Apukuskin airbagin poistaminen

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

palmu
-
Viestit: 24
Liittynyt: 16.6.2005 8:39
Viesti:

Apukuskin airbagin poistaminen

ViestiKirjoittaja palmu » 7.12.2005 18:47

Tuntuu näissä nykyautoissa ja turvaistuimissa olevan sellainen ongelma, että joko turvaistuimet ovat liian isoja tai sitten sisätilat ovat liian pieniä. Autona meillä on Skoda Octavia 1.8 -97. Turvaistuimet ovat sen verran kookkaita, että kun sellaisen laittaa takapenkille, niin etupenkin pitää olla niin edessä, ettei siinä pysty kukaan istumaan. Airbagia ei saa myöskään kytkettyä pois päältä.

Rupesinpa siis pohtimaan, että koska Octaviasta on olemassa malli jossa ei tuota apukuskin airbagia ole, niin saako sen muutos katsastettua niin, että ottaisi sen kokonaan pois? Ilmeisesti ajotietokoneen saa ohjelmoitua niin, että se tutkii vain yhden airbagin, koska joskus aikoinaan kyseisistä ajokeista sai kytkeä toisen pois päältä.

Miten tällainen airbagin poisto käytännössä sitten tapahtuisi? Meneekö merkkiliikkeen hommiksi koko poisto vai onnistuuko poistaminen itse ja vie sitten pelkkään ajotietokoneen uudelleen ohjelmointiin?

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 7.12.2005 21:37

Meinasitko vaihtaa kojelaudan vai miten ne sisätilat muuttuu isommaksi?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 7.12.2005 21:40

Meinasitko vaihtaa kojelaudan vai miten ne sisätilat muuttuu isommaksi?Meinasitko vaihtaa kojelaudan vai miten ne sisätilat muuttuu isommaksi?


Saa tietysti sen lastenistuimen siihen etupenkille

palmu
-
Viestit: 24
Liittynyt: 16.6.2005 8:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja palmu » 8.12.2005 8:21

Aivan. Tällä hetkellä turvaistuin vie autosta noin 2,5 paikkaa. Jolloin autoon mahtuu kunnolla vain kaksi aikuista. Jos istuimen saisi eteen, niin silloin jäisi koko takapenkki vapaaksi.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 8.12.2005 8:28

Lain mukaan saa poistaa ja mielestäni siihen ei tarvita edes muutoskatsastusta, koskapa Octaviasta on se yksikassinen versiokin. Siitä miten sitten homman toteuttaa ei ole hajua. Luulisi, että tietokonetta saa huijattua jonkin kokoisella vastuksella, jolloin se kuvittelee vieläkin, että molemmat pussit on tallella.

Sitten se tietty räjäyttää sen vastuksen sieltä silmille kolaritilanteessa :-D

Että ei kun kuohimaan!

palmu
-
Viestit: 24
Liittynyt: 16.6.2005 8:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja palmu » 8.12.2005 15:58

No niin homma selvitetty autorekisterikeskuksesta ja skodan maahantuojalta.
Turvatyynyn saa poistaa ja väliin pitää laittaa vastus. Muutoskatsastus täytyy kuitenkin käydä tekemässä. Joten ei sitten muuta kuin kuohimaan, niin kuin edellä mainittiin :)

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 10.12.2005 1:01

Jossain automobiileissa on avaimella toteutettu käytön esto :P

palmu
-
Viestit: 24
Liittynyt: 16.6.2005 8:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja palmu » 11.12.2005 17:49

Joissakin on, mutta meinaavat olla yleensä sen verran uusia ja hintavia, ettei tarvitse minun budjetilla etsiskellä :)

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 11.12.2005 19:07

Mulla octavista kytkettiin turvatyyny pois käytöstä merkkiliikkeessä ja piti allekirjoittaa jotain papereita,että hyväksyn sen ja hanskalokeron kannessa on tarra -matkustajan turvatyyny kytketty pois käytöstä-
Vastus sielläkin taitaa olla välissä, en paljon kysellyt kuinka tekivät,mutta on mahdollista palauttaa helposti.

tuli oltua silloin ostovaiheessa niin hölmö,ettei hokannut ottaa katkaisijaa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 11.12.2005 19:49

Hmm, mä oon jotenki sellanen etten mä luottais siihen että se katkaisija pitää sen turvatyynyn siellä kojelaudan sisällä. Eipä oo kiva siinä vaiheessa ku se laukeeki ja siinä oli tenava lastenistuimessa.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 11.12.2005 19:52

^ suurempi vaara siinä on se,ettei sitä muista käännellä.Niitä näkee tosi paljon.

EMPI VW
-
Viestit: 49
Liittynyt: 7.4.2005 20:12

ViestiKirjoittaja EMPI VW » 16.1.2007 22:04

Onnistuuko G3 variantin -98 muutoskatsastaminen airbagittomaksi? Eli molemmat airbagit pois. Samoin turvavöiden kiristimet. Onko kokemusta?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 16.1.2007 22:09

Ei onnistu molempien bagien poisto

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 16.1.2007 22:16

Kertokaas (ei sitten jeesustelua ja moralisointia, kiitos) et miksi tuo muutos pitäisi muutoskatsastaa? Mistä arvuuttaja sen tietää onko siellä vastus välissä vai ei mikäli järjestelmän pystyy huijaamaan vastuksella siten, ettei se sytytä vikavaloa? Mitä hyötyä tästä muutoskatsastuksesta saadaan? Ite näen vain sen haitan, että myynti tilanteessa auton joutuu jälleen muutoskatsastamaan tyynylle, kun ajattelemassani tavassa otettais vain vastus pois välistä virrattomassa tilassa ja liitin kiinni pussukkaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.1.2007 22:41

Onnettomuustilanteessa nää lakitekniset seikat saattaa saada aikaan harmaita hiuksia jos ei ole muutoskatsastettu...

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 16.1.2007 22:52

Voihan se tietty näin olla. Tyhmään maalaisjärkeen ei kuitenkaan vaan mahdu mitenkään mitä hyötyä siitä saadaan lukeeko otteessa että apukuskin tyyny poistettu käytöstä, kuin että se on poistettu käytöstä vastuksella ilman otemerkintää. kolaritilanteessa tulos on kuitenkin sama, tyyny ei toimi. Vielä siis rautalankaa kiitos.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.1.2007 7:45

Jos poistan omasta G3:stani apparin tyynyn käytöstä ja poistan vielä "airbag" tekstinkin paneelin päältä, mistä hiivatista katsastusmies tietäisi, että onko siinä ollut tyyny vai ei, kun siitä ei merkintää otteessa ole. Kuskilla se on, kuten pitääkin ja valo pelaa edelleen? Tokihan bagittoman kojetaulu on erinäköinen, mutta sittenkin.
Ihan kivan hintainen muuten tuo apparin airbag unit #1H1 880 200, kokonaiset 1013€!

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 5.11.2007 13:37

Ajattelin nypätä piuhan irti apukuskin bagista ja disabloida sen VAG-COMilla. Silloin kai herjaa ei tule eikä bagi toimi. Meneekö noin?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 5.11.2007 14:38

Vaan onnistuuko tuo vag-comilla?
Mä luulen että tuon voi tehdä vain kun koodaa _uuden_ bägien yksikön.


Edit. Autosta riippuen pari muutakin keinoa kyllä on olemassa..

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 29.11.2007 14:40

Hmm, mä oon jotenki sellanen etten mä luottais siihen että se katkaisija pitää sen turvatyynyn siellä kojelaudan sisällä. Eipä oo kiva siinä vaiheessa ku se laukeeki ja siinä oli tenava lastenistuimessa.


Samoilla linjoilla, jos kolari tulee ja auto menee silpuksi, niin tuo turvatyynyhän ei voi laueta kun sen on oikein katkaisijasta kääntänyt pois päältä. No makuasiaioitahan nämä, ja anteeksi off-topic.

ylipaila
-
Viestit: 33
Liittynyt: 3.5.2007 19:58

ViestiKirjoittaja ylipaila » 30.11.2007 14:00

Omasta -95 Passatista on poistettu apukuskin airbag jo vuonna 1995. Ja alle 10tkm ajettuna.
Otteessa ei lue mitään mutta huoltokirjassa lukee että on poistettu.
Ja ihan merkkiliikkeessä on poistettu.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 30.11.2007 14:57

Joskus vuonna kirves ja miekka noita matkustajan bägejä kytkettiin pois toiminnasta. Silloin kojelautaan liimattiin asiasta kertova tarra. Ainakaan muutamaan vuoteen matkustajan airbagin poiskytkentää ei ole merkkiliikkeet saaneet tehdä.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa