Maalipinta jää pesun jälkeen karheaksi
Valvoja: ffp jäsenet
Maalipinta jää pesun jälkeen karheaksi
Olen tänä syksynä/talvena huomannut merkillisen ilmiön auton maalipinnassa. Pesun jälkeen mm. ovien kylkilistasta alaspäin ja takakontti jää karheaksi, mutta värittömäksi. Ilmiö on huomattavissa sekä nykyisessä autossa, että edeltäjässä. Vastaavaa ilmiötä en ole huomannut aikaisemmin. Tuntuu kuin erittäin hieno hiekka olisi liisteröitynyt maalipintaan kiinni.
Auton olen aikaisemmin pessyt Korrekin autoshampoolla, mutta ongelman ilmaannuttua siirryin Würthin Pinelineen. Entisessä autossa - mielestäni - sain Pinelinellä pinnan suhteellisen hyvään kuntoon, mutta nykyisessä Variantissa varsinkin takakonttin luukku ja lasi jää aivan "hiomapaperiksi".
Millähän tuon karheuden aiheuttajan saisi tuosta maalipinnasta pois? Kannattaako vahalla edes lähteä yrittämään, vai onkohan lopputulos ennemminkin hiekkapaperilla hiomista?
Auton olen aikaisemmin pessyt Korrekin autoshampoolla, mutta ongelman ilmaannuttua siirryin Würthin Pinelineen. Entisessä autossa - mielestäni - sain Pinelinellä pinnan suhteellisen hyvään kuntoon, mutta nykyisessä Variantissa varsinkin takakonttin luukku ja lasi jää aivan "hiomapaperiksi".
Millähän tuon karheuden aiheuttajan saisi tuosta maalipinnasta pois? Kannattaako vahalla edes lähteä yrittämään, vai onkohan lopputulos ennemminkin hiekkapaperilla hiomista?
käsinpesua varmaankin tarkoitat. Itse joskus huomioin saman hatchback-autoissa joissa on "suora" perä, vaatii aika paljon pesemistä jotta saa hiekan kokonaan pois, painepesuri ei auta juuri ollenkaan, jos autossa ei oo kunnollista vahapintaa niin joutuu oikeasti pesemään ja hankaamaan kunnolla että saa siistiksi.
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
samaa hoksattu kunnes, peskääpä se auto sitten veden kanssa..
elikkkä suomeksi, peskää autonne letkulla jonka toisessa päässä on harja josta vesi kusee, näin me pestiin tänään 2kpl farkkuja joissa molemmissa oli tuota "hiekkapaperia" reilusti kyljissä.. ei lähde autoshamppoolla.. vaan raakasti runsaalla vedellä ja harjalla harjaten..
harja repii sen hiekan pois ja se runsas veden tulo pitää harjan puhtaana kokoajan.
sekavaa eikö totta ;)
elikkkä suomeksi, peskää autonne letkulla jonka toisessa päässä on harja josta vesi kusee, näin me pestiin tänään 2kpl farkkuja joissa molemmissa oli tuota "hiekkapaperia" reilusti kyljissä.. ei lähde autoshamppoolla.. vaan raakasti runsaalla vedellä ja harjalla harjaten..
harja repii sen hiekan pois ja se runsas veden tulo pitää harjan puhtaana kokoajan.
sekavaa eikö totta ;)
piru että ne oulussa työntää aivan törkeän paljon suolaa tielle. semmosellekin missä ei edes lunta ole. Minkähän tutkimuksen mukaan paskanen tuulilasi ja 10 sentin sohjokerros tiellä on turvallisempaa kuin normaali talviajokeli?
Ja auton perään tuntuu tosiaan tänä talvena se hiekka tarttuvan kuin liimattuna. varovasti pyyhkäisin sormella ja mitään ei perästä irronnut.
Ja auton perään tuntuu tosiaan tänä talvena se hiekka tarttuvan kuin liimattuna. varovasti pyyhkäisin sormella ja mitään ei perästä irronnut.
Viimeksi muokannut LauriJT, 17.12.2006 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse olen kanssa nyt viimisen kuukauden aikana huomannut, että auto ei puhdistu kovin helposti. Omalla kohdalla auto on eri mitä viime talvena, mutta olen sen ennen tätä "talvea" vahannut samoilla aineilla millä vanhankin auton, joten siitä tuskin on kyse. Jostain syystä lika, hiekka ja paska vaan on viimeaikoina tarttunut autoon tiukemmin mitä ikinä ennen, outoa.
^ aivan sama huomio täällä. Olisiko nastarenkaiden irroittama piki yhdistettynä melkein 10 asteen lämpötiloihin jotenkin asiaan vaikuttava tekijä? Josko se asfalttipiki on plusasteilla sen verran pehmeää, että jämähtää peltiin kiinni, ja pitää muunkin moskan tukevammin kuin normi-talvikeleillä?
Just my 2 cents.
Just my 2 cents.
Samoja oireita myöskin täällä. Suolaa ja pikeä se taitaa olla.
Mikähän on ettei kukaan viherpiipertäjä koskaan kiinnitä huomiota tuohon suolaamiseen? Sitä on tosiaan nyt kylvetty tielle vaikka lämpöasteita on ollut viiden pinnassa.
Vituttaa lievästi koska auto meni omasta kämmistä myllytyskuntoon kun luulin että tuo on ihan peruspaskaa enkä pessyt liuottimella.
Mikähän on ettei kukaan viherpiipertäjä koskaan kiinnitä huomiota tuohon suolaamiseen? Sitä on tosiaan nyt kylvetty tielle vaikka lämpöasteita on ollut viiden pinnassa.
Vituttaa lievästi koska auto meni omasta kämmistä myllytyskuntoon kun luulin että tuo on ihan peruspaskaa enkä pessyt liuottimella.
Minulla on ollut tälläistä mustaa http://i63.photobucket.com/albums/h142/aeskola/IMG_4886.jpg töhkää. Kuvassa pesun jälkeen, ja alla pari kuukautta vanha AG vahaus. Liuottimia on tuohon turha ruikkia, ainoa mikä puree on kliineri.
Jotenkin tuntuu että tuohon ilmiöön törmäilee aina parin vuoden välein, epäilen että jotenkin suolaan liittyy? Ehkä jollain tietyllä suolalla+vahalla+tähtien asennolla ilmiö alkaa toimia.
Jotenkin tuntuu että tuohon ilmiöön törmäilee aina parin vuoden välein, epäilen että jotenkin suolaan liittyy? Ehkä jollain tietyllä suolalla+vahalla+tähtien asennolla ilmiö alkaa toimia.
Ite oon kans ajellu väliä Etelä-Pohjanmaa Tampere ja huomannu että etenki suolaus on jotenki muuttunut. Auto on aivan valkoisen "tomusokerin" peitossa. Ennen olen vain huomannut että auto on normaalissa kurassa suolauksen jäljiltä. Lika myös tarttuu erittäin lujasti kiinni autoon. Voi olla myös että osasyynä on syksyllä tehty alustan rasvaaminen. Jonkin sortin laivoissa käytettyä rasvaa. (Pysyy muuten pirun hyvin kiinni pohjassa). Helmoissa ja kyljissä on semmosta prkl paskaa jotta oksat pois. Ei meinaa lähtiä sitte niin millää pois. Autoa on hoidettu säännöllisesti Autoglymin tuotteilla. Syksyllä tein samanlaisen vahauksen kuin edellisinä vuosina, mutta nyt tuntuu että lika jää silti pintaan pesun jälkeen. Vois koittaa tuota yllämainittua pesua vesiletkuun liitettävällä harjalla. Onko muilla tästä kokemuksia??
Jahas, en näytä olevan ainoo.. Litra meni liuotinpesuainetta auton+moottorin pesuun.
Ite levitan painepesurilla fairyn pintaan, antaa kymmenisen minuuttia olla ja sitten huuhtelee pois. Sen jälkeen sienellä ja fairyvedellä koko auto, ja taas huuhtelu.
Nyt joutu ihan ensimmäisenä levittämään liuotinaineen, ja käymään kahvilla, ennen kun alottaa.. ;)
Ite levitan painepesurilla fairyn pintaan, antaa kymmenisen minuuttia olla ja sitten huuhtelee pois. Sen jälkeen sienellä ja fairyvedellä koko auto, ja taas huuhtelu.
Nyt joutu ihan ensimmäisenä levittämään liuotinaineen, ja käymään kahvilla, ennen kun alottaa.. ;)
Samaa virttä veisaan liasta..Mutta sain mielesttäni melko hyvän pesutuloksen näin (perus vag-punainen vm. 03):
- painepesurilla isoimmat pois
- painepesurilla suihkutin päälle pesuainetta (normaalia halpis auton pesushampoota, sisältää kai jotain vahajuttuakin?purkissa 1 osa pesuainetta, 3 vettä), jonka muutaman min päästä paineella pois
- ja sitten käsin pesu sienellä, RUNSAALLA vedellä
Aikaa menee, mut tuntuu melko hyvin jo lähtevän kaikki.
Kovin homma on hinkata pois niitä viiruja pitkin autoa, joita tulee kun maantietä/motaria pääosin ajan (n. 150km/pvä). Pintaan on vedetty kova vaha kesällä, vahattu käsin loppukesällä+syksyllä..ja tuntuu että ei mitään vaikutusta. Kait se vaan on suolan ja tiestä irtoavan hiekan murun hiova vaikutus hiin kova, että syö lian maaliin kiinni.
Kun vaan pystyis painepesuriin saamaan vielä lämmintä vettä, niin luulisin et tulos tyydyttäis..tai hyvä tulos olis helpompi saavuttaa.
- painepesurilla isoimmat pois
- painepesurilla suihkutin päälle pesuainetta (normaalia halpis auton pesushampoota, sisältää kai jotain vahajuttuakin?purkissa 1 osa pesuainetta, 3 vettä), jonka muutaman min päästä paineella pois
- ja sitten käsin pesu sienellä, RUNSAALLA vedellä
Aikaa menee, mut tuntuu melko hyvin jo lähtevän kaikki.
Kovin homma on hinkata pois niitä viiruja pitkin autoa, joita tulee kun maantietä/motaria pääosin ajan (n. 150km/pvä). Pintaan on vedetty kova vaha kesällä, vahattu käsin loppukesällä+syksyllä..ja tuntuu että ei mitään vaikutusta. Kait se vaan on suolan ja tiestä irtoavan hiekan murun hiova vaikutus hiin kova, että syö lian maaliin kiinni.
Kun vaan pystyis painepesuriin saamaan vielä lämmintä vettä, niin luulisin et tulos tyydyttäis..tai hyvä tulos olis helpompi saavuttaa.
-
- -
- Viestit: 163
- Liittynyt: 26.6.2005 22:48
Kun vaan pystyis painepesuriin saamaan vielä lämmintä vettä, niin luulisin et tulos tyydyttäis..tai hyvä tulos olis helpompi saavuttaa.
Ite oon pesuhuoneen hanaan ruuvannu puutarhaletkun pikaliittimen ja otan lämmintä vettä painepesuriin. kannattaa vaan olla tsäpäkkänä koska jos jättää tollasen tavis hanan päällä ja ei ole veden kulutusta niin saattaapi olla pesuhuone märkänä....(kokemus puhuu)
Mielenkiintoista, itse jo luulin käyttäneeni Pinelineä pesussa WinterWashin sijaan ja pesseeni vahat pois... Kyljet ja perä olivat aivan karheat, Claybarilla kun hinkkasi niin kuului rapiseva ääni ja bar muuttui saman tien ruskeaksi. Viikko sitten vahattu auto ei tullut enää aivan puhtaaksi pesussa :o Toki keltaisessa autossa näkyy kaikki lika, mutta kuitenkin.
Viime talvena pääsin samoilla vahoilla (Korrek TFX) kevääseen asti, nyt alkoi tilanne näyttää huonolta jo marraskuun alussa. Joko "talvi" on kuluttavampi tai tiesuolaosasto on keksinyt jotain uutta tälle kaudelle... Tuntuu järjettömältä, että meilläpäin kaikki pikkutietkin on suolattu viikonlopun aikana. Ei mitään jännitystä kitkoilla ajellessa :)
Viime talvena pääsin samoilla vahoilla (Korrek TFX) kevääseen asti, nyt alkoi tilanne näyttää huonolta jo marraskuun alussa. Joko "talvi" on kuluttavampi tai tiesuolaosasto on keksinyt jotain uutta tälle kaudelle... Tuntuu järjettömältä, että meilläpäin kaikki pikkutietkin on suolattu viikonlopun aikana. Ei mitään jännitystä kitkoilla ajellessa :)
Samaa asiaa ihmettelin viikko sitten. Piti nopeasti "pikapestä" suuremmat paskat pois. Aikaisemmin suuremmmat kurat huuhtoutuivat jo pelkällä letkulla, mutta pari viikkoa sitten oli suolaa levitetty muutamana aamuna ja lika oli todella tiukassa. Autoglymin shampoolla ei lähtenyt lainkaan, mutta laimennetulla Pinelinellä näkyvä paska irtosi, mutta karheus jäi. Sieni otti todella paljon likaan kiinni.
-
- -
- Viestit: 37
- Liittynyt: 28.9.2004 18:51
Pari talvea on ollu samoja ongelmia etelä-karjalan alueella. Olen pari kertaa kirjoittanut Tiehallintoon ja sieltä vastasivat että käytössä on jotain suolan "korviketta". Ensimmäisessä vastauksessa sanoi ilmiön olevan uusi. Toisen kerran kun kyselin asiasta niin samoja ongelmia oli ilmennyt muuallakin.
Ei muuta kun pommittamaan tiehallintoa oikein kunnolla. Jos vaikka heräisivät...
Ei muuta kun pommittamaan tiehallintoa oikein kunnolla. Jos vaikka heräisivät...
Joko ne täällä Etelä-Karjalan alueella käyttävät sitä kaliumformiaattia. En ole kyllä vielä ainakaan mm. Etelä-Saimaassa asiasta huomannut mitään tiedoitetta. Sen tiesin, että Lappeenranta - Mikkeli välillä, Suomenniemellä käyttävät pienellä tieosuudella kaliumformiaattia pohjavesialueen suojelemiseen.
Laitoin jo jokuaika sitten kysymyksen tuonne tiehallinnolle asiasta ja mahdollisista "puhdistusvinkeistä". Tänäänpä tuli sitten vastaus:
Eli jos NaCl saadaan tieltä pois korroosiota aiheuttamasta, tilalle lyödään CaCl2:ta lääräämään maalipinta! Keep up the good work! d=(O.O)=b
Kiitos yhteydenotostasi liittyen tiesuolan vaikeaan puhdistettavuuteen.
Suolaukseen liittyvissä laatuvaatimuksissa ja käytännöissä ei ole tehty viime vuosina oleellisia muutoksia. Ainoana mieleen tulee hieman lisääntynyt kalsiumkloridin käyttö.
Kalsiumkloridin sivuvaikutuksista on juuri valmistumassa selvitys.
Siinä todetaan, että kalsiumkloridia (CaCl2) käytetään pääasiassa sorateiden pölynsidontaan ja kulutuskerroksen kestävyyden parantamiseen. Kalsiumkloridin käyttö talvi-suolauksessa on kuitenkin lisääntynyt ja on tällä hetkellä noin 13 % liukkaudentorjunta-aineiden kokonaiskäytöstä. Joillakin alueilla käyttö on jopa 40 %, joten sen merkitys saattaa olla alueellisesti suuri. Selvityksen tulosten perusteella voidaan todeta mm., että kalsiumkloridi muodostaa haittaavan kalvon ajoneuvojen tuulilaseihin ja pelleille. Selvityksen pohjalta arvioidaan heti alkuvuonna, olisiko tarvetta linjata kalsiumkloridin käyttöä liukkaudentorjunnassa uudelleen. Asiasta saadut asiakaspalautteet otetaan toki huomioon.
Jos olet liikkunut sorateillä tai alueella, jossa on käytetty keskimääräistä enemmän kalsiumkloridia liukkaudentorjunnassa, voi lisääntynyt kalsiumkloridin käyttö selittää vaikeasti puhdistettavan lian. Valitettavasti en osaa antaa erityisiä puhdistusneuvoja.
Eli jos NaCl saadaan tieltä pois korroosiota aiheuttamasta, tilalle lyödään CaCl2:ta lääräämään maalipinta! Keep up the good work! d=(O.O)=b
Laitoin aiemmin tänään viestiä tiehallinnolle ja sain vastauksen:
Kiitos kysymyksestä. Keski-Suomen tiepiirissä ei ole tapahtunut mitään muutosta käytetyissä liukkauden torjunta aineissa ainakaan viiteen viime vuoteen. Sama ongelma oli minullakin. Jouduin pesemään kahteen kertaan autoni. Syytä osaan vain arvailla olosuhteiden aiheuttamaksi. Talvirengaskautena tiestä irtoaa sideainetta ja kiviainesta, joka sitten tarttuu aika lujastikin auton pintaa. Johtuneeko se sitten läpöisestä ja sateisesta olosuhteista ja auton saadessa kokoajan sitä ns. kuraa kylkiinsä. Aikamoisessa vesipilvessä sitä on saanut ajella.
Selvityksen tulosten perusteella voidaan todeta mm., että kalsiumkloridi muodostaa haittaavan kalvon ajoneuvojen tuulilaseihin ja pelleille.
Tämän kyllä allekirjoitan...kokoajan pitäisi olla liuotinta tuulilasille ruiskimassa, muuten teki raitaa/kalvoa lasiin. Eli syyllinen on löytynyt. En tiedä miten muualla, mutta ainakin Hml-Tre-motarilla on useinmiten ollut sellaista liimaa lasilla, että on varmaan CaCl2-osuudet liuoksissa 'kohdallaan'.
^samat kokemukset tuulilasilla zeron kanssa, päivittäin HML-H:kää väliä ajelevana.
Ja sitten ne mustat viirut kyljissä.
Nythän urakoitsija tienhoidossa vaihtui myös Parola-H:kää välillä YIT:hen, aikaisemmin urakoitsijana oli Tieliikelaitos. Nyt taitaa koko motari HKI-TRE olla Yit:illä? Silmämääräisesti arvioiden suolauksen määrä on lisääntynyt, mutta syksyn ainoan lumipyryn jäljiltä auroja ei saatu laskettua asvalttiin vaan rampit jne. oli kunnon muusissa vielä päiviä lumisateen jälkeen. Samasta suolahallista ainakin Hämeenlinnassa soosit hakevat, se kun taitaa olla Tiehallinon, liekö sitten blandis eri?
Ja sitten ne mustat viirut kyljissä.
Nythän urakoitsija tienhoidossa vaihtui myös Parola-H:kää välillä YIT:hen, aikaisemmin urakoitsijana oli Tieliikelaitos. Nyt taitaa koko motari HKI-TRE olla Yit:illä? Silmämääräisesti arvioiden suolauksen määrä on lisääntynyt, mutta syksyn ainoan lumipyryn jäljiltä auroja ei saatu laskettua asvalttiin vaan rampit jne. oli kunnon muusissa vielä päiviä lumisateen jälkeen. Samasta suolahallista ainakin Hämeenlinnassa soosit hakevat, se kun taitaa olla Tiehallinon, liekö sitten blandis eri?
Asfaltista irronnut piki tarttuu maalipintaan. Se tekee tuollaisen karhean kalvon. Tilannetta pahentaa, kun tiet ovat koko ajan märkänä.
Itse ruiskutan Würth Pineline Tehopesu-liuottimen pintaan ja huuhtelen suurimmat hiekat pois. Mielellään painepesurilla.
Tämän jälkeen pesu Turtle Wax Hot Waxilla ylhäältä alaspäin. Kaataa aina Hottia suoraan sienelle ja hankaa. Sen huomaa hangatessa kuinka tuo kova piki pikku hiljaa irtoaa. Ensin tuntuu kuin hankaisi hiekkapaperia ja pien irrotessa rohina lakkaa ja sieni alkaa luistaa maalilla.
Likaiseen autoon saa varata kaksi sientä/pesukerta, kun piki tuntuu tarttuvan sieneen ja sieni alkaa muuttua tahmeaksi pikimöykyksi.
Noilla aineilla omasta autostani irtoaa tämä karhea piki. Hot Wax sisältää vahaa, joka jää suojaamaan maalipintaa. Hotti pitää myös mustat muoviosat kirkkaina. Voin suositella.
Jos on todella pinttynyttä pikeä, niin se on lähtenyt Crystal-nimisellä liuottimella. On kyllä niin äkäistä tavaraa, että kannattaa pestä Crystalilla ja sienellä aina ihan pieni alue ja huuhdella usein. Jos antaa kuivua maalipintaan, niin varsinkin perusväreihin voi tulla harmaita laikkuja. Vahaus on pakko tehdä näin vahvan pesuaineen jälkeen. En suosittele Crystalin käyttöä kuin aivan hankalimmissa tapauksissa.
Ruostesuojauksen jälkeiseen ruosteenestoainesumun poistoon eivät oikein muut liuottimet auttaneet. Crystalilla sai ruosteenestoinesumun irtoamaan maalipinnasta.
Pineline + Hotti on toiminut minulla ainakin hyvin. Vaatii tosin peräpäässä ja listojen alapuolella aika hinkkaamista.
Itse ruiskutan Würth Pineline Tehopesu-liuottimen pintaan ja huuhtelen suurimmat hiekat pois. Mielellään painepesurilla.
Tämän jälkeen pesu Turtle Wax Hot Waxilla ylhäältä alaspäin. Kaataa aina Hottia suoraan sienelle ja hankaa. Sen huomaa hangatessa kuinka tuo kova piki pikku hiljaa irtoaa. Ensin tuntuu kuin hankaisi hiekkapaperia ja pien irrotessa rohina lakkaa ja sieni alkaa luistaa maalilla.
Likaiseen autoon saa varata kaksi sientä/pesukerta, kun piki tuntuu tarttuvan sieneen ja sieni alkaa muuttua tahmeaksi pikimöykyksi.
Noilla aineilla omasta autostani irtoaa tämä karhea piki. Hot Wax sisältää vahaa, joka jää suojaamaan maalipintaa. Hotti pitää myös mustat muoviosat kirkkaina. Voin suositella.
Jos on todella pinttynyttä pikeä, niin se on lähtenyt Crystal-nimisellä liuottimella. On kyllä niin äkäistä tavaraa, että kannattaa pestä Crystalilla ja sienellä aina ihan pieni alue ja huuhdella usein. Jos antaa kuivua maalipintaan, niin varsinkin perusväreihin voi tulla harmaita laikkuja. Vahaus on pakko tehdä näin vahvan pesuaineen jälkeen. En suosittele Crystalin käyttöä kuin aivan hankalimmissa tapauksissa.
Ruostesuojauksen jälkeiseen ruosteenestoainesumun poistoon eivät oikein muut liuottimet auttaneet. Crystalilla sai ruosteenestoinesumun irtoamaan maalipinnasta.
Pineline + Hotti on toiminut minulla ainakin hyvin. Vaatii tosin peräpäässä ja listojen alapuolella aika hinkkaamista.
Kyllä siihen löytyy ihan oikeeta "pien" poistoainettakin... olikohan wurthilaista, en muista! Voin tarkistaa merkin kun pääsen kotikonnuille.
Ensin vain pesu ja sitten tämä aine suihkupullolla pintaan ja odotetaan muutama minuutti. lähtee tämän jälkeen painepesurilla. Tosin lähtee kyllä vahatkin, mutta mielestäni helpompi vahata uudelleen kuin hinkata sitä todella pahasti pinttynyttä P*skaa pois. tunnissa itse käsittelin autoni näin. ja onhan sitä autoa ihan hyvä vahailla muutenkin kuin kerran keväässä, jos on mahdollisuutta.
Ensin vain pesu ja sitten tämä aine suihkupullolla pintaan ja odotetaan muutama minuutti. lähtee tämän jälkeen painepesurilla. Tosin lähtee kyllä vahatkin, mutta mielestäni helpompi vahata uudelleen kuin hinkata sitä todella pahasti pinttynyttä P*skaa pois. tunnissa itse käsittelin autoni näin. ja onhan sitä autoa ihan hyvä vahailla muutenkin kuin kerran keväässä, jos on mahdollisuutta.
Hämeestä vastattiin näin Tiehallinnosta:
Veikkaan, että lämmin keli ja tiestä irtoava piki- yms. aines tarttuneena tuohon kalsiumkloridin muodostamaan kalvoon on syypää. Viime talvena ongelma ei ollut näin paha vaikka ilmeisesti oli samat liemet, joten veikkaan lämpötilaa isoksi osaksi ongelmaa.
Urakoitsijoiden antaman tiedon mukaan valtatien 3 liukkaudentorjuntaa toteutetaan samoilla periaatteilla ja materiaaleilla kuin aiempina vuosina. Tien Tampereen puoleisella osuudella käytetään pääasiassa Kemiran 32 % kalsiumkloridiliuosta (CaCl2). Hämeenlinnan päässä käytetään aiempien vuosien tapaan natriumkloridia (NaCl). Suolamäärät riippuvat luonnollisesti keliolosuhteista.
Autonne aiempaa suurempi likaantuminen ei näinollen selity suolauksella, vaikkakin kalsiumkloridin sivuvaikutuksista valmistumassa olevassa selvityksessä todetaan mm., että kalsiumkloridi muodostaa haittaavan kalvon ajoneuvojen tuulilaseihin ja pelleille. Selvityksen pohjalta arvioidaan heti alkuvuonna, olisiko tarvetta linjata kalsiumkloridin käyttöä liukkaudentorjunnassa uudelleen
Veikkaan, että lämmin keli ja tiestä irtoava piki- yms. aines tarttuneena tuohon kalsiumkloridin muodostamaan kalvoon on syypää. Viime talvena ongelma ei ollut näin paha vaikka ilmeisesti oli samat liemet, joten veikkaan lämpötilaa isoksi osaksi ongelmaa.
Unohtakaa kaiken maailman fairyt ja liuotinpesuaineet ja alkakaa käyttää OIKEITA vahoja riittävän usein+mielellään saman valmistajan pesuainetta. Ja peskää autonne RIITTÄVÄN USEIN. Näin olen itse tehnyt ja ei ole ollut ongelmia. Piki on tietysti sit vähän tiukemmassa. Sen kyllä myönnän, että täällä pääkaupunkiseudulla joutuu tekemään enemmän töitä noiden seikkojan suhteen ku esim. pohjois-savossa, missä ennen asuin. Siellä on aina ns. kuivat talvet, ei suolaa ja pakkasta piisaa. Ku ne tajuais vaan lopettaa ton saat...n, prkleen, vit.. suolauksen! Niin ku joku jo aiemmin kirjoittikin, mikähän sohjossa on turvallisempaa kuin kuiva, vaikkakin jäinen tie. Toi sohjo aiheuttaa paljon enemmän ylläreitä ku tasainen, jatkuva liukkaus.
Unohtakaa kaiken maailman fairyt ja liuotinpesuaineet ja alkakaa käyttää OIKEITA vahoja riittävän usein+mielellään saman valmistajan pesuainetta. Ja peskää autonne RIITTÄVÄN USEIN. Näin olen itse tehnyt ja ei ole ollut ongelmia. Piki on tietysti sit vähän tiukemmassa.
En tiedä mikä sinulle on tarpeeksi usein, mutta itse pesen autoni talviaikaan _vähintään_ kerran viikossa riippumatta kelistä. Vahauksen olen tehnyt 4-5 kertaa vuodessa. Vahana ole käyttänyt sitä perinteistä AutoGlym punainen+kulta. Pesuaineena en toki ole käyttänyt AutoGlymin ainetta, mutta ainakin ennen on tällä kombinaatiolla puhdasta tullut. Kuten ensimmäisestä viestistä käy ilmi, ei tämä konsti ole kuitenkaan tänä syksynä toiminut!
Eikä ne tiet nyt niin kuivia täällä ole. Samaa p*skaa se heittää lasille täälläkin.
Mikähän se Pekelle mahtaa olla oikea vaha ja pesuaine? Ilmeisesti peset auton joka ajon jälkeen tai sulla on jotain timotaikuri aineita käytössä.
Ainakaan omassani viikon vanhasta perusteellisesta puhdistuksesta ja vahauksesta ei ole mitään jälkeä enää. Paska ei millään shampoolla irtoa vaikka on AG:n vahat pohjilla. Ei mitään proo tavaraa mutta luulisin toimivan.
Ainakaan omassani viikon vanhasta perusteellisesta puhdistuksesta ja vahauksesta ei ole mitään jälkeä enää. Paska ei millään shampoolla irtoa vaikka on AG:n vahat pohjilla. Ei mitään proo tavaraa mutta luulisin toimivan.
Itse tulee pestyä auto 1-4 kertaa kuukaudessa. Laiskuudesta ja pesupaikkojen hinnoittelusta johtuen kolme neljästä pesukerrasta hoitaa pesukone. Se ei poista pinttynyttä likaa. Eli kun käsinpesun aika koittaa, joutuu hinkkaamaan kohtuullisen paljon, että saa pinttymät pois.
Nykyiset pehmoharjapesut eivät naarmuta maalipintaa juuri ollenkaan. On tullut todettua tämä omilla autoilla. Lisäksi pääsin tarkastelemaan mustaa uudehkoa autoa, jota oli pesty koko talvi kerran viikossa automaattipesussa. Siitä ei pystynyt havaitsemaan naarmuuntumista vaikka katseli maalipintaa, kun auto oli nostettu nosturilla ylös. Eli mielestäni ei tarvitse enää pelätä uusia harjakoneita. Se oli 80- ja 90-luvuilla, kun jo pari automaattipesua riitti naarmuttamaan maalipinnan. Ikävä kyllä nykyäänkin on vielä kaytössä näitä ikivanhoja harjakoneita, joissa pyörii katuharjoihin verrattavat harjat.
Nykyiset pehmoharjapesut eivät naarmuta maalipintaa juuri ollenkaan. On tullut todettua tämä omilla autoilla. Lisäksi pääsin tarkastelemaan mustaa uudehkoa autoa, jota oli pesty koko talvi kerran viikossa automaattipesussa. Siitä ei pystynyt havaitsemaan naarmuuntumista vaikka katseli maalipintaa, kun auto oli nostettu nosturilla ylös. Eli mielestäni ei tarvitse enää pelätä uusia harjakoneita. Se oli 80- ja 90-luvuilla, kun jo pari automaattipesua riitti naarmuttamaan maalipinnan. Ikävä kyllä nykyäänkin on vielä kaytössä näitä ikivanhoja harjakoneita, joissa pyörii katuharjoihin verrattavat harjat.
No senhän tietää lapsikin, että Autoglymin tavara on kuraa ku kestävyydestä puhutaan. Hankkikaa vahat vaikka tuolta--> www.presco.fi
Ja itse pesen autoni kerran viikossa, sen pitäisi riittää. Riippuu tietysti ajomäärästäkin. Ja missäs se -Mikko- asuu ku noin väittää, ainakin Iisalmen seudulla on suolaus aika lailla poissa. Ja itse en vie IKINÄ autoani harjapesuun.
Ja itse pesen autoni kerran viikossa, sen pitäisi riittää. Riippuu tietysti ajomäärästäkin. Ja missäs se -Mikko- asuu ku noin väittää, ainakin Iisalmen seudulla on suolaus aika lailla poissa. Ja itse en vie IKINÄ autoani harjapesuun.
No senhän tietää lapsikin, että Autoglymin tavara on kuraa ku kestävyydestä puhutaan.
Huoh... Ei vaan kummipoika tiennyt... :(
Ja missäs se -Mikko- asuu ku noin väittää
Kotoisin olen Äänekoskelta, koulussa olen ollut Imatralla ja nyt asun Lappeenrannassa, töissä käyn Valkealassa ja työkeikkoja heitän ympäri Suomea. Kaikissa kaupungeissa kura lentää niin taajamassa kuin taajaman ulkopuolella. On toki totta, että syrjäisemmillä kylillä tiet ovat poikkeuksetta sen verran jään ja lumen peitossa ettei suolaa kannata edes kylvää, mutta muuten vähänkään vilkkaammalla tiellä tiet pysyy yleensä auki/sulina.
Autoglymin tavara on kuraa ku kestävyydestä puhutaan
Samaa mieltä. Punaista, kultaista, mustaa ja vaikka mitä työntänyt auton kylkiin viimeiset 4 vuotta ja siinä uskossa että on hyvää tavaraa. Kesällä kuitenkin vahasin oliko Turtlen vai Korrekin TFX:llä ja vielä syksyllä meinasi olkapää mennä sijoiltaan pestäessä kun pinta oli niin liukas. Nyt on se vessa myyty joten pitää seuraavaan kokeilla taas että miten se kestää talvea ja laittaa autoglymit hyllyn perukoille, tai käyttää punaista puhdistusvahana jona se toimii kyllä erittäin hyvin.
Mä en nyt todellakaan tarkoita mitään tyyliin "Biltemasta" ostettuja vahoja, tava kaupoista on erittäin vaikea löytää mitään oikeasti hyvää vahaa. Ja -Mikko-, ihan suotta yleistät ku et ole lähelläkään esim. Iisalmea käynyt. Siellä ei tosiaankaan kura lentänyt ja on niitä paikkoja paljon muitakin. Etelä-Suomi on tämän asian suhteen junttila, suolataan vaikka väkisin. Ja Donitsille, ei todellakaan ole sama mitä siellä pinnassa on, mulla ainakin vaha toimii niinkuin sen pitääkin, suojaa maalipintaa ja helpottaa pesua paljon. Ja sakal, eipä noissa testeissä olekaan näkynyt muuta kuin markettien vahoja ja Glymi on hyvä kiilloltaan. Ihan hyvä vaha vaikka näyttelyihin. :) Nämä on nyt sit kokemuksia minulta, autofiksarilta(ollut alalla varmaan 15-20 vuotta) ja muutamalta tutulta, jotka käyttää oikeita vahoja.
Ja -Mikko-, ihan suotta yleistät ku et ole lähelläkään esim. Iisalmea käynyt
=>
Kotoisin olen Äänekoskelta, koulussa olen ollut Imatralla ja nyt asun Lappeenrannassa, töissä käyn Valkealassa ja työkeikkoja heitän ympäri Suomea
Eli tosiaan, et pidä Juankoskea, Lieksaa, Siilinjärveä ja Kuopiota Iisalmen lähialueina?
Eiköhän tässä taas haukuta väärää puuta, eli kyseessä ei ollut se, etteikö paska lennä ympäri Suomea, vaan siitä että tänä talvena ei vaan tahdo kura lähteä entisten toimitamallien mukaan irti autosta.
Ei siinä, otan kyllä tuon tarjouksesi noista Prescon aineista tosissaan ja koitan niitä tuossa vuoden vaihteen jälkeen varmuudella, kun niitä tuosta työpaikan läheltä saa.
Tämä on totta että nämä vahat mitkä -peke- mainitsi toimii niin kuin vahan tarkoituskin, itsellä molempiin autoihin tehty ns. pintakäsittely uutena ko. tuotteilla ja sittemmin lisäksi käsin vahattu lisää välillä ja tulos on hyvä.
Nykyisin kun huuhtelee pesurilla auton, ensin sumuttaa todella laimeaa pesuliuosta pintaan ja huuhtelee runsaalla vedellä puhtaaksi jonka jälkeen shamppoolla käsinpesu niin ei ole ollut mitään ongelmia, pinta on jo puhdas ja liukas.
Joskin pesen auton usein mutta eipä karheutta ole ollut havaittavissa.
Jos alkaisi pienen huuhtelun jälkeen autoa hieroa sienellä niin takuulla olisi pinta keväällä sen näköinen ettei naurata oli vahat mitkä hyvänsä, ei se hiekka/suola sekoitus siitä huuhtelemalla hevin irtoa oli vahat mitkä vain.
Nykyisin kun huuhtelee pesurilla auton, ensin sumuttaa todella laimeaa pesuliuosta pintaan ja huuhtelee runsaalla vedellä puhtaaksi jonka jälkeen shamppoolla käsinpesu niin ei ole ollut mitään ongelmia, pinta on jo puhdas ja liukas.
Joskin pesen auton usein mutta eipä karheutta ole ollut havaittavissa.
Jos alkaisi pienen huuhtelun jälkeen autoa hieroa sienellä niin takuulla olisi pinta keväällä sen näköinen ettei naurata oli vahat mitkä hyvänsä, ei se hiekka/suola sekoitus siitä huuhtelemalla hevin irtoa oli vahat mitkä vain.
Ku ne tajuais vaan lopettaa ton saat...n, prkleen, vit.. suolauksen!
Onhan toi suola näin tavan autoilijan kannalta todella ärsyttävää, mutta raskaalle liikenteelle suolaaminen on aika elinehto. Tuskin kukaan haluaa Konginkankaan uusintaa.
Mitä tohon auton likaantumiseen tänä talvena tulee, niin meillä ajetaan noin 400km/vko pääasiassa Lahden moottoritietä ja auton kuin pesee kerran viikossa niin hullun lailla saa hinkata että jos haluaa puhtaaksi saada. Pesuaineena käytän Korrekin liuotinopesuvahaa. Ei ollut viime talvena lainkaan tällaisia ongelmia saada autoa puhtaaksi, lämmin sää ja jatkuva kosteus irrottavat ilmeisesti pikeä poikkeuksellisen paljon.
- Mikko - kirjoitti:
Kotoisin olen Äänekoskelta, koulussa olen ollut Imatralla ja nyt asun Lappeenrannassa, töissä käyn Valkealassa ja työkeikkoja heitän ympäri Suomea
Eli tosiaan, et pidä Juankoskea, Lieksaa, Siilinjärveä ja Kuopiota Iisalmen lähialueina?
No joo, on lähialueita, mutta ihan hyvin voidaan suolata Kuopiossa ja Iisalmessa olla suolaamatta, eikös vaan. Mä tarkoitin vaan Iisalmea...
No annetanpa tämän nyt olla, mutta uskokaa vaan kaikki(jotka haluatte pitää hyvin autoanne ja saada sen vielä puhtaaksikin), että alkaa ostako halvinta(vahaa tai pesuainetta), melkein kaikessa se halvin on myös huonoin. Ja köyhän ei ole varaa ostaa paskaa...
Petri_P., no aika usein tulee käytyä Iisalmessa ja puhelimen tai netin välityksellä sinne yhteydessä melkein päivittäin ja mä en ole kyllä tätä huomannut. Ohiajo-tie suolataan, mutta itse Iisalmessa kyllä ei.
Touche kirjoitti:Onhan toi suola näin tavan autoilijan kannalta todella ärsyttävää, mutta raskaalle liikenteelle suolaaminen on aika elinehto. Tuskin kukaan haluaa Konginkankaan uusintaa.
Ei halua ei, mutta kerroppas, miten ennen selvittiin ilman suolausta? Nyky-yhteiskunnassa vaan on niin päin persettä tää ainanen kiire ja sehän se onkin suurin tekijä näissä onnettomuuksissa. Ja nopeudenrajoittimet sun muut rekoissa...Ilman suolasta pärjättäisiin erinomaisesti, jos sen vaan kaikki ottas huomioon. Tuttu on pitkän linjan rekkamies ja on aivan samaa mieltä. Ja täällä Helsingissä suolataan joka saat...n pikkutiekin, minne rekat ei varmaan edes ikinä eksy. Täällä syypäinä sit taas bussit.
Tää on hyvä :)

miten ennen selvittiin ilman suolausta?
Ihan hyvin, liikenteen määrä kasvaa keskimäärin 3-4% vuosivauhtia, raskaan liikenteen kasvu on tähän verrattuna vieläkin nopeampaa. Toisin sanoen hyvin pärjättäisiin nykyäänkin jos liikennettä olisi vähemmän, aikaa matkoihin enemmän jne. "JOT ajattelu" vaan pitää yritysten varastot kumipyörillä ja niiden varastojen pitää vielä kaikenlisäksi olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, eli kuten sanoit, kiire tekee jossain määrin suolauksesta välttämätöntä.
Tuntuu siltä, että kun tää suolamoso kerran pääsee kuivahtamaan auton pintaan, niin siinäpä se sitten istuukin!
Enpä minäkään ole vielä löytänyt oikein hyvää reseptiä tähän karheus-ongelmaan, vaikka olen kokeillut erilaisia pesuaineita... Pesuaine joka irroittaa paskan, vie usenmiten myös vahankin mennessään, ainakin muutaman pesukerran jälkeen.
Tuumailin, että jospa ratkaisun avain onkin vaha....Aikaisemmin vahasin kulkinetta juurikin tällä Glymin puna/kulta -yhdistelmällä, jolla jälki olikin hyvä, mutta tuntui jotenkin, että talvikäytössä ilmeni helposti tätä karhenemista. Kokeilin tässä alkutalvesta Carlaken tuotteita, mutta kulutuskestävyys oli kyllä aika onneton... Lisäksi kovavahan kiillotus oli välillä ongelmallista, vaikka auto oli ensin vahattu puhdistavalla vahalla. Vaha kyllä kiillottui, mutta jätti helposti jälkeensä omituisia laikkuja.
Nyt kokelun alla on Turtle Waxin perussoopa, joka asustelee vihreässä purkissa jokaisen marketin hyllyllä... Tuntuu toimivan yllättävän hyvin! Oli helppo levittää, jälki on ok, ja kestää pesuakin ihan kohtuullisesti, eikä paska tartu pahasti kiinni.
Ja niin... Pesen auton käsin. AINA! Jos on pinttynyt, vedän ensin Carlaken Auton Esipesun ja huuhtelen painepesurilla.Shampoona Glym tai Turtlen Kiiltopesu.Pikitahrat saa helposti pois ruosteenirroitusöljyllä(CRC,WD40 tms)....
Enpä minäkään ole vielä löytänyt oikein hyvää reseptiä tähän karheus-ongelmaan, vaikka olen kokeillut erilaisia pesuaineita... Pesuaine joka irroittaa paskan, vie usenmiten myös vahankin mennessään, ainakin muutaman pesukerran jälkeen.
Tuumailin, että jospa ratkaisun avain onkin vaha....Aikaisemmin vahasin kulkinetta juurikin tällä Glymin puna/kulta -yhdistelmällä, jolla jälki olikin hyvä, mutta tuntui jotenkin, että talvikäytössä ilmeni helposti tätä karhenemista. Kokeilin tässä alkutalvesta Carlaken tuotteita, mutta kulutuskestävyys oli kyllä aika onneton... Lisäksi kovavahan kiillotus oli välillä ongelmallista, vaikka auto oli ensin vahattu puhdistavalla vahalla. Vaha kyllä kiillottui, mutta jätti helposti jälkeensä omituisia laikkuja.
Nyt kokelun alla on Turtle Waxin perussoopa, joka asustelee vihreässä purkissa jokaisen marketin hyllyllä... Tuntuu toimivan yllättävän hyvin! Oli helppo levittää, jälki on ok, ja kestää pesuakin ihan kohtuullisesti, eikä paska tartu pahasti kiinni.
Ja niin... Pesen auton käsin. AINA! Jos on pinttynyt, vedän ensin Carlaken Auton Esipesun ja huuhtelen painepesurilla.Shampoona Glym tai Turtlen Kiiltopesu.Pikitahrat saa helposti pois ruosteenirroitusöljyllä(CRC,WD40 tms)....
Kyllä todella ihmeellisesti on suola tarttunut joillakin tänä talvena.. Kaverilla oli juuri tuollainen karkea, harmaa filmi auton pinnassa, eikä lähtenyt edes kunnon liukkarilla.. Tuntuu pahalta pestä sienellä jos tuntuu että 'raapii'.. Pitäisi välttää tuollaista kun tulee kyllä aina lisää naarmuja silloin, kun on sienessä vastusta ja kun se ei liu kunnolla maalipinnalla.
Itsellä ei toistaiseksi mitään ongelmia lian poistamisen suhteen.. Pesen auton käsin vähintään kerran viikossa ja huuhtelen yleensä vähintään toisen kerran viikossa suolat pois. Jos tulee enemmän skurrailtua niin kolme kertaa / viikko. Pinnassa on Korrekin TFX vaha joka on IMO hemmetin hyvä vaha. Kiiltää hyvin ja kestää todella pitkään. Kerran 2-3 kuukauden välein tulee vahattua, eikä vahapinta ehdi kokonaan hävitä tässä välissä. Toi Korrekki on myös todella helppo kiillottaa pois kun ei muodosta juurikaan valkoista pulveria rättiin/maalipinnalle. Kiillottaa saa tosin hieman enemmän kuin punaista Glymiä.
Joka huuhtelun yhteydessä käytän ensin Shellin Bio-Rasvanpoistoainetta (purkin mukaan ei sisällä liuottimia) ja saman valmistajan 2-väristä vannepesuainetta (tehokkain tähän mennessä kokeilemani) jonka jälkeen painepesurilla kaikki scheisset pois, alkaen vanteista ja ylöspäin. Toi Shellin aine ei poista vahaa, mikä on ihan jees, mutta jättää kiiltävän pinnan. Kaikissa laseissa 5-Sateesta käsittely ja suola ja jää ei tartu yhtä helposti ja vesi suorastaan lentää tuulilasilla, ei tarvii pyyhkimiä juurikaan käyttää.. Käsin pestessä tulee käytettyä mitä shamppoota milloinkin, tällä hetkellä on kokeilussa Shellin valkoista shamppoota (valkoista, paksua mömmöä) ja sekin toimii todella hyvin. Muodostaa runsaasti vaahtoa ja liukuu hyvin maalipinnalla (hyvä vahapinta tietenkin auttaa tässä asiassa..) :-)
Voisin hyvin kuvitella että jos tulisi enemmän motaripätkää ajettua, saisi kyllä tehdä paljon enemmän työtä auton maalipinnan sileänä pitämiseen.. Esim kromisiin pakoputkiin kaikki paska kyllä tarttuu aika pirusti etenkin motarilla, oikein palaa kiinni, kun käyvät oikein kuumina ja kylpee takarenkaiden suola/pikisuihkussa. Onneksi rasvanpoistoaineella lähtee suurin osa ja loput voi kiillottaa pois esim Never Dullilla.
Itsellä ei toistaiseksi mitään ongelmia lian poistamisen suhteen.. Pesen auton käsin vähintään kerran viikossa ja huuhtelen yleensä vähintään toisen kerran viikossa suolat pois. Jos tulee enemmän skurrailtua niin kolme kertaa / viikko. Pinnassa on Korrekin TFX vaha joka on IMO hemmetin hyvä vaha. Kiiltää hyvin ja kestää todella pitkään. Kerran 2-3 kuukauden välein tulee vahattua, eikä vahapinta ehdi kokonaan hävitä tässä välissä. Toi Korrekki on myös todella helppo kiillottaa pois kun ei muodosta juurikaan valkoista pulveria rättiin/maalipinnalle. Kiillottaa saa tosin hieman enemmän kuin punaista Glymiä.
Joka huuhtelun yhteydessä käytän ensin Shellin Bio-Rasvanpoistoainetta (purkin mukaan ei sisällä liuottimia) ja saman valmistajan 2-väristä vannepesuainetta (tehokkain tähän mennessä kokeilemani) jonka jälkeen painepesurilla kaikki scheisset pois, alkaen vanteista ja ylöspäin. Toi Shellin aine ei poista vahaa, mikä on ihan jees, mutta jättää kiiltävän pinnan. Kaikissa laseissa 5-Sateesta käsittely ja suola ja jää ei tartu yhtä helposti ja vesi suorastaan lentää tuulilasilla, ei tarvii pyyhkimiä juurikaan käyttää.. Käsin pestessä tulee käytettyä mitä shamppoota milloinkin, tällä hetkellä on kokeilussa Shellin valkoista shamppoota (valkoista, paksua mömmöä) ja sekin toimii todella hyvin. Muodostaa runsaasti vaahtoa ja liukuu hyvin maalipinnalla (hyvä vahapinta tietenkin auttaa tässä asiassa..) :-)
Voisin hyvin kuvitella että jos tulisi enemmän motaripätkää ajettua, saisi kyllä tehdä paljon enemmän työtä auton maalipinnan sileänä pitämiseen.. Esim kromisiin pakoputkiin kaikki paska kyllä tarttuu aika pirusti etenkin motarilla, oikein palaa kiinni, kun käyvät oikein kuumina ja kylpee takarenkaiden suola/pikisuihkussa. Onneksi rasvanpoistoaineella lähtee suurin osa ja loput voi kiillottaa pois esim Never Dullilla.
En tiedä tuosta Korrekista, mutta ainakin Glymillä ja Turtlella voi vetää myös lasit! Tulee just tommonen 5-sateesta efekti... Carlaken kovavaha ei sovellu laseihin, mutta kiiltovahan voi vetää... Toimii hyvin, mutta tuulilasista lähtee aika helposti pois, jos/kun joutuu käyttämään pesunestettä. Kesällä hemmetin hyvä, ei tartu hyttyset kiinni lasiin...
Mun autot/auto vahataan yleensä kaks kertaa vuodessa ja vahaa on aina pinnassa hyvin. Ja vahaa en enää tosiaankaan laita tuulilasiin, ku käyttää pyyhkimiä(joskus on pakko), tulee hetkeks sellanen sumuverho eteen. Ei mukavaa. Muut lasit on tullu vahattua, mutta nyt pitää koitella uutta laseille tarkoitettua nanovahaa Evossa. Heti uutena ku laittaa, ni pitäs tulla hyvä.
Ite olen eka sumuttanut autoon jotain tehopesu-ainetta ja hangannut liat vesiletkuun tulevalla harjalla ja hyvin ovat liat lähteneet(ainakin kesällä, talvella ei tarvi liasta kärsiä). On se hyvä että asuu pohjoisessa, ei tarvi kärsiä talvella likaisesta autosta =)
OT:
En tiedä kuinka huonot(?) rekkakuskit siellä etelässä on mutta hyvin raskas liikenne täällä Lapissa kulkee. Ja voisin sanoa ettei täällä satu juurikaan yhtään raskaiden ajoneuvojen onnettomuuksia(Tietoa on) suhteessa rekkaliikenteeseen näillä vähäisillä pääteillä. Jatkuvasti kulkee Norjalaisia ja Suomalaisa rekkoja edestakaisin.
OT:
Onhan toi suola näin tavan autoilijan kannalta todella ärsyttävää, mutta raskaalle liikenteelle suolaaminen on aika elinehto. Tuskin kukaan haluaa Konginkankaan uusintaa.
En tiedä kuinka huonot(?) rekkakuskit siellä etelässä on mutta hyvin raskas liikenne täällä Lapissa kulkee. Ja voisin sanoa ettei täällä satu juurikaan yhtään raskaiden ajoneuvojen onnettomuuksia(Tietoa on) suhteessa rekkaliikenteeseen näillä vähäisillä pääteillä. Jatkuvasti kulkee Norjalaisia ja Suomalaisa rekkoja edestakaisin.
Taitaa olla makuasioita. Perustelen harjankäyttöä itselleni sillä, että hiekka / epäpuhtaudet ei jää harjan ja maalipinnan väliin "puristuksiin", vaan huuhtoutuu pehmeän harjan harjaksista paremmin läpi.
Sieni on kiinteästi ja tasaisesti "ilman väliä" kokoajan maalipinnalla, joten paska hiertyy pesun aikana herkemmin mukana. Toimii lievästi sanottuna hiekkapaperina pinnalla.
P.S Protesteja ei oteta vastaan, sillä tämä on vain oma perustelu itselleni, joten näillä mennään jatkossakin. :)
Sieni on kiinteästi ja tasaisesti "ilman väliä" kokoajan maalipinnalla, joten paska hiertyy pesun aikana herkemmin mukana. Toimii lievästi sanottuna hiekkapaperina pinnalla.
P.S Protesteja ei oteta vastaan, sillä tämä on vain oma perustelu itselleni, joten näillä mennään jatkossakin. :)
Jos oma auto on monen reissun jälkeen TOSI kurainen niin yleensä pesen painepesurilla enimmät ja sitten nopeasti harjan kera ja reilun veden ja sitten vielä kerran sienellä niin jopas tulee puhdasta. Sonaxia käytän sienen kanssa ja hyvää ainetta tuntuuu olevan ja tuoksuu mielyttävälle :)
Enkä oo mitään karheuksia koskaan huomannut kyl pinnasta tulee kiiltävä kaikinpuolin.
Enkä oo mitään karheuksia koskaan huomannut kyl pinnasta tulee kiiltävä kaikinpuolin.
Noin juuri mäkin asian ajattelin.
Mutta kun ekan kerran kun pestiin kaverin tummansininen uusi auto, niin että pesin toiseltapuolelta harjalla ja kaveri toiseltapuolelta sienellä.
Kuivattuamme auton jälki oli pöyristyttävä, harjattupuoli puoli erottui selvästi naarmujen johdosta. (olis oikein tarvinnut ottaa kuva)
Harja ei ollut mikään euron tekele vaan pehmeäharjaksinen ja muistaakseni maksoin siitä liki 20e.
Ja vettä käytettiin pajon ja alkuhuuhtelu painepesurilla.
Sen jälkeen en ole harjaa käyttänyt kuin vanteissa.
Halpoja korrekin sieniä ja vaihto uuteen riittävän usein.
Myllytys tarve vähenee huomattavasti.
Mutta kun ekan kerran kun pestiin kaverin tummansininen uusi auto, niin että pesin toiseltapuolelta harjalla ja kaveri toiseltapuolelta sienellä.
Kuivattuamme auton jälki oli pöyristyttävä, harjattupuoli puoli erottui selvästi naarmujen johdosta. (olis oikein tarvinnut ottaa kuva)
Harja ei ollut mikään euron tekele vaan pehmeäharjaksinen ja muistaakseni maksoin siitä liki 20e.
Ja vettä käytettiin pajon ja alkuhuuhtelu painepesurilla.
Sen jälkeen en ole harjaa käyttänyt kuin vanteissa.
Halpoja korrekin sieniä ja vaihto uuteen riittävän usein.
Myllytys tarve vähenee huomattavasti.
Harja vs. sieni -topikki Saabklubilla: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=49356
-
- -
- Viestit: 572
- Liittynyt: 20.4.2004 22:11
Harjaa en omaan autooni enää käytä. Enkä kyllä sientäkään. Ensimmäiseksi höyrypesurilla lämmöt siihen yheksäänkymppiin ja liotinpesuaineen kanssa moskat pois... Jos pintaan on kerinnyt pinttyä kunnolla tavaraa niin sen jälkeen pinnan pesu vesisankolla ja isolla nukkaamattomalla rätillä joka välillä taitellaan uudestaan... Ja kun nämä rätit tulee 10 kilon säästöpakkauksessa, (jäljellä n. 120 kiloa) niin ei samaa rättiä tule käytettyä auton pesuun kuin kerran...
-
- -
- Viestit: 572
- Liittynyt: 20.4.2004 22:11
Kuinka ihmisillä on aikaa vahata auto joka pesun yhteydessä, meillä auto pestään sen 2-4 krt/kk ja vahataan huolellisesti pari kertaa vuodessa. Kesällä pesut autoshamppoolla jossa seassa vahaa (liekkö tosta mitään oikeata hyötyä) ja talvella liuotinpesuvahalla. Pestessä käytän yleensä sientä. Turha noita autoja on liikaa helliä ja vahata parikemmentä kertaa vuodessa, ne on oikeasti vain autoja jotka pysyy ihan siisteinä ja hyväkuntoisina ilman jatkuvaa puunaustakin.
Touche puhuu asiaa, itse pyrin pesemään autoni kerran viikossa ja kahdesti vuodessa vahataan OIKEALLA vahalla ja auto pysyy pirun siistinä. Vahaton maalipinta ei ole koskaan. Niin ja pesuaineena aina vahapohjainen pesuaine Ultra Violet. Auton alaosiin suihkutan talvisin vähän tehokkaampaa pesuainetta, mutta sekään ei vie vahaa pois.
Vaikka olen itsekin aika tarkka auton maalipinnasta, niin ei sen kulumista tai naarmuuntumista voi millään estää. Hyvä vahapinta ympäri vuoden toki auttaa asiaa, ja nyt syksyllä kun on pari kertaa vahannut niin ei ole likakaan vielä jämähtänyt. Tarvittaessa voi auton "myllyttää" jossain jos alkaa naarmut liikaa häiritä.
Tiehallinto on ilmeisesti saanut muiltakin palautetta teillä olevasta sotkusta..
http://www.tiehallinto.fi/servlet/page? ... kaisu=5985
Oli oikein järjen jättiläinen yllä olleessa videossa...hohhoijaa. :)
Tiehallinto on ilmeisesti saanut muiltakin palautetta teillä olevasta sotkusta..
http://www.tiehallinto.fi/servlet/page? ... kaisu=5985
Oli oikein järjen jättiläinen yllä olleessa videossa...hohhoijaa. :)
T-Power kirjoitti:Laittakaa toki muutkin mielipiteenne pesukeskusteluun "harja tai sieni".
Sieni tietenkin. Faija käyttänyt harjoja koko ikänsä ja onhan sen autojen maalipinnat aina ollut just sen näköisiäkin.. Eli viimeistään auringonpaisteessa huomaa hienon naarmuviidakon, joka seuraa katsetta jokapuolelle mihin aurinko peilaa pintaa. Ja naarmut on jo sellaisia ettei ne enää Glymin punaisella lähde kiilloittamalla. Perusteellisesti koneella myllyttämällä ehkä sitten paremmin. Kun taas vastaavan ikäisestä maalipinnasta lähtee sienen tekemät pienet autonpesujäljet kevyesti kiilloittamalla! Jälkiähän tulee aina, niiden syntymistä voi vain sitten minimoida
Mutta kaiken A ja O on tietenkin perusteellinen huuhtelu paineella ja rasvanpoistoaineella / painepesuaineella ennen minkään hankaavan välineen käyttöä. Jos maalipinta jää huuhtelun jälkeen kovin paskaiseksi, on selvää että myös sienikin naarmuttaa vaikka olisi kuinka pehmeä ja shamppoo liukas.
Yksi juttu on tietenkin sienenkin käytön aikana sen riittävä huuhtelu + pesuveden vaihtaminen tarpeen vaatiessa, vaikka pesuvesi pitäisi olla melkein kirkasta viimeisenkin alueen läpikäymisen jälkeen, koska tarpeeksi perusteellinen huuhtelu on jo pessyt suurin osa scheissesta pois maalipinnalta.. :-)
Ehkä toiseksi eniten naarmuttava tekijä harjan käyttämisen kanssa on auton kuivaus joko lastalla tai säämiskällä, ellei A) maalipinta ole täysin puhdas = tasainen, ei edes pienimpiä terva ym. läikkiä tai B) lasta on huono / säämiskä itsessään ole täysin puhdas ja melko tuore = pehmeä nahaltaan, imee kerralla hyvin vettä
Pahin mahdollinen yhdistelmä sitten ne vanhan liiton seniori-sankarit, jotka "harraste-pesee" auton kerran parissa kuukaudessa kesällä puutarhaletkulla ja lumiharjalla jeesaten ilman shamppoota ja kuivaa vielä vanhalla, huonosti vettä imevällä rätillä tai vanhalla takalasin pyyhkijänsulalla.. Mutta autojahan nämä vain ovat, jotkut sitten taas vain tykkää kun ne kiiltää enemmän kuin muut.
Sieni tietenkin. Faija käyttänyt harjoja koko ikänsä ja onhan sen autojen maalipinnat aina ollut just sen näköisiäkin..
Ok. Selkeästi on näkemyseroja havaittavissa "paremmuudesta". Tärkeintä kuitenkin on se, että auto tulee puhtaaksi ja omaa silmää miellyttäväksi.
jotkut sitten taas vain tykkää kun ne kiiltää enemmän kuin muut.
Minä tykkään ehdottomasti kiiltävästä autosta!
Olen 22 vuotta pessyt pehmeällä harjalla omia autojani, on ollut mustaa, punaista, tummansinistä, eli ns. "vaikeita värejä" naarmujen näkyvyyden kannalta. Koskaan minulla ei ole ollut himmeää maalipintaa autossa. Päinvastoin, usein aina "jeesustellaan", kuinka yhden ihmisen auto voi olla aina noin kiiltävä ja hyvänäköinen maalipinnaltaan. 3 kertaa vuodessa vahaan auton, ja aina käytän vahashampoota.
Jatketaan kuitenkin kukin tahollaan niillä hyväksi todetuilla menetelmillä ja nautitaan puhtaista ja kiiltävistä autoista. :)
Olen aivan samoilla linjoilla kuin Ric.
Mielestäni Auto Glymin säämiskä on ollut paras mitä minulla on ollut. Se imee tosi hyvin, luistaa maalipinnalla ja ei jätä maaliin pieniä valkoisia pisteitä. Olisikohan nämä pisteet veden kalkkitahroja???
Olen huomannut pesuhalleissa, että jotkut ovat pesseet jo koko auton siinä ajassa, kun minä olen saanut vasta huuhdeltua omani.
No joka tapauksessa taidan pari seuraavaa kertaa ajaa koneen läpi. Onkohan Shelleissä pikapesut vielä puoleen hintaan 21:00 jälkeen?
Mielestäni Auto Glymin säämiskä on ollut paras mitä minulla on ollut. Se imee tosi hyvin, luistaa maalipinnalla ja ei jätä maaliin pieniä valkoisia pisteitä. Olisikohan nämä pisteet veden kalkkitahroja???
Olen huomannut pesuhalleissa, että jotkut ovat pesseet jo koko auton siinä ajassa, kun minä olen saanut vasta huuhdeltua omani.
No joka tapauksessa taidan pari seuraavaa kertaa ajaa koneen läpi. Onkohan Shelleissä pikapesut vielä puoleen hintaan 21:00 jälkeen?
Kannattaa muuten kokeilla Korrekin vahapesua tai TFX vahapesua ja kunnon hinkkaamista varsinaisen pesun jälkeen tuohon suolapikischeissen poistamiseen (ko. pesuaine on siis vahapohjaista, eikä sitä sekoiteta veteen vaan "hierotaan" autoon ja huuhdellaan pois).
Suosittelen lämpimästi - yllättävän tehokkaasti lähtee lika!
Suosittelen lämpimästi - yllättävän tehokkaasti lähtee lika!
Vähän aiheesta poiketen, kylläkin tuon suuren suolausmäärän takia ois muutama kysymys.. eritoten fixareilta olisi hyvä saada vastauksia! Toki muutkin saavat vastata!!
Millaista vahauslaitetta suosittelisitte ostamaan?
Onko noi 30€ vahauslaitteet minkälaisia joita myydään melkein missä tavarakaupassa tahansa?
Millä/miten saan pinnasta mahdollisimman liukkaan?
Mitä kannattaa ottaa huomioon/miten pystyy mokaamaan vahauksen?
Viimeksi kun vahasin käsin nii tuntu että maalipinnasta tuli kunnon "pölyimuri",mistähän toi johtuis?
Millaista vahauslaitetta suosittelisitte ostamaan?
Onko noi 30€ vahauslaitteet minkälaisia joita myydään melkein missä tavarakaupassa tahansa?
Millä/miten saan pinnasta mahdollisimman liukkaan?
Mitä kannattaa ottaa huomioon/miten pystyy mokaamaan vahauksen?
Viimeksi kun vahasin käsin nii tuntu että maalipinnasta tuli kunnon "pölyimuri",mistähän toi johtuis?
No niin, nyt tuli heitettyä Peken suosittelema Prestan Best Wax auton pinnalle pesun jälkeen. Levittämisessä ei sinänsä mitään ihmeellistä - samanlailla lentää aina hiki. 5 tuntia kuivattelin ja sitten kiilloitin pois. Kiilto pelkällä tuolla Best Waxilla ei ehkä ole ihan Auto Glymin luokkaa, mutta katsotaan nyt sitä kestoa - en sitä kyllä epäile etteikö olisi kestävämpää. Voisi vielä tuossa keväämmällä heittää uuden satsin niskaan ja vaikka tuo Chroma Swirl Remover päälle. Jos sillä satsilla päästäisiin kunnon kiiltoon.
Usein vahauksen jälkeen maalipinta jää kiillotuksesta "sähköiseksi", eli ei ihme jos pöly jää auton pintaan.
Viimeksi kun vahasin käsin nii tuntu että maalipinnasta tuli kunnon "pölyimuri",mistähän toi johtuis?
Usein vahauksen jälkeen maalipinta jää kiillotuksesta "sähköiseksi", eli ei ihme jos pöly jää auton pintaan.
En ole fiksari mutta ostin tollasen 49€ kulmahiomakone -mallisen vehkeen. Kakkosautoa sillä myllytin ja vaikutti ihan pätevältä vehkeeltä. Eipä sitä silti vahaamiseen tule käytettyä, käsin paras.
Ne epäkeskomallit kannattaa jättää hyllyyn, niillä ei tee mitään. Teho ei riitä ja muutenkin se vatkaus on hyvin epämukavaa pidemmän päälle.
Ne epäkeskomallit kannattaa jättää hyllyyn, niillä ei tee mitään. Teho ei riitä ja muutenkin se vatkaus on hyvin epämukavaa pidemmän päälle.
Kesällä pulkka vahattu turtlen nano tsydeemillä jota en arvosta kovin korkeelle vahoissa. Nyt viikonloppuna pesin auton (1 kk sitten viimeksi pesty) carlaken vahapesuaineella ja sitä samaa pikikamaahan sitä löytyi tuonkin kyljistä. En nyt kuiten kokenut aikaisempia vuosia haastavammiksi, hyvin lähtivät vahalla sulatellen (eli reipas kerros perus carlaken vahaa pintaan sekä hetki odottelua jonka jälkeen kevyehkösti pyyhitty enimmät pois) ) pois kuten aikaisemminkin. Puhdistuksen jälkeen vahailin pelkästään ikkunalinjaan saakka ku kattopellissä ei ollut tekemisen tarvetta.
Donitsi
PostPosted: 9.1.2007 19:38 Post subject:
En ole fiksari mutta ostin tollasen 49€ kulmahiomakone -mallisen vehkeen. Kakkosautoa sillä myllytin ja vaikutti ihan pätevältä vehkeeltä. Eipä sitä silti vahaamiseen tule käytettyä, käsin paras.
Ne epäkeskomallit kannattaa jättää hyllyyn, niillä ei tee mitään. Teho ei riitä ja muutenkin se vatkaus on hyvin epämukavaa pidemmän päälle.
Jos kunnollisen koneen haluaa, niin kyllä niistä joutuu maksamaan jos haluaa
naarmuttoman tuloksen. Halvalla ei saa hyvää. Noista epäkeskomallisista sen verran, kun sanoit viestissäsi että ne kannattaa jättää hyllyyn. Motonetin yms. Hong Kongin epäkeskomallit kyllä kannattaa jättää sinne hyllyyn, niillä kun ei tee yhtään mitään, mutta jos haluaa naarmunpoiston tehdä, on laadukkaat epäkeskomallit erinomaisia, ja ne kuuluu myös kategoriaan "dummy-proof", eli niillä ei kovin helposti vahinkoa saa aikaan. Itse kuulun "himohinkkaajat" -kategoriaan, ja minulla on sekä Boschin PEX400-AE epäkeskokone, sekä Rupes LH18 kiillotuskone. Epäkesko on paljon hitaampi kuin normaali kiilloituskone, mutta
sen käytön oppimiskäyräkin on loivempi, jos näin voidaan sanoa.
Koneiden käyttöä olen harjoitellut jo useamman kuudauden ja sain juuri eilen päätökseen Volvoni ns. keskitalven "detailin", josta voitte käydä katsomassa kuvia autopian foorumilta (jos kiinnostaa) ja myös siitä mitä epäkeskolla ja oikeilla laikoilla saa aikaan. Jenkeissä, Englannissa ym. Porter Cable epäkeskohiomakone on erittäin suosittu ja
jopa korvaamaton "detailing-väline" ja myös nämä muut variaatiot siitä toimii.
Ja ilman mitään herneitä, niin sieni ja harja eivät kumpikaan ole oikeita pesuvälineitä, vaikka sellaisia vanhoja uskomuksia on, mutta kuten sanoin, ei herneitä, minä itse kuulun marginaaliryhmään autonhoidon suhteen, enkä puutu enempää muiden asioihin. Omatpahan on autonne :)
Edit: Ja tiedän sanomattakin että auto näyttää traktorilta :)
Boschin mukana ei tule mitään välineitä, mutta itse olen käyttänyt Meguiarsin
laikkoja (n.25€/kpl), mm. keltainen W-8006 kiilloituslaikka, sekä beige W-9006 viimeistelylaikka, ja jos pinnassa on todella paljon pyörrejälkiä ja tarvitaan enemmän leikkausta, niin sitten viininpunainen W-7006, mutta tätä en suosittele käyttämään epäkeskon kanssa,
vaan mieluummin sitten varsinaisen kiilloituskoneen kanssa. Meguiar's:lta saa myös noiden laikkojen päälle asettettavia mikrokuituhuppuja, joita voi käyttää sitten vahojen poistoon pinnasta, mutta itse olen yleensä tehnyt tämän vaiheen käsin.
laikkoja (n.25€/kpl), mm. keltainen W-8006 kiilloituslaikka, sekä beige W-9006 viimeistelylaikka, ja jos pinnassa on todella paljon pyörrejälkiä ja tarvitaan enemmän leikkausta, niin sitten viininpunainen W-7006, mutta tätä en suosittele käyttämään epäkeskon kanssa,
vaan mieluummin sitten varsinaisen kiilloituskoneen kanssa. Meguiar's:lta saa myös noiden laikkojen päälle asettettavia mikrokuituhuppuja, joita voi käyttää sitten vahojen poistoon pinnasta, mutta itse olen yleensä tehnyt tämän vaiheen käsin.
Noilla halpis myllykoneilla ei kyllä tee mitään.
Toinen joita kannattaa välttää on halpismarkettien yhdistelmä vehkeet joilla voi rälläköidä ja kiillottaa, mukana tulee timanttilaikkoja vaikka mitä.
Niissä taas ei ole alennusvaihteistoa joilla saataisiin tarvittava vääntö/kierrosluku aikaan. (sutta tulee kun joutuu käyttämään kovia kierroksia, ettei hyydy)
Itse ostin Casals merkkisen laitteen joka on hintaansa nähden hyvä.
Sitä tuo maahan IKH.
Siihen joutuu ostamaan laikantuen jos käyttää tarrakiinitteisiä.
Laikkoina olen käyttänyt Glymin, Bilteman ja 3M.n laikkoja.
Tahnat 3M.ltä tai Glymiltä.
Kaikilla jälki asiallista.
Toinen joita kannattaa välttää on halpismarkettien yhdistelmä vehkeet joilla voi rälläköidä ja kiillottaa, mukana tulee timanttilaikkoja vaikka mitä.
Niissä taas ei ole alennusvaihteistoa joilla saataisiin tarvittava vääntö/kierrosluku aikaan. (sutta tulee kun joutuu käyttämään kovia kierroksia, ettei hyydy)
Itse ostin Casals merkkisen laitteen joka on hintaansa nähden hyvä.
Sitä tuo maahan IKH.
Siihen joutuu ostamaan laikantuen jos käyttää tarrakiinitteisiä.
Laikkoina olen käyttänyt Glymin, Bilteman ja 3M.n laikkoja.
Tahnat 3M.ltä tai Glymiltä.
Kaikilla jälki asiallista.
Itse en ole mikään ammattilainen meikkauksen suhteen.
Joskus sata vuotta sitten käytin vahan kiillotukseen laikkaa ja hioin kulmassa maalin puhki.
Eli tälläisen harrastelijan on ehkä parempi pysyä ihan perinteisessä käsityömetodissa. Eipähän aiheuta mitään vahinkoa.
Ihmetyttää välillä joissain autoliikkeessä, miten autot ovat täynnä kiillotuksen jälkeen laikan jättämiä pyörrejälkiä. Tosi ammattilaiset asialla.
Tulee vielä takavuosilta tapaus mieleen, kun vein autoliikkeeseen vaihdossa GTI-Peugeotin. En tiedä olivatko he pesseet sen suolahapolla. Auto oli täynnä järkyttäviä vaaleita valumajälkiä, kun se seisoi vaihtoautohallissa. Vein auton liikkeeseen viimeisen päälle kiiltävänä ja virheettömättömänä.
Joskus sata vuotta sitten käytin vahan kiillotukseen laikkaa ja hioin kulmassa maalin puhki.
Eli tälläisen harrastelijan on ehkä parempi pysyä ihan perinteisessä käsityömetodissa. Eipähän aiheuta mitään vahinkoa.
Ihmetyttää välillä joissain autoliikkeessä, miten autot ovat täynnä kiillotuksen jälkeen laikan jättämiä pyörrejälkiä. Tosi ammattilaiset asialla.
Tulee vielä takavuosilta tapaus mieleen, kun vein autoliikkeeseen vaihdossa GTI-Peugeotin. En tiedä olivatko he pesseet sen suolahapolla. Auto oli täynnä järkyttäviä vaaleita valumajälkiä, kun se seisoi vaihtoautohallissa. Vein auton liikkeeseen viimeisen päälle kiiltävänä ja virheettömättömänä.
Sarge kirjoitti:Ja ilman mitään herneitä, niin sieni ja harja eivät kumpikaan ole oikeita pesuvälineitä, vaikka sellaisia vanhoja uskomuksia on, mutta kuten sanoin, ei herneitä, minä itse kuulun marginaaliryhmään autonhoidon suhteen, enkä puutu enempää muiden asioihin. Omatpahan on autonne :)
OK. Milläs itse peset auton? Pakkoahan sitäkin on kokeilla jos on parempia keinoja. Zainon pesuhanska? Muu?
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa