Renkaat nelivetoon

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

Renkaat nelivetoon

ViestiKirjoittaja albanzo » 10.1.2007 22:12

Pitäisi hommata kesävanteille (8,5x19" ja 9,5x19") uudet kumit jossain vaiheessa ja olenkin nyt kovasti miettinyt sopivaa rengaskokoa. Ongelma on se, että kun auto on neliveto, pitäisi pyörien olla ympärysmitaltaan suunnilleen saman kokoiset, mutta kuinka tarkka Audin neliveto on renkaan ympäryksen heitosta etu- ja taka-akselin välillä?

Eteen ajattelin laittaa 8,5" leveelle vanteelle 215/35 -kumin ja taakse 9,5" leveelle 225/35 -kumin, mutta mahtaako moinen kombinaatio olla ok nelivedon alla?
Autosoundin vanne/rengaslaskuri sanoi em. kumeista seuraavaa:
215/35-19" --> Renkaan halkaisija 633mm, Renkaan ympärys 1988mm.
225/35-19" --> Renkaan halkaisija 640mm, Renkaan ympärys 2010mm.


Tarkoitus olisi saada hieman venytettyä noita kumeja ja noi koot varmaankin venyis passelisti noille vanteille, mut rengaslaskurihan ei ota sitä venytystä huomioon... En kyllä tiä et paljonko noi mitat muuttuu kun rengas hieman venyy, mut voisin kuvitella et muuttuu hieman.

Jos joku osaisi jelppiä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.1.2007 22:15

Ja vieläkään niitä kokoja ei lasketa vaan ne on tutkittuja mittaustuloksia jolloin niissä on tietysti vaihteluakin.

http://ffp-motorsport.com/tuning/stro/index.php

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 10.1.2007 22:19

Miten ton piti auttaa asiassa?

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 10.1.2007 22:21

Manuaalissa taisi torseeni nelivedossa olla maininta, ettei eroa saisi mielellään olla yli kulutuspinnan. Eli joitain millejä heittoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.1.2007 22:25

Sen piti auttaa siten että tietäisit nyt että toi laskuri näyttää omiaan eikä siihen voi luottaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 10.1.2007 22:47

Normaalin katurenkaan teräsvyö on sen verran jämäkkä ettei juuri mitään pyörimiskehän muutoksia tapahdu, riippumatta vanteen leveydestä.

Kyllä tuo on vähän siinä rajalla tulisiko itse laitettua, ero ei tosin ole iso, mutta jonkin moinen.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 10.1.2007 22:48

Tuola ei vaan ole 19 tuuman renkaita.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 11.1.2007 8:48

En kyllä omaan quattrooni laittaisi 7 mm halkaisijaerolla renkaita. Ja tosiaan laskureihin ei kannata luottaa, vaan rengasvalmistajien ilmoituksiin.

Mun mielestä 3-4 mm olis maksimi jos erikokoisia renkaita meinaa laittaa.

Tosin vauhti maksaa ja tuninki on kallista, joten voihan sitä torseninkin tasaisin väliajoin vaihtaa :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.1.2007 10:05

Tuola ei vaan ole 19 tuuman renkaita.
Asia on työn alla :)

Etäisesti asiaan liittyen; jos kumminkin laittaa pikkuisen kuluneemmat renkaat eri akseleille niin voiko siitä olla seurauksena oire että ABS-jarrut rusahtaa ihan jarrutuksen loppuvaiheessa? Kelillä kun kelillä.

Tai jos joku osaa kertoa muun syyn niin mielenkiinnolla kuuntelen... Muistaakseni korjaamolla on väitetty että kyseisessä autossa ei olisi pyörissä merkittäviä pyörintänopeuseroja.

Saimi
-
Viestit: 14
Liittynyt: 26.9.2005 10:25

ViestiKirjoittaja Saimi » 11.1.2007 11:21

Mulla on edessä 8" ja takana 9" vanne, rengaskoko 235/35-18 hankook 104
6mm ero kehämitassa kun tuo 9" venyttää rengasta huikka enemmän, 4-motion kesti ainkin viimekesän 15000km. Ensi kesäksi pitäisi koittaa taakse 265/30-18 kokoa se pitäis olla sama/aika lähellä kuin 235/35 tolla 8" vanteella.

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 11.1.2007 11:57

Taitaa olla eri säännöt rengastuksessa, tuossa kolffin neljä motionissa (haldex).

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 11.1.2007 12:05

no siinä on ainakin mielenkiintoinen rengaskoko, 265/30/18 neloskoppasessa =D

LBS
-
Viestit: 104
Liittynyt: 30.9.2005 22:22

ViestiKirjoittaja LBS » 11.1.2007 12:54

Toi ABS rusahdus kuulostais abs:n vikaan. Muistaakseni jossain Rellussa oli vastaavaa ja löyty anturivika, vaikka ei ollut vikakoodeja. Anturit mittaamalla vika löytyi.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 11.1.2007 13:08

Omassa ABS-rusahdus johtui poikki menneessä pulssikehässä takavetarin ulko-
nivelessä. Vetarin nivel meni siis vaihtoon pyöränlaakerinvaihdon yhteydessä,
itse ABS-anturi ei tästä enää selvinnyt joten sekin uusittiin. Katkennut pulssikehä
väljän laakerin kanssa oli hangannut anturin päätä rikki

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 11.1.2007 17:19

Jatkuvissa nelikoissa en kyl lähtis laittaa eri kokoisia kumeja, mutta kukin tavallaan. Tai mistä sen tietää, miten hyvin kestää, mutta ajettavuudelle ei ainakaan tee hyvää(jos sillä nyt jotain väliä on).

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 11.1.2007 21:49

ei nuo eri levyiset ole ainakaan omassa käytössä tuntuneet mitenkään ajettavuuteen vaikuttavan.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 11.1.2007 23:30

Kyl se uraherkempi on...

quattro
-
Viestit: 345
Liittynyt: 23.7.2003 9:44

ViestiKirjoittaja quattro » 12.1.2007 8:35

Ei muuten oo. Neliveto kun ei paljoa vetele.

Mulla oli urs4 ja urs6:ssa 235/40-18 ja 265/35-18 renkaat 8,5" ja 10" leveillä vanteilla, eikä ongelmaa. Ero on niin pieni, että ei ole ongelmaa.

Ensi kesäksi, jos luoja suo ja paketti mahtuu alle, niin tulossa 225/40-18 ja 255/35-18 renkaat, 9" ja 10" leveille vanteille. Autona siis s4 -99.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.1.2007 10:26

Kyllä itsellekkin teki ajettavuuteen vain hyvää erikokokumit, tämänhän on myös MTM testannut ja asentanut alunperin erikokoiset kumit tehokkaimpiin erikoisversiohin. Eli 255leveät edessä ja 225leveät takana. Enemmän pitoa pitää saada painavammalle akselille, ja vielä kun Audeissa tuppaa olemaan koko tonnikeijumoottori etuakselin etupuolella, lisää se entisestään puskemista mutkissa.

Lisäksi itsellä uraherkkyys pieneni 255leveillä etukumeilla, mutta jokaisella saa olla mielipiteensä sitten, paha vaan puhua yleistämällä asioista mitkä ovat ajoneuvokohtaisi.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 12.1.2007 15:34

Ja ihan infona vaan laitan että 215/40-18" ja 245/35-18" ovat kehältään samankokoiset.
Tollaset renkaat olisin laittanu 8,5"x18" ja 10"x18" kopio lm:iin,jollen olisi niitä myyny pois.

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 17.1.2007 22:35

Mitäs mahtaa haldex tykätä jos laittaa eteen 8,5x18" vanteel 225/40-18"(2001mm) ja taakse 9,5x18" vanteel 245/35-18"(1975mm)? Ois sellaset vanteis pääl ja hiukan epäilyttää et oisko fiksumpi lyödä taaksekin vaan 225:set.

Harjula
-
Viestit: 244
Liittynyt: 27.7.2003 23:21

ViestiKirjoittaja Harjula » 17.1.2007 22:44

Jos en ihan väärässä ole, niin tuon 225/40-18 renkaan vastinkoko leveempänä on 255/35-18, esim arc:lla taisi olla golfin alla juurikin tuollainen setti haldex-nelivedossa.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 18.1.2007 1:37

Ainakin bemari muuttui eri levyisillä kumeilla aika paljon paskemmaksi, siis nelikko.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.1.2007 7:46

Kuten jo todettiin, nelivetoiseen ei kannattaisi laittaa erikokoisia renkaita eteen ja taakse, mutta tuningin nimissä kaikki on tietty sallittua.
Oma kokemukseni Audi UrS4:n kohdalla ET -lukeman vaikutuksesta: 225 mm leveä rengas ET35:llä veteli aivan mielettömästi. Samanlevyinen kumi auton originaalilla ET:llä 40 kulki kuin juna. Vanteen leveys puolen tuuman sisällä sama.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.1.2007 12:49

225/40/18 ja 255/35/18 setti on vallan passeli nelivetoon. Vierintäkehässä on kolmen promillen ero, itse pitäisin prosentin eroa jo liian rajuna.

Edelleenkin, epäilen että MTM ei laittanut esim S2 RSR-malliin ihan tuningin takia eri levyisiä renkaita, tai ainakin kovin väittävät niin...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.1.2007 13:34

Tuunauspajat sitten erikseen, mutta ilman parempaa tietämystä auton alkuperäisestä rengaskoosta poikkeaminen voi joskus yllättää. Erilevysten renkaitten kohdalla voi käydä niin, että etupyörät kulkevat uran pohjalla ja takapyörät hakevat sitä uraa. Tämä on oma kokemukseni possun 225/245 rengaskombinaatiolla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa