1.8T:n Maffi huolia..
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
1.8T:n Maffi huolia..
Kyseessä on A3 1.8T -97 AGU ja auto on alkanut tehdä sitä, kun painaa esim. 3-vaihteella noin 2000rpm kohdalla pohjaan vedättää n. 4000rpm asti ja päästää kaasusta/painaa kytkintä, auto joko sammuu tai käy ihan sammumisen rajamailla. Tämän sattuessa olen yrittänyt elvyttää kaasua pumppaamalla, mutta tuntuu käyvän kuin kolmella. Joskus myös käynnistäessä tekee samaa ja ajovalot vilkkuu samaa tahtia ennen käynnistymistä.
Autolla on mittarissa jo 310tkm joten lastentaudista tuskin on kyse. Autossa on MTM softa LMS:n asentamana ja se on asennettu kuulemma auton elinkaaren alkupäässä.
Apua kaivataan koska ei ole aiempaa kokemusta vastaavasta tekniikasta, eikä tietoa mistä vikaa voisi lähteä hakemaan.
Autolla on mittarissa jo 310tkm joten lastentaudista tuskin on kyse. Autossa on MTM softa LMS:n asentamana ja se on asennettu kuulemma auton elinkaaren alkupäässä.
Apua kaivataan koska ei ole aiempaa kokemusta vastaavasta tekniikasta, eikä tietoa mistä vikaa voisi lähteä hakemaan.
Viimeksi muokannut KeimoKupari, 6.11.2007 16:54. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
Itse en henk. koht. usko vuotoon koska auto käy ja ahtaa normaalisti. Luulen että vika on sähköpuolella. Viimeisen 200km ajon aikana on tehnyt tätä heittelyä 3-4 kertaa. Muuten on toiminut normaalisti. Tasakaasulla nykimistäkin on ollut mutta vain kylmällä koneella.
Viimeksi muokannut KeimoKupari, 23.4.2007 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meidän talouden nelonen, kylläkin -98, kans kenkkuilee välillä ajoneston kans, ei kylläkään taas vähään aikaan oo reistannu. Mutta se tekee sitä, että joskus saattaa joutua viisikin kertaa kokeilemaan käynnistystä ennen kuin jää käyntiin. Tuollaisia ongelmia kuin sinulla ei kylläkään ole...
Ootko hakenu Audifinnsiltä, löytyykö sieltä vastaavia tapauksia?
Ootko hakenu Audifinnsiltä, löytyykö sieltä vastaavia tapauksia?
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
Viikko sitten sain viimein vikakoodit luettua ja herjasi "käyntinopeuden ylityksestä". Eli otettu liiaksi kierroksia, mutta ei huoltomieskään uskonut että se olisi millään tavalla syyllinen käyntiongelmiin.
Ensi perjantaina käytän autoa Lehtonen motorsportilla testerissä jospa sieltä löytyisi vian aiheuttaja.
Tehotkin on tuntunut viime aikoina hävinneen, sekä ahtopaineet heittelevät häränpyllyä. Kulutus kasvanut n. 11 litraan satasella. Tyhjäkäynnillä kaasutellessa miettii ja ökköttelee..
Ensi perjantaina käytän autoa Lehtonen motorsportilla testerissä jospa sieltä löytyisi vian aiheuttaja.
Tehotkin on tuntunut viime aikoina hävinneen, sekä ahtopaineet heittelevät häränpyllyä. Kulutus kasvanut n. 11 litraan satasella. Tyhjäkäynnillä kaasutellessa miettii ja ökköttelee..
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
Pidin äsken akkua n.20min irti ja taas kiinni ja kokeilin käymään.
Tyhjäkäynti n.800rpm, kun käyttää jalkaa kaasulla meinaa sammua. Tyhjäkäynti laskee hetkeksi 500rpm. Kerran sammuikin.. Kun annoin kunnolla kierroksia (~5000rpm) alkoi miettimään, röpötti, bensa haisi kunnolla ja kun päästin kaasusta niin tyhjäkäynti laski 500rpmään.
Ajossa ottaa ahtoja 1.vaihteella 0,5bar ei laske, 2. vaihteella 0,7bar laskee 0.5bar, 3. vaihteella 1.1bar laskee 0,7bariin.
Kiihdytyksissä vaihdettu n 4500rpm-5000rpm kohdalla..
Vitosella esim ohitettaessa ahtaa 1,1bar ja kun hellittää kaasusta (kun bemari on ohitettu) niin alkaa miettimään ja nykii tasakaasulla hetken kunnes kulkee taas normaalisti.
Muutenkin ihmetyttää miksi meinaa sammua jos vedättää esim. 3. vaihteella 2000rpm-3500rpm ja päästää kaasusta.
Kuitenkin tällä alueella on korkeimmat ahdot 1,1bar
Tyhjäkäynti n.800rpm, kun käyttää jalkaa kaasulla meinaa sammua. Tyhjäkäynti laskee hetkeksi 500rpm. Kerran sammuikin.. Kun annoin kunnolla kierroksia (~5000rpm) alkoi miettimään, röpötti, bensa haisi kunnolla ja kun päästin kaasusta niin tyhjäkäynti laski 500rpmään.
Ajossa ottaa ahtoja 1.vaihteella 0,5bar ei laske, 2. vaihteella 0,7bar laskee 0.5bar, 3. vaihteella 1.1bar laskee 0,7bariin.
Kiihdytyksissä vaihdettu n 4500rpm-5000rpm kohdalla..
Vitosella esim ohitettaessa ahtaa 1,1bar ja kun hellittää kaasusta (kun bemari on ohitettu) niin alkaa miettimään ja nykii tasakaasulla hetken kunnes kulkee taas normaalisti.
Muutenkin ihmetyttää miksi meinaa sammua jos vedättää esim. 3. vaihteella 2000rpm-3500rpm ja päästää kaasusta.
Kuitenkin tällä alueella on korkeimmat ahdot 1,1bar
Viimeksi muokannut KeimoKupari, 6.11.2007 16:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
Nyt tyhjäkäynti vasta v*tuiks on. Hyvä että käynnissä pysyy..
Ihmetyttää kyllä miks ei vikakoodit anna hälyä vaikka auto on kaukana normaalista.
Ilmoittaako vikaakoodit jos puolat tai vast. sähköhilut on viallisia tai vajaatoimisia?
Mutta toivottavasti viimeistään perjantaina saan lehtosen pojilta vastauksen vaivoihin.
Ihmetyttää kyllä miks ei vikakoodit anna hälyä vaikka auto on kaukana normaalista.
Ilmoittaako vikaakoodit jos puolat tai vast. sähköhilut on viallisia tai vajaatoimisia?
Mutta toivottavasti viimeistään perjantaina saan lehtosen pojilta vastauksen vaivoihin.
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
Lehtosella tuli käytyä mutta vikaa ei löytynyt.
Tulpat oli loppu ja ne vaihdettin, kaasuläppä putsattiin ja bensapaineen säädintä räplättiin mutta vika on ja pysyy.
Vien joku päivä auton sinne yökylään, että saavat oikeen ajankanssa tutkailla tilanteen vakavuutta.
Kuulemma moista vikaa ei ole tullut vastaan..
Tulpat oli loppu ja ne vaihdettin, kaasuläppä putsattiin ja bensapaineen säädintä räplättiin mutta vika on ja pysyy.
Vien joku päivä auton sinne yökylään, että saavat oikeen ajankanssa tutkailla tilanteen vakavuutta.
Kuulemma moista vikaa ei ole tullut vastaan..
Omat ehdotukset, ehkä hieman tyhmät:
- Laturissa jotain ihan ihme vikaa (oli samantyyppisiä ongelmia omistaessani opelin :D )
- Sytytyksenvahvistin toimii vajaasti eikä anna sitten puolalle oikeanlaista jännitettä ajoittain
- Sähköpuolen vika tämä on lähes 80% varmasti kun tuollain käyttäytyy, joten katteleppa kaikki sulakkeet ja releet, että ovat kunnossa.
- Laturissa jotain ihan ihme vikaa (oli samantyyppisiä ongelmia omistaessani opelin :D )
- Sytytyksenvahvistin toimii vajaasti eikä anna sitten puolalle oikeanlaista jännitettä ajoittain
- Sähköpuolen vika tämä on lähes 80% varmasti kun tuollain käyttäytyy, joten katteleppa kaikki sulakkeet ja releet, että ovat kunnossa.
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
Ahtopaineensäädin on ilmeisesti myös entinen joten sekin menee vaihtoon, tuskin kyllä vikaa korjaa mutta jos paineet hieman tasoittuisi.
Tekee meinaan sitä, kun polkasee kakkosella 2000 rpmmän kohdalla kaasun pohjaan ahdot nousee sinne 1-1.1bar, mutta jos polkasee 3000rpmmän kohdilla ni ahtaa vaan 0.7bar.. Sama myös 1. ja 3. vaihteella.
Vai onko yleinenkin tapahtuma?.
Tekee meinaan sitä, kun polkasee kakkosella 2000 rpmmän kohdalla kaasun pohjaan ahdot nousee sinne 1-1.1bar, mutta jos polkasee 3000rpmmän kohdilla ni ahtaa vaan 0.7bar.. Sama myös 1. ja 3. vaihteella.
Vai onko yleinenkin tapahtuma?.
Viimeksi muokannut KeimoKupari, 6.11.2007 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
Sekin voi olla.
Käskeekö softa pumppua pumppaamaan lisää kakkua kun autoa polkee, vai onko pumppaus koko ajan vakio? Voisiko olla kun polkee, pumppu käy ns. täysillä ja kun vedon päästää irti, pumppu jäisi ns. täysille ja tukehduttaisi koneen? huh mitä hepreaa...
Auton ollessa testerin nokassa Lehtosella ja paikallaan piti kierrokset n.3000rpm niin seokset oli alkuun hyvät, sit sekosivat, alko röpöttää ja taas tasaantuivat.. Kehuivat että bensan paineita pitäisi mittailla että miten hyppivät. Kohta meinaan palaa kattikin kun käy rikkaalla ja paukuttaa putkessa.
Mulla on semmone tutina että softa joka autoon on asennettu (MTM Lehtosella) alkaa präkäillä. On kuulemma lähes yhtä vanha kuin autokin ja kilometrejä nyt 316tkm mittarissa, joten ei sekään mahotonta olisi. Kyllähän näitä mahtuu maanantaimalleja mukaan joukkoon. Toivottavasti vika on jossain muulla..
Ja semmosta arvuuttelivat kun koneen gummit on ihan loppu ja kone pyörii kun hullun mulkku mielettömän persiissä että vetäisi jonkun johdon oikkariin heiluessaan. Oli kuulemma tämmönen tapaus tullut joskus vastaan. Tosin kun auto präkää ja meinaa sammua niin elpyy kun painaa kaasua joten ei oikkarilta kyllä minusta vaikuta.
Käskeekö softa pumppua pumppaamaan lisää kakkua kun autoa polkee, vai onko pumppaus koko ajan vakio? Voisiko olla kun polkee, pumppu käy ns. täysillä ja kun vedon päästää irti, pumppu jäisi ns. täysille ja tukehduttaisi koneen? huh mitä hepreaa...
Auton ollessa testerin nokassa Lehtosella ja paikallaan piti kierrokset n.3000rpm niin seokset oli alkuun hyvät, sit sekosivat, alko röpöttää ja taas tasaantuivat.. Kehuivat että bensan paineita pitäisi mittailla että miten hyppivät. Kohta meinaan palaa kattikin kun käy rikkaalla ja paukuttaa putkessa.
Mulla on semmone tutina että softa joka autoon on asennettu (MTM Lehtosella) alkaa präkäillä. On kuulemma lähes yhtä vanha kuin autokin ja kilometrejä nyt 316tkm mittarissa, joten ei sekään mahotonta olisi. Kyllähän näitä mahtuu maanantaimalleja mukaan joukkoon. Toivottavasti vika on jossain muulla..
Ja semmosta arvuuttelivat kun koneen gummit on ihan loppu ja kone pyörii kun hullun mulkku mielettömän persiissä että vetäisi jonkun johdon oikkariin heiluessaan. Oli kuulemma tämmönen tapaus tullut joskus vastaan. Tosin kun auto präkää ja meinaa sammua niin elpyy kun painaa kaasua joten ei oikkarilta kyllä minusta vaikuta.
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
Itellä tällä hetkellä lähes identtinen ongelma autossa. vikakoodia antaa ainakin nelos pytyn suuttimesta, aiheuttaskohan suuttimen kuseminen noita tyhjäkäynti ongelmia ?
Mulla viime vuonna kävi niin, että moottorin heilumisen takia hinkkaantui akun alla kulkevan johtonipun kylki maajohtoa vasten puhki. Aiheutti vähintäänkin mielenkiintoisia onkkelmia... kolmesta puolasta ja sytkävahvistimesta kerkes savu nousta ennenkuin vika löyty.
Mulla viime vuonna kävi niin, että moottorin heilumisen takia hinkkaantui akun alla kulkevan johtonipun kylki maajohtoa vasten puhki. Aiheutti vähintäänkin mielenkiintoisia onkkelmia... kolmesta puolasta ja sytkävahvistimesta kerkes savu nousta ennenkuin vika löyty.
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
Joo eli vian aiheuttajana viallinen maffi. Pitkät hermot omaavana tuli ajeltua viallisena pitkät tovit kunnes täällä surffailtuani löysin topicin missä oli vähän samaa aihetta, joten kävin koittamassa autoa maffin johto irrallaan ja auto toimi kuin unelma edelliseen verrattuna.
Mutta uutta osaa kyseltyäni lonksahti leuka, kun hinnaksi sanottiin toisessa paikassa 340€ ja toisessa yli 500€. Kuulemma juuri tätä vuosimallia ja konemallia edustavien yksilöiden maf ei ole vaihto-osa eikä muutenkaan käypä muiden mallien kanssa. Se pistää ihmetyytämään kun näitä 1.8T konella olevia käkättimiä tuntuu olevan lähes joka pojalla.
Eli kysymys kuuluu käykö jonkun muun mallin maf tähän koneeseen? Varaosamyyjä ei osannut tähän vastata.
Kone siis AGU ja vm-97. Konetta piristetty lastulla ja putkistolla eli potkua enemmän kuin vakiossa mikä voisi edellyttää tehokkaamman mallisarjan maffin olevan sopiva tähän, vai onko näin?
Mutta uutta osaa kyseltyäni lonksahti leuka, kun hinnaksi sanottiin toisessa paikassa 340€ ja toisessa yli 500€. Kuulemma juuri tätä vuosimallia ja konemallia edustavien yksilöiden maf ei ole vaihto-osa eikä muutenkaan käypä muiden mallien kanssa. Se pistää ihmetyytämään kun näitä 1.8T konella olevia käkättimiä tuntuu olevan lähes joka pojalla.
Eli kysymys kuuluu käykö jonkun muun mallin maf tähän koneeseen? Varaosamyyjä ei osannut tähän vastata.
Kone siis AGU ja vm-97. Konetta piristetty lastulla ja putkistolla eli potkua enemmän kuin vakiossa mikä voisi edellyttää tehokkaamman mallisarjan maffin olevan sopiva tähän, vai onko näin?
Itellä ollu myös samanlaisia ongelmia, viimeiks tänä aamuna tyhjäkäynti vaelteli 1000rpm kahta puolta, ja ravisti moottoria niin perkeleesti. Meinaa hyytyä, eikä tunnu että vedot ois kohdallaan. Välillä kuitenkin toimii täysin normaalisti. Koneena AUM. Onkos noi maffit niin kulutustavaraa noissa kun itellekkin on vaihdettu jo kerran tai kaks ja autolla ajettu alle 100tkm?
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
Eli sain viimein maffin vaihdettua tarvikekapulaan, mikä saattoi olla virhe sillä sammuilu ei loppunut, tehot tuli kyllä takaisin mutta vain pariksi päiväksi. Nyt ahdot ei nouse enää kuin 0,8bar ja selvästi huomaa ettei tehot ole tallella. Parin päivän ajan tehoja tuntui olevan huomattavasti enemmän kuin aiemmin. Ahdot nousi sinne 1,1-1.2bar ja ohittaessa ikenet tosissaan hulmusi aikaisempaan verrattuna.
N75 ja lambda menee kaiketi vielä vaihtoon ja lähihuoltamolta yritin varata ahtovuototestin, mutta eivät uskoneet että vika siitä johtuisi joten eivät niitä halunneet tutkiakkaan. Ahtovuodot olisi siis itse tarkistettava varmuuden varalta. Saattaahan se 325tkm ajettu varhaisperunaturbokin olla tiensä päässä...
Alkaa pikkuhiljaa usko loppua...
N75 ja lambda menee kaiketi vielä vaihtoon ja lähihuoltamolta yritin varata ahtovuototestin, mutta eivät uskoneet että vika siitä johtuisi joten eivät niitä halunneet tutkiakkaan. Ahtovuodot olisi siis itse tarkistettava varmuuden varalta. Saattaahan se 325tkm ajettu varhaisperunaturbokin olla tiensä päässä...
Alkaa pikkuhiljaa usko loppua...
Eli sain viimein maffin vaihdettua tarvikekapulaan
Ei näin.
mikä saattoi olla virhe
Saattoi? :D
Itse olisin ollut "kaukaaviisas" ja ostanut sen originaali-MAF:in. Itellä juurikin AGU-moottorilla varustettu -00 Golf IV ja tuohon kyllä tarjosivat suoraan vaihto-osana MAF:ia, kun joulukuussa sen vaihdoin. Maksoi jotain luokkaa 115e. Luulisi, että samalla moottorikoodilla olevien autojen MAF:it ovat vaihtokelpoisia?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 28 vierailijaa