Renkaan halkaisija 640mm, Renkaan ympärys 2010mm.
Tarkoitus olisi saada hieman venytettyä noita kumeja ja noi koot varmaankin venyis passelisti noille vanteille, mut rengaslaskurihan ei ota sitä venytystä huomioon... En kyllä tiä et paljonko noi mitat muuttuu kun rengas hieman venyy, mut voisin kuvitella et muuttuu hieman.
Jos joku osaisi jelppiä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ja vieläkään niitä kokoja ei lasketa vaan ne on tutkittuja mittaustuloksia jolloin niissä on tietysti vaihteluakin.
http://ffp-motorsport.com/tuning/stro/index.php
http://ffp-motorsport.com/tuning/stro/index.php
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En kyllä omaan quattrooni laittaisi 7 mm halkaisijaerolla renkaita. Ja tosiaan laskureihin ei kannata luottaa, vaan rengasvalmistajien ilmoituksiin.
Mun mielestä 3-4 mm olis maksimi jos erikokoisia renkaita meinaa laittaa.
Tosin vauhti maksaa ja tuninki on kallista, joten voihan sitä torseninkin tasaisin väliajoin vaihtaa :D
Mun mielestä 3-4 mm olis maksimi jos erikokoisia renkaita meinaa laittaa.
Tosin vauhti maksaa ja tuninki on kallista, joten voihan sitä torseninkin tasaisin väliajoin vaihtaa :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Asia on työn alla :)Tuola ei vaan ole 19 tuuman renkaita.
Etäisesti asiaan liittyen; jos kumminkin laittaa pikkuisen kuluneemmat renkaat eri akseleille niin voiko siitä olla seurauksena oire että ABS-jarrut rusahtaa ihan jarrutuksen loppuvaiheessa? Kelillä kun kelillä.
Tai jos joku osaa kertoa muun syyn niin mielenkiinnolla kuuntelen... Muistaakseni korjaamolla on väitetty että kyseisessä autossa ei olisi pyörissä merkittäviä pyörintänopeuseroja.
Ei muuten oo. Neliveto kun ei paljoa vetele.
Mulla oli urs4 ja urs6:ssa 235/40-18 ja 265/35-18 renkaat 8,5" ja 10" leveillä vanteilla, eikä ongelmaa. Ero on niin pieni, että ei ole ongelmaa.
Ensi kesäksi, jos luoja suo ja paketti mahtuu alle, niin tulossa 225/40-18 ja 255/35-18 renkaat, 9" ja 10" leveille vanteille. Autona siis s4 -99.
Mulla oli urs4 ja urs6:ssa 235/40-18 ja 265/35-18 renkaat 8,5" ja 10" leveillä vanteilla, eikä ongelmaa. Ero on niin pieni, että ei ole ongelmaa.
Ensi kesäksi, jos luoja suo ja paketti mahtuu alle, niin tulossa 225/40-18 ja 255/35-18 renkaat, 9" ja 10" leveille vanteille. Autona siis s4 -99.
Kyllä itsellekkin teki ajettavuuteen vain hyvää erikokokumit, tämänhän on myös MTM testannut ja asentanut alunperin erikokoiset kumit tehokkaimpiin erikoisversiohin. Eli 255leveät edessä ja 225leveät takana. Enemmän pitoa pitää saada painavammalle akselille, ja vielä kun Audeissa tuppaa olemaan koko tonnikeijumoottori etuakselin etupuolella, lisää se entisestään puskemista mutkissa.
Lisäksi itsellä uraherkkyys pieneni 255leveillä etukumeilla, mutta jokaisella saa olla mielipiteensä sitten, paha vaan puhua yleistämällä asioista mitkä ovat ajoneuvokohtaisi.
Lisäksi itsellä uraherkkyys pieneni 255leveillä etukumeilla, mutta jokaisella saa olla mielipiteensä sitten, paha vaan puhua yleistämällä asioista mitkä ovat ajoneuvokohtaisi.
Kuten jo todettiin, nelivetoiseen ei kannattaisi laittaa erikokoisia renkaita eteen ja taakse, mutta tuningin nimissä kaikki on tietty sallittua.
Oma kokemukseni Audi UrS4:n kohdalla ET -lukeman vaikutuksesta: 225 mm leveä rengas ET35:llä veteli aivan mielettömästi. Samanlevyinen kumi auton originaalilla ET:llä 40 kulki kuin juna. Vanteen leveys puolen tuuman sisällä sama.
Oma kokemukseni Audi UrS4:n kohdalla ET -lukeman vaikutuksesta: 225 mm leveä rengas ET35:llä veteli aivan mielettömästi. Samanlevyinen kumi auton originaalilla ET:llä 40 kulki kuin juna. Vanteen leveys puolen tuuman sisällä sama.
Tuunauspajat sitten erikseen, mutta ilman parempaa tietämystä auton alkuperäisestä rengaskoosta poikkeaminen voi joskus yllättää. Erilevysten renkaitten kohdalla voi käydä niin, että etupyörät kulkevat uran pohjalla ja takapyörät hakevat sitä uraa. Tämä on oma kokemukseni possun 225/245 rengaskombinaatiolla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa