Vapaavirtausvaimentimet dieseliin
Valvoja: ffp jäsenet
Vapaavirtausvaimentimet dieseliin
En ole varma meneekö ihan oikeaan osioon, mutta dieseliinhän tämä nimenomaan liittyy... Pakoputkiston suunnitelmat alkavat olla muuten valmiit, mutta vaimentimet vielä pitäisi keksiä. Kaipaisin kokemuksia vapaavirtausvaimentimista dieselissä. Kyseessä on 3" dp:llä ja 2.5" loppupäästään oleva mustasta tehtävä putkisto.
Alkuperäisessä putkistossa on jakopönttö auton alla, ja 2 takavaimenninta. Nyt tarkoitus on korvata tuo jakopönttö Y-haaralla ja laittaa pelkästään vapaasti virtaavat takavaimentimet. Pituus max 500mm. Minkä merkkiset/malliset olisivat hinta/laadultaan hyviä? Tavoitteena olisi saada putkisto, joka ei mätäne vuodessa ja olisi vielä suht hiljainen.
Alkuperäisessä putkistossa on jakopönttö auton alla, ja 2 takavaimenninta. Nyt tarkoitus on korvata tuo jakopönttö Y-haaralla ja laittaa pelkästään vapaasti virtaavat takavaimentimet. Pituus max 500mm. Minkä merkkiset/malliset olisivat hinta/laadultaan hyviä? Tavoitteena olisi saada putkisto, joka ei mätäne vuodessa ja olisi vielä suht hiljainen.
Millaista meteliä tuollaiset "turbot" pitää? Rst vaimentimia ei oikein viitsi normiputkeen laittaa. Mitäs näitä yleismalleja nyt onkaan... Marteliusta on jotkut äänekkääksi haukkuneet, Mufflexin "sport" sarjasta ei oo mitään kokemusta... Mitä vaimentimia ihmiset on käyttäneet noissa vähän avarammissa putkistoissa?
Nissan KC 2.3 D. Putkisto on alusta loppuun "2½ rosteria. Välissä yksi kappale Simonsin kyseisen putkikoon omaava läpivirtauspönttö. Mölinää tietty on enempi.. Vaikutus oli
Entinen putki, Huippunopeus mittarilla : 140
Rosterinen putki --------::---------- : 155
(Edit) lisäkuriositeettina: alkuperäinen rengaskoko jolla mittari piti jokseenkin kutinsa "14 185/80, nykyään "16 225/75 jolla nopeusnäytöön 80km/h mittarilla ajettaessa mittari näyttää viivoja :D
Vauhdit on hurjia joo tiedetään, kyseessä kuitenkin vähän eri käyttöön suunniteltu auto.. Entinen tosin itsellä ahdisti kun modattiin pumpun ennakkoa ja käännettiin taas lisää syöttöä, tosin kulku parani vaikka kuin.. Alkaa olla vapari 2.3 aika kireellä :D
Entinen putki, Huippunopeus mittarilla : 140
Rosterinen putki --------::---------- : 155
(Edit) lisäkuriositeettina: alkuperäinen rengaskoko jolla mittari piti jokseenkin kutinsa "14 185/80, nykyään "16 225/75 jolla nopeusnäytöön 80km/h mittarilla ajettaessa mittari näyttää viivoja :D
Vauhdit on hurjia joo tiedetään, kyseessä kuitenkin vähän eri käyttöön suunniteltu auto.. Entinen tosin itsellä ahdisti kun modattiin pumpun ennakkoa ja käännettiin taas lisää syöttöä, tosin kulku parani vaikka kuin.. Alkaa olla vapari 2.3 aika kireellä :D
Kävin kyselemässä vaimentimia paikallisista varaosaputkista.. Tarjolla oli lähinnä vain Simonsia. Varaosamaailmassa oli Raptor merkkisiä "jenkki"vaimentimia hintaan 31€ kpl. Onko nämä ihan jotain nevahööd skeidaa? Itselle ei ainakaan sano yhtään mitään, eikä ulkonäöstäkään osannut paljoa päätellä.
Toisena vaihtoehtona olisi Mufflexin aluminoidut teräksiset 2.5" normivaimentimet. Nuo ainakin kestäisivät vähän paremmin. Minkähän verran tuollaiset enää siellä putken päässä ahdistaisivat? Kuitenkin putki tulee olemaan 3"->2.5"-> 2*2.5" ennen vaimentimia... Mufflexilta löytyisi vielä reilut 300mm pitkä "sport" vaimennin.
Toisena vaihtoehtona olisi Mufflexin aluminoidut teräksiset 2.5" normivaimentimet. Nuo ainakin kestäisivät vähän paremmin. Minkähän verran tuollaiset enää siellä putken päässä ahdistaisivat? Kuitenkin putki tulee olemaan 3"->2.5"-> 2*2.5" ennen vaimentimia... Mufflexilta löytyisi vielä reilut 300mm pitkä "sport" vaimennin.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Nuo Mufflexin pöntöt ovatkin liian isot, eivät mahdu Passatin alle. Joten ollaan taas lähtöruudussa. Paikallisista varaosaliikkeista ei sitten juuri muuta saakaan, kuin tuota Simonsia ja rosterisia thyyning päätevaimentimia giganttisen kokoisilla ulostuloilla... On joko lähdettävä putkikaupoille etelään päin, tai tilattava jostain suoraan. =/
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
onko noista vapaavirtauspöntöistä hyötyä vakioautossa? kyseessä siis 2.5TDI (AEL) 140hv. onko järkeä laittaa rosterista putkea katilta taaksepäin, jos alkupää on tavallista? mikä noissa putkistoissa eniten ahdistaa; alkupää, katti vai loppupään vaimentimet? minkä kokoista kannattaa laittaa? 2", 2,5" vai 3"?
^ No jos laittaa rosteria ja mustaa putkea yhteen, niin tuppaa ruostuttamaan sen mustan putken nopeammin.
Hommasin kokeeksi ne Walkerin pöntöt. Tässä räpsäys vaimentimesta:
Suht virtaavalle ainakin näyttäis... ;) Saa nähdä syksymmällä miten tuollaiset vaimentavat. Toivotaan että tuolla keskellä olevalla railolla olisi positiivista vaikutusta.
Hommasin kokeeksi ne Walkerin pöntöt. Tässä räpsäys vaimentimesta:

Suht virtaavalle ainakin näyttäis... ;) Saa nähdä syksymmällä miten tuollaiset vaimentavat. Toivotaan että tuolla keskellä olevalla railolla olisi positiivista vaikutusta.
Itsellä on varmaan jonkin sortin kompromissi, rosterinen kammiovaimennin jossa ei ole sisällä mitään vaimennus materiaalia(lue villaa). Ei paljoa eroa vakio äänistä, vähän muuttuu möräkämmäksi kun mennään yli 3000rpm:n ja annetaan kenkää. Ei ole muita vaimentimia putkistossa.
Muu putkisto on ahtimelta katille mustaa 2.5"ja katilta koko loppu osa 2.5" rosteria.
Itse tyytyväinen :)
Muu putkisto on ahtimelta katille mustaa 2.5"ja katilta koko loppu osa 2.5" rosteria.
Itse tyytyväinen :)
Mulla on (vielä) paikallaan nuo walkerit. Muuten siis suora putki, mutta nuo takavaimentimina. Matalilla kierroksilla ei kovin pahat äänet, mutta 3000rpm nurkilla alkaa mölisemään sisälle voimakkaasti. Ihan yläkierroksilla vaimenee aavistuksen, mutta ei paljoa... =/ Kiihdyttäessä tai moottorijarruttaessa tuo "mölinä" on pahin juuri 3000rpm nurkilla.
Matka-ajossa aivan normaalit äänet, kun pitää kierrokset alle 2000rpm. Heti kun mennään yli, niin alkaa hiljalleen ääntämään takaa. Mulla on jo A-alt.avgasin ovaalit rosteriset "triflow" kammiovaimentimet odottamassa asennusta. Toivotaan että niillä äänet asettuisivat hillitymmiksi.
Matka-ajossa aivan normaalit äänet, kun pitää kierrokset alle 2000rpm. Heti kun mennään yli, niin alkaa hiljalleen ääntämään takaa. Mulla on jo A-alt.avgasin ovaalit rosteriset "triflow" kammiovaimentimet odottamassa asennusta. Toivotaan että niillä äänet asettuisivat hillitymmiksi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa