Sarjassamme: Kun alapalkki murtuu ajon aikana...

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Golftunisti
-
Viestit: 39
Liittynyt: 31.5.2006 4:59

Sarjassamme: Kun alapalkki murtuu ajon aikana...

ViestiKirjoittaja Golftunisti » 16.12.2006 18:23

Viimeksi muokannut Golftunisti, 20.12.2006 11:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 16.12.2006 18:27

Mulla kävi prikulleen 5 vuotta sitte samallalailla, onneksi kotiin oli enää matkaa 100 metriä. Auto oli kans golf 2.

Golftunisti
-
Viestit: 39
Liittynyt: 31.5.2006 4:59

ViestiKirjoittaja Golftunisti » 16.12.2006 18:34

Piti kans lähtee huomen sunnuntaina kotiin Porii, mut nyt viivästyy...

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 16.12.2006 18:50

saman kokenut mutta 35i passatilla kylläkin. hurautin tallille ja hitsasin takasi läjään.

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 16.12.2006 18:50

Onneksi ei ollut liukasta ja enempää vauhtia. Tsemppiä!

Golftunisti
-
Viestit: 39
Liittynyt: 31.5.2006 4:59

ViestiKirjoittaja Golftunisti » 16.12.2006 18:59

Huomenna hakee uudet osat ja auto kuntoon :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.12.2006 19:13

Eikö tuollaista huomaa ennakkoon palkin kunnosta, edes katsastuksessa? Vai murtuiko se jonkun muun kun ruostumisen seurauksena?

Golftunisti
-
Viestit: 39
Liittynyt: 31.5.2006 4:59

ViestiKirjoittaja Golftunisti » 16.12.2006 19:19

No se on täs vaihees enää iha turhaa jossitella, mutta varmasti joo..Kuten näkyy, auto on päässyt katsastuksesta läpi aikoinaan. En ole pahemmin tonne alakertaan kattellu ku vaan pikaisesti siinä vaiheessa kun auto nostettiin hinausauton kyytiin..Maanantaina sitten näkee paremmin

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.12.2006 19:49

Tarkoitus ei ollut jossitella, ihan vaan kakkoskoppakuskina kartoittaa tilannetta :)

Golftunisti
-
Viestit: 39
Liittynyt: 31.5.2006 4:59

ViestiKirjoittaja Golftunisti » 16.12.2006 19:59

Saatoin ehkä valita väärät sanat edelliseen viestiini..Ymmärrän mitä tarkoitat. Autolla oli katsastus tammikuussa ja seuraava on jo pian tuloillaan. Autoon tehtiin viime viikolla perusteellinen kytkinremppa. Olisko tuolla jotain merkitystä? Palkki väsy, kun nyt on motissa voimaa eikä kytkin anna periksi..

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 16.12.2006 20:00

tai joku pultti jäännyt kiristämättä jos otettu alatukivarsi pois tms. :P

TDiGO
-
Viestit: 103
Liittynyt: 27.9.2004 14:01

ViestiKirjoittaja TDiGO » 16.12.2006 20:13

Itelle kans käyny kerran noin. Tiessä pieni heitto, vauhtia 60-70 km/h, etupyörä lukkoon = ohjattavuus aika heikko, ja ojaanhan sitä mentiin niin että pätkähti. Onneksi oli talvi ja ojassa lunta noin metri, niin ei muita vaurioita tullu, ku puskuri vähä halki ja konehuone aivan täyteen lunta :)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 16.12.2006 20:13

Taas voisin kysyä että kuinka tuo on mahdollista, älkää nyt enää säikytelkö uutta volkkaristia.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.12.2006 20:24

^Älä huoli, kyllä tuolla tien poskessa on näkynyt muunkin merkkistä kalustoa pyörä vinossa :)

Golftunisti
-
Viestit: 39
Liittynyt: 31.5.2006 4:59

ViestiKirjoittaja Golftunisti » 16.12.2006 20:46

Niin kauan kun henkilövahingoilta vältytään, kaikki on hyvin :) Varovaisuutta muille myös sinne liikenteeseen :)
Viimeksi muokannut Golftunisti, 18.12.2006 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 16.12.2006 21:08

ja sattuu sitä tosiaan muillakin merkeillä. muunmuassa melko uusissa ee mersuissa ruostuu edestä jousen yläkuppi irti. joten ei se vanhassa golfissa niin kauheeta edes oo jos joku osa murtuu 20 vuoden rasituksen jälkeen. (mersu esimerkkinä ihan rehellisesti siksi kun niistä en pätkääkän tykkää:) )

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 17.12.2006 10:50

Ittellä meni kans parivuotta sitten alapalkki poikki keskeltä, kun ajoin korokkeen yli. Ei siinä onneksi sen pahempaa. Trailerille sai vielä ajettua ja lähes uudenveroinen palkki purkaamolta 70e.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 17.12.2006 12:56

oliskos kellään kuvaa et mistä kohtaa se palkki oikeen menee poikki ja minkä takia? väsymisenkö?

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 17.12.2006 15:32

Ettäs kehtaatte tolla lailla pelotella, taitaa mun Jetta mennä keväällä myyntiin eikä ajoon... Ei vaan pitäis koittaa muistaa katella joskus koko auto läpi.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 17.12.2006 15:42

lähes uudenveroinen palkki purkaamolta 70e.


Herranjumala ku kallis!!! Mää oon noita hyväkuntosia myyny 20€/kpl!

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 17.12.2006 15:51

saako udella, että onko pannussa paljonkin woimaa?

Golftunisti
-
Viestit: 39
Liittynyt: 31.5.2006 4:59

ViestiKirjoittaja Golftunisti » 17.12.2006 15:59

saako udella, että onko pannussa paljonkin woimaa?


Voi kumpa olisikin..Iha perus 1.6 motti vaa..Mitäköhä täs niitä tehoja sit olikaan..

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 17.12.2006 16:00

75hp! :)

Golftunisti
-
Viestit: 39
Liittynyt: 31.5.2006 4:59

ViestiKirjoittaja Golftunisti » 17.12.2006 16:00

oliskos kellään kuvaa et mistä kohtaa se palkki oikeen menee poikki ja minkä takia? väsymisenkö?


Meen huomenna vaihtaa tota palkkia, ni otan siinä samalla niitä kuvia tänne arvosteltavaksi :)

Golftunisti
-
Viestit: 39
Liittynyt: 31.5.2006 4:59

ViestiKirjoittaja Golftunisti » 18.12.2006 20:38

No niin. Tänään tuli parisen tuntia pelleiltyä tuon palkin kanssa. Hommasta selvittiin muutamalla murtuneella pultilla. Ei paha nakki ollenkaan. Huomenna uutta tilalle :)

Mätäpaise vielä autossa kiinni
http://i81.photobucket.com/albums/j217/Orggu_/Golf%202/img008.jpg

Ja vielä edestäpäin
http://i81.photobucket.com/albums/j217/Orggu_/Golf%202/img009.jpg

Vähän lähempää tarkastelua...
http://i81.photobucket.com/albums/j217/Orggu_/Golf%202/img023.jpg

:)
http://i81.photobucket.com/albums/j217/Orggu_/Golf%202/img027.jpg

Uutta ja vanhaa
http://i81.photobucket.com/albums/j217/Orggu_/Golf%202/img018.jpg

Projektia projektia
http://i81.photobucket.com/albums/j217/Orggu_/Golf%202/img012.jpg
Viimeksi muokannut Golftunisti, 20.12.2006 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.12.2006 20:56

neljännessä kuvasa näyttäs siltä kuin sitä olis joskus hitsattukin? vai kuvittelenko vain?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 18.12.2006 21:01

kyl siinä ainakin näyttäs saumaa olevan.

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 18.12.2006 22:51

oli muuten mätä tismalleen samasta kohdasta ku oma palkki tuossa männävuosina.. onneks ei ajossa lauennut itsellä, vaan huomasin auton alla käydessäni repeämän. sitä sitten ensialkuun kaverin kanssa hitsattiin ehjemmäks, turvallisuus saavutettiin mutta pyöränkulmat menetettiin, seurauksena kaksi sarjaa eturenkaita sileäksi yhdessä kesässä. :D

sittemmin hain tuolta t-techin mossilta ehjän palkin jopa kallistuksenvakaajan kera ja vaihdoin paikalleen. renkaiden kuluminen loppui kuin seinään.

ei kyllä tuota renkaiden kulumista osannut yhdistää tuosta palkista johtuvaksi, mutta uuden palkin vaihdon jälkeen ihmeteltiin porukalla kun ne renkaat ei ookkaan enää niin hupaa tavaraa ku ennen. siinä ehdittiin jo pyöränkulmiensuuntauksen tehnyt firmaki mollata maanrakoon ellei hieman syvemmällekkin.

peltron
-
Viestit: 30
Liittynyt: 9.11.2004 12:51

ViestiKirjoittaja peltron » 18.12.2006 23:22

samanlailla oli tänää neljän aikoihin kehä 2 päässä jollekki volvo kuskille käyny..
vasen etu fillari aika härsissä asennossa näytti olevan :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.12.2006 8:21

näyttäs siltä kuin sitä olis joskus hitsattukin

Aika vastuutonta mennä tuollaisia hitsailemaan.
Kannattaisikohan käydä viskaamassa hitsattu osa sen katsastusaseman esimiehen pöydälle, jossa tuo on viimeksi käytetty syynissä. Voisi samalla kysyä, että milläs standardeilla teiltä autot menevät läpi. Seuraavaksi voisi ruveta kyselemään korvausta auton hajoamisesta ja jos ei tehoa, sitten valitusta eteenpäin Ajoneuvohallintokeskukselle.

TLL (267/81)
11 § Ohjauslaitteiden muutokset

1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata hitsaamalla eikä muulla, niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 19.12.2006 8:35

...
Viimeksi muokannut taggis, 19.12.2006 8:45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.12.2006 8:43

Kenen on vastuu, jos havaitaan, että onnettomuuden sattuessa on vaikuttavana tekijänä ollut palkin murtuminen. Kun onnettomuutta aletaan tutkia, vakuutusyhtiö ainakin pesee kätensä tapahtuneesta. Sitten voi tietty alkaa käräjöidä viimeksi katsastuksen suorittaneen katsastusaseman kanssa.
Entä jos myy tuollaisen ajoneuvon edelleen ja uudelle omistajalle sattuu vakava onnettomuus korjatun osan takia? Syyllisyyskysymys ei enää olekaan ihan selvä asia.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 19.12.2006 9:05

Aika vastuutonta mennä tuollaisia hitsailemaan.
Kannattaisikohan käydä viskaamassa hitsattu osa sen katsastusaseman esimiehen pöydälle, jossa tuo on viimeksi käytetty syynissä. Voisi samalla kysyä, että milläs standardeilla teiltä autot menevät läpi.


Itse ainakin hitsasin omaan paikan, kun oli vähän haperoa, tosin ei vielä mitenkään pahasti. Katsastusmies oli VÄHINTÄÄN tarkka sen kanssa, koputteli ja väänteli, onneksi oli kunnon umpisaumaa, ettei hylännyt korjausta. Eihän tuo apurunko kuulu tuohon lain mukana olevaan listaan, se kun on runkoa nimensä mukaan, tosin irroitettava sellainen pala. Muutenhan isossa osassa autoja saisi koko korin heittää romukoppaan, kun tukivarren kiinnityspiste lahoaa, eikä siten koko runkoa saisi hitsata. Hyvin hitsattu kestää sen mitä ehjäkin, kun usein se alkuperäinen on materiaaliltaan aika kevyttä. No autoja on hitsattu aina ja hitsataan vastakin, enkä koskaan ole kuullut, että ties miten korjatusta olisi kukaan edellisiä omistajia syyttänyt. Jos tälle linjalle mennään, niin ei liikenteessä ole kuin uusia autoja.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 19.12.2006 9:27

Niin, apurungollahan ei ole mitään tekemistä ohjauksen tai jousituksen kanssa, joten se ei kuulu noihin hitsauskiellon alaisiin osiin.

Omassa Golfissa viimeisen viiden vuoden aikana tullut kolmesti konttorilta korjauslistaa, joka kerta ruostuneen apurungon takia. Itse en ole sitä hitsannut, mutta aina se on moitteetta uusinnasta mennyt läpi ja kestänyt hyvin tielläkin vaikka hidastetöyssyjä ei aina olisi pimeässä huomannutkaan.

Aika akilleen kantapää tuo palkki kyllä tuntuu olevan vanhoissa Golfeissa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 19.12.2006 10:43

Kyllä täällä päin ainakin on käsketty korjaamaan tuommoset hitsaamalla. Ja kun kunnolla hitsaa niin ei se uutta häviä. Suuri osa hitsareista vaan tuntuu olevan semmosia turaajia ettei pitäisi päästää lähellekään autoa...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 19.12.2006 12:53

Tuo ehjä irtonainen palkki kannattais öljytä sisäpuolelta kunnolla esim poraamalla reijät joihinkin kohtiin ja ruosteestoöljyä sisälle ja pyörittelyä että leviää joka paikkaan, niin tein entisen mersun takatukivarsille joissa on sellaset kupit takajousille joihin jää kaikki paska makaamaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.12.2006 14:35

Ok, käsitin, että siinä olisi jotakin jousitukseen liittyvää. No, pitää vain toivottaa tsemppiä katsastusmiehelle, kun noita syynäilee.

caravan-coupe
-
Viestit: 21
Liittynyt: 30.8.2006 23:18

ViestiKirjoittaja caravan-coupe » 19.12.2006 21:40

Toikin on näköjään katsuumiehestä kiinni, niinkuin aika moni muukin asia.
Ensimmäisessä golffissani oli hiukan hapero niin inssi käski vaihtaa.
Toisessa golffissa oli kauheat räkä-saumat siellä ja oli just leimattu kun sen ostin.
Tässä nykyisessä syncrossa taitaa olla ihan ehjä ja hitsaamaton, niinkuin loputkin autosta.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 19.12.2006 21:56

Voisko nuo kuvat linkittää, niin ei ketjun avaaminen tökkisi niin kovasti, ihan OT:nä.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa