Airbagin laukeamisesta auto lunastukseen.
Valvoja: ffp jäsenet
Airbagin laukeamisesta auto lunastukseen.
Kertokaa viisaat, onko todellakin noin?
Vaikka olis pienetkin vauriot, niin meneekö auto lunastukseen?
Tämmöisen tarinan kuulin, että hirvikolarista bagit laukes, peltivauroita tuli myös. Runko säilyi suorana ja tekniikka ehyenä. Ja vaurioiden korjaus oli auton arvoa suurempi. Ja saman henkilön kertomaa "bagien korjaus kallista".
Kuulostaa oudolta. Ei kait pelkkä bagien mossahdus lunariin vie? Mikä ylipäätänsä luetaan lunastukseen johtavaksi vaurioksi?
Vaikka olis pienetkin vauriot, niin meneekö auto lunastukseen?
Tämmöisen tarinan kuulin, että hirvikolarista bagit laukes, peltivauroita tuli myös. Runko säilyi suorana ja tekniikka ehyenä. Ja vaurioiden korjaus oli auton arvoa suurempi. Ja saman henkilön kertomaa "bagien korjaus kallista".
Kuulostaa oudolta. Ei kait pelkkä bagien mossahdus lunariin vie? Mikä ylipäätänsä luetaan lunastukseen johtavaksi vaurioksi?
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
toisaalta tuleehan esim 2 bägin laukeemisesta aika mukava lasku. oletetaan että autossa olisi esikiristimet ja ne kaksi bägiä ja keulakolari, semmoinen missä aisat ei vaurioidu.
uusiksi menisi 2 turvavyötä, 2 bägiä, ratti, kojelauta, airbägien ohjausyksikkö. siitä joku jolla on etka, laskee varmaan mitä tulisi maksamaan vaikka audi a3:ssa. plus tietty sitten ne keulan osat mitkä maksaa kans mansikoita ja hunajaa sun muuta. joku lunastusturva varmaan vie jo aika helpolla ja vähillä vahingoilla auton lunariin.
uusiksi menisi 2 turvavyötä, 2 bägiä, ratti, kojelauta, airbägien ohjausyksikkö. siitä joku jolla on etka, laskee varmaan mitä tulisi maksamaan vaikka audi a3:ssa. plus tietty sitten ne keulan osat mitkä maksaa kans mansikoita ja hunajaa sun muuta. joku lunastusturva varmaan vie jo aika helpolla ja vähillä vahingoilla auton lunariin.
Kerran itse tuli korjattua -96 Renault Clio josta oli kylki viistetty johonkin.
Bägien hinta yllätti kyllä (Hinnat markka-aikaan):
Ratin bägi 5000mk
Ohjainboxi (Aina uusittava) 4000mk
Turvavyön kiristimet: 1000mk/kpl
Kaverilla oli vielä kärähtäny niitä johtosarjoja ja se kieppi mikä on ratin takana rattiakselilla. Ei kuulemma sekään kieppi halpaa osaa ollu.
Saati sitten nykyautoissa kun on kaikenlaisia tyynyjä ja muuta turvavarustetta enemmän.
Ja joskus ne pellitkin tuppaa olemaan kalliita. Yhteen farmariin joka oli katolleen ajettu niin kattopelti ois maksanu vähän vajaa 10 000mk.
Bägien hinta yllätti kyllä (Hinnat markka-aikaan):
Ratin bägi 5000mk
Ohjainboxi (Aina uusittava) 4000mk
Turvavyön kiristimet: 1000mk/kpl
Kaverilla oli vielä kärähtäny niitä johtosarjoja ja se kieppi mikä on ratin takana rattiakselilla. Ei kuulemma sekään kieppi halpaa osaa ollu.
Saati sitten nykyautoissa kun on kaikenlaisia tyynyjä ja muuta turvavarustetta enemmän.
Ja joskus ne pellitkin tuppaa olemaan kalliita. Yhteen farmariin joka oli katolleen ajettu niin kattopelti ois maksanu vähän vajaa 10 000mk.
BTW, miksi se ohjainpiirilevy "pitää" aina uusia jos sattuu pussukka laukeamaan? Onko se tehty siten että levyltä jokin komponentti sulaa tarkoituksella vai taas tätä perkuleen turvallisuus hypetystä? Tuossa kattelin takuusen vaihdetun 2-korisen avensiksen ohjainlaitetta, jossa ei ainakaan silminnähden ollut sellaista osaa joka sulaisi mikäli signaali tunnistimelta tulisi. Normi vastuksia etc.
Pasaatti: Boksi on vaihdettava koska ei voida olla varmoja toimiiko se enää jatkossa.
http://www.aa1car.com/library/airbag01.htmBecause many crash sensors will automatically reset themselves after a hard jolt, some car makers say their crash sensors don’t have to be replaced after an accident as long as the sensors have not suffered damage. These include Acura, Audi, Chrysler, Ford, Infinity, Lexus, Mazda, Nissan and Toyota. The problem, of course, is knowing for sure whether or not a crash sensor has been damaged or has failed to reset itself.
Nykyautoissa (esim. Golf 5) ei enää usein tarvitse vaihtaa sitä airbagin ohjainlaitetta.
Syy vaihtamiselle aiemmin on kai ollut se, että ne kiihtyvyysanturit niissä on kai jotenkin kertakäyttöisiä. Joskus vuosia sitten purettiin joku kolmos-Golfin boksi, siellä oli sellainen anturi, jossa metallikuula lähtee liikkeelle, kunhan siihen kohdistuu tarpeeksi iso voima (kiihtyvyys). Sen jälkeen kun se on sieltä paikaltaan irronnut, on vahinko tapahtunut.
Tokihan noitakin on varmaan monenlaisia... ja olen kuullut, että jotkut on niitä käyttökelvottomia boksejakin viritellyt toimintakuntoon vaihtelemalla niihin komponentteja yms.
Syy vaihtamiselle aiemmin on kai ollut se, että ne kiihtyvyysanturit niissä on kai jotenkin kertakäyttöisiä. Joskus vuosia sitten purettiin joku kolmos-Golfin boksi, siellä oli sellainen anturi, jossa metallikuula lähtee liikkeelle, kunhan siihen kohdistuu tarpeeksi iso voima (kiihtyvyys). Sen jälkeen kun se on sieltä paikaltaan irronnut, on vahinko tapahtunut.
Tokihan noitakin on varmaan monenlaisia... ja olen kuullut, että jotkut on niitä käyttökelvottomia boksejakin viritellyt toimintakuntoon vaihtelemalla niihin komponentteja yms.
BTW, miksi se ohjainpiirilevy "pitää" aina uusia jos sattuu pussukka laukeamaan?
Ihan sen takia pitää uusia kun esim. tuossa Cliossa se boxi menee lukkoon ja sitä ei saa avattua. Aikaisemmin kuulemma esim. Fordissa sai merkkiliike koneella sen lukituksen avattua mutta kuulemma uudemmissa Fordeissa menee boxi lukkoon kanssa ja lukossa pysyy.
-97 Pasuunassa taas oli boxi menny lukkoon kun auto mennyt katolleen. Bägit pysy ehjinä ja tuon boxin sai avattua VAG-konsernin vehkeellä. Tässä tapauksessa tuo lukitus "kuulemma" johtuu siitä että bägit ei pääse laukeamaan kun auto on väärinpäin ja matkustajat eivät saata olla oikeassa asennossa tyynyyn nähden tms...
Eiköhän se ole kuitenkin tuo tuotevastuu, minkä takia nuo "lukitaan pysyvästi" ja ne vaaditaan vaihdettavaksi. Elektroniikka on myös sen verran vekkulia yhdistettynä softaan, että noissa ei ilmeisesti voida 100% varmasti sanoa, että sama boxi toimisi uudelleen. Minkälaisen metelin itse nostaisit jos juuri sinun autossasi olisi määlyn jälkeen se 0,0000001% boxi, joka ei laukaisekaan bägejä uudelleen kun joku päättää testata sinun autosi kolariturvallisuutta.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa