Ahtopainemittarin plussat ja miinukset
Valvoja: ffp jäsenet
Ahtopainemittarin plussat ja miinukset
Elikkäs alla on (toivottavasti, jos http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=71191 tuosta selvitään ensiksi) -01 Seat Cordoba 1.9TDI
Auto seisoo tällä hetkellä pajalla katsottavana, ja tuo paja on erikoistunut dieseleihin ja ahtimiin - tässä kävi päässäni että ahtopainemittari olisi hauska lisävaruste tuossa. Katselin forumilta muita juttuja mittareista, ja niissä lähinnä käytiin läpi aiheita:
1) älä asenna itse ellet tiedä mitä teet
2) älä hommaa huonoa mittaria, kadut sitä
3) missä olisi paras paikka mittarille häikäistyksen yms kantilta
Kysyisin nyt sellaista, että uskaltaako tuollaista laittaa ihan perusperhekäytössä olevaan autoon, jos sen laitattaisi pajalla osaavissa käsissä?
Eli jos mittari hajoaa/vuotaa niin ahdin lakkaa leikkimästä auton kanssa perhettä?
Lisäliitokset putkistossa ovat aina huono juttu? Mitä ongelmia sellaisesta _voi_ ehkä tulla minkä takia matka katkeaisi?
Vai ammunko nyt täysin yli huolenaiheissani - kunnolla tehty työ ei lisää riskejä yhtään enempää? Eihän katsastusmiehellä tuosta ole muuta sanomista kuin jos se mittari on jotenkin huonossa paikassa ja haittaa näkyvyyttä (hänen mielestään siis).
Kaipaisin siis käyttökokemuksia :).
Kiitos.
Auto seisoo tällä hetkellä pajalla katsottavana, ja tuo paja on erikoistunut dieseleihin ja ahtimiin - tässä kävi päässäni että ahtopainemittari olisi hauska lisävaruste tuossa. Katselin forumilta muita juttuja mittareista, ja niissä lähinnä käytiin läpi aiheita:
1) älä asenna itse ellet tiedä mitä teet
2) älä hommaa huonoa mittaria, kadut sitä
3) missä olisi paras paikka mittarille häikäistyksen yms kantilta
Kysyisin nyt sellaista, että uskaltaako tuollaista laittaa ihan perusperhekäytössä olevaan autoon, jos sen laitattaisi pajalla osaavissa käsissä?
Eli jos mittari hajoaa/vuotaa niin ahdin lakkaa leikkimästä auton kanssa perhettä?
Lisäliitokset putkistossa ovat aina huono juttu? Mitä ongelmia sellaisesta _voi_ ehkä tulla minkä takia matka katkeaisi?
Vai ammunko nyt täysin yli huolenaiheissani - kunnolla tehty työ ei lisää riskejä yhtään enempää? Eihän katsastusmiehellä tuosta ole muuta sanomista kuin jos se mittari on jotenkin huonossa paikassa ja haittaa näkyvyyttä (hänen mielestään siis).
Kaipaisin siis käyttökokemuksia :).
Kiitos.
Ahtopainemittariin tulee muutaman metrin mittainen millinen letku (mekaaniseen), josta ei paljoa puhalla vaikka irtoaisi. Ei sillä rikki autoa saa, jos vain ei laita sitä letkuun jossa on jotain kriittistä kiinni, kuten moottorinohjausta. Ei kun letku kiinni, virrat mittariin valoille ja menoksi, ei sillä matka katkea ainakaan sen mittarin takia. Sähköisiäkin on ja se ei paljon sen vaikeampi ole laittaa. Joku varmaan täällä valaisee kyseiseen mottiin parhaan paikan asentaa.
Huono mittari näyttää todennäköisesti sinne päin lukemaa, ja kestävyys voi olla mitä sattuu, mutta halvallakin saa varmasti mittarin joka heiluu, sehän useimmilla on tarkoituksena. Totuutta hakevan kannattaa ostaa hyvä. Mittari sinne missä se näkyy, eikä ainakaan normaalijärjellä sijoitettuna haittaa katsastuksessa ketään.
Asenna ohjeiden mukaan, ei siinä paljon tietoa tarvita, läpivienti tulipellistä on se varmasti pahin paikka etsiä...
Huono mittari näyttää todennäköisesti sinne päin lukemaa, ja kestävyys voi olla mitä sattuu, mutta halvallakin saa varmasti mittarin joka heiluu, sehän useimmilla on tarkoituksena. Totuutta hakevan kannattaa ostaa hyvä. Mittari sinne missä se näkyy, eikä ainakaan normaalijärjellä sijoitettuna haittaa katsastuksessa ketään.
Asenna ohjeiden mukaan, ei siinä paljon tietoa tarvita, läpivienti tulipellistä on se varmasti pahin paikka etsiä...
No juu tuosta tuli mieleen että sen voisi laittaa paikkaan missä se on helppo peittää. Jos nyt jostain syystä myyn auton, ja uusi omistaja ei halua moisia nähdä, niin ainakin sen saisi helpommin peittoon jos se on upotettu kojetauluun jonnekkin sivumpaan.
Tosin, en tiedä miksi kukaan ei haluaisi turboon ahtopainemittaria, meitä on vaan niin moneen junaan ja muutama asemalle seisomaan :P.
Tosin, en tiedä miksi kukaan ei haluaisi turboon ahtopainemittaria, meitä on vaan niin moneen junaan ja muutama asemalle seisomaan :P.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos kuitenkin tuon analogisen hommaan, niin olisiko suositella merkkiä mikä olisi ns. budjettiosastolla (alle 100e?) ja toimisi ilman suurempia säätöjä. Ei tarvitse olla mikään hypertarkka, kunhan on about siellä suunnalla. Eikä pompi ja hypi, vaan pysyisi kurssissa :). Saako sellaisia noin halvalla, vai meneekö yli heti?
Kiitos.
Kiitos.
Ja tuollainen teollisuusmittari on ehkä vähän vaikeampi asentaa, kun ilmeisesti mahdollisimman helppo on hakusesa, tuossa joutuu tekemään vähän enemmän tee-se-itse patentteja, mutta ei se vaikea ole sekään. Melkein ostaisin tähän tapaukseen ihan kaupallisen valaistun mittarin, kenties valmiilla koteloinnilla, niitähän saa yleis ja autokohtaisia.
^no kyl se nyt pari senttiä kasvattaa tuota a-pilaria tai peittävää aluetta.
Mut tais olla kuivakaus menos.. ei se kyl muusta valittanu.
Ihasteli MFD:tä ja kaikkee.
Samalla inssillä meni toi avokas läpi, vaikka takavaimentimes oli reikä, kylkivilkku ei pelannu, sekä rekkari valot oli pimeenä.
Eli kuivuus ;)
Mut tais olla kuivakaus menos.. ei se kyl muusta valittanu.
Ihasteli MFD:tä ja kaikkee.
Samalla inssillä meni toi avokas läpi, vaikka takavaimentimes oli reikä, kylkivilkku ei pelannu, sekä rekkari valot oli pimeenä.
Eli kuivuus ;)
Jos haluaa niitä paineita oikeesti säädellä ja tarkkailla niin sit sinne hydrauliikkaliikkeeseen hakee oikee painekello, mut jos haluu vaa et kabiinissa on joku mittari joka menee samas tahdis kun polkasee niin motonetin equus on oiva valinta.
Aikanaan kaverin turboriesaa ja omaa cosanderia kun säädeltiin niin ei oikeen ekuusi ollut se ykkösvaihtoehto.
Aikanaan kaverin turboriesaa ja omaa cosanderia kun säädeltiin niin ei oikeen ekuusi ollut se ykkösvaihtoehto.
Itselläni on Pro-competition lite sarjan mittareita ollut. Psi ja Bar lukemilla ja ovat kyllä olleet todella tarkkoja. Sitten on ollut Autogage monster 5" rundari ja procomp lite seosmittari. PSI mittari jopa niin herkkä että viisari liikkuu ilmanpaineenvaihtelun mukaan mitä olen huomanut. no asteikko onkin tiheä.
laita takuuseen jos heittävät paljon.
laita takuuseen jos heittävät paljon.
Mulla alkoi Tecsisksen teollisuusmittari jumii 1 bar kohdalle, eli mittari ei noussut sen yli.
Syynä nähtävästi oli ledi valaistus joka tukki hengitysriän mittarissa, eli nähtävästi glyseriiniä oli sen verran reippaasti että 1 bar vei laajenemisvaran. Loruttelin vähän pois niin näyttää taas terveitä 1.5 barin lukemia.
Toinen havainto oli että kun paineletku on liitetty nippaa joka on muovisessa imuputkessa mihin on tehty kierre, niin moottorin tärinä on löysyttänyt nippaa ja tämä on syönyt hieman kierrettä.
Tämä täytyy korjata liimaamalla nippa paremmin kiinni ja kiinnittää vaikka klemmarilla imuputkeet ettei pääse enää liikkumaan.
Syynä nähtävästi oli ledi valaistus joka tukki hengitysriän mittarissa, eli nähtävästi glyseriiniä oli sen verran reippaasti että 1 bar vei laajenemisvaran. Loruttelin vähän pois niin näyttää taas terveitä 1.5 barin lukemia.
Toinen havainto oli että kun paineletku on liitetty nippaa joka on muovisessa imuputkessa mihin on tehty kierre, niin moottorin tärinä on löysyttänyt nippaa ja tämä on syönyt hieman kierrettä.
Tämä täytyy korjata liimaamalla nippa paremmin kiinni ja kiinnittää vaikka klemmarilla imuputkeet ettei pääse enää liikkumaan.
Itselle laitoin teollisuusmittarin ja hyvin on pelannut. Asennustyylihän on tämä;
http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poikien+omat+galleriat+t%E4%E4ll%E4/TuhoJuhon+rakentelu%2C+kikkailu+ym.+kuvat./DSC03653.JPG
http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poikien+omat+galleriat+t%E4%E4ll%E4/TuhoJuhon+rakentelu%2C+kikkailu+ym.+kuvat./DSC03653.JPG
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa