6v Vaihteiston öljynvaihto +kuvia

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

6v Vaihteiston öljynvaihto +kuvia

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 13.1.2007 15:12

Hain 3l Castrolin taf-x:ää, tarkoituksenani siis vaihtaa vaihteiston öljyt. Pohjamuovin poistettuani tuli ongelma. Eli mistä vanhat öljyt päästetään pois ja mistä uudet laitetaan sisään. Ja paljonko sitä uutta menee?
Otin pari kuvaa eri paikoista ja toivottavasti joku osaa kertoa kuvien numeroista mikä mikäkin kohta on.
Autona Golf IV 74kw tdi, 4-motion, 6v-lootalla.
Toivottavasti mun kuvani on edes oikeasta paikasta. Eroaa tuo vag niin paljon Opelin syysteemistä..
Etukäteen suuret kiitokset avusta..



Kuva
Viimeksi muokannut tumppi82, 17.1.2007 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 13.1.2007 16:52

Pahasti olisi tuo 1. tyhjennyspropun näköinen. Ainakin Jossakin uudemmassa Audissa laskettiin öljyt tommosesta pihalle, on muuten ikävä tuo kanta, avain siihen maksaa jotain 50€

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 13.1.2007 21:50

Jep jep. Ykkösestä laskin pihalle ja kolmosesta sisään.
Kanta on torx jossa on keskellä tappi. Sopivaa avainta ei löytynyt joten otin lukkotongeilla kiinni ja väänsin auki.
Öljyä meni ~2.6l. Vanha öljy oli pikimustaa ja haise kauhealta.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 13.1.2007 23:08

Muistelen että 13 koon kannalla oleva kovemmasta metallista oleva mutteri käy tuohon kunhan mutterista poraa ensin kierteet pois. mutteriin hitsaa sitten pultin jatkoksi ja vääntää auki.

edittiä: Tai näin siis ainakin oli passatissa. Hyvin samalta näyttää joten kantsii kokeilla.

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 14.1.2007 10:56

tuo laatikko on kuulemma tarkka öljyistään mitä sinne saa laittaa..vw:n tiskiltäkään eivät osaa aina heti oikeaa öljyä antaa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 14.1.2007 11:07

Juu ja tietoisia hinnoista. Arvuutin tuossa viime keväänä piruuttaan muutaman volsu liikkeen huoltoneuvojaa ympäri suomea laatikon öljyn vaihdon ja öljyn hintaa. Työ vaihteli samalle autolle 20-80€ (kallein selitys "reilu tunnin homma") sekä öljy 20-35 €/litra, määrä oli 2l-sitten kun tulee yli :-)

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 14.1.2007 11:22

Itse olen kuullut että vw501.5 olisi oikea öljy tuohon lootaan.. Ja ko Castrol täyttää tämän luokituksen. Taidan silti vielä kysyä vw:ltä

tuppu
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.10.2004 19:18

ViestiKirjoittaja tuppu » 14.1.2007 17:14

Shellin Getriebeöl tjsp. on myös VW-hyväksyttyä öljyä Volkkarin 6-v. laatikkoon

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.1.2007 17:20

Kanta on torx jossa on keskellä tappi.
Hieman OT, mutta näyttää enemmän XZN:ltä, torx on 6-kulmainen. Mikä muuten on tuon kannan virallinen nimi? Torxilla se olisi tamperproof-Torx, onko tuo sitten tamperproof-XZN? Vai onko kyseessä ainoastaan VAG:n käyttämä tyyppi?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 14.1.2007 17:30

Muistelen että 12 kulmaa oli, joten eikös se silloin ole xzn keskellä olevan jöötin kera. Vittuilleessan tehtaalla tuollaisen laittaneet ettei ropattas muualla kuin heidän puljuissa. Tuohon vielä onneksi pääsee käsiksi putkipihtien kanssa, itellä on roppu syvennyksessä laatikon jäähdytysripojen välissä joten siksi mutteri patentti :-)

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 15.1.2007 9:09

hakkaa sen jöötin sieltä keskeltä pois ;)

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 15.1.2007 10:02

Tuon avaimen itse ainakin ostelin Snap-on kauppiaalta. Makso jotain 17-25e. Aikaa ostosta on joten en muista hintaa nyt ulkoa mutta tais olla lähempänä 17eur. Ei se kuitenkaan kallis ollut. Tuli oikea avain ihan kun vaan kerto että on VW:n laatikon proppuun tarkotus käyttää..

Niin ja Laakkoselta eivät suostuneet edes myymään tuota avainta vaikka niiden pitäisi.. Tosin hinnan voivat ite määritellä.
Syyksi sanoivat "se on sitten meidän leivästä pois" Toinen myyjä taas sanoi että se on pitävämpi mutteri ja sen takia vaihdettu. Täyttöproppu kuitenkin on jätetty vanhalle kuusiokololle.
Parasta on se että nykyisin ei saa edes ostettua tavan kuusiokolo proppua tonne pohjaan vaan myynnissä on enää tuota "uudempaa" mallia.

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 15.1.2007 13:36

Kävin merkki-liikkeestä kysymässä sopiiko tuo vw501.5-luokan öljy myös 6v lootaan niin ei siellä sitä tiedetty. Mutta sen verran selvisi että volkkarin oma öljy on eri 5v ja 6v laatikoissa.
Eli jos jollakin on fakta tietoa tuosta asiasta niin olisin kiitollinen.

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 15.1.2007 14:57

Kysyin asiaa Castrolilta että mikä on oikea öljy.
Vastauksena sain:

"Hei,
kiitos mielenkiinnosta Castrol tuotteisiin.

Ko. vaihteistoon TAF-X on oikea tuote ja netissä oleviin suosituksiin se tullaan myös vaihtamaan."

Castrolin asiakaspalveluun voi näköjään aina luottaa..

Toliman
-
Viestit: 14
Liittynyt: 12.12.2006 23:43

ViestiKirjoittaja Toliman » 17.1.2007 1:32

Vaihdoin tässä viikko sitten kaikki öljyt tuohon kiisseli Pasuunaan 6 vaihteiseen 4motioniin.
Perusajatuksena oli että vaihdan itse ja laitan kunnon öljyt.
Moottoriin laitoin Castrolin Edge 5W-30; 4 litraa meni. Suodattimen vaihdoin myös.
Vaihdelaatikkoon Castrolin TAF-X; sain menemään 2,6 litraa kun rupes valumaan yli.
Perään laitoin Castrolin SAF-XO; 1 litra meni.

Tuo muovi härpäke tuolla moottorin ja vaihdelaatikon alla sais ja saa pian lähteä. Kettumainen tekele. Vaihdan kunnolliseen pohjapanssariin kun varat sallii.

Kaikki proput oli mulla kuusiokololla. Poistoproppu oli tietenkin kaikissa tapauksissa pohjassa.
Täyttöproppu oli vaihdelaatikossa vasemmalla vetoakselin vieressä.
Perässä tuo proppu taas oli oikella vetoakselin vieressä. Perässä piti tuo vetoakselin suojakouru irrottaa, jotta pääsin propuun käsiksi.

Laitan tälläisen sydeemin öljynvaihtoa ajatellen
http://www.passatplus.de/umbauten/oelablassschraube/index.htm

Tilat on tietenkin kohtu ahtaat tuolla, mutta kyllä nuo putelit sai mahtumaan ja hiljalleen puristeli tyhjiksi.
Noissa TAF-X ja SAF-XO pulloissa on nuo putket noissa pullon suissa, joten öljyt sai helposti oikeaan paikkaan.

Itse kun vaihdoin niin ei maksanut kuin nuo öljyt, suodattimen ja TeeItse hallin vuokran eli 35 euroa.
Katsoin tietenkin muutkin paikat, jotta ovat kunnossa.

Kyllä Pasuuna kulkee liukkaammin ja ehkä voinen sanoa että vaikuttaa myös kulutukseen. Ja auto on jonkinverran hiljaisempi, vaikka hiljainen tuo on muutenkin.

Miksikö Castrol?
Olin kuullut jotta sopii hyvin VW autoihin ja kun kysyin Suomen Castrolin kontorista, jotta mistä sais täällä Oulussa öljyjä, niin hyvin ystävällinen e-maili tuli melko pian, jossa neuvottiin mistä saisin heidän tuotteitaan.

Eli Oulussa öljyt löytyy ainakin Tuiran Tarviketorilta ja Kärkkäiseltä.

Itse en ole missään työ tekemisissä autojen tai öljyjen kanssa.
Nokialla minä luuri softaa vääntelen.
Oonpahan aatellut tehdä nuokin hommat itse, niin tulee tehtyä kunnolla.
Jos jotain ei tiedä, niin Netti on tietoa pullollaan.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 17.1.2007 10:38

Helpompi tapa ainakin itestä esmes laatikon öljyn vaihtoon (jos ei ole virallista työkalua) on perinteinen suppilo ja muoviletku. Biltemasta isohalkaisijaista muoviletkua johon suppilo päähän ja toinen pää täyttöaukkoon. Tukee paikalleen, palju alle ylivuotoa varten ja sitten vaan kaatamaan suppiloon öljyä moottoritilan puolella. Painovoima hoitaa loput. Takaperä voisi olla kinkkisempi, mutta tuon öljymäärän sinne uittaisi desin ruiskullakin vallan näppärästi.

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 17.1.2007 11:16

Tietääkö kansa että pitääkö tohon viimeisen kuvan jakolaatikkoon vaihdella öljyjä?
Ja jos pitää niin mitä öljy ja miten?

Siis kyseessä on tuo murikka josta vetonivelet + kardaani lähtee.

jtmattila
-
Viestit: 283
Liittynyt: 27.10.2005 17:41

ViestiKirjoittaja jtmattila » 17.1.2007 20:06

Oletteko "huuhdelleet" laatikoita mitenkään ennen uusien öljyjen laittoa?
Kaipa sinne lootaan kertyy kaikkea paskaa...Miten pois?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 19.11.2009 13:44

Eikös tuo TAF-X käy myös tähän vitoskoppasen lootaan?

Castrolin sivuilla takaperään sopis SAF-XO 75W-90
Käykö tuo sama litku etuperään/jakolaatikkoon?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 24.11.2009 21:17

Kyselin spostilla. Vissiin vähän hoono suomi kun eivät kaikkee tajunneet..
Alla tuoteselosteineen, tuotesuositus:



Käsivalintainen vaihteisto/vetopyörästö 02Q
Manuaalinen
Tilavuus 2,3 litraa
Vaihteita eteenpäin: 6
Vaihteita taaksepäin: 1



Käyttöolosuhteet: Normaali
Tarkasta 48 kuukautta/60000 km



OEM suositus
vuoden ympäri VW G 052 171 SAE 70W-75

TAF-X
ei valitettavasti täytä G052 171 luokitusta, ainoastaan VW 501 50, joka on GL4+ tyyppi jolla on toinen viskositeetti.

Nimettyjä erikoisluokituksia täyttävia tuotteita ei valitettavasti löydy valikoimastamme.



Yritin kysyä peräöljyistä, jota valitsin suosittaa SAF-XO 75W-90, käykö ne etuperään/jakolaatikkoon?

Täti ei ilmeisesti tiennyt. Jakolaatikko ja vaihdeloota on omilla öljyillään.
Joten tuo vw:n oma litku menis sinnekkin.

Helpoin kai hakea marmoritiskiltä..

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 25.5.2013 16:18

Nyt kaivattas apua, olin vaihtamassa vaihteistoöljyä / jakolaatikkoöljyä tuohon 5 koriseen 4motion golffiin, mutta ehdin laskea molemmista jo öljyt pihalle, kun huomasin että jakolaatikossa on eri öljy (vihreä), kun vaihteistossa. Vaihteistoöljyt sain kyllä vaihdettua. Joten kysymys kuuluu mitä kautta jakolaatikkoon lisätään öljyt ja mitä öljyä sinne kuuluu?

Kuva

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 28.5.2013 18:58

Täyttöaukko näkyy tuossa keskipaikkeilla oleva kuusioavaimen reiällä oleva tulppa

http://tos.pp.fi/images/image/golf/JLR/ ... C00301.JPG

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 28.5.2013 19:24

Täyttöaukko näkyy tuossa keskipaikkeilla oleva kuusioavaimen reiällä oleva tulppa

http://tos.pp.fi/images/image/golf/JLR/ ... C00301.JPG


Juu sain öljyt vaihdettua, kiitos vinkistä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa