Polo -88 ei anna kipinää

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

Polo -88 ei anna kipinää

ViestiKirjoittaja Kane » 17.12.2006 18:00

Tulpat ja johdot ok, virtalukon pohja vaihdettu. Epäilen puolaa syylliseksi, mutta miten se mitataan? Mittasin + ja - napojen väliltä vastuksen, joka oli 1,2 ohmia. Mittasin myös "puolanjohdon" ja plussan, sekä "puolanjohdon" ja miinuksen välin. Toinen oli ääretön ja toinen n.2kohm. Kertooko tämä jotain? Hitto kun näiden pensavehkeiden kanssa on aina ihan pihalla.... Ja välillä diiseleidenkin... : )
BTW, voikos kipinän kattoo siten, että laittaa tulpan suoraan puolanjohdon päähän, ja antaa puolaan virtaa ja maata...? Silloin ainakin saisi puolan tsekattua irrallaan virranjakajasta... Tässäkin kun on kärjetön, niin maadoitus ilmeisesti tapahtuu jakajan kautta vai...? Niin ja tietysti maadoittaa tulpan koneen kylkeen tms. En kyllä uskalla kokeilla vielä etten riko lisää...

Anssi
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja Anssi » 17.12.2006 19:24

Noi vastusarvot puolalle taitavat olla ihan ok. Ja harvoin tuollainen vanhemman auton puola hajoaa. Todennäköisempi vikapaikka on sytytyksen katkojayksikkö. Joku varmaan osaa kertoa missäpäin poloa kyseinen laite sijaitsee, itse en tiedä.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 17.12.2006 21:47

Ja tuossa polossahan on kärjetön sytytys hall-anturilla, siinä voi myös olla vikaa ja yleisesti onkin... siis hall-anturissa

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 18.12.2006 8:49

Joo, hall voi olla myös rikki... Tai sitten sytytyksen ohjausyksikkö. Siksipä juuri vähän kyselin noita vastusarvoja, tai jotain muuta tapaa testata puola, ettei tarvis ihan pussi päässä vaihella osia...

marko.ketonen
-
Viestit: 360
Liittynyt: 8.5.2005 20:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja marko.ketonen » 18.12.2006 10:14

voiko tuota hall-anturia jollain tapaa testata onko se kunnossa? ei viitsisi ainakaan itse lähtee ostamaan kylmiltään sitä uutena, kun itsellä on vähän samaa vikaa autossa.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 18.12.2006 15:39

Voi, sikäli kun ymmärsin oikein searchilla löytämistäni jutuista...By the way, löysin vian! Syyllinen oli sopimuksensa irtisanonut sytkämoduuli. Löysin purkaamolta, hinta parikymppiä... Vaihdoin myös puolan, samoin kahdenkympin osa. Lisäksi uusi pyörijä, niin nyt käy kuin kello! :D

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 18.12.2006 16:18

Lainaan topiccia hiukan.

Ongelmana -83 polo 1.1L koneella. Tulpat uudet, johdot melkein uudet. Käynnistyy nätisti, savuttaa aika reilusti valkosta (ei pakkasnestettä). En saa säädettyä seoksia sopivaksi. Nyt alkanut tekeen sellaista, että auto käynyt n.5min tyhjäkäyntiä niin käynti muuttuu aivan kamalaksi. Käy varmaan pyöreesti kahdella.

Kaasu pohjassa ryypyn kanssa jaksaa juuri ja juuri käydä. Tän jälkeen kaikki tulpat aivan mustia (paitsi ykköspytyn välillä valkoinen). Seos tuntuis olevan ihan liian rikkaalla, mutta jotenkin tuntuu olevan vikaa jossain muuallakin. Käynti kuitenkin aina hiukan ontuvaa, prötköttää.

Kehno
-
Viestit: 201
Liittynyt: 10.10.2005 18:50

ViestiKirjoittaja Kehno » 19.12.2006 10:33

voiko tuota hall-anturia jollain tapaa testata


Ainakin Corradossa hall-anturin toimintaa voi testata ledin ja ~330 ohmin etuvastuksen kytkennällä (lähde: bentleyn opus). Toinen jalka kytkennästä laitetaan signaalijohtimeen ja toinen, riippuen miten päin ledi sattuu olemaan, joko liittimessä olevaan plussaan tai miinukseen. Ledi vilkkuu startatessa, jos kytkentä on oikein päin ja hall-anturi toimii. Toki ennen tätä kannattaa testata onko käyttöjännite ja maa kunnossa hall-anturilla. Niin ja tietenkin testatessa liitin pitää olla paikallaan, joten joutunee sen suojakumin liittimestä siirtämään, jotta pääsee johtoihin käsiksi. Oikosulkuja ei tietenkään kannata tehdä ja vastuutahan en ota tästä kytkennästä. =)

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 19.12.2006 13:22

Hall-anturin liittimen keskimmäisestä nastasta voi mitata yleismittarilla, muuttuuko jännite kun jakajaa pyörittelee. Signaali alhaalla on siis jännite nollassa, ylhäällä jännite on jotain väliltä 5..12Vdc.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa