110 AFN passat jako remmi
Valvoja: ffp jäsenet
110 AFN passat jako remmi
Olisko jossain kuvia mitä pitää purkaa ku vaihtaa remmin?
Osa meinaa että puskuri on otettava pois ja osa on erimieltä.
Eilen kurkin noita remmejä, että melko ahtaannnäköstä on, tuossa on ilmastointi laite hankaloittamassa hommaa entisestään.
Motonetissä näky olevan jakopää satsi 104€ sisältää remmin + rullat(Gates+SKF), tekeeköhän noilla mitään tai onko yhtä kestäviä kuin muutkin.
Auto on vuosimallia 99 110heppanen tdi
Osa meinaa että puskuri on otettava pois ja osa on erimieltä.
Eilen kurkin noita remmejä, että melko ahtaannnäköstä on, tuossa on ilmastointi laite hankaloittamassa hommaa entisestään.
Motonetissä näky olevan jakopää satsi 104€ sisältää remmin + rullat(Gates+SKF), tekeeköhän noilla mitään tai onko yhtä kestäviä kuin muutkin.
Auto on vuosimallia 99 110heppanen tdi
Itellä 90kaakkinen ALH. Noilla ohjeilla tein viimeksi: http://pics.tdiclub.com/pdf/a4timingbelt.pdf
Merkkiliikkeestä hain:
Alipainepumpun tiiviste 038 145 345
Värinänvaimentimen pultti 4kpl N 903 396 01
Moottorinkiinnike - moottorinkannatin pultti 2kpl N 102 096 03
Moottorinkiinnike - runko pultti 2kpl N 905 906 02
Ruiskupumpun vetopyörän säätöpultti 3kpl N 903 285 04 (näillä kun korvaa vanhat niin ei tarvitse enää vaihtaa ikinä)
Motonet hilut (excelistä, joten hinnat saattavat olla vanhoja):
Vesipumppu SDi/TDi-1,9 50/66/81kW 30-9600 39,90 €
Jakohihna TDi-1,9 66kW vm01 AGR/ALH/ANU-moott 25-6172 39,50 €
Kiristin Ø68mm (ei ALH-66kW jos automaattiv eikä ASV-81kW) 25-6066 49,90 €
Ohjain-3 Ø80mm 25-6035 42,50 €
Ohjain-2 Ø29mm jos 29mm ohut (?ylempi?) 25-6068 24,50 €
Ohjain-1 Ø29mm jos 47mm syvä (?alempi?) 25-6051 25,90 €
Erikoistyökaluja mitä muistaakseni tarttee:
6mm poranterä
6mm levy nokan lukitsemiseen (pitää ottaa vaihdelaatikon päästä päätypukki (?) pois, jotta suoran levyn saa paikoilleen - bilteman setti ei käy tähän hommaan)
kiristimen vääntämiseen sopiva rälläkkäavain tai lähes 90 asteen kulmalla olevat lukkorengaspihdit
työkalu, jolla pitää nokan hihnapyörää kiinni pulttia avatessa/sulkiessa ja lopuksi koneen pyörittämiseen ettei mikään ole mennyt pieleen ja ole väärässä vaiheessa.
nivelvarsi ehdoton tuohon venakopan pulttien avaamiseen
Nyt on ajeltu noin 76tkm ko. hiluilla ja hyvin toimii. Tuossa hihnasydeemi on siis 90tkm vaihtovälille eli ainakin itselläni alkuperäiseen verrattuna päivitetty malli.
Merkkiliikkeestä hain:
Alipainepumpun tiiviste 038 145 345
Värinänvaimentimen pultti 4kpl N 903 396 01
Moottorinkiinnike - moottorinkannatin pultti 2kpl N 102 096 03
Moottorinkiinnike - runko pultti 2kpl N 905 906 02
Ruiskupumpun vetopyörän säätöpultti 3kpl N 903 285 04 (näillä kun korvaa vanhat niin ei tarvitse enää vaihtaa ikinä)
Motonet hilut (excelistä, joten hinnat saattavat olla vanhoja):
Vesipumppu SDi/TDi-1,9 50/66/81kW 30-9600 39,90 €
Jakohihna TDi-1,9 66kW vm01 AGR/ALH/ANU-moott 25-6172 39,50 €
Kiristin Ø68mm (ei ALH-66kW jos automaattiv eikä ASV-81kW) 25-6066 49,90 €
Ohjain-3 Ø80mm 25-6035 42,50 €
Ohjain-2 Ø29mm jos 29mm ohut (?ylempi?) 25-6068 24,50 €
Ohjain-1 Ø29mm jos 47mm syvä (?alempi?) 25-6051 25,90 €
Erikoistyökaluja mitä muistaakseni tarttee:
6mm poranterä
6mm levy nokan lukitsemiseen (pitää ottaa vaihdelaatikon päästä päätypukki (?) pois, jotta suoran levyn saa paikoilleen - bilteman setti ei käy tähän hommaan)
kiristimen vääntämiseen sopiva rälläkkäavain tai lähes 90 asteen kulmalla olevat lukkorengaspihdit
työkalu, jolla pitää nokan hihnapyörää kiinni pulttia avatessa/sulkiessa ja lopuksi koneen pyörittämiseen ettei mikään ole mennyt pieleen ja ole väärässä vaiheessa.
nivelvarsi ehdoton tuohon venakopan pulttien avaamiseen
Nyt on ajeltu noin 76tkm ko. hiluilla ja hyvin toimii. Tuossa hihnasydeemi on siis 90tkm vaihtovälille eli ainakin itselläni alkuperäiseen verrattuna päivitetty malli.
Noilla ohjeilla tein viimeksi: http://pics.tdiclub.com/pdf/a4timingbelt.pdf
Ainoa vaan, että Passatissa on kone pitkittäin, joten noiden kuvien mukaan ei oikein... Varsinainen remmin vaihto voisikin mennä, en tiedä.
Passatissa keula vedetään huoltoasentoon niin mahtuu hihnan vaihtamaan, siinäkin saa hetken tehdä töitä ennen kuin se on siinä asennossa.
Mä en nyt valitettavasti muista ulkoa mitä kaikkea pitää tehdä, että keulan saa huoltoasentoon.
Ainakin etupyöränkoteloista irroitellaan puskurin ulkokuorta paikallaan pitävät ruuvit, samaten etuvilkut pois ja niiden alta ruuvit auki. Maski irti? Lampunpesurit irti (tai siis vain ne osat jotka näkyy auton ulkopuolelle ja pesurin letkutkin piti vissiin irroittaa.
Sitten vaan puskurin ulkokuori irti ja metallipuskuri paljastuu. Siihen pitäisi tehdä kaksi 30cm pätkää kierretangosta jonka kokoa en muista (M6 tai M8). Ensin kierretään puskurin molemmilta puolilta yksi kiinnityspultti pois ja nuo kierretangot tilalle, jonka jälkeen voi irroittaa loputkin ruuvit ja vetää keulan huoltoasentoon.
Toki myös konepellin avausmekanismi, vaijeri ym. ruuvit pitää irroittaa kun keula lopulta vedetään ulos.
Noin jotakuinkin se menee...
Ei tuo keulan "purku" kovin paha rasti ole... esim. tuossa kuvien ja englannin kera hihnanvaihtoa 1.8T koneeseen (keulan huoltoasentoon saattaminen menee tämän kaavan mukaan TDI:ssäkin, hihnojen+muiden hilujen vaihto sitten vaikka tuon TDIclubin ohjeen mukaan)
http://www.passatworld.com/forums/showt ... p?t=167704
Edit: Täydennetääs linkkilistaa tämän foorumin aiemmalla viestillä, josta löytyy ohje suomeksi ja jossa huomioidaan myös jenkkiohjeesta puuttuva "pohjapanssari"
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... toasentoon
http://www.passatworld.com/forums/showt ... p?t=167704
Edit: Täydennetääs linkkilistaa tämän foorumin aiemmalla viestillä, josta löytyy ohje suomeksi ja jossa huomioidaan myös jenkkiohjeesta puuttuva "pohjapanssari"
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... toasentoon
Jakopään remontti onnistuu kyllä keulaa purkamattakin, mutta on ahdasta ja hankalaa. Ajallisesti tuolla ei ole suurta merkitystä kumminko tekee, noin niinkun kokonaisuutta ajatellen. Toisessa aika menee puskurin irroittamiseen, toisessa parin ahtaassa paikassa olevan pultin kanssa tappeluun. Joskus jos on ennenkin keulan pudottanut pois tai on hyvät ohjeet ja kaikki kiinnityspisteet löytyy ja homma sujuu muutenkin kettuilematta niin alle tuntiin sen pitäis onnistua. Puoleen tuntiin noita tehtiin eräässä autohuollossa missä olin ennen töissä.
Tuohon itse keulan purkuun ei pitäisi muistaakseni tarvita mitään erikoisempia työkaluja eli ihan hylsy satsilla, pihdeillä ja ruuvarilla onnistuu. Huomattavasti mukavempi on hihna vaihtaa jos kehtaa tuon tehdä ja silloin ei ole niin tarkka esim. kiintoavaimien ja vääntimien muodon ja koon suhteen. Jos puskin paikoillaan niin sinne väliin ei ihan minkämallinen tahansa avain enää sovikaan tai sitten ei mahdu kääntämmään sitä.
Joskus pojat kokeili tuolla entisellä työpaikalla molempia tapoja niin ajallisesti ei tosiaan juuri eroa. Toisessa tapauksessa vaan sitä aikaa tuhraantuu kaikkeen muuhun kun jakoremontin edistymiseen... ei tahdo ahtaassa saada avaimia pultin päähän asettumaan ja sitä ennen pitää etsiä työkalut mitkä yleenäkin käy tähän hommaan, irvistelyä, noitumista, käsien laastarointia, parit tupakat palaa enemmän, akrobaattisten asentojen haeskelua keulan päällä että pääsee kunnolla/voimalla vääntämään pultteja auki yms..
Itse ainakin ottaisin keulan auki ihan suosiolla niin huomattavasti vähemmillä herneillä selviää koko revohkasta... ai niin ja sitä puskintahan ei ole pakko repiä kokonaan irti ja kantaa naapuriin asti vaan siihen lattialle voi laittaa jonkinlaiset korokkeet minkä päälle puskimen saa lepäämään, eli tavallaan vaan kiskaista ~30cm irti keulasta.. niin ei tarvitse niitä piuhoja ja letkuja alkaa irroittelemaan.
Tuohon itse keulan purkuun ei pitäisi muistaakseni tarvita mitään erikoisempia työkaluja eli ihan hylsy satsilla, pihdeillä ja ruuvarilla onnistuu. Huomattavasti mukavempi on hihna vaihtaa jos kehtaa tuon tehdä ja silloin ei ole niin tarkka esim. kiintoavaimien ja vääntimien muodon ja koon suhteen. Jos puskin paikoillaan niin sinne väliin ei ihan minkämallinen tahansa avain enää sovikaan tai sitten ei mahdu kääntämmään sitä.
Joskus pojat kokeili tuolla entisellä työpaikalla molempia tapoja niin ajallisesti ei tosiaan juuri eroa. Toisessa tapauksessa vaan sitä aikaa tuhraantuu kaikkeen muuhun kun jakoremontin edistymiseen... ei tahdo ahtaassa saada avaimia pultin päähän asettumaan ja sitä ennen pitää etsiä työkalut mitkä yleenäkin käy tähän hommaan, irvistelyä, noitumista, käsien laastarointia, parit tupakat palaa enemmän, akrobaattisten asentojen haeskelua keulan päällä että pääsee kunnolla/voimalla vääntämään pultteja auki yms..
Itse ainakin ottaisin keulan auki ihan suosiolla niin huomattavasti vähemmillä herneillä selviää koko revohkasta... ai niin ja sitä puskintahan ei ole pakko repiä kokonaan irti ja kantaa naapuriin asti vaan siihen lattialle voi laittaa jonkinlaiset korokkeet minkä päälle puskimen saa lepäämään, eli tavallaan vaan kiskaista ~30cm irti keulasta.. niin ei tarvitse niitä piuhoja ja letkuja alkaa irroittelemaan.
Näyttäs että tuo puskurin/keulan purkukaan ei vaadi nesteiden puottamista pois.
Se nesteitten kans läträäminen jotenki ahistaa, hiljattain joutunu 2 kertaa loki lämppärin vaihtaan
Se nesteitten kans läträäminen jotenki ahistaa, hiljattain joutunu 2 kertaa loki lämppärin vaihtaan
Viimeksi muokannut make72, 7.11.2006 16:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mutta kun siinä joutuu anyway repimään sen moniurahihnan pois, niin samalla vaihtaa vesipumpun, moniurahihnan ja vielä termostaatinkin kun ne vedet valuu enimmäkseen kuitenkin pois.
Että se ottaa sitten päähän kun et vaihda jotain kympin osaa joka alkaa parin tuhannen kilsan päästä prakaamaan ja joudut repimään paikat auki taas tai puntaroimaan kehtaisko sillä sen 90tkm taas lujauttaa.
T: Kokemuksista viisastuu...
Että se ottaa sitten päähän kun et vaihda jotain kympin osaa joka alkaa parin tuhannen kilsan päästä prakaamaan ja joudut repimään paikat auki taas tai puntaroimaan kehtaisko sillä sen 90tkm taas lujauttaa.
T: Kokemuksista viisastuu...
vagiiri kirjoitti:Tuohon itse keulan purkuun ei pitäisi muistaakseni tarvita mitään erikoisempia työkaluja eli ihan hylsy satsilla, pihdeillä ja ruuvarilla onnistuu.
Puskurin ruuvit on muistaakseni torx-tyyppisiä. Oisko ollu Alfamerin korjausopas, jossa neuvottiin tekemään kierretangosta 'kiskot' tolle puskurille. Tulevat muistaakseni joittenkin kiinnitys pulttien paikalle.
Korjatkaa, kellä on tarkempaa tietoa. Mun muisti nyt ei muutenkaan oo maailman pisin.
Puskurin irroituksessa tarvitsee torx-avainta. "Kiskoiksi" kelpaavat mahdollisimman pitkät M8-ruuvit joiden varassa sitten keulapalaa saadaan liu'utettua eteenpäin.
Miksi ne valuvat pois, mitään letkuja ei tarvitse irroittaa. Kyllä taidetaan puhua yli satasen osista mikäli laadukkailla korvataan nuo listaamasi palikat. Kukin tietysti tyylillään mutta tuo vesipumppu kuitenkin kestää useamman hihnanvaihtovälin.
Mutta kun siinä joutuu anyway repimään sen moniurahihnan pois, niin samalla vaihtaa vesipumpun, moniurahihnan ja vielä termostaatinkin kun ne vedet valuu enimmäkseen kuitenkin pois
Miksi ne valuvat pois, mitään letkuja ei tarvitse irroittaa. Kyllä taidetaan puhua yli satasen osista mikäli laadukkailla korvataan nuo listaamasi palikat. Kukin tietysti tyylillään mutta tuo vesipumppu kuitenkin kestää useamman hihnanvaihtovälin.
Viimeksi muokannut JF, 13.11.2006 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun tuollaisen jakorempan tekee, niin pitääkö sen jälkeen hihnan kireys ja pumpun ajoitus tarkistuttaa jossain osaavalla pajalla ja erikoislaitteilla? Teetätän tuon rempan hieman pienemmällä pajalla ja mietin vain tuleeko nuo kuntoon ihan automaattisesti vai pitääkö viedä vielä jonnekin muualle. Haynesin kirja vaan kertoili noista tarkastuksista jos itse hihnan vaihtaa. Onko miten kallista tarkistuttaa nuo asiat jossain asiaan vihkiytyneellä diesel pajalla tai Laakkosella?
Hihnan oikean kireyden näkee kiristinpyörästä. Ajoitus kannattaa (pitää) tarkistaa ja tarvittaessa säätää jakohihnan vaihdon jälkeen. Tarkistus onnistuu vag-comilla ja säätö tarkalta mieheltä/naiselta ihan itsekin.
Kunnolliset ohjeet ja aimo annos tarkkuutta kannattanee olla itse tehtäessä hommassa mukana.
Kunnolliset ohjeet ja aimo annos tarkkuutta kannattanee olla itse tehtäessä hommassa mukana.
Nyt on jakoremppa teetetty. 370€ osineen, oujee. Jäikös jakopäästä joku rulla vaihtamatta vai onko siinä vain tarpeen vaihtaakin se kiristin ja metallinen ohjuri rulla? Mielestäni siihen ei muuta vaihdettu... Erikoinen rulla tuo hihnan selkäpuolen metallinen "tappi".
Hihnat oli Contia ja kiristin joku "Made in Canada". Sama teksti luki tosin orkkis VW-osassakin eli varmaan samalta tehtaalta?
Uusi vesimpumppu ja moniurahihnat vaihtuivat myös. Oli jo välystä vanhassa pumpussa havaittavissa. Oli ilmeisen inhottava homma vaihtaa, tai niin asentaja ainakin totesi.
Kaikki tuntus toimivan niinkuin pitääkin. Kannattasko tota jakopäätä vilkuilla aina sillon tällön? Millä se koppa on kiinni muuta kuin noilla jousilla? Nähny äskettäin jotain sulaneen näköisiä remminselkiä täällä foorumilla. Onko AFN- koneisessa pelkoa moisesta? Pitäs mennä katsastukseen nyt huudattaan tota... Kerran kuullut ohimennen ja aika pahalta se kuulosti, eikä mitään edes hajonnut.
Täytys varmaan saada joku vag-com heebo toi ajoitus tarkistamaan. Kannattaako ennen katsastusta hoitaa, vai onko merkitystä?
Hihnat oli Contia ja kiristin joku "Made in Canada". Sama teksti luki tosin orkkis VW-osassakin eli varmaan samalta tehtaalta?
Uusi vesimpumppu ja moniurahihnat vaihtuivat myös. Oli jo välystä vanhassa pumpussa havaittavissa. Oli ilmeisen inhottava homma vaihtaa, tai niin asentaja ainakin totesi.
Kaikki tuntus toimivan niinkuin pitääkin. Kannattasko tota jakopäätä vilkuilla aina sillon tällön? Millä se koppa on kiinni muuta kuin noilla jousilla? Nähny äskettäin jotain sulaneen näköisiä remminselkiä täällä foorumilla. Onko AFN- koneisessa pelkoa moisesta? Pitäs mennä katsastukseen nyt huudattaan tota... Kerran kuullut ohimennen ja aika pahalta se kuulosti, eikä mitään edes hajonnut.
Täytys varmaan saada joku vag-com heebo toi ajoitus tarkistamaan. Kannattaako ennen katsastusta hoitaa, vai onko merkitystä?
Hihnan kunnon tarkastaminen silmämääräisesti on n.5.min homma. Aukaiset vaan ne päällimmäiset jouset siitä hihnan muovisuojasta ensin. Sen jälkeen kun raotat varovaisesti muovisuojaa auki niin näet jo tarpeeksi hyvin tuon hihnan kunnon. Taskulamppu on myös hyvä olla tuossa hommassa.
By the way: Se sulanut hihna oli mun passatissa ja homma on nyt jäissä kun kukaan korjaamo ei suostu korjaamaan väliakselia/sen puslia ja mäkin olen tällä hetkellä ulkomailla.
By the way: Se sulanut hihna oli mun passatissa ja homma on nyt jäissä kun kukaan korjaamo ei suostu korjaamaan väliakselia/sen puslia ja mäkin olen tällä hetkellä ulkomailla.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 9.9.2003 16:19
Eipä tuossa AFN:ssä taida olla enempää rullia mistä isommin tarvis huolehtia.
Yks mikä tulee mieleen on kampiakselin pään pultti jonka omaani ainakin vaihdoin, en kyllä tiedä onko näissä ollut sen kanssa ongelmia, mutta yhden konerikon tuon pultin takia kokeneena (vanhempi 1.6td kone) vaihdoin senkin
hihnarempan yhteydessä.
Vähän tuohon Patun tapaukseen:
On se kumma homma se apuakselin laakerointi jos se vieläkin on niin surkea
kuin vanhemmissakin koneissa. Vaikkakin eikö se tuokin lohko ole melkein samalla muotilla kun -70 luvun koneissa. Muutamia vähän reilummin ajettuja koneita levällään nähneenä kaikissa ollut tosi huonossa hapessa nuo väliakselin
laakerit. Se taaempi laakeri saa vielä ainakin vanhemmissa koneissa
ensimmäisenä öljyn pumpulta ja siinä jos laakeri on huono, öljynpainetta katoaa heti ensimmäiseen laakeriin.
Aika iso työ vaihtaa noi apuakselin laakerit vaikkakin ainakin etummaisen ilmeisesti voisi vaihtaa kone paikallaan, Passatista kun voi purkaa koko keulan eestä pois.
Ihme kuitenkin ettei itselläni ainakaan noiden takia varsinaista ongelmaa ole ollut vaikka laakeriliuskoista on puuttunut isoja paloja .
Yks mikä tulee mieleen on kampiakselin pään pultti jonka omaani ainakin vaihdoin, en kyllä tiedä onko näissä ollut sen kanssa ongelmia, mutta yhden konerikon tuon pultin takia kokeneena (vanhempi 1.6td kone) vaihdoin senkin
hihnarempan yhteydessä.
Vähän tuohon Patun tapaukseen:
On se kumma homma se apuakselin laakerointi jos se vieläkin on niin surkea
kuin vanhemmissakin koneissa. Vaikkakin eikö se tuokin lohko ole melkein samalla muotilla kun -70 luvun koneissa. Muutamia vähän reilummin ajettuja koneita levällään nähneenä kaikissa ollut tosi huonossa hapessa nuo väliakselin
laakerit. Se taaempi laakeri saa vielä ainakin vanhemmissa koneissa
ensimmäisenä öljyn pumpulta ja siinä jos laakeri on huono, öljynpainetta katoaa heti ensimmäiseen laakeriin.
Aika iso työ vaihtaa noi apuakselin laakerit vaikkakin ainakin etummaisen ilmeisesti voisi vaihtaa kone paikallaan, Passatista kun voi purkaa koko keulan eestä pois.
Ihme kuitenkin ettei itselläni ainakaan noiden takia varsinaista ongelmaa ole ollut vaikka laakeriliuskoista on puuttunut isoja paloja .
AJM koneen remmin vaihto
Eli millasia hintoja on tullut itse vaihdettuna ja korjaamolla vaihdettuina? Että pääseekö hyville tunti palkoille? Tuota kiirettä riittää sen verran. Olis täysvaihto edessä kun ei tietoa mitä osia on viimeksi vaihdettu. Koneena siis tuo 85kw dieseli.
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa