Airbagin laukeamisesta auto lunastukseen.

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Tape
-
Viestit: 61
Liittynyt: 21.1.2004 18:03

Airbagin laukeamisesta auto lunastukseen.

ViestiKirjoittaja Tape » 13.1.2007 21:55

Kertokaa viisaat, onko todellakin noin?

Vaikka olis pienetkin vauriot, niin meneekö auto lunastukseen?

Tämmöisen tarinan kuulin, että hirvikolarista bagit laukes, peltivauroita tuli myös. Runko säilyi suorana ja tekniikka ehyenä. Ja vaurioiden korjaus oli auton arvoa suurempi. Ja saman henkilön kertomaa "bagien korjaus kallista".

Kuulostaa oudolta. Ei kait pelkkä bagien mossahdus lunariin vie? Mikä ylipäätänsä luetaan lunastukseen johtavaksi vaurioksi?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 13.1.2007 21:58

No ei se bagien laukeaminen pelkästään sitä lunaria aiheuta. Usein vaan mälli on muutenkin ollut aika paha, jos bägejä paukkuu.

Lunastukseen johtaa se, että auton korjaus tulisi vakuutusyhtiölle liian kalliiksi suhteessa auton käypään arvoon. Tuo suhde sitten riippuu vähän vakuutusyhtiöstä.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 13.1.2007 22:04

Jos on lunastusturva tai joku superkasko, ni saattaa hyvinki mennä lunastukseen pelkästä bägien laukeamisesta+muista keulan vaurioista.

Hyvä esim. tuo mun T4. Mälli kuskinoven taakse ja lunastukseen!

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 13.1.2007 22:52

toisaalta tuleehan esim 2 bägin laukeemisesta aika mukava lasku. oletetaan että autossa olisi esikiristimet ja ne kaksi bägiä ja keulakolari, semmoinen missä aisat ei vaurioidu.

uusiksi menisi 2 turvavyötä, 2 bägiä, ratti, kojelauta, airbägien ohjausyksikkö. siitä joku jolla on etka, laskee varmaan mitä tulisi maksamaan vaikka audi a3:ssa. plus tietty sitten ne keulan osat mitkä maksaa kans mansikoita ja hunajaa sun muuta. joku lunastusturva varmaan vie jo aika helpolla ja vähillä vahingoilla auton lunariin.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 14.1.2007 4:29

^ + kartturin bagi lähes aina tukee itsensä tuulilasia vasten joka menee rikki samalla. Tosin se tuulilasin hinta taitaa olla aika pieni menoerä tuossa satsissa.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 14.1.2007 10:56

Kerran itse tuli korjattua -96 Renault Clio josta oli kylki viistetty johonkin.
Bägien hinta yllätti kyllä (Hinnat markka-aikaan):
Ratin bägi 5000mk
Ohjainboxi (Aina uusittava) 4000mk
Turvavyön kiristimet: 1000mk/kpl

Kaverilla oli vielä kärähtäny niitä johtosarjoja ja se kieppi mikä on ratin takana rattiakselilla. Ei kuulemma sekään kieppi halpaa osaa ollu.

Saati sitten nykyautoissa kun on kaikenlaisia tyynyjä ja muuta turvavarustetta enemmän.

Ja joskus ne pellitkin tuppaa olemaan kalliita. Yhteen farmariin joka oli katolleen ajettu niin kattopelti ois maksanu vähän vajaa 10 000mk.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 14.1.2007 12:12

BTW, miksi se ohjainpiirilevy "pitää" aina uusia jos sattuu pussukka laukeamaan? Onko se tehty siten että levyltä jokin komponentti sulaa tarkoituksella vai taas tätä perkuleen turvallisuus hypetystä? Tuossa kattelin takuusen vaihdetun 2-korisen avensiksen ohjainlaitetta, jossa ei ainakaan silminnähden ollut sellaista osaa joka sulaisi mikäli signaali tunnistimelta tulisi. Normi vastuksia etc.

Vezques
-
Viestit: 51
Liittynyt: 14.2.2006 14:28

ViestiKirjoittaja Vezques » 14.1.2007 12:36

Työkaverilla syttyi Octavian takakontissa mainossytkät tuleen ja vaahtosammuttimella sammuttaessa laukesi sivuturvatyynyt, ei mennyt lunastukseen vaan on korjattavana ja odottaa uusia johdotuksia, jotka täytyy tilata runkonumerolla, koska vaikuttavat autonturvalaitteisiin.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 14.1.2007 12:41

Pasaatti: Boksi on vaihdettava koska ei voida olla varmoja toimiiko se enää jatkossa.
Because many crash sensors will automatically reset themselves after a hard jolt, some car makers say their crash sensors don’t have to be replaced after an accident as long as the sensors have not suffered damage. These include Acura, Audi, Chrysler, Ford, Infinity, Lexus, Mazda, Nissan and Toyota. The problem, of course, is knowing for sure whether or not a crash sensor has been damaged or has failed to reset itself.
http://www.aa1car.com/library/airbag01.htm

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 14.1.2007 12:44

Nykyautoissa (esim. Golf 5) ei enää usein tarvitse vaihtaa sitä airbagin ohjainlaitetta.

Syy vaihtamiselle aiemmin on kai ollut se, että ne kiihtyvyysanturit niissä on kai jotenkin kertakäyttöisiä. Joskus vuosia sitten purettiin joku kolmos-Golfin boksi, siellä oli sellainen anturi, jossa metallikuula lähtee liikkeelle, kunhan siihen kohdistuu tarpeeksi iso voima (kiihtyvyys). Sen jälkeen kun se on sieltä paikaltaan irronnut, on vahinko tapahtunut.

Tokihan noitakin on varmaan monenlaisia... ja olen kuullut, että jotkut on niitä käyttökelvottomia boksejakin viritellyt toimintakuntoon vaihtelemalla niihin komponentteja yms.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 14.1.2007 12:46

eli hypetystä. No, saadaanhan sillä lisä kustannuksia korjaukselle kun vaaditaan vaihdettavaksi ehjiä osia, joiden kunto todennäköisesti selviää kun kytkee piuhat kiinni (sammuuko tuikku ja onko vikamuisti tyhjä).

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 14.1.2007 13:50

kozel jo tuossa aikasemmin mainittikin et bägien kallius yllätti, hinnat ei oo ainakaan laskenu noista markka-ajoista. Laakkosella käydessä jonkun muun homman yhteydessä sain selville, että 3bg passattiin maksaa ratin bägi jotain reilu 1100€ eli tarpeeksi...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.1.2007 14:04

Muistaakseni jos korjauskustannus on yli puolet auton arvosta niin lunariin menee. Aikoinaan kun kaveri 900 Aero Saabin kolaroi niin sai puhumalla korjaukseen koska malli oli harvinainen aito Aero. Eli jos meidän volsiusta bägit laukee niin se on sitten siinä.......

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 14.1.2007 14:09

^ Tuo juuri riippuu vakuutusyhtiöstä. Jos yhtiö katsoo, että tulee edullisemmaksi maksaa auton käypä hinta ja myydä romuauto eteenpäin, kuin että maksaa auton korjaus, niin silloin mennään lunariin.

Tape
-
Viestit: 61
Liittynyt: 21.1.2004 18:03

ViestiKirjoittaja Tape » 14.1.2007 15:05

Kiitoksia vastauksista.

Nepä onkin yllättävän arvokkaita pelejä. Käypi ihan hyvin järkeen, että kertomastani keulamällistä menee lunariin.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 15.1.2007 9:58

BTW, miksi se ohjainpiirilevy "pitää" aina uusia jos sattuu pussukka laukeamaan?


Ihan sen takia pitää uusia kun esim. tuossa Cliossa se boxi menee lukkoon ja sitä ei saa avattua. Aikaisemmin kuulemma esim. Fordissa sai merkkiliike koneella sen lukituksen avattua mutta kuulemma uudemmissa Fordeissa menee boxi lukkoon kanssa ja lukossa pysyy.

-97 Pasuunassa taas oli boxi menny lukkoon kun auto mennyt katolleen. Bägit pysy ehjinä ja tuon boxin sai avattua VAG-konsernin vehkeellä. Tässä tapauksessa tuo lukitus "kuulemma" johtuu siitä että bägit ei pääse laukeamaan kun auto on väärinpäin ja matkustajat eivät saata olla oikeassa asennossa tyynyyn nähden tms...

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 15.1.2007 17:22

^aika viksu värkki passatissa.

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 16.1.2007 8:54

Eiköhän se ole kuitenkin tuo tuotevastuu, minkä takia nuo "lukitaan pysyvästi" ja ne vaaditaan vaihdettavaksi. Elektroniikka on myös sen verran vekkulia yhdistettynä softaan, että noissa ei ilmeisesti voida 100% varmasti sanoa, että sama boxi toimisi uudelleen. Minkälaisen metelin itse nostaisit jos juuri sinun autossasi olisi määlyn jälkeen se 0,0000001% boxi, joka ei laukaisekaan bägejä uudelleen kun joku päättää testata sinun autosi kolariturvallisuutta.

okkim
-
Viestit: 244
Liittynyt: 30.9.2004 9:30

ViestiKirjoittaja okkim » 17.1.2007 10:14

Saksassa korjaavat noita ABS-purkkeja noin satasella. Eli jos siellä lukee vikakoodi "crash data stored", niin sitten se olisi periaatteessa vaihdettava. Mutta siihen löytyy netistä ohjelmia joilla sen voi "korjata" itsekin.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa