3B Passatin etupään tukivarret: abs-anturin tiivisterengas

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

3B Passatin etupään tukivarret: abs-anturin tiivisterengas

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 20.12.2006 15:30

Autona 3B Passat 2.8 v6 syncro vm -98

Osaisiko joku kertoa mitä eroa on Passatin vahvistetuissa tukivarsissa vrt vahvistamaton? Onko noista vahvistetuista tukivarsista vastaavaa hyötyä kun ne maksavat jonkin verran enemmän kuin vahvistamattomat, eli kestävätkö ne kuitenkaan pidempään kuin vahvistamattomat?

Onko alapallo kiinteästi alatukivarressa kiinni?

Mistä tuollaisen etupään tukivarsienkorjaussarjan saisi halvimmalla? Motonetissa setti maksaa 335e. Tietääkö joku jotain VAG-konernin autoihin erikoistunutta varaosafirmaa, josta saisi mahdollisesti jopa orkkisosia tarvikehinnolla?

Mitä tuo korjaussarja pitää oikeastaan sisällä? Motonetin luettelon mukaan sarja pitää sisällään tukivarret, vakaajatangot, pultit, raidetangonpäät...? Laskeskelin, että yksittäisosina tulisi halvemmaksi mutta tuleeko lopulta...?

Tai osaako joku suositella mistä saisi kestävimmät tukivarret? Onko näiden tukivarsien valmistajien kesken eroja osien kestävyydessä.

Kiitos etukäteen vastauksista!
Viimeksi muokannut -SamiH-, 31.12.2006 11:14. Yhteensä muokattu 7 kertaa.

MikaK
-
Viestit: 225
Liittynyt: 23.7.2003 17:13

ViestiKirjoittaja MikaK » 20.12.2006 16:56

Pikaisella selauksella löytyi tälläiset ja vähän edullisemmat mutta saatavuus vasta ensi vuoden puolellla

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 20.12.2006 18:21

Mites, kannattaako noi kaikki vaihtaa kerralla vai vaihtaa vaan ne missä on väljää? Kuitenkin 300e on kohtuu paljon rahaa...!

Aihetta on varmasti käsitelty täällä miljoonia kertoja mutta en löytänyt oikeen mitään asiaan liittyvää...

EDIT: Täältä löytyikin mitä sarja on syönyt...

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 21.12.2006 7:28

Itsellä on kans tommonen 3B Passat, ja avovaimolla kans. Ja kumpaankin on nyt muutamat tukivarret vaihdettu. Kysyin korjaajalta tuosta koko setin vaihdosta, niin hänen mukaansa ei kannata. Siellä ei kuitenkaan ole kuin tietyt tukivarret (en nyt tiedä/muista mitkä) mitkä kuluu eikä kaikkiin osiin vaihtotarvetta edes ikinä(?) tule.
Tietysti haittaakaan siitä tuskin on vaikka kaikki vaihtaa.
Eli tällä hetkellä mennään niin että vaihdetaan se tukivarsi missä väljää ilmenee. Paha mennä sanomaan sitten kumpi tapa tulee pitkällä aikavälillä halvemmaksi. Paljon riippuu siitä miten hyvin sattuu tukivarsi kestämään...

Miten muuten noissa vahvistetuissa tukivarsissa on asian laita, että jos tommosen koko setin hommaa ja väljää kuitenkin ilmenee, niin löytyykö niitä tukivarsia yksittäiskappaleina vai vain paketteina?

pv
-
Viestit: 283
Liittynyt: 12.9.2003 10:57

ViestiKirjoittaja pv » 21.12.2006 7:49

noissa tukivarsissa voi olla pituuseroja (liekö kyseessä ero tavis/facelift).

Nimim. Miksi *elvetissä toisella puolella on asteen enemmän camperia kun toisella puolella.

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 22.12.2006 17:47

Ainakin tässä mun tapauksessa ylemmät tukivarret paukkuu ja kolisee niin, että ihan pahaa tekee. Täytyy ottaa kaikki osat irti ja tutkia mistä löytyy väljää ja tehdä sen perusteella johtopäätös, etä mitä laitetaan vaihtoon.

Tosiaan tuolle reilulle 300e:lle saattaisi olla parempaakin käyttöä...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.12.2006 18:40

Mikä paikka noista tarkkaan ottaen väljistyy?

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 22.12.2006 20:41

Juuri tuossa vaihoin passattiin kaikki varret ja eipä se ollutkaan niin kova homma kun pelkäsin. Kaikki valittaneet tuosta ylätukivarsia pitävästä pultista, että pitää lämmittää saadakseen irti. ja kakat. VD40:stä suhhuutiin heti homman alotuksessa aimo annoksen sinne ja kun pultin irrottamisen aika tuli niin sieltähän se tuli alkuun puupalikka välissä vasaroiden ja sitten pultilla vasaroiden loppumatka.

Ei ollut ensimmäinen tukivarsivaihto tälle autolle (200tkm ajettu) ja edellisessä vaihdossa oli vaihdettu ainoastaan kuskin puolen taaempi ylätukivarsi. Nyt katsastus ukko valitteli vänkärin puolen taaemmasta ylätukivarresta (joka pois ottaessa itseasiassa oli jäykin). Kuitenkin kaikkihan noista nivelistä oli löysiä ku naapurin lesken rintojen väli (en ole kokeillu).

Nyt ei kolise eikä oikeastaan mitään muutakaan ääntä kuulu. Ohjauksessa huomaa eron että on vähä tarkempaa menoa. Kyllä se oli hyvä tehdä kaikille palikoille. Osat sain hintaan 3100kruunua ja nuo eivät todellakaan ole merkkivehkeet mutta ei nyt alkuun ole moittimista.

Offtopic: Noh eipä ole enää pasaatti kauan persuuksen alla ku nyt sitten tuon korjattuani alko auto käymään kolmella, että ehkä sytkän vaffistin paskana = 2000kr. Nyt on sitten audi TT etsinnässä.

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 23.12.2006 0:14

Itse otin ja ostin reilu vuosi sitten Motonetistä "vahvistetun" tukivarsisarjan, kun oli noita tukivarsia mennyt sieltä sun täältä ja ajattelin, että kun laittaa kaikki kerralla niin eipähän kolisee keula vähään aikaan. Kaikki meni hyvin kunnes tänä syksynä katsastukseen... kaikista neljästä alapallosta oli suojakumit hapertuneet aivan kun ne olisi 20 vuotta vanhat. Väljääkin oli 2 pallossa, muttei niin paljoa että se olisi kajuuttaan kuulunut. Korjauskehoitus tuli kuitenkin.

Soitto Motonettiin ja että miten on kun tuklivarsi sarja on kuukauden yli vuoden vanha(itse asiassa en ole varma, että onko noilla vuoden vai puolenvuoden takuu...samapa tuo). No siellä ei tietenkään ollut vastaavaa tullut vastaan...(paskaa puhuvat...tiedän muitakin tapauksia). Eivät halunneet tulla mitenkään vastaan asiassa, mutta olivat halukkaita näkemään tukivarret, kun ne oli irroitettu. Kysyin vaan, että minkä ihmeen takia minä vaivautuisin ne tukivarret sinne raahaamaan, jos siitä ei mulle mitään hyötyä olisi. Eipä tullut mitään järkevää vastausta siihen.

Mitä tästä opin....halvalla ei saa hyvää!!! Kalliiksi tulee jos vuoden välein joutuu tukivarsia vaihtamaan...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.12.2006 0:36

Ota yhteyttä kunnan kuluttajaneuvontaan. Tuotteen pitää toimia sen ajan mitä kuluttaja voi sen kohtuudella voivan olettaa toimivan.

Vuosi tukivarsille ei ole ainakaan mun mielestä kohtuullista.

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 23.12.2006 6:59

Kaveri osti motonetistä tukivarsisarjan A4:seen kesällä. Käytti nyt katsastuksessa, eikä mennyt läpi. Tais olla ainakin kahdessa alapallossa löysää. Soitto motonettiin, takuuseen uudet osat. "Hauskinta" asiassa oli, että motonet maksoi myös auton uusintakatsastuksen.

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 23.12.2006 12:52

Mun tapauksessa on ainakin väljistynyt molemmin puolin ylempien tukivarsien pallonivelet. Klappia on melkeen milli, sillä noita palloja voi ihan vapaasti kolkotella ja heilutella sormin. Tuntuu, ettei ne ole enää edes missään kiinni. En ole ikinä noin väljiä palloja missään edes nähnyt :P Ajossa ihan mieletön pauke ja kolina...

Raidetangoista tai muista pallonivelistä ei ole vielä hajuakaan kun en ole niitä kerennyt tutkimaan.

Nuo kaikki nivelet vaihdettiin muutamia vuosia sitten takuuseen ja sen jälkeen on tullut mittariin max 50tkm. Lieneekö vielä enemmän alimitoitetut kutoskoneisen akselikuormille...?

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 23.12.2006 17:32

lainaan vähän topiccia ja kyselen että onko miten hankala homma vaihtaa murros 3b passattiin?lähinnä, tarviiko mitään erikois avaimia ja mitkä tukivarret/pallot pitäisi irroitella että vetari lähtisi helpoiten navasta irti ja onnistuuko vaihtaa vetarin ollessa paikallaan sisäpäästä.niin..siis ulompi pitäisi vaihtaa.auto on uusi tuttavuus minulle enkä ole vielä alle paljon katsellut.

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 23.12.2006 18:54

2*35i......muutama viikko sitten vaihdoin vetarin kumin vetarin ollessa paikallaan sisäpäästä, joten onnistuu. Mulla oli ylätukivarret ja raidepää irti. Sitten sopii vetari kääntymään pois kolostaan. Sitten vaan kumi syrjään/pois kokonaan jos uusit senkin ja napakka isku jollain tampilla vetariin. Siinä on 6 "uloketta" ja yhteen niistä napauttaa kovaa niin irtoaa...

En jaksanut alkaa vänkäämään Motonetin kanssa noista takuu asioista tukivarsien osalta...totesin vaan puhelimessa, että voitte olla varmoja ,että mainostan teidän "hyviä" tuotteita ja palveluhalukkuutta 110%:lla tarmokkuudella muillekkin.

andeRS
-
Viestit: 604
Liittynyt: 23.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja andeRS » 24.12.2006 0:26

kenen valmistama tuo motonetin sarja on?

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 24.12.2006 1:14

Taitaa olla Meyle tms.


Tuolta lisää: Linkki

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

Nyt tarvitsisi apuja ja pikaisesti

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 28.12.2006 19:32

Tahtoisin irti tuon ylempien tukivarsien pultin mutta se ei tule ulos sieltä lämmittämälläkään, ei irrotussprayta apunakäyttäen, ei lekalla eikä paljon millään muullakaan tapaa. Millähän sen saisi irtoamaan? Tuntuu olevan meinaa hiukka tiukasti kiinni. Prässillä painaisin tuon pois, jos vaan saisin koko roskan irrotettua => lue alta lisää...

Toinen ongelma:
Millähän tapaa tuon etummaisen alatukivarren pallonivelen saisi irtoamaan? Mulla on nyt ideat aivan loppu kun pallonivelen ulosvetäjällä ei irtoa, ei irtoa järeällä ulovetäjällä, ei irtoa kahden metrin rautakangellakaan ni millä helkkarilla ton saa irti?

Haluaisin jomman kumman irti yllä mainituista osista, jotta saisin vaihdettua nuo ylemmät tukivarret vaihdetuksi. Ottaisin koko paketin irti, jos vaan saisin tuon pallonivelen irti tai sitten tyytyisin vaan siihen, että saisin ylempien tukivarsien pultin irti.

Mulla menee hermot ihan just tän volkkarin kanssa :/

Muutenkin tuntuu siltä, ettei tuossa VAG-konsernin pyöräntuennansuunnittelussa ole käytetty mitää järkeä! Sellasia liitostapoja, ettei ole toivoakaan saada irti kun pari vuotta lilluu suolavellissä.

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 28.12.2006 19:52

Kumma juttu tuo ylempien tukivarsien pultin kanssa, kaikilla sen kans tuntuu olevan ongelmaa. Miten minä tekisin: VD-40:stä vain ihan helvetinmoinen määrä siihen ja antaa uida semmoset 30 minuuttia. Sen jälkeen vain kamalaa lekalla paukuttamista (PULTIN PÄÄSTÄ MENEE KIERTEET LÄJÄÄN) kunnes se on tasalla reijän kanssa, sen jälkeen jokin pultti siihen nokalle jonka jälkeen tätä pulttia paukuttaen, kyllä sen pitäisi tulla pois sieltä.

Niitä kahta väliä ei missään nimessä kannata levittää ainakaan, painavat vain pultin lujempaan.

Edit: Vilikaseppa tuo sitten, iskareitten vaihto on kyseessä mutta samalla on juttua tukivarsista: http://www.passatworld.com/forums/showt ... ht=control

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 28.12.2006 20:04

No mulla alkoi mennä hermot kun klo 11 alkaen paukuttelin, rasvailin, lämmittelin ja tappelin tuon kanssa ja äsken päätin heittää rukkaset naulakkoon kun ei irtoa niin ei irtoa.

Mä olen kylvettänyt tuota crc:n vastaavalla tuotteella eikä se paljoa tunnu irrottavan. Pelkästään pultin pää menee läjään mutta mihinkän se ei liiku! Täytyy varmaan vielä kertaalleen mennä roiskimaan irrotusöljyä ja antaa lekaa...

Ihme juttu...


EDIT: Kyllä se taaimmainen alatukivarsi irtosi kun pallonivelenirrotusvermeellä irrottelin sen. Mutta tämä etummainen ei lähden vaikka rautakangen päällä hyppisi!
Yritin irroittaa myös todella järeällä ulosvetäjällä ja niin paljon vedin jenkaa ulosvetäjään kun metrin jatkovarrella sa hylsyyn momenttia. Eikä lähtenyt silläkään Mä haen kohta kunnollisen lekan :P

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 29.12.2006 13:26

Kyllä on lujassa sulla kamppeet. Itellä lähti nuo nivelet irti suht vähäsellä paukutuksella. Mutta ei mitään muutaku malttia vaan, kyllä se sieltä pois lähtee ;)

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 29.12.2006 14:45

Tuntu olevan lujassa juu. Tänään aamulla tunnin hakkaamisen jälkeen toinen (siis eilinen) puoli antautu ja toinen irtosi kun neljä tuntia antoi lekaa, lämpöä ja rasvaa.

Olin jo heittämässä pyyhettä kehään tuon ekan puoliskon suhteen ja ajattelin, että antaa pa*kan olla ja löin kolme kertaa niin täysillä kun tuollasella kolmen kilon moskalla sai lyötyä ja sittenhän se pultti liikahti parimilliä. Tuntu kyllä niin mahtavalta kun se liikahti :)

Toiselle puolellekin tempasin niin täysiä aluksi kun vaan pystyi ja olin jo aloittamassa pultin pois poraamisen kun aattelin, että lyön nyt viimesen kerran ja sitten sekin pultti liikahti.

Ajattelin vähän hioa uusia pultteja ohuemmaksi tasaisesti paitsi niiltä kohdin mitkä kiinnittää ne pallonivelet paikailleen. En tiedä auttaako jatkossa, jos tarvitsee irrottaa, koska nuo pallonivelen "akselit" tuntuvat hirttävän pulttiin kiinni. Ja vaseliinia laitan niin paljon kuin mahtuu sinne väliin.

Teen tuolle mitä vaan kunhan seuraava mahdollinen irrotus on vähän ihmisystävällisempi!

Katselin irrotettuja tukivarsia ja näyttivät olleen alkuperäiset kun niissä oli stanssaus vuodelta -97. Mun ymmärtääkseni nuo ovat alkuperäiset kun auto on vuodelta -98. 165tkm ovat ilmeisesti kestäneet...
Kaikki muut nivelet tuntu jäykiltä eikä niissä ollut klappia, joten emmä niitä jaksa alkaa vaihtamaan. Raidetangonpäätkin oli jämäkät eikä niissä ollut mitään sanottavaa.

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 29.12.2006 23:03

No niin nyt on sitten ylemmät tukivarret vaihdettu ja ajelin muutaman kilometrin niin sytty sitten absien merkkivalo. Mistäs tää sitten johtuu? Ja mitä tälle voisi tehdä? Aamulla tsekkaan vielä valosassa näkyykö siellä jotain ihmeellistä mutta vinkkejä otetaan vastaan jo etukäteen! Eikai noi anturit nyt paperista ole ja ota itseensä kun koputtelin noita tukivarren pultteja lekalla...?

EDIT:
Ekanahan vois tsekata absien sulakkeen mutta voiko noiden anturien toimintaa mitata mitenkään?
/EDIT

Mielestäni en missään kohtaa osunut mihkään anturiin tai johtoihin tms. Ei kai se nyt siitä voi johtua, että laitoin pyörien pultteihin erittäin vähän vaseliinia ts. pienen nökäreen ja levitin sen sekä pyyhin ylimääräset pois, vaikka ohjekirja tuon kieltääkin, koska rasvaa voi mennä pultin reiästä johkin sinne anturiin tms.

Ihme kikotin tää passatti...

passatvariantti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 16.6.2006 11:37

ViestiKirjoittaja passatvariantti » 30.12.2006 0:09

abs anturit vissiin voi kyl mitata ( en tie miten) niin noihin palloniveliin et oli tollanen lavaauto gadddy ja etypäässä toi alapallonivel ei hankkinut 2 vuotta kestää niin aloin tutkiin , se uusi nivel oli suorastaan kuiva , vasipisaran kokoinen vaseliini nökäre oli vaan sen kumisuojuksen alla , no mä laitoin vaihteistoöljyy tollasella pruutalla millä lehmään laitettiin jotain antipioottii suoneen niin sillä kumin läpi piikki ja öljyyy täyteen niin jo alkoi kestämään , uusin vuoden päästä öljytyksen ja taitaa uudella omistajalla toimiii vieläkin nivel ilman vikoja.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.12.2006 0:15

Resistanssimittauksella voi kotioloissa aloittaa anturien mittauksen.

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 30.12.2006 0:26

Lueskelin vanhoja passat + abs -juttuja ja sieltä löytyi täysin identtinen juttu. Eli hakattu samaista tukivarren pulttia irti ja sen seurauksena absien anturin luota oli irronnut kuraa, ruostetta yms schaissea ja se sekoitti absien toiminnan.

Mitä mun pitää tehdä, että pääsen putsaamaan tuon absien anturin ympärystän? Jarrusatula veks, samoin levy mutta mitä sitten...?

Josko tuolla putsaamisoperaatiolla aloittaisi sen jälkeen kun sulake ja piuhat on päällisin puolin tarkistettu...

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 30.12.2006 12:54

vag-comilla näkee sitten kaikkien pyörien nopeudet erikseen niin sen perusteella voi jotain arvailla, kannattaa ehkä katsoa onko vagcom auttajia lähellä.

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 30.12.2006 13:38

^Minkä vag-com -version tuo -98 Passatti tarvitsee? Mä en ole asiaan perehtynyt tippaakaan, joten en tiedä millainen versio pitäisi olla? Osaisi ottaa vaan yhteyksiä oikeanlaisen version omistajaan.

Katselin tuota vag-com -auttajalistaa ja kyllä tästä kylästä ainakin yksi käyttäjä löytyy.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.12.2006 17:38

Kaikki versiot käy.

-SamiH-
-
Viestit: 77
Liittynyt: 8.11.2004 21:40

ViestiKirjoittaja -SamiH- » 30.12.2006 23:27

Jeps!

Nyt toimii taas tuo gyntherin lahja maailmalle :P
Putsasin paineilmalla sen absien anturin kolosen ja hampaat sieltä kolosen pohjalta sekä putsasin anturin jollain cleanerillä.

Osaako joku kertoa, mistä saisi uudet kumit noihin antureihin? Vanhat oli jo vähän sellasta kovettunutta ja helposti murenevaa mallia.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 4.1.2007 19:50

Ihme ettei ylempi pultti irtoa lämmittämällä ja lyömällä. Ite vaihdoin aaton aattona ylätukivarret ja alustan, sekä pultin laitoin paikalleen perinteisen tönkkö vaseliinin kanssa. Pitäisi olla aika irtonainen seuraavan kerran ropatessa...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 22 vierailijaa