Ahdin hehkuu punaisena

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

NiS0^
-
Viestit: 64
Liittynyt: 26.7.2006 1:17
Viesti:

Ahdin hehkuu punaisena

ViestiKirjoittaja NiS0^ » 4.1.2007 19:26

Terve!

Mikä voisi olla vikana kun huomasin tuossa että pienen kiihdytyksen jälkeen ahdin hehkuu punaisena vaikka en tosiaan mitenkään kauaa revittänyt ja ulkonakin oli vain +1 astetta. Ahdin on IHI RHF6CB ja sillä on ajettu alle 2000km. Auto on/pitäisi olla vakio. En voi varmistaa asiaa edellisiltä omistajilta kun auto on tuotu viikko sitten saksasta..

Sitten huomasin että yksi letku (alipaineletku? kuva: A) on pistetty poikki, väliin todella pieni ja kuristava putki (kuva: B) josta sitten letku taas jatkuu. Vaikeasti selitetty eli siis yksinkertasesta: letku keskeltä poikki, välissä pieni kuristava putki/jatkokappale ja klemmareilla takas kiinni. Mikä tää ihme viritys on? Voisiko tällä olla jotain tekemistä asiaan? Tuttu sanoi että alipaineletkun kuristamisella saisi nostettua ahtoja kun hukkaportti ei pääse aukeamaan niin nopeasti tai jotain tuollaista...

Kuva A: http://i90.photobucket.com/albums/k253/NiS0/CIMG3083.jpg?t=1167927538

Kuva B: http://i90.photobucket.com/albums/k253/NiS0/CIMG3085.jpg?t=1167927573

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 4.1.2007 19:34

Auto on/pitäisi olla vakio.

Vakio G2 16V turbo? Mikäs se semmonen on? Kyllä ne ahtimet aika pienestä alkaa tarvittaessa hehkumaan, jos vaan on riittävästi ahtoja. Paljonko ehti ahtamaan tuossa revittelyssä ja miten kauan tuo kesti?

Tuo letkuliitos näyttää ihan tavalliselta jatkokselta kun tuo sininen letku on loppunut kesken ja sitä on jatkettu mustalla.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 4.1.2007 19:54

Taitanee kyseessä olla toi matukka, josta noi muutkin kuvat tuolla galleriassa on...

NiS0^
-
Viestit: 64
Liittynyt: 26.7.2006 1:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja NiS0^ » 4.1.2007 20:14

Kyllä ne ahtimet aika pienestä alkaa tarvittaessa hehkumaan, jos vaan on riittävästi ahtoja.

Joo no 0.5bar ahtoja :)

Paljonko ehti ahtamaan tuossa revittelyssä ja miten kauan tuo kesti?

Sen 0.5bar ja n. 2km

Tuo letkuliitos näyttää ihan tavalliselta jatkokselta kun tuo sininen letku on loppunut kesken ja sitä on jatkettu mustalla.

Ite laitoin noi siniset letkut tuonne ja samalla huomasin ton letkuliitoksen. en viittinyt vaihtaa tuota mustaa letkua ja kuriputkea sen sisällä kun en tiedä mikä viritys se on..

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 5.1.2007 14:53

IHI:stä en tiedä, mutta kyllä nuo piskuiset K03:set hehkuu varmasti punaisena 2km lämän jälkeen, tartte oikeastaan noinkaan pitkään vetää...varsinkin jos ahtoja nostettu.

NiS0^
-
Viestit: 64
Liittynyt: 26.7.2006 1:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja NiS0^ » 5.1.2007 17:14

IHI:stä en tiedä, mutta kyllä nuo piskuiset K03:set hehkuu varmasti punaisena 2km lämän jälkeen, tartte oikeastaan noinkaan pitkään vetää...varsinkin jos ahtoja nostettu.

no ei tätä noin pieneen voi verrata. eräs kaveri on vakio ahtimella vetässy 354hp dynossa että se kestää kuulemma lähemmäs 400hp. Esim. Impreza STI:ssä on 265hp ja siinä on IHI RHF5 kun tässä mun pelissä seon IHI RHF6 eli jonkin verran isompi..

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 6.1.2007 17:54

Hieman otti silmään tuo teholukema RHF5 ahtimella. Kuitenkin kun ahdin on max luokkaan 210hv-220hv eli sama kuin k03. Että aika rajusti on tosiaan saanut sen virtaamaan.
RHF6 on suositeltu 270hv max että eipä tuo mikään uskomattoman iso ole.

Kuristaako turbiinipuoli?
Niin ja oletko varma että on tuo 0.5bar ahtopainetta?
Viimeksi muokannut Warmaster, 6.1.2007 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 6.1.2007 19:19

tai sitten rikkaalla tai ajotus myöhäsella jolloin osa seoksesta palaakin vasta pakosarjassa ja ahtimessa.

Aksu
-
Viestit: 6
Liittynyt: 24.10.2006 0:48

ViestiKirjoittaja Aksu » 7.1.2007 15:29

Mulla oli aikoinaan tuon matukan pikkuveli (1.6L 16v 4x4) ja sillä kun polki 0-200 niin ahdin toimi kavereitten sytkärinä. Ahtinena taisi olla ihin rhb6:n

Tuo auto oli mulla joskus reilut 10v sitten ja ensimmäinen turbo vehje silloin. Silloin ei ollut viellä mitään seos mittareita itsellä käytössä vaan lähinnä tuurilla mentiin. Ihme kapistus tuo oli koneeltaan kestämään kun ei se porsinut vaikka kuinka sitä yritti(lähinnä näin jälkeenpäin ajateltuna).

caravan-coupe
-
Viestit: 21
Liittynyt: 30.8.2006 23:18

ViestiKirjoittaja caravan-coupe » 7.1.2007 22:44

Empä usko, että tuo letku olisi hukkaportin kellolle menvä kun se on imupuolella ilmamäärämittarin jälkeen ja siis ennen ahdinta. Samaan kohtaan imuputkistoa näyttää menevän venttiilikopan huohotusletku.

Ettei nyt vaan olisi letkut sekaisin.

Edit: Tuossa aloitusviestin kuvassa nuolella merkattu sininen letku tulee ilmeisesti ahtopaineen säätöventtiililtä joka säätää hukkaportin ohjauspainetta. Jos siinä on kuristin, niin ahtopaine putoaa ja sen nouseminen hidastuu koska hukkaportille pääsee täysi tai ainkin liian suuri paine joka avaa hukkaporttia liikaa/liian aikaisin.

Kuvassa ei kyllä säätöventtiiliä näkynyt..

Tuo ahtimen hehkuminen kuullostaa liian myöhäseltä sytytykseltä joka kannattaa tarkastaa kun se ei paljoa maksa vaivaa.

Eli tuommoinen "bypass klappen-stellventil" pitäisi löytyä.




Kuva

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 8.1.2007 12:37

no ei tätä noin pieneen voi verrata. eräs kaveri on vakio ahtimella vetässy 354hp dynossa että se kestää kuulemma lähemmäs 400hp. Esim. Impreza STI:ssä on 265hp ja siinä on IHI RHF5 kun tässä mun pelissä seon IHI RHF6 eli jonkin verran isompi..

Jaa mistäs STI:stä tommonen muka löytyy??


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa