"Viritysjärjestys"
Valvoja: ffp jäsenet
"Viritysjärjestys"
Oletetaan, että ALH-koneisen Octavian boksi olisi ohjelmoitu uudelleen...(Mitä ei tietenkään ole tehty, koska auto on normaalikäytössä....) Jos sittemmin vielä halutaan kaivaa moottorista lisää tehoa mm. isommilla suuttimilla (502 lienee riittävät) ja suuremmalla ahtimella (GT1749 VA tai B), NIIN miten nämä muutokset mahtavat vaikuttaa?
Kun jotenkin tuntuisi järkevämmältä tehdä tuo homma toisinpäin, eli ensin mekaaniset muutokset, ja sitten ohjelma niiden mukaan... Mutta jos KALLIS ohjelmointi onkin jo suoritettu.
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin ohjelmoinnissa kajotaan pääsääntöisesti ruiskutusaikaan ja -ennakkoon, joten voisi kuvitella, että suuremmilla suuttimilla ainakin savutus lisääntyy, kun aika on vakiosuuttimien mukaan ohjelmoitu... MUTTA onko tämä mahdollista saada kuriin IQ-arvoa muuttamalla?
Voiko VAG-COMilla muuttaa moottorinohjauksen karttoja...?
Kun jotenkin tuntuisi järkevämmältä tehdä tuo homma toisinpäin, eli ensin mekaaniset muutokset, ja sitten ohjelma niiden mukaan... Mutta jos KALLIS ohjelmointi onkin jo suoritettu.
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin ohjelmoinnissa kajotaan pääsääntöisesti ruiskutusaikaan ja -ennakkoon, joten voisi kuvitella, että suuremmilla suuttimilla ainakin savutus lisääntyy, kun aika on vakiosuuttimien mukaan ohjelmoitu... MUTTA onko tämä mahdollista saada kuriin IQ-arvoa muuttamalla?
Voiko VAG-COMilla muuttaa moottorinohjauksen karttoja...?
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
68corvetteltä löytyy varmaankin aika toimiva resepti tuollaisen ocun piristykseen;-)
Sikäli se on kyllä harmi ettei karttoja pääse vag-commilla muuttamaan, jos vaikka on 15 eri ohjelmaa samaan autoon niin voisi itse tilanteen mukaan vaihdella noita..
Ei tuo nyt sentään mitään rakettitiedettä ole, lähes kuka tahansa ohjemoinnin kanssa pelannut (copypastetaitoinen tai koodariguru) ja saa malliksi vakio ja virikartat/taulukot kyseiseen moottorityyppiin/ohjainlaitemalliin oppii seuraamaan mitä arvoja siellä muuttuu..
Tosin kaupasta saa kaikkia kivoja työkaluja ohjelmoinnin suorittamiseen mitä ns. "lastupajat" jotka myyvät muiden tekemiä ohjelmia käyttävät.
Sikäli se on kyllä harmi ettei karttoja pääse vag-commilla muuttamaan, jos vaikka on 15 eri ohjelmaa samaan autoon niin voisi itse tilanteen mukaan vaihdella noita..
Ei tuo nyt sentään mitään rakettitiedettä ole, lähes kuka tahansa ohjemoinnin kanssa pelannut (copypastetaitoinen tai koodariguru) ja saa malliksi vakio ja virikartat/taulukot kyseiseen moottorityyppiin/ohjainlaitemalliin oppii seuraamaan mitä arvoja siellä muuttuu..
Tosin kaupasta saa kaikkia kivoja työkaluja ohjelmoinnin suorittamiseen mitä ns. "lastupajat" jotka myyvät muiden tekemiä ohjelmia käyttävät.
Joo, saahan niitä tarvittaessa ohjelmia, millä pääsee säätämään konetta, eikä ne tosiaan ole mitään salatiedettä, kunhan vaan tietää mitä tekee...Välttämättä ihan halpoja eivät ole, mutta hintansa väärtejä kyllä, jos vältetään näin yksikin rikottu kone...
Jep, Vettellä tuntuu olevan toimiva ja ripeä dieseli... *Respect*
Vähän samansuuntaista olis täälläkin suunnitteilla, ja olen melko tarkkaan yrittänyt lueskella läpi vanhoja threadeja selvittääkseni itselleni mikä on järkevää ja mikä ei. Yksi tällaisen foorumin tärkeimpiä puolia onkin mielestäni tiedon jakaminen, ettei kaikkien tarvitse toistaa samoja virheitä.
Niin tehotavoitehan on tällä hetkellä haarukassa 160-180 hv. Ajatuksena laittaa 502set(jos ne riittää?) ja mahdolliisesti 15/20 hybridi tai 1749VA tai B. Ahtimen valinnan kanssa käyn vielä karhunpainia... Ajokki olisi tarkoituksena pitää jokapäiväisenä kulkineena, joten ahdinta ei kannattane mitoittaa turhan isoksi, että vääntö pysyisi alakierroksilla? Se kyllä käy varmaan aika tavalla taas voimansiirron päälle? Mutta ilmeisesti hybridi kuitenkin riittäisi vielä noille tehoille?
Voinen kuitenkin kokeilla muutoksia nykyisen ohjelman kanssa, sittenhän sen näkee, mitä tapahtuu... Lienee kuitenkin todennäköistä, että ohjelmaa joutuu sittemmin muuttamaan...
Jos teillä on vinkkejä tämän projektin eteenpäin viemiseksi, otan ne nöyränä vastaan!
Jep, Vettellä tuntuu olevan toimiva ja ripeä dieseli... *Respect*
Vähän samansuuntaista olis täälläkin suunnitteilla, ja olen melko tarkkaan yrittänyt lueskella läpi vanhoja threadeja selvittääkseni itselleni mikä on järkevää ja mikä ei. Yksi tällaisen foorumin tärkeimpiä puolia onkin mielestäni tiedon jakaminen, ettei kaikkien tarvitse toistaa samoja virheitä.
Niin tehotavoitehan on tällä hetkellä haarukassa 160-180 hv. Ajatuksena laittaa 502set(jos ne riittää?) ja mahdolliisesti 15/20 hybridi tai 1749VA tai B. Ahtimen valinnan kanssa käyn vielä karhunpainia... Ajokki olisi tarkoituksena pitää jokapäiväisenä kulkineena, joten ahdinta ei kannattane mitoittaa turhan isoksi, että vääntö pysyisi alakierroksilla? Se kyllä käy varmaan aika tavalla taas voimansiirron päälle? Mutta ilmeisesti hybridi kuitenkin riittäisi vielä noille tehoille?
Voinen kuitenkin kokeilla muutoksia nykyisen ohjelman kanssa, sittenhän sen näkee, mitä tapahtuu... Lienee kuitenkin todennäköistä, että ohjelmaa joutuu sittemmin muuttamaan...
Jos teillä on vinkkejä tämän projektin eteenpäin viemiseksi, otan ne nöyränä vastaan!
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
tuolla on muutama dyno käyrä ALH koneesta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... light=dyno
En suosittele tuohon VA mallia, sillä maksimi teho jäänee ~170hp tuntumaan.
Minä tykkäsin VB mallista ja muijakin kiitteli kun ei ollut niin hemmetin herkkä ajettava mutta täydellä kaasulla reagoi kyllä saman tien.
Minullakin hieman ahdot karkailivat vakio VBllä kun ahtopyyntiä on 1.4, niin toteutunut oli 1.5-1.6 en tosin usko että niin tapahtuu pp502 / 180hp tehoilla..
Tulevaisuutta ajatellen vnt20 pakopesäkään ei olisi ihan mahdoton ajatus tuohon VA ahtimeen, siitäkin on muilla hyviä kokemuksia.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... light=dyno
En suosittele tuohon VA mallia, sillä maksimi teho jäänee ~170hp tuntumaan.
Minä tykkäsin VB mallista ja muijakin kiitteli kun ei ollut niin hemmetin herkkä ajettava mutta täydellä kaasulla reagoi kyllä saman tien.
Minullakin hieman ahdot karkailivat vakio VBllä kun ahtopyyntiä on 1.4, niin toteutunut oli 1.5-1.6 en tosin usko että niin tapahtuu pp502 / 180hp tehoilla..
Tulevaisuutta ajatellen vnt20 pakopesäkään ei olisi ihan mahdoton ajatus tuohon VA ahtimeen, siitäkin on muilla hyviä kokemuksia.
Jep jep... Arvaa oonko pari kertaa jo noita käppyröitä tiiraillut... Hyvinhän tuo ahdin tosiaan heräilee, ja vetoa piisaa varsin kauas.
Niin mikä mutka sulla siellä oikein sitten onkaan Vette....?
Oliko se niin, että sait tankoa säätämällä ahdot kuriin, vai ohjelmoimallako moinen hoituu...?
Eli realistinen tavoite olisi tuo mun 180 ponia VBllä ja 502lla? No, tietenkin vaatii kai 11mm nestepään ja 3bar MAP, ym. imu- , ja pakoputkistojen muokkauksen.
No, pikku hiljaa tässä edetään... Ahtomittari odottaa hyllyllä ja läppäri on hakusessa. VAG-Com odottelee kotikoneella jo... Täytyy laittaa iltaloma-anomus vaimolle vetämään...
Minullakin hieman ahdot karkailivat vakio VBllä
Niin mikä mutka sulla siellä oikein sitten onkaan Vette....?
Oliko se niin, että sait tankoa säätämällä ahdot kuriin, vai ohjelmoimallako moinen hoituu...?
Eli realistinen tavoite olisi tuo mun 180 ponia VBllä ja 502lla? No, tietenkin vaatii kai 11mm nestepään ja 3bar MAP, ym. imu- , ja pakoputkistojen muokkauksen.
No, pikku hiljaa tässä edetään... Ahtomittari odottaa hyllyllä ja läppäri on hakusessa. VAG-Com odottelee kotikoneella jo... Täytyy laittaa iltaloma-anomus vaimolle vetämään...
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Vakio ECU leikkaa syötöt tuohon 4200 kyllä se vetäisi muuten pidemmällekkin.
Avarsin tuosta VB ahtimesta pakopesää niin sain rauhoittumaan, varren jatkaminenkin kyllä auttoi hieman mutta täydellä kaasulla karkasi silti väkisin ylemmäs.
Ohjelmoimalla olisi voinut nostaa paineita niin sitten ei olisi huomannut ahtojen karkailua =)
Kyllä uskoisin että 180hp tulee jos tuohon laittaa lastun, muuten jää johonkin 160hp tietämille.. tuo kokoonpanohan löytyy sieltä dyno lappusista.
Avarsin tuosta VB ahtimesta pakopesää niin sain rauhoittumaan, varren jatkaminenkin kyllä auttoi hieman mutta täydellä kaasulla karkasi silti väkisin ylemmäs.
Ohjelmoimalla olisi voinut nostaa paineita niin sitten ei olisi huomannut ahtojen karkailua =)
Kyllä uskoisin että 180hp tulee jos tuohon laittaa lastun, muuten jää johonkin 160hp tietämille.. tuo kokoonpanohan löytyy sieltä dyno lappusista.
Taitaa siis suuttimet olla aika avainasemassa, että tehoa saadaan ulos...
Eli avarsit siis pakopesää, jolloin "ohivirtaus" siipien ohi kasvaa, ja ahtimen käytös rauhoittuu?
Yllättävän paljon taisi ahdistaa takapönttö muuten...?
Itselläni katti ainakin hidasti koneen heräämistä ja pelkällä lastulla oli parissa tonnissa hullu vääntöpiikki! "Dekatetroinnin" jälkeen veto alkaa aikaisemmin ja ajettavuus ainakin liukkailla on mukavampi...Niin ja se ääni : D
Miten muuten, onko ollut ongelmia leimasinmiesten kanssa... Ainakin säätöjä joutunee muuttamaan, ettei inssiltä mee niska poikki koeajolla.... xO
Eli avarsit siis pakopesää, jolloin "ohivirtaus" siipien ohi kasvaa, ja ahtimen käytös rauhoittuu?
Yllättävän paljon taisi ahdistaa takapönttö muuten...?
Itselläni katti ainakin hidasti koneen heräämistä ja pelkällä lastulla oli parissa tonnissa hullu vääntöpiikki! "Dekatetroinnin" jälkeen veto alkaa aikaisemmin ja ajettavuus ainakin liukkailla on mukavampi...Niin ja se ääni : D
Miten muuten, onko ollut ongelmia leimasinmiesten kanssa... Ainakin säätöjä joutunee muuttamaan, ettei inssiltä mee niska poikki koeajolla.... xO
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Koitin tiputtaa aavistuksen kaasujen tulonopeutta siivelle ja paransin venturia lähdöstä.. ahdot tippuivat ~0.2bar mutta maffi arvot pysyivät suurinpiirtein samassa.
Epäilisin että sain parannettua ahtimen hyötysuhdetta jolloin moottorin läpimenevä ilmamäärä kasvoi ja ahtimen on helpompi pitää paine kurissa.
Eipä tuossa muuta kuin IQ arvo ~10 paikkeille niin savu arvo on parempi kuin vakiossa.
Epäilisin että sain parannettua ahtimen hyötysuhdetta jolloin moottorin läpimenevä ilmamäärä kasvoi ja ahtimen on helpompi pitää paine kurissa.
Eipä tuossa muuta kuin IQ arvo ~10 paikkeille niin savu arvo on parempi kuin vakiossa.
Siis ihan selvyyden vuoksi: Kun puhutaan GT20 ja VNT20, niin onko kyse samasta ahtimesta?? Ilmeisesti ei, koska eihän GT15/20 mikään uusi juttu ole...
Edit: Veikkaan että GT on hukkisahdin ja VNT juuttuvasiipinen...?
Edit: Veikkaan että GT on hukkisahdin ja VNT juuttuvasiipinen...?
Viimeksi muokannut Kane, 5.1.2007 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VNT20 on yksi ja tietty GT20V-sarjan ahdintyyppi, eli se, jota on käytetty 2.5 V6 TDI:ssä. Toiselta merkinnältään GT2052V.
Ja näitä GT2052V-ahtimia, hiukan erilaisia tietenkin, on monen merkkisissä autoissa.
Ja GT2056V ahtimiakin löytyy.
Koitetaas kirjoittaa se V-kirjain kun puhutaan VNT-ahtimista niin ei sekoiteta niitä hukkaportillisiin GT15/17/20 ym. ahtimiin.
Ja näitä GT2052V-ahtimia, hiukan erilaisia tietenkin, on monen merkkisissä autoissa.
Ja GT2056V ahtimiakin löytyy.
Koitetaas kirjoittaa se V-kirjain kun puhutaan VNT-ahtimista niin ei sekoiteta niitä hukkaportillisiin GT15/17/20 ym. ahtimiin.
Kiitos Frekki! Jos sinulla on vielä mittoja noista mutkista, niin nehän voisi päivittää tuonne "1.9 ja 2.0 koneiden turbot" - topiciin... Vaikka mulle kyllä riittää 1749VB, kunhan sellaisen jostain löydän kohtuuhintaan. Samoin 502set kelpaa, jos jollain sattuu sellaiset nurkissa pyörimään ylimääräisenä ; )
Nopesti se aika kuluu... jatkanpa tarinaa...
Omasta autostani olen todennut, että hiljaa hyvä tulee (kai)... VB ja Ranskan racet, 3bar map ja vapaasti virtaava takapönttö ovat nyt menoa ryydittäneet kesän yli, mutta vieläkään ei aivan kuuteen sekuntiin 60-120 mene.... Kytkin menossa vaihtoon, vauhtipyörä puuttuu vielä. Ihme kyllä kaksoismassa ei ole jyristellyt vielä, vaikka kytkin muuten luistaakin...
Luulen että vakiopalikoille rakennettu virisofta tökkii pahiten. Ahdinta ei oikein saa heräämään kuin yli 2000 rpm, vaikka kuinka säätäisi... Eli hukkan heitettyä rahaa oli lastutus... Mutta eihän sitä silloin arvannut kuinka nälkä kasvaa syödessä....
Mahtaako vakio nestepäällä yltää 180hp?Mutta toisaalta...se nyt on semmonen juttu, että kun leikkiin on ryhtynyt ja tuo kytkinkinkin täytyy rakentaa, niin ei tässä konkurssissa yksi nestepää enää paljon tunnu... ;) Miten se muuten vaikuttaa savutukseen...?
Heti kun kytkin on kunnossa, vaihtuu softa....
Omasta autostani olen todennut, että hiljaa hyvä tulee (kai)... VB ja Ranskan racet, 3bar map ja vapaasti virtaava takapönttö ovat nyt menoa ryydittäneet kesän yli, mutta vieläkään ei aivan kuuteen sekuntiin 60-120 mene.... Kytkin menossa vaihtoon, vauhtipyörä puuttuu vielä. Ihme kyllä kaksoismassa ei ole jyristellyt vielä, vaikka kytkin muuten luistaakin...
Luulen että vakiopalikoille rakennettu virisofta tökkii pahiten. Ahdinta ei oikein saa heräämään kuin yli 2000 rpm, vaikka kuinka säätäisi... Eli hukkan heitettyä rahaa oli lastutus... Mutta eihän sitä silloin arvannut kuinka nälkä kasvaa syödessä....
Mahtaako vakio nestepäällä yltää 180hp?Mutta toisaalta...se nyt on semmonen juttu, että kun leikkiin on ryhtynyt ja tuo kytkinkinkin täytyy rakentaa, niin ei tässä konkurssissa yksi nestepää enää paljon tunnu... ;) Miten se muuten vaikuttaa savutukseen...?
Heti kun kytkin on kunnossa, vaihtuu softa....
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa