Sytkähuoltoa, öp

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

repa
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.8.2006 19:20

Sytkähuoltoa, öp

ViestiKirjoittaja repa » 29.12.2006 14:41

Ensinnä semmoinen että olen huomannut tässä pikkupakkasilla auton lohkolämmityksen jälkeen käynnistyessä että öljyvalo välähtää (siis pikku hetki sen jälkeen välähtää kun on startannut). Onkohan oiretta jostain vakavemmasta - koskaan muulloin ei välähtele...

Sitten tämmösiä yksinkertaisuuksia: itse kun en ole paljon huoltojuttuja tehnyt...

Virranjakajan kannen ja pyöriän vaihdossa ei vissiin ole mitään ihmeellistä - lähtevät irti ilman mitään erityistä? Pitääkö yläkuolokohtaan asetella, vai onko se ihan sama - kunhan tulee kansi ja pyöriä just oikeeseen asentoon?

Kun noista sytytystulppien kierteistä varotellaan, niin kuinka herkästi ne tulpat voi oikeesti kiertää vääriin jengoihin - toiset ehdottaa jotain kumiletkun pätkää vaikka apuna. Entä pitäiskö kirratessa käyttää jotain momenttiavainta, vai riittääkö vain joku käsituntuma?

Mites tommosista 10v+ vanhoista koslista on ilmeisesti noita puolia mennyt aika usein - itelläkin näyttää kuoressa joku halkeama olevan - ehkä kannattaa vaihtaa hyvissä ajoin sekin ennenkuin käämit uuvahtavat?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.12.2006 15:06

Virranjakajan kannen ja pyöriän vaihdossa ei vissiin ole mitään ihmeellistä - lähtevät irti ilman mitään erityistä? Pitääkö yläkuolokohtaan asetella, vai onko se ihan sama - kunhan tulee kansi ja pyöriä just oikeeseen asentoon?

Ei tarvita työkaluja, ruuvaria voi käyttää apuna kantta irrottaessa. Väärinpäin niitä ei saa paikoilleen, ihan sama missä asennossa kone on. Kannessa on lovi reunassa ja pyörijän akseli ei ole pyöreä :)

Kunhan vaan katsoo, että johdot tulevat samaan järjestykseen, kannattaa irrottaa ja kiinnittää ne yksi kerrallaan.

Kun noista sytytystulppien kierteistä varotellaan, niin kuinka herkästi ne tulpat voi oikeesti kiertää vääriin jengoihin - toiset ehdottaa jotain kumiletkun pätkää vaikka apuna. Entä pitäiskö kirratessa käyttää jotain momenttiavainta, vai riittääkö vain joku käsituntuma?
Kyllä sen huomaa, jos tulppa lähtee väärälle kierteelle. Sormin, kumiletkulla tai pitkällä tulppa-avaimella alkuun niin tuntee kyllä miten se sinne lähtee menemään. Kiristys kohtuudella, ei liikaa voimaa. Tulpparasiassa on yleensä joku kiristysohje. Ai niin, johdota ei sitten kiskota irti tulpanjohdosta vaan siitä hattuosasta ettei johdot kärsi.

Mites tommosista 10v+ vanhoista koslista on ilmeisesti noita puolia mennyt aika usein - itelläkin näyttää kuoressa joku halkeama olevan - ehkä kannattaa vaihtaa hyvissä ajoin sekin ennenkuin käämit uuvahtavat?
Jos siinä on selkeää vikaa, niin vaihda. Ei niitä kumminkaan niin usein ilman syytä hajoa, että moista kannattaa pelätä.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 29.12.2006 15:16

20Nm on tulpalle hyvä yleiskiristysarvo

repa
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.8.2006 19:20

ViestiKirjoittaja repa » 30.12.2006 11:36

Kiitos vastauksista.

Jos joskus epäilyä ettei tulis kipinää niin tän ikäsissä voi varmaan huoletta tarkastaa irtotulpalla sen: irtotulppa tulpanjohtoon ja tulppa koneen runkoon ja kattoo mitä startatessa tapahtuu... sitä meinasin vaan että eikai kovin herkästi saa mitään vauriottavia jännitepiikkejä ohjausboxiin tms...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 30.12.2006 11:50

ihan rauhas voi tollain kokeilla... ei riko mitään

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.12.2006 14:54

rikkooko uudemmissakaan vageissa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 16 vierailijaa