PD:n hihnan vaihdosta??
Valvoja: ffp jäsenet
PD:n hihnan vaihdosta??
Minkälaisia summia ihmiset ovat maksaneet jakopäärempasta??
Kysyin Laakkoselta ton Golfin ATD:n Pakettihintaa... 560€ ?? No, sitten kysyin varaosamyynnistä osien hintaa, niin alle 300€ sis. hydraulikiristimen, jota ei kuulemma vaihdeta mikäli ei vuoda. Eli tuohon 560€ ei varmasti ole sitä laskettu.. Nuo hinnat sisältävät vesipumpun..
Eli kuinka tuolle työlle voi jäädä yli 250€? Ei kai sitä puolta päivää vaihdeta??
Orkkis ja tarvikeosien välillä ei ole merkittävää eroa, ainakaan noin äkkiä kysyttynä??
Eli kuinka tuo olisi edullisinta hoitaa.. kokemuksia??
Itsehän sen vaihtaisi kyllä, mutta se jää laskuista koska takuun on pelattava tuossa kohtaa...
Kysyin Laakkoselta ton Golfin ATD:n Pakettihintaa... 560€ ?? No, sitten kysyin varaosamyynnistä osien hintaa, niin alle 300€ sis. hydraulikiristimen, jota ei kuulemma vaihdeta mikäli ei vuoda. Eli tuohon 560€ ei varmasti ole sitä laskettu.. Nuo hinnat sisältävät vesipumpun..
Eli kuinka tuolle työlle voi jäädä yli 250€? Ei kai sitä puolta päivää vaihdeta??
Orkkis ja tarvikeosien välillä ei ole merkittävää eroa, ainakaan noin äkkiä kysyttynä??
Eli kuinka tuo olisi edullisinta hoitaa.. kokemuksia??
Itsehän sen vaihtaisi kyllä, mutta se jää laskuista koska takuun on pelattava tuossa kohtaa...
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23.10.2006 21:10
Joo siinäpä menneeki hetkinen aikaa jos ei ole ennen moiseen koneeseen tullu tehtyä tuota hommaa, mulla meni prkle viistuntia, ja siinäki eniten aikaa meni sen koneen kiinnikkeen irroittamiseen!
Tosin tein sen rempan yhteydessä muutaki samalla mutta kuitenkin, jos ohjeaika liikkeessä on noin 4 tuntia niin se on lyöty ylitte, minun mielestä.
Ovat varmasti tehneen useamminkin jo sen ja alittaavat tuon minun reenaus ajan reilusti!
Jakopään korjaussarja maksaa osineen merkkiliikkeestä noin kaksataa euroa ( jakohihna, kiristin, ohjain, vesipumppu ja moniurahihna ), mutta alle satasen en rupeis vaihtotyöhön!
Eli jos olisin kädetön ja jostain tarjottas noin neljäänsataan kaikkineen niin tekisin diilin.
Vaihtotyössä ehdoton työkalu on autonosturi, ilman sitä en rupeis mallaamaankaan!
Tosin tein sen rempan yhteydessä muutaki samalla mutta kuitenkin, jos ohjeaika liikkeessä on noin 4 tuntia niin se on lyöty ylitte, minun mielestä.
Ovat varmasti tehneen useamminkin jo sen ja alittaavat tuon minun reenaus ajan reilusti!
Jakopään korjaussarja maksaa osineen merkkiliikkeestä noin kaksataa euroa ( jakohihna, kiristin, ohjain, vesipumppu ja moniurahihna ), mutta alle satasen en rupeis vaihtotyöhön!
Eli jos olisin kädetön ja jostain tarjottas noin neljäänsataan kaikkineen niin tekisin diilin.
Vaihtotyössä ehdoton työkalu on autonosturi, ilman sitä en rupeis mallaamaankaan!
Soittelin tuossa viikolla muutaman paikan läpi tuon takia. Kone on ATD.
http://www.hakala-yhtiot.com olisi halunnut 400-450e
http://www.vemix.fi/ (Pitäjänmäki) olisi halunnut 510e
http://www.hakala-yhtiot.com olisi halunnut 400-450e
http://www.vemix.fi/ (Pitäjänmäki) olisi halunnut 510e
Ovat varmasti tehneen useamminkin jo sen ja alittaavat tuon minun reenaus ajan reilusti!
No varmaankin, mutta eikö se ole liikkeen etu eikä asiakkaan hinta pitäis riippua siitä kuka työn tekee ;)
Toisaalta maksaisitko mieluummin neljästä tunnista, jos työn tekee viiteen tuntiin ekaa kertaa joku kesähessu, kuin että työn tekee joku 20v vw-asentajana ollut joka tekee sen 2 tuntiin?
Kyllä, toihan on taas niitä että kumpi ja kampi tappeli. Kumpi voitti?
Mutta merkkiliikkeethän kattoo koneelta asennuksen ohjeajat ja laskuttaavat sen mukaisesti, menipä siinä sitten se kokopäivä tai alitettu ohjeaika -> toisen voitto ja toisen tappio.
Siten myös voi työnvastaanottaja tehdä varauslistaa näiden aikojen perusteella. Tietäävät että tossa menee ton verran ja tuossa meneekin nuin paljon, aijahas, taitaa ollakki jo kaverin päivä täynnä vaikka todellisuudessa se on voinutkin käydä jo välissä jelppaamassa toista rasvanahkaa asennuksessa monasti...
Tai istumassa tiskin takana muiden seurana jauhamassa p*skaa..
Mutta jokatapauksessa se on viisas käytäntö vaikkei kaikkia miellytä.
Mutta merkkiliikkeethän kattoo koneelta asennuksen ohjeajat ja laskuttaavat sen mukaisesti, menipä siinä sitten se kokopäivä tai alitettu ohjeaika -> toisen voitto ja toisen tappio.
Siten myös voi työnvastaanottaja tehdä varauslistaa näiden aikojen perusteella. Tietäävät että tossa menee ton verran ja tuossa meneekin nuin paljon, aijahas, taitaa ollakki jo kaverin päivä täynnä vaikka todellisuudessa se on voinutkin käydä jo välissä jelppaamassa toista rasvanahkaa asennuksessa monasti...
Tai istumassa tiskin takana muiden seurana jauhamassa p*skaa..
Mutta jokatapauksessa se on viisas käytäntö vaikkei kaikkia miellytä.
Ovat varmasti tehneen useamminkin jo sen ja alittaavat tuon minun reenaus ajan reilusti!
No varmaankin, mutta eikö se ole liikkeen etu eikä asiakkaan hinta pitäis riippua siitä kuka työn tekee ;)
Mutta eikös työ ole silloin "kellotettu" väärin, mikäli kaveri joka ensimmäistä kertaa pitelee hohtimia pystyy tekemään melkein samaan aikaan? Stombe on varmaan jotain muuta autossa räplännyt mutta ekaa kertaa kuitenkin tuon teki.
Itseltä pyydettiin 220 euroa lasinnostimen klipsujen vaihdosta. Klipsut + vaijeri tiskiltä 77 eur eli työlle rohee 140 eur, eli n. 2h merkkiliikkeen velotuksella. Itse tein homman internet-ohjeen avulla 3 tuntiin, josta yksi tunti meni soitellessa siskonkumminkaverinkaimoille kun en huomannut että olisi pitänyt varata 8mm XZN-avain. Ohjetta luin kohta kerrallaan kuin piru raamattua ja työtahti oli hitaampi kuin veltolla neekerillä. Eli itse työ meni siltikin samaan aikaan kuin heidän referenssinsä ja tuon tekisi alle tuntiin jos oikein laittaisi tuulemaan ja muutaman olisi tehnyt. Täten en oikeen ymmärrä miten on asiakkaan etu jos liike pystyy alittamaan naurettavasti "kellotetun" ajan? Mielestäni oikeampi hinta ko. toimenpiteelle olisi ollut n. 150 eur (tämän olisin maksanutkin).
Kyllähän noissa ohjeellisissa työajoissa on ilmaa reilusti. Karmaisevin kokemus on itellä yhden ranskalaismerkin kohdalta kaukovalopolttimon vaihdosta. Itellä meni ekaa kertaa tuikkua vaihtaessa parkkipaikalla 3 minuuttia lumisateessa, taskaria hampaissa pitäen, mutta korjaamolla samaisesta hommasta oli saatu taiottua 55 € (+ polttimo) veloitus. Olipa vielä veistelty asiakkaalle että on kyseessä iso homma jossa pitää umpio irroittaa. Harmi vaan että asiakas näki minun puuhastelut edellisenä iltana. Hyvin yleistä on myöskin veloittaa pyyhkijän sulkien vaihdosta 10-15 €, sekä joillain korjaamoilla on tapana ottaa erikseen veloitus saranarasvasta, nippusiteistä yms sälästä, sekä LISÄKSI pientarvikkeet.
Tokihan ohjeajoilla on helpompi tehdä työsuunnittelua - mikäli sitä käytettäis oikein. Yleistä tuntuu kuitenkin olevan, että päivä myydään mekaanikon mukaan täyteen, eli jos on nopea kaveri tekemään, niin päivä on esim täytetty 120 %:sti, koska tiedossa on että kaveri sen kerkeää normaali tilanteessa tekemään.
Tokihan ohjeajoilla on helpompi tehdä työsuunnittelua - mikäli sitä käytettäis oikein. Yleistä tuntuu kuitenkin olevan, että päivä myydään mekaanikon mukaan täyteen, eli jos on nopea kaveri tekemään, niin päivä on esim täytetty 120 %:sti, koska tiedossa on että kaveri sen kerkeää normaali tilanteessa tekemään.
Eiköhän se ole kuitenkin sama vähän joka alalla? Auto vaan sattuu olemaan sellanen kapistus mistä nuristaan..
Hyvä esimerkki: kaverin työpaikalla oli roskaprässi "jumissa", ja vielä sunnuntai päivä, arki tulossa eikä saatu vanhojakaan roskia pois.. No, soitto korjausfirmaan, sieltä heppu "korjaamaan" prässiä.. No, ainoa mitä tuo heppu teki, oli että hän käänsi hätä seis namiskan takaisin asentoon "on" ja prässi toimi taas.. Laskua tuli sitten 120e, sunnuntailisineen kaikkineen..:/ Kohtuuton hinta tuosta työstä, mutta itseppä tilasivat korjaajan kun eivät itse osanneet, ja korjaaja taas osasi korjata "vian"..
Sama pätee autoissa, jos ei osaa korjata itse, vie autonsa korjaamoon jossa osataan, ja se maksaa. Aina voi pyttää hinta-arvion, ja poistua sen kuultuaan..
Onhan se toki epäreilua että jostakin hommasta rahastetaan "liikaa", mutta kyllä ohjeajat yleensä pitää paikkansa, jos tietää mitä niihin sisältyy.. Moni asentaja tietää "oikoreittejä" ja useasti saman tehneenä tekevät homman muutenkin nopeammin.. Mutta jossei itse sitä osannut, niin minkäs teet, muuta kuin maksat..
Kakki täällä kirjoittelevat voivat katsoa peiliin, oli ammatti sitten mikä tahansa, ja miettiä mitä omassa työssä on sellaista, mistä asiakkaalta pyydetään "liikaa", olen 100% varma, että joka alalla, oli se mikä tahansa, on jotain "tyhjää" hinnoissa. Autoala nyt vaan on sellainen mistä on iät ja ajat nuristu, ja tullaan nurisemaan varmasti tulevaisuudessa.. Ei sillä, nurisen itsekkin;)
Hyvä esimerkki: kaverin työpaikalla oli roskaprässi "jumissa", ja vielä sunnuntai päivä, arki tulossa eikä saatu vanhojakaan roskia pois.. No, soitto korjausfirmaan, sieltä heppu "korjaamaan" prässiä.. No, ainoa mitä tuo heppu teki, oli että hän käänsi hätä seis namiskan takaisin asentoon "on" ja prässi toimi taas.. Laskua tuli sitten 120e, sunnuntailisineen kaikkineen..:/ Kohtuuton hinta tuosta työstä, mutta itseppä tilasivat korjaajan kun eivät itse osanneet, ja korjaaja taas osasi korjata "vian"..
Sama pätee autoissa, jos ei osaa korjata itse, vie autonsa korjaamoon jossa osataan, ja se maksaa. Aina voi pyttää hinta-arvion, ja poistua sen kuultuaan..
Onhan se toki epäreilua että jostakin hommasta rahastetaan "liikaa", mutta kyllä ohjeajat yleensä pitää paikkansa, jos tietää mitä niihin sisältyy.. Moni asentaja tietää "oikoreittejä" ja useasti saman tehneenä tekevät homman muutenkin nopeammin.. Mutta jossei itse sitä osannut, niin minkäs teet, muuta kuin maksat..
Kakki täällä kirjoittelevat voivat katsoa peiliin, oli ammatti sitten mikä tahansa, ja miettiä mitä omassa työssä on sellaista, mistä asiakkaalta pyydetään "liikaa", olen 100% varma, että joka alalla, oli se mikä tahansa, on jotain "tyhjää" hinnoissa. Autoala nyt vaan on sellainen mistä on iät ja ajat nuristu, ja tullaan nurisemaan varmasti tulevaisuudessa.. Ei sillä, nurisen itsekkin;)
Ja kai kaikki on laskenut mukaan näihin omiin kellotuksiin sen että auto haetaan ulkoa, puhdistetaan tarvittaessa lumesta, ajetaan sisälle ja työn valmistuttua sama juttu toisinpäin. Joissain töissä vielä koeajolenkki päätteeksi.
Korjaamon veloitus täytyy johonkin perustua ja yleisin on juuri nämä ohjeajat * tuntiveloitus. Toinen vaihtoehto on sitten veloittaa sen mukaan mitä aikaa menee. Ohjeaikoihin perustuen asiakkaalle voidaan antaa sitova hinta-arvio ja siinä on tiettyjen rajojen sisällä pysyttyvä (jos korjaamo yleisiä sääntöjä noudattaa).
Kyllähän korjaamoiden tuntiveloitukset ovat kovia, mutta niin on kulutkin. Asiakkaita varmasti riittää 15€ tuntiveloituksella mutta kuinka kauan se elemänsä firmaan sitouttanut yrittäjä saa makkaran leivän päälle? Ja lisäksi tulee muistaa että harva yrittäjä siellä on liikkeellä hyväntekeväisyysmielessä, eli mielessä olisi jonkinlainen taloudellinen voittokin.
Ja toisaalta, asianajaja veloittaa 200€/h ja laskutus käytettyjen tuntien mukaan.
Korjaamon veloitus täytyy johonkin perustua ja yleisin on juuri nämä ohjeajat * tuntiveloitus. Toinen vaihtoehto on sitten veloittaa sen mukaan mitä aikaa menee. Ohjeaikoihin perustuen asiakkaalle voidaan antaa sitova hinta-arvio ja siinä on tiettyjen rajojen sisällä pysyttyvä (jos korjaamo yleisiä sääntöjä noudattaa).
Kyllähän korjaamoiden tuntiveloitukset ovat kovia, mutta niin on kulutkin. Asiakkaita varmasti riittää 15€ tuntiveloituksella mutta kuinka kauan se elemänsä firmaan sitouttanut yrittäjä saa makkaran leivän päälle? Ja lisäksi tulee muistaa että harva yrittäjä siellä on liikkeellä hyväntekeväisyysmielessä, eli mielessä olisi jonkinlainen taloudellinen voittokin.
Ja toisaalta, asianajaja veloittaa 200€/h ja laskutus käytettyjen tuntien mukaan.
Nuo ajat tulee yleensä merkkiliikkeisiin valmistajilta/maahantuojilta, ei yksittäinen liike niitä hihasta vedä. Eikä todellakaan aina ole ilmaa niissä, riippuu hommasta.
Ja sitten kun autolla sahataan suolasumussa 10v, siinä saa olla aika seppä kun vaihtaa esim. jarruletkun 12minuuttiin, siis auto pihalta halliin, ylös, letkun vaihto, ilmaus, ja koeajo ja ulos. Saa suorittaa.
Ja sitten kun autolla sahataan suolasumussa 10v, siinä saa olla aika seppä kun vaihtaa esim. jarruletkun 12minuuttiin, siis auto pihalta halliin, ylös, letkun vaihto, ilmaus, ja koeajo ja ulos. Saa suorittaa.
Ja vielä kun näkisi sen 10 vuotta vanhan auton siellä merkkiliikkeen nosturilla jarruletkun vaihdossa... ;-) Oman seurannan mukana alkaa olemaan jo 2002 mallin kulkineet harvassa. Kalliimmat pitempään, mut peruskiesit kuten passatit ovat jo tuohon vuosimalliin mennessä hävinneet "kotopajalle". Mikäli velipoika tai velipojan kaveri joka tuntee vanhan kyseisen merkin asentajan ei vikaa saa kuntoon niin sitten auto varmaankin eksyy vielä vanhempana merkkikorjaamolle, mut ei muuten. Eipä omaankaan autoon pitkäletti märkäkorva mekaanikko osannut vaihtaa oikeata öljyä vaan lorautti mottiin longlefat. Tietty hämäänty et vuosimallia -99 auto vielä tulee heille huoltoon. Piruuttaan vielä tiputti lämppärin moottorille kuivia lehtiä ku vaihto raikkarin.
Kertomani tapaus kaukovalokaan ei tapahtunut siten että auto olisi pitänyt kaivaa metrisestä kinoksesta, sulattaa puolipäivää jääkerrosta jonka jälkeen vaihdettiin kaukovalopoltin, vaan kyseinen korjaus tehtiin ihan vuosihuollon yhteydessä. Lupakin oli kysytty aamulla korjaukselle, joten virhettä siinä ei tehty vaikka asiakas olisikin asiasta metelin nostanut. Ainoa haitta tuosta vaan on se, et luodaan kyseisen merkin asiakkaisiin helvetin kallis mielikuva merkistä, joka siten vaikuttaa valintaan seuraavan huollon tekijästä myöskin seuraavan auton ostopäätökseen. Tämä kaikki vain siksi, että lyhytnäköisesti peritään se veloitus mitä kone sanoo työlle, josta hiemankaan ajatusta uhraten ei voisi periä kuin kymmenesosan tai viidenneksen siitä mitä kone kertoo. Perittyjä hintoja voi muuttaa - mikäli haluaa. En nyt tarkoita että sitä jakohihnan vaihtotyötä pitää alkaa rukkaamaan puoleksi, vaan näitä perushuollon hommia, sulat, valot, jarrupalatkin vielä, voisi ajatella kaksi kertaa mitä perii, mikäli huoltoon on jo muutenkin kuulunut jarrusatulahuolto sekä se on tehty siten kuten työohje sen kertoo. Sen mielikuvan merkistä ja huollosta muuttaminen mikä ihmisille on pitkällä ajalla iskostunut, vaatii paljon työtä ja todella paljon hyvin onnistuneita asiakassuhteita. Vai mitä jokainen ajattelee puhuttaessa esim mersusta? Kallis, mutta laadukas auto? Kallis kyllä, mutta aktiot kertoo toista laadukkuudesta...
Kertomani tapaus kaukovalokaan ei tapahtunut siten että auto olisi pitänyt kaivaa metrisestä kinoksesta, sulattaa puolipäivää jääkerrosta jonka jälkeen vaihdettiin kaukovalopoltin, vaan kyseinen korjaus tehtiin ihan vuosihuollon yhteydessä. Lupakin oli kysytty aamulla korjaukselle, joten virhettä siinä ei tehty vaikka asiakas olisikin asiasta metelin nostanut. Ainoa haitta tuosta vaan on se, et luodaan kyseisen merkin asiakkaisiin helvetin kallis mielikuva merkistä, joka siten vaikuttaa valintaan seuraavan huollon tekijästä myöskin seuraavan auton ostopäätökseen. Tämä kaikki vain siksi, että lyhytnäköisesti peritään se veloitus mitä kone sanoo työlle, josta hiemankaan ajatusta uhraten ei voisi periä kuin kymmenesosan tai viidenneksen siitä mitä kone kertoo. Perittyjä hintoja voi muuttaa - mikäli haluaa. En nyt tarkoita että sitä jakohihnan vaihtotyötä pitää alkaa rukkaamaan puoleksi, vaan näitä perushuollon hommia, sulat, valot, jarrupalatkin vielä, voisi ajatella kaksi kertaa mitä perii, mikäli huoltoon on jo muutenkin kuulunut jarrusatulahuolto sekä se on tehty siten kuten työohje sen kertoo. Sen mielikuvan merkistä ja huollosta muuttaminen mikä ihmisille on pitkällä ajalla iskostunut, vaatii paljon työtä ja todella paljon hyvin onnistuneita asiakassuhteita. Vai mitä jokainen ajattelee puhuttaessa esim mersusta? Kallis, mutta laadukas auto? Kallis kyllä, mutta aktiot kertoo toista laadukkuudesta...
Tuli tuossa eilen ja edellispäivänä vaihdettua AJM koneella olevaan passattiin jakopään tavarat. Ei yleisesti kovin paha homma mutta ensimmäistä kertaa kun tekee niin vähän mietintää pitää välillä käyttää. Vaihtoon meni tietysti itse remmi 40, kiristin 52, vesipumppu 36, jakohihnan välipyörä 27 ja ilmastoinnin käyttöhihna ja laturin hihna 17 ja vielä jäähdytysnesteet 13 euroa. Siinä nyt ei vielä paha hinta ollut mutta purkamisen aikana tuli ilmi että kumpienkin käyttöhihnojen kiristimet olivat täysin entiset. Tyytyväisenä taas varaosakauppaan niin ilmastoinnin hihnan kiristin 33 ja se laturin sun muiden laitteiden kiristin vaivaiset 146 euroa. Ja päälle vielä 4kpl kampiakselin hihnapyörän pultteja 5 euroa. Hinnat on ilmoitettu 10% alennuksilla eli pakollisiin osiin ja nesteisiin meni 195 euroa. Tällä kertaa piti vaihtaa kaikki osat kun ei ollut mitään tietoa mitä osia ennen oli vaihdettu kun ex omistajallakaan ei ollut mitään tietoa. Ja siihen lisäksi sitten 180 jotka menivät noihin kiristimiin. On muuten sitten turussa päin eräs nimeltä mainitsematon korjaamo jota ei voi suositella kenellekään. On edellinen omistaja teettänyt melko suuren osan töistä öljynvaihdoista alkaen siellä ja taitaa olla siellä joku pakkomielle tehdä työt päin vi***a. Meni tunteja jonkun verran korjatessa jälkiä.
Vahinkojahan sattuu kaikille, mutta jakopääremppa yleisesti on sellainen tämänpäivän autoon, ettei sitä kyllä viittis antaa kesähessulle tai nyrkkipajalle yleensäkkään korjattavaksi.
Esim. 3Bertan puskurin ja lukkopellin irrotuksessa/kiinnityksessä saadaan hukattua puolet kiinnitysruuveista, vuotavaa kampiakselin stefaa ei jakseta vaihtaa ja se puskuri irvistää käsilleen menneen kiinnityksen jälkeen...huoh, kyllä tässä kohtaa puolustelen asiansa osaavaa merkkiliikettä vaikka maksaiskin sen satkun enemmän.
Ja ne ohjeajat, ainakin VAG:n herrat on kellottaneet pääosin kaikki (oikeat) työt alakanttiin. Takuutöistä ei asentajat "hyviä" saa koskaan.
Esim. 3Bertan puskurin ja lukkopellin irrotuksessa/kiinnityksessä saadaan hukattua puolet kiinnitysruuveista, vuotavaa kampiakselin stefaa ei jakseta vaihtaa ja se puskuri irvistää käsilleen menneen kiinnityksen jälkeen...huoh, kyllä tässä kohtaa puolustelen asiansa osaavaa merkkiliikettä vaikka maksaiskin sen satkun enemmän.
Ja ne ohjeajat, ainakin VAG:n herrat on kellottaneet pääosin kaikki (oikeat) työt alakanttiin. Takuutöistä ei asentajat "hyviä" saa koskaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa