angel eyes lyhyet ja pitkät
Valvoja: ffp jäsenet
angel eyes lyhyet ja pitkät
sellanen ongelma kun auto on golf 3 ja kun laittaaa pitkät päälle ni lyhyet sammuu. ne pitäs palaa kummatkin samaan aikaa. onko kellään kytkentäkuvaa? tai jotain konstia?
Kysyttyäni jokunen aika sitten samaa, joku VR6/GTI -kaveri kertoi, että hänellä palavat lyhyet ja pitkät yhtaikaa vakiona.
Viimeksi eilen säkkipimeällä ajellessani testailin omaa nelivalosysteemiä pitämällä viiksellä lyhyitä päällä yhdessä pitkien kanssa. Valoahan on etumaastossa valtavasti, mutta se on kaikki siinä nenän edessä, kun oikeasti se kaukovalokeilan alue on tärkeämpi. Sitä vaistomaisesti alkaa tuijottaa tietä siinä kohtaa, missä keila on kirkkaimmillaan.
Se on vain visuaalinen harha, että näkisi paremmin, jos on lyhköset päällä samanaikaisesti.
Viimeksi eilen säkkipimeällä ajellessani testailin omaa nelivalosysteemiä pitämällä viiksellä lyhyitä päällä yhdessä pitkien kanssa. Valoahan on etumaastossa valtavasti, mutta se on kaikki siinä nenän edessä, kun oikeasti se kaukovalokeilan alue on tärkeämpi. Sitä vaistomaisesti alkaa tuijottaa tietä siinä kohtaa, missä keila on kirkkaimmillaan.
Se on vain visuaalinen harha, että näkisi paremmin, jos on lyhköset päällä samanaikaisesti.
Rohkeasti mutuna.
Eiköhän se johdu ihan lakipykälistä; tuplaumpioisissa tulee lyhyen ja pitkän palaa samanaikaisesti pitkien ollessa kytkettynä.
edit: Kilpijoki korjasikin jo.
Imo olis paljon parempi jos lyhyet sammuis, ihan turhaa sitä valoa siihen 20m päähän tulee heikentämään hämäränäköä kauas.
Eiköhän se johdu ihan lakipykälistä; tuplaumpioisissa tulee lyhyen ja pitkän palaa samanaikaisesti pitkien ollessa kytkettynä.
edit: Kilpijoki korjasikin jo.
Imo olis paljon parempi jos lyhyet sammuis, ihan turhaa sitä valoa siihen 20m päähän tulee heikentämään hämäränäköä kauas.
Viimeksi muokannut Ksalmi, 27.12.2006 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Eli relepaikkaan 10.
Kuva on passatista, mutta noissa sulakerasioissa ei liene eroja samanikäisten autojen välillä
Ja Vortexilla lisää kuvia ja tekstiä
mm. miten sumarit ja pitkät palamaan samaan aikaan, jos se jollekin on tärkeää (?)
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=965205
Onko linkkiä tai lainausta ko. pykälästä?Rohkeasti mutuna.
Eiköhän se johdu ihan lakipykälistä; tuplaumpioisissa tulee lyhyen ja pitkän palaa samanaikaisesti pitkien ollessa kytkettynä.
Jos lakipykälät unohdetaan, niin onhan tuossa tietysti yksi pointti: Lumipyry. Jos ajelee pitkään lumisateessa pitkät päällä, saattaa se lyhyen umpio ehtiä muurautumaan umpeen lumen ja jään takia kun polttimo ei ole sitä sulattamassa. Kaikken paras voisi olla, jos lyhyet saisi tarpeen ja kelin mukaan katkaisijasta päälle ja pois.
18 §
«Ajovalot»
2. Poiketen 1 momentin määräyksistä saavat kaukovalot olla erillisissä valonheittimissä, jotka eivät saa olla lähivalonheittimiä sivusuunnassa ulompana eivätkä auton etummaisen etuakselin takapuolella. Valonheittimien keskinäisen etäisyyden tulee olla sellainen, ettei niitä 10§:n 2 momentin mukaisesti laskien voida katsoa yhdeksi valonheittimeksi. Lähivalojen tulee toimia erillisten kaukovalojen ollessa kytkettyinä, paitsi milloin kaukovaloja erityisen laitteen avulla käytetään valomerkin antamiseen.
Corradoon tein tuon hyppylanka virityksen, mutta ei noita johtoja voi noin jättää jos haluaa sumuvalojen toimivan. Eihän tuohon päälle saa relettä laitettua. Piti taivutella nuo liittimet 90asteen kulmaan ja otin pois myös sen muovisen kuoren ja käytin kutistesukkaa, että rele mahtui kunnolla päälle.
Miksi ihmeessä joku voi haluta sumuvalojen palavan kaukovalojen kanssa? Sehän on ihan idiottimaista?
Miksi ihmeessä joku voi haluta sumuvalojen palavan kaukovalojen kanssa? Sehän on ihan idiottimaista?
18 §
«Ajovalot»
2. Poiketen 1 momentin määräyksistä saavat kaukovalot olla erillisissä valonheittimissä, jotka eivät saa olla lähivalonheittimiä sivusuunnassa ulompana eivätkä auton etummaisen etuakselin takapuolella. Valonheittimien keskinäisen etäisyyden tulee olla sellainen, ettei niitä 10§:n 2 momentin mukaisesti laskien voida katsoa yhdeksi valonheittimeksi. Lähivalojen tulee toimia erillisten kaukovalojen ollessa kytkettyinä, paitsi milloin kaukovaloja erityisen laitteen avulla käytetään valomerkin antamiseen.
Tuossahan puhutaan erillisistä valonheittimistä, jollaiset nelivalot eivät mielestäni ole. Sijaitsevathan heijastinpinnat samassa umpiossa...
e: voin tosin olla metsässä... niinkuin yleensä :D
Varokaa vain ettei viiksi tai johdot sula noista virityksistä. Kuulemma golffin alkuperäisessä johdotuksessa jännitehäviötä on niin ei kovin hyvät alkuperäiset kytkennät ole.
Juu, kyl valot kannattaa releyttää, ennenkö tommosia viritelmiä rupee tekee tai voi muuten olla kajuutta niin täyttä savua, ettei näe edes konepeltiä :)
^Onhan kakkosessakin alkuperäisenä lisäpitkät haaroitettu suoraan alkuperäisten valojen johdoista, joten kyllä tuossakin oletettavasti viiksi jotenkin kestää vakiopolttimot. Radio kyllä risahti aina kun vaihtoi pitkille tai lyhyille ennen kuin releet lisäsin, oletettavasti hieman kipinöi. Tuskin kolmosen valoviiksi suuresti poikkeaa kakkosesta virrankestoltaan.
Järkevää olisi joka tapauksessa asentaa ne releet, tulee valotehoakin lisää ja valoviiksi taatusti kestää pidempään.
Järkevää olisi joka tapauksessa asentaa ne releet, tulee valotehoakin lisää ja valoviiksi taatusti kestää pidempään.
Miksi ihmeessä joku voi haluta sumuvalojen palavan kaukovalojen kanssa? Sehän on ihan idiottimaista?
Kyllä mulla ainakin entisessä autossa paloi sumarit aina hämärällä sekä lyhyillä että pitkillä. Sumarit valaisee hemmetin hyvin ojanpenkat ja varsinkin maantiellä pitkiltä vaihtaessa lyhyille ei tule "pimeetä" kohtaa.
Tässä onkin nyt autonvaihdon takia joutunut totuttelemaan sokkona ajamiseen kun on tuon farkun valot niin hemmetin tehottomat.
Kyllä mulla ainakin entisessä autossa paloi sumarit aina hämärällä sekä lyhyillä että pitkillä. Sumarit valaisee hemmetin hyvin ojanpenkat ja varsinkin maantiellä pitkiltä vaihtaessa lyhyille ei tule "pimeetä" kohtaa.
Tässä onkin nyt autonvaihdon takia joutunut totuttelemaan sokkona ajamiseen kun on tuon farkun valot niin hemmetin tehottomat.
^Mitä iloa siitä ojanpenkkojen valaisusta on? Ainoa tilanne, mikä tulee mieleen on sellainen jossa tien pinnassa pölyää irtolunta eikä esimerkiksi tienviivoja muuten näkyisi. Muussa tilanteessa niistä sumareista ei ole mitään iloa, kantama on niin lyhyt ettei mitään ehdi tekemään jos siihen sumarin valokeilaan joku hirvi osuu. Ellei vauhtia sitten ole alle 40km/h...
Siinä tapauksessa on kyllä valoissa jotain vikaa. Suuntaus kohdilleen, releet ja kunnon polttimot niin pitäisi nähdä. kakkoskopassakin on moneen muuhun autoon nähden siedettävät valot kun edellä mainitut ovat kunnossa. Niin ja ne umpiot hyväkuntoiset.Volsulla kun iltahämärissä näillä keleillä ajelee niin sama onko parkit vai lyhyet päällä
Karkaa kyllä jo hieman aiheesta...
Jahas tämäkin menee taas sumari-väännöksi :)
Juu, kai noi kytkimet kestää sinänsä, mutta ei siitä hirveesti oo iloa kytkeä esim. lisäpitkiä suoraan orkkisten rinnalle, kun jännite valoilla putoo heti voltin pari :)
Mä kyllä ihmettelen tuota jarkon moittimista noista valoista, kun mun mielestä nuo valot on melko hyvät (kait niitä parempiakin, mutta ei noissa valittamista pitäis olla). Auton kun ostin, niin valot oli suunnattu aivan päin p*rsettä, lyhkäset näytti varmaan johki 5 metrin päähän, mutta kun kävin säädättääs, niin parani jo kummasti. Ja uusilla polttimoilla (Philips vision plus) vielä lisää. Vielä kun noi releet sais siirrettyä takapenkiltä sinne konepellin alle...
Onkos niillä orkkis maskissa olevilla lisäpitkillä muutes mitään virkaa? Jos vaikka sais jostain romikselta halavalla moisen maskin valoineeen, kun en kyllä jaksa mitään erillisiä lisäreita alkaa asenteleen...
Entäs olisko noi "gti-valot" (H1+H1) minkäverran paremmat kun noi H4:t?
Täällä vaan joku väitti, että olisi paremmat...
nimimerkillä valoa ei ole koskaan liikaa.
ps. paitsi ne sumarit on likaa... (oli pakko, sori :) )
Juu, kai noi kytkimet kestää sinänsä, mutta ei siitä hirveesti oo iloa kytkeä esim. lisäpitkiä suoraan orkkisten rinnalle, kun jännite valoilla putoo heti voltin pari :)
Mä kyllä ihmettelen tuota jarkon moittimista noista valoista, kun mun mielestä nuo valot on melko hyvät (kait niitä parempiakin, mutta ei noissa valittamista pitäis olla). Auton kun ostin, niin valot oli suunnattu aivan päin p*rsettä, lyhkäset näytti varmaan johki 5 metrin päähän, mutta kun kävin säädättääs, niin parani jo kummasti. Ja uusilla polttimoilla (Philips vision plus) vielä lisää. Vielä kun noi releet sais siirrettyä takapenkiltä sinne konepellin alle...
Onkos niillä orkkis maskissa olevilla lisäpitkillä muutes mitään virkaa? Jos vaikka sais jostain romikselta halavalla moisen maskin valoineeen, kun en kyllä jaksa mitään erillisiä lisäreita alkaa asenteleen...
Entäs olisko noi "gti-valot" (H1+H1) minkäverran paremmat kun noi H4:t?
Täällä vaan joku väitti, että olisi paremmat...
nimimerkillä valoa ei ole koskaan liikaa.
ps. paitsi ne sumarit on likaa... (oli pakko, sori :) )
Niin no, ei varmaan kukaan, joka ymmärtää sähköistä edes jotain, mutta on näitäkin nähty :)
No, oli miten oli, mutta näin on, että ainakin golf III/venton valot kaipaa releitä vaikkei sielä mitään erikoisia kytkentöjä/lisäreitä olsikaan. Eikös noista kytkimiä/viiksiä pimahtele ihan orkkis kytkennöilläkin. Kestää nekin sitten paremmin, kun ei mee kuin releiden ohjaukset niiden kautta.
No, oli miten oli, mutta näin on, että ainakin golf III/venton valot kaipaa releitä vaikkei sielä mitään erikoisia kytkentöjä/lisäreitä olsikaan. Eikös noista kytkimiä/viiksiä pimahtele ihan orkkis kytkennöilläkin. Kestää nekin sitten paremmin, kun ei mee kuin releiden ohjaukset niiden kautta.
Orkkis kolmosen valot ovat merkiltään Saturnus ja laadultaan eivät-ihan-hella. Omassani oli alle kymmenen vuotta vanhat lyhdyt ja hieman himmeässä kunnossa verrattuna uusiin Hella nelivaloihin.
Itse mittasin syksyllä kolmosen ei-releytetyn järjestelmän jännitehäviön akulta lähivalon polttimolle ja muistaakseni se oli jotain puolentoista voltin luokkaa -se on paljon.
Itse mittasin syksyllä kolmosen ei-releytetyn järjestelmän jännitehäviön akulta lähivalon polttimolle ja muistaakseni se oli jotain puolentoista voltin luokkaa -se on paljon.
[mitähän oikein kirjottelinkaan...]
Heikentää näkyvyyttä jos pitkien kanssa palaa lyhyet.
Valoahan tulee enempi vastaantulijan suuntaan, mutta kirkas alue edessä estää näkemästä niin hyvin kauas.
Sama kuin pitkät ja sumuvalot. Ei todellakaan hyvä.
Jos on nelivalot, niin ennemmin kytkisin pitkät palamaan normaalisti mutta pitkien kanssa lyhyitten umpiossa palaisi vain parkit.
Ja kun lyhyitä käytetään, niin pitkien umpioissa palaisi parkit.
Eli parkit palaisi vain pitkien tai lyhyiden umpiossa, ei kummassakin samaan aikaan (=kahdentaminen joka on kielletty).
Parkit siis huikealla 5w polttimollaan pitäisi umpiossa edes hiukan lämpöä ja estäisi jäätymiseltä ainakin teoriassa, joillakin kun on umpiotia särkynyt silläkin että pitkät kytketty päälle ja umpio jäässä ja liian suuri lämpötilaero umpion lasin ulko- ja sisäpuolella -> poks.
Parkithan saa palaa melkein vaikka miten autossa, voihan ne olla vaikka puskurissa erillisinä...
Heikentää näkyvyyttä jos pitkien kanssa palaa lyhyet.
Valoahan tulee enempi vastaantulijan suuntaan, mutta kirkas alue edessä estää näkemästä niin hyvin kauas.
Sama kuin pitkät ja sumuvalot. Ei todellakaan hyvä.
Jos on nelivalot, niin ennemmin kytkisin pitkät palamaan normaalisti mutta pitkien kanssa lyhyitten umpiossa palaisi vain parkit.
Ja kun lyhyitä käytetään, niin pitkien umpioissa palaisi parkit.
Eli parkit palaisi vain pitkien tai lyhyiden umpiossa, ei kummassakin samaan aikaan (=kahdentaminen joka on kielletty).
Parkit siis huikealla 5w polttimollaan pitäisi umpiossa edes hiukan lämpöä ja estäisi jäätymiseltä ainakin teoriassa, joillakin kun on umpiotia särkynyt silläkin että pitkät kytketty päälle ja umpio jäässä ja liian suuri lämpötilaero umpion lasin ulko- ja sisäpuolella -> poks.
Parkithan saa palaa melkein vaikka miten autossa, voihan ne olla vaikka puskurissa erillisinä...
En muista matemaattista kaavaa, mutta valotehon lasku jännitteen funktiona ei ole lineaarinen. Viiksi/valokytkin voi kestää neljä releyttämätöntä kaukovaloa, mutta jännitehäviö on melkoinen.
Jos tuon käsitteen "valonheitin" oikein sisäistin, saman lasin alla olevat kauko- ja lähivalo katsotaan yhdeksi valonheittimeksi. Jos umpiot ovat erillään toisistaan, silloin lähivalon on toimittava yhdessä erillisen kaukovalon kanssa. Monestihan tuo kauko-ja lähivalon heitin on varustettu H4 -polttimolla, jossa saa kuumenemisen takia palaa vain yksi lanka kerrallaan.
Jos tuon käsitteen "valonheitin" oikein sisäistin, saman lasin alla olevat kauko- ja lähivalo katsotaan yhdeksi valonheittimeksi. Jos umpiot ovat erillään toisistaan, silloin lähivalon on toimittava yhdessä erillisen kaukovalon kanssa. Monestihan tuo kauko-ja lähivalon heitin on varustettu H4 -polttimolla, jossa saa kuumenemisen takia palaa vain yksi lanka kerrallaan.
Jos tuon käsitteen "valonheitin" oikein sisäistin, saman lasin alla olevat kauko- ja lähivalo katsotaan yhdeksi valonheittimeksi.
Ei välttämättä, voi sellasetkin olla missä lukee HR ja HC erikseen, eli niillä on eri heijastinpinnat ja eri kohdat laseissa. Periaatteessa ne on tällöin erilliset valonheittimet. Merkinnät määrää onko ne erikseen vai yhdessä.
En muista matemaattista kaavaa, mutta valotehon lasku jännitteen funktiona ei ole lineaarinen. Viiksi/valokytkin voi kestää neljä releyttämätöntä kaukovaloa, mutta jännitehäviö on melkoinen.
Juu ei olekaan. Tehohan on virran ja jännitteen tulo (P=U*I) ja virta taas on jännitteen ja vastuksen osamäärä (I=U/R) ja jännite on virran ja vastuksen tulo (U=I*R).
Maalaisjärjellä sanottuna siis virta putoaa yhtä paljon kuin jännitekin vastuksen pysyessä samana, jolloin teho laskee jännitteen neliössä. Siis jos jännite laskee vaikka 20%, myös virta laskee 20%, eli kumpaakin jää jäljelle 80% (=0.8) ja tehoa laskee sillon 0.8*0.8=0.64:ään eli 64%:iin.
^ Asia ei ole ihan noin yksinkertainen :) Hehkulangan resistanssi muuttuu lämpötilan mukana. Lisäksi se, paljonko tehosta muuttuu valoksi, riippuu hehkulangan lämpötilasta. Varsinaisen valotehon lisäksi hehkulangan lämpötila vaikuttaa valon aallonpituuteen (väriin) ja aallonpituus taas siihen, miten ihmissilmä sen näkee ja miten valo esimerkiksi sumussa etenee.
Joka tapauksessa pienelläkin jännitteen muutoksella on havaittava vaikutsu valotehoon.
Joka tapauksessa pienelläkin jännitteen muutoksella on havaittava vaikutsu valotehoon.
Ite ku hain ton volvon pihalle projektiks, mietin joutuuko siihen laitella releet kun volvoissa kuulemma on todella surkeat valot.. Tuossa oli hyvät alkuperäset umpiot ja valo ihan riittävän hyvä, tehtaalla jo valmiiks releytetty (thank god!).
Ja muuten oli enempi valoa kuin esim. Jetassa, eli tiedänpä mitä puuhastelen kun lämpöset kelit taas tulee eikä kädet jäädy ulkona :) Poistan jännitehäviöt Jetan umpioille menevistä virtapiuhoista ;)
Ja muuten oli enempi valoa kuin esim. Jetassa, eli tiedänpä mitä puuhastelen kun lämpöset kelit taas tulee eikä kädet jäädy ulkona :) Poistan jännitehäviöt Jetan umpioille menevistä virtapiuhoista ;)
Palataanpas likemmäs tuota alkuperäistä aihetta.Siis golf 3 ja h1+h1 umpiot.Ja kytkentä kuten tehtaalta lähtiessä(ainakin gti 16v malleissa vm 93).kun kytketään pitkät päälle lyhyet himmenee huomattavasti.jos taas vetää hieman viiksestä Ts vain väläyttää pitkiä ei lähivalot himmene,ja tällöin on valoa liikaa auton edessä.mutta normaali käytöllä kun ne palaa himmeämmin ne ei häiritse kaukovalojen näyttämää.Täytyy ottaa selvää miten tämä kytkentä on toteutettu ja kuin paljon lyhyiden jännite muuttuu pitkät päällä
Ja takas OT:ksi :)
Pistin nuo releet, kyllä taas parani jonnin verran. Jännitehäviöt putos 1.4-1-5 voltista tonne 0.15-0.2 volttiin.
En jaksanu mitata paljonko tuo sähköteho oikeesti parani jännitteen noustessa. Hokasin vasta myöhemmiin, että nythän toi virta olis helppo mitata relekannan napoihin virtamittaria pökkimällä. Täytys joskus muistaa/viittiä mitata, niin sitteppä olis faktaa siitäkin asiasta.
Pistin nuo releet, kyllä taas parani jonnin verran. Jännitehäviöt putos 1.4-1-5 voltista tonne 0.15-0.2 volttiin.
En jaksanu mitata paljonko tuo sähköteho oikeesti parani jännitteen noustessa. Hokasin vasta myöhemmiin, että nythän toi virta olis helppo mitata relekannan napoihin virtamittaria pökkimällä. Täytys joskus muistaa/viittiä mitata, niin sitteppä olis faktaa siitäkin asiasta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa