1.8T (AGU) moottorin termostaatti

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

arjoyl
-
Viestit: 4
Liittynyt: 19.6.2006 9:19

1.8T (AGU) moottorin termostaatti

ViestiKirjoittaja arjoyl » 27.12.2006 19:58

A3 ei lämmöt nouse joten termostaatti + nesteet vaihtoon. Termostaatti on jo hommattu, mutta pieni kysymys sen vaihtamisesta.

Onko tuossa koneessa termostaatti alavesiletkun kiinnityksen alla? Ts. pari pulttia auki, alavesiletkun lähtöliitin lohkosta irti ja termostaatin vaihto. Laturi täytyy ehkä ottaa irti. Vai jotain muuta? Ahdasta tulee olemaan jokatapauksessa. Vaan kai tuosta selviää.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 27.12.2006 21:29

On joo siellä laturin jallan vieressä. Ite en ainakaan laturiin koskenut kun termostaatin vaihdoin.

arjoyl
-
Viestit: 4
Liittynyt: 19.6.2006 9:19

ViestiKirjoittaja arjoyl » 28.12.2006 13:07

Nyt on termostaatti vaihdettu ja lämmöt on niinkuin pitääkin. Tarvike termari on 87°C ja IR-lämpömittarilla saatiin lohkon kyljestä lukemaa luokkaa 86°C. Mittari näyttää tasaista 90°C lämpötilaa.

Hommana väliltä helppo - paskamainen. Moottorin päältä muovit pois, mittatikun tukirauta pois, jäähdytysnesteet pois ottamalla alavesiletku irti termostaatin kannen lähdöstä. Termostaatin kannen pari ruuvia irti sopivalla 1/4" - hylsy, räikkä, jatkovarsi, nivel-yhdistelmällä. Vanha termari pois tiivisteineen, uusi tilalle. Sitten se inhottava kohta, termostaatin kannen asentaminen paikalleen. Termostaattihan on tietysti pystyssä lohkon kyljessä ja eihän se siellä pysy sitten millään. Tarpeeksi kun ärräpäitä jakelee niin onnistuu. Letku takaisin kiinni, uudet nesteet tilalle ja moottori kunnolla lämpimäksi, nesteiden tarkastus ja lisäys. Muuten kasaaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä. Ahdasta siellä on mutta itse selvisin ilman laturin irroittamista.

Mittatikku tulee olemaan tiellä jos sitä tikun muoviputkea ei ota irti. Itse katkaisin sen tietysti vahingossa. En varmasti ole ainoa joka sen on särkenyt. Marmoritiskilläkin ko. artikkeli oli tilaustavaraa. Ei kenellekkään ole sattumalta jäänyt tuota putkea hyllyyn? Tuleehan se sinne Laakkosellekkin eikä tuo nyt ajamista estä. Mittatikun reikä on tietysti tulpattu.

Ehdottomasti kaikenkaikkiaan kannattava homma. Nyt auto lämpiää nopeasti ja lämmöt pysyy siellä missä pitääkin. Aikaa itsellä meni tuossa sellainen 2,5h. Seuraavalla kerralla tuon varmasti vaihtaisi jo paljon nopeammin. Pihalla odottaakin seuraava termostaatin vaihto potilas, VW Golf IV 1,6...

arjoyl
-
Viestit: 4
Liittynyt: 19.6.2006 9:19

ViestiKirjoittaja arjoyl » 29.12.2006 16:08

Noniin.. eihän se ollutkaan ihan niin selkeä juttu. Toisinsanoen näyttääpi vuotavan nestettä termostaatin kannen ja lohkon välistä. Onko tuohon kannen asentamiseen joku kikkakolmonen miten termostaatin saa pysymään paikallaan? Taitaa termostaatti olla tällä hetkellä huonosti paikoillaan ja kansi raollaan toisesta reunasta. Termostaatin mukana tullut O-rengashan tulee termostaatin ja lohkon väliin jonka jälkeen kansi laitetaan päälle, eikö niin? Niin vanha ainakin näytti olevan paikoillaan. Eikö tuossa olisi parempi sellainen tiiviste joka tulisi kiinni itse termostaatin ympärille. ja tiivistyminen tapahtuisi molemmilta puolilta termostaattia tiivisteen avulla. Ikäänkuin profiililtaan neliönmuotoinen tiiviste, jossa on ura sisäkehällä. Tämä tiiviste sitten venytettäisiin termostaatin päälle. Ainakin termostaatti olisi helppo asentaa kunnolla paikoilleen tällä tavalla, keskelle aukkoa. Ei kai tämä rakkine ole ainoa jossa on samanlainen konstruktio?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.12.2006 15:04

O-rengas termostaatin ja kannen väliin, eikä lohkon puolelle. Näin olen asian ymmärtänyt.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa