Öljynkierrosta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Suppari
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2005 22:51

Öljynkierrosta

ViestiKirjoittaja Suppari » 6.9.2005 22:26

Joo eli olen laittamassa Garretin VNT 15 turboa alunperin turbottomaan vehkeeseen ja tollanen tuli mieleen että kumpi noista öljynkierron jutuista on
paluu ja kumpi tulo? Toisessa päässä on putki ja toisessa laippa. Se putki näyttää kyllä perin pienireikäiseltä ollakseen paluu..

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 9.9.2005 2:39

Juu se suurempi rööri on paluu puoli, pienempi paineelle.

axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

ViestiKirjoittaja axe » 10.6.2006 21:20

Lainataanpas vähän vanhaa topiccia. Eli ongelmana on se, että jouduin laittamaa öljynpaluuletkun öljypinnan alapuolelle öljypohjassa.

Nyt ilmeisesti öljy ei pääse palautumaan ihan haluutulla tavalla, vaan puskee sitä pakoputkeen. Mitäs asialle kannattaa tehdä, auttaako jos vaihtaa suuremman röörin paluulle? Ja ottaako turbo itseensä moisesta öljynkarkailusta?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 10.6.2006 23:41

turbon alle pieni säiliö ja siitä sitten pumpulla öljypinnan yläpuolelle

axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

ViestiKirjoittaja axe » 11.6.2006 14:39

turbon alle pieni säiliö ja siitä sitten pumpulla öljypinnan yläpuolelle


Kuulostaa kyllä vähän poppakonstilta. Mut kai sitä on ruvettava näpräämään kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole. Öljypinnan yläpuolelle kun pääsee vaan kierrättämällä letku moottorin toiselle puolen.

Minkäslainen pumppu tohon sit käy, kun se taitaa joutua aika koville kun pitäs pyöriä jatkuvasti?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 11.6.2006 15:29

Mistähän autosta mahtaa olla kyse?

axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

ViestiKirjoittaja axe » 11.6.2006 15:41

Mistähän autosta mahtaa olla kyse?

Kyse on 205 pösöstä. Ei siis mistään VAG:in vehkeestä, antakaa se anteeksi.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 11.6.2006 17:24

Transporterin öljynpaluuta on tullut ihmeteltyä, se kun tulee suoraan öljypohjan alaosaan. Ja tuntuuhan nuo toimivan kuitenkin...

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 11.6.2006 17:37

Ettei se tulis siihen kohtaan sinne mistä pumppu imee öljyä?

Laikka
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 8.7.2004 14:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Laikka » 4.7.2006 15:56

Eikös se ole vaan parempi jos se tulee sinne öljypinnan alle niin ei huohotus sotke öljynpaluuvirtausta. Jos letku on sopivankokoinen ja koneen huohotusjärjestelmä iskussa niin pakkohan sen rasvan on sieltä valua...
Ehkä??? :)

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 4.7.2006 15:59

Kyllä noita on tehty et tulee öljypinnan alapuolelle ja ihan hyvin toiminu

axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

ViestiKirjoittaja axe » 4.7.2006 16:46

No onkohan mulla sit liian ohutta pilliä toi paluuputki, kun se on jotain ~20mm sisähalkasijaltaan.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 4.7.2006 20:44

Ei ole liian ohutta, jos jossain koneessa toimii öljyn alapuolelle laskeminen ei se suinkaan tarkoita, että kaikissa se toimii...itse asiassa en usko että se toimii.

Voitko pitää öljymäärän niin pienenä, että paluu on ilmassa, tai sitten voitko siirtää paluuaukkoa ?

Sellanen huomattiin tuossa mersun koneessa, vaikka kone on kallellaan aukkoon päin sieltä ei silti valu yhtään öljyä ulos kun se avaa, eli se on reilusti pinnan yläpuolella.

Eikä mitään pumppuja :-o

axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

ViestiKirjoittaja axe » 4.7.2006 21:10

Öljypintaa ei kyllä voi niin alas laskea, kun toi pösön kone on niin kallellaan (muistaakseni 30 astetta), ettei sinne jäis kun tilkka öljyä.

Aloin jo hitsailemaan paluuta öljyn pinnankorkeuden anturin rei´älle, joka on reilusti yli öljypinnan. Kaatoa tulee vaan putkeen todella niukasti. Täytynee jättää se öljypohjaankin menevä paluu paikoilleen ihan varulta. .

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 4.7.2006 22:19

Yksi tapa mitä voi periaatteessa käyttää jos ei paluuta saa pinan yläpuolelle on, haaroittaa heti turbon alta paluu öljypohjaan (pinnan alle) ja toinen ylöspäin venakoppaan (kaasukuplat nousevat ylös ja paluu toimii). Ainakin minä näin kuvittelen testannut en ole.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 5.7.2006 0:32

Kirjasta luin tässä taannoin, että tuo öljynpaluuongelma johtuu paljolti siitä, kun ahdin vatkaa nopeasti pyöriessään öljyn enemmän tai vähemmän "vaahdoksi" jolloin se kertyy paluuputkeen jos ei pääse esteettömästi valumaan alaspäin.
Olisiko mahdollista tehdä öljynpaluulle paikkaa lohkoon, joissakin autoissa näin on jo vakiona?

axe
-
Viestit: 22
Liittynyt: 28.4.2006 14:33

ViestiKirjoittaja axe » 5.1.2007 15:59

Tuo öljynpaluu menee nyt kuten aijemmin jo kaavailin. Savutus väheni, mutta jatkui edelleen. Koversin huohottimen reikää suuremmaksi, joka tuntui korjanneen asiaa lisää. Jostain kuitenkin tihkuu vielä öljyä putkeen, sillä turbo savuaa sinistä, ja lambda on semmosessa öljymöhnässä.

Olisko ongelmana nyt edelleen se huono paluu, vaiko alakerran huohottaminen?
Käytin konetta oljykorkki irti (pösössä öljyntäyttöaukko menee ~D30 letkulla öljypohjaan) eikä sekään auttanut.

Alkaa vähän ideat loppua kesken. Ilmeisesti tehtävä se paluu uusiksi reilusta putkesta. (Jonka jälkeen menen pettyneenä turbohuoltoon, kun ilmenee että vika onkin edellisen omistajan turbonkorjauksessa.)

Auttaa saa jos jollain on ideoita.

pv
-
Viestit: 283
Liittynyt: 12.9.2003 10:57

ViestiKirjoittaja pv » 7.1.2007 15:16

205 1.6 gti:ssä oli taannoin garretti siten, että turbo oli pakosarjan yläpuolella, turbon öljynpaluu meni suoraan alaspäin turbosta öljypohjan kylkeen hitsattuun liitokseen (öljynpinnan alapuolella). Ei ollut ongelmia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa