Passat GT G60 syncron bensakulutusongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Passat GT G60 syncron bensakulutusongelma
Ostin noin kuukausi sitten otsikon mukaisen menopelin, ja ongelmana on suuri bensankulutus. Ajotietokone näyttää aivan normaalia lukemia, eli keskikulutus sekalaisessa ajossa jää sinne vajaaseen 8 litraan. Käytännön kulutus kuitenkin on välillä 11-15 litraa. Viimeisimmän laskuni mukaan kulutus oli 250 km:n matkalla 14 l / 100 km, vaikka matkasta suurin osa oli matka-ajoa. Matka-ajossahan tällä autolla pitäisi siis päästä jopa alle 7 litran.
Olen tutkinut mielestäni huolellisesti tankin ja letkut, eikä vuotoja löydy. Koska ylimääräinen kulutus menee "ajotietokoneen ohi", niin loogisin selityshän olisi vuoto jossain. Mutta onko jotain paikkoja vielä, mitkä olisi hyvä tutkia? Kaiken järjen mukaan jos tämän verran bensaa valuu hukkaan, pitäisi sen jo jossain näkyäkin ja ainakin haista.
Käytin auton myös merkkihuollossa, jossa 150 euroa maksettuani selvisi, että G-ahdin antaa 0,2 bar liian vähän ahtopaineita (tiesin tuon ennestäänkin, koska ahtopaineen näkee ajotietokoneelta). Olivat sitä mieltä, että kulutus johtuisi tuosta. Kuitenkin paineet olivat samat jo edellisen omistajan aikana, ja hänellä bensankulutus piti paikkansa ajotietokoneen kanssa. Ahtimen aiheuttaman lisäkulutuksen pitäisi myös näkyä ajotietokoneessakin, eikö totta? Ruiskun ja sytytyksen säädöt ovat myös kaikki huollon mukaan kohdallaan. Onko teillä muuten tietoa, voiko viallinen G-ahdin sitten todella lisätä kulutusta näin dramaattisesti?
Yksi mieleeni tullut vaihtoehto oli, että jokin ruiskun suutin antaisi liikaa bensaa, mutta huollossa ainakin sanoivat tarkastaneensa tämän ja että auton päästöarvot eivät olisi kohdallaan, jos vika olisi suuttimessa. Nyt tuntuisi siltä, että vikavaihtoehtoja ei oikein löydy enää muita kuin se paineensäädin, joka on ruiskun bensansyötön yhteydessä: bensan paine on liian korkea, ja siksi sitä menee hukkaan. Eli vaikka ruiskusuuttimet ovatkin auki oikean ajan, menee niiden läpi liikaa bensaa sen liian paineen vuoksi. Jos ajotietokone mittaa kulutusta imusarjan paineen perusteella, niin silloinhan se näyttää tämän vian yhteydessä väärin. Voisiko tämä vika mitenkään olla mahdollinen? Tietysti huollossa mitatut päästöarvot olivat erittäin hyvät, mutta jospa liiallista painetta ei esiinnyt tyhjäkäynnillä ja jos se ilmaantuu vasta pidemmässä ajossa?
Huollossa siis mitattiin seuraavat päästöarvot:
830 rpm:
CO 0.54
CO2 14.4
O2 1.06
ppm HC 0050
lambda 1.032
2700 rpm:
CO 0.75
CO2 14.5
O2 0.67
ppm HC 0037
lambda 1.008
Kyselin ongelmastani jo Suomen Volkkariyhdistyksen ja UltimateVW-foorumeilla, mutta kokeilenpa saamieni neuvojen perusteella vielä, jos täältä löytyisi joku joka osaisi auttaa. Otan myös mielelläni vastaan tietoja turbohuolloista, jotka suostuvat G-ahtimia huoltamaan. Itse en ole vielä sellaista löytänyt, ja VW-merkkikorjaamo ei ahtimia huolla, vaan tarjoaa uutta hintaan 4000 eur.
Olen tutkinut mielestäni huolellisesti tankin ja letkut, eikä vuotoja löydy. Koska ylimääräinen kulutus menee "ajotietokoneen ohi", niin loogisin selityshän olisi vuoto jossain. Mutta onko jotain paikkoja vielä, mitkä olisi hyvä tutkia? Kaiken järjen mukaan jos tämän verran bensaa valuu hukkaan, pitäisi sen jo jossain näkyäkin ja ainakin haista.
Käytin auton myös merkkihuollossa, jossa 150 euroa maksettuani selvisi, että G-ahdin antaa 0,2 bar liian vähän ahtopaineita (tiesin tuon ennestäänkin, koska ahtopaineen näkee ajotietokoneelta). Olivat sitä mieltä, että kulutus johtuisi tuosta. Kuitenkin paineet olivat samat jo edellisen omistajan aikana, ja hänellä bensankulutus piti paikkansa ajotietokoneen kanssa. Ahtimen aiheuttaman lisäkulutuksen pitäisi myös näkyä ajotietokoneessakin, eikö totta? Ruiskun ja sytytyksen säädöt ovat myös kaikki huollon mukaan kohdallaan. Onko teillä muuten tietoa, voiko viallinen G-ahdin sitten todella lisätä kulutusta näin dramaattisesti?
Yksi mieleeni tullut vaihtoehto oli, että jokin ruiskun suutin antaisi liikaa bensaa, mutta huollossa ainakin sanoivat tarkastaneensa tämän ja että auton päästöarvot eivät olisi kohdallaan, jos vika olisi suuttimessa. Nyt tuntuisi siltä, että vikavaihtoehtoja ei oikein löydy enää muita kuin se paineensäädin, joka on ruiskun bensansyötön yhteydessä: bensan paine on liian korkea, ja siksi sitä menee hukkaan. Eli vaikka ruiskusuuttimet ovatkin auki oikean ajan, menee niiden läpi liikaa bensaa sen liian paineen vuoksi. Jos ajotietokone mittaa kulutusta imusarjan paineen perusteella, niin silloinhan se näyttää tämän vian yhteydessä väärin. Voisiko tämä vika mitenkään olla mahdollinen? Tietysti huollossa mitatut päästöarvot olivat erittäin hyvät, mutta jospa liiallista painetta ei esiinnyt tyhjäkäynnillä ja jos se ilmaantuu vasta pidemmässä ajossa?
Huollossa siis mitattiin seuraavat päästöarvot:
830 rpm:
CO 0.54
CO2 14.4
O2 1.06
ppm HC 0050
lambda 1.032
2700 rpm:
CO 0.75
CO2 14.5
O2 0.67
ppm HC 0037
lambda 1.008
Kyselin ongelmastani jo Suomen Volkkariyhdistyksen ja UltimateVW-foorumeilla, mutta kokeilenpa saamieni neuvojen perusteella vielä, jos täältä löytyisi joku joka osaisi auttaa. Otan myös mielelläni vastaan tietoja turbohuolloista, jotka suostuvat G-ahtimia huoltamaan. Itse en ole vielä sellaista löytänyt, ja VW-merkkikorjaamo ei ahtimia huolla, vaan tarjoaa uutta hintaan 4000 eur.
Pro-Turbo ainaki mielestäni korjaa noita g-ahtimia. Täysin sata varma en asiasta ole.
http://www.proturbo.fi/index_fin.htm
http://www.proturbo.fi/index_fin.htm
Dopi lienee huoltanut eniten noita ahtimia Suomessa?
Kulutusta saa myös alhaisemmaksi pienellä, oikeiden osien, piristelyllä. Hinnat eivät päätä huimaa. Katso: www.mdcomprex.com
Tuossa jotain tietoa mitä G60 autoille voi tehdä: http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_PG-moottori
Kulutusta saa myös alhaisemmaksi pienellä, oikeiden osien, piristelyllä. Hinnat eivät päätä huimaa. Katso: www.mdcomprex.com
Tuossa jotain tietoa mitä G60 autoille voi tehdä: http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_PG-moottori
Sytytystulpat autoon on uusittu pari kuukautta sitten ja sytytysennakko sekä anturit tarkastettiin siellä VW-merkkihuollossa.
Dopi oli sitä mieltä, että kulutus saattaa hyvinkin johtua ahtimesta, kuten VW-huolto sanoi. Ainakin varmaa on, että ahdin on huoltokunnossa, kun antaa maksimissaan n. 6000 kierroksessa 0.4 bar ahtopainetta, ja normaalissa ajossa paine on vain 0.1-0.2 bar. Eli huollatan nyt ahtimen, ja pitää sen jälkeen alkaa tutkimaan vielä muita vaihtoehtoja, jos tuokaan ei auta kulutukseen.
Millaisia paineita ajotietokone muuten teillä muilla normiajossa näyttää? Kiinnostaisi erityisesti mortin g60, jonka kulutus näyttäisi olevan kunnossa. Ja on tämäkin auto tosiaan kulkenut sen alle 7 litran matka-ajossa. Auton myyjän pojalla on käytössä toinen samanlainen, jolla pääsee jopa 6.5 litraan.
Dopi oli sitä mieltä, että kulutus saattaa hyvinkin johtua ahtimesta, kuten VW-huolto sanoi. Ainakin varmaa on, että ahdin on huoltokunnossa, kun antaa maksimissaan n. 6000 kierroksessa 0.4 bar ahtopainetta, ja normaalissa ajossa paine on vain 0.1-0.2 bar. Eli huollatan nyt ahtimen, ja pitää sen jälkeen alkaa tutkimaan vielä muita vaihtoehtoja, jos tuokaan ei auta kulutukseen.
Millaisia paineita ajotietokone muuten teillä muilla normiajossa näyttää? Kiinnostaisi erityisesti mortin g60, jonka kulutus näyttäisi olevan kunnossa. Ja on tämäkin auto tosiaan kulkenut sen alle 7 litran matka-ajossa. Auton myyjän pojalla on käytössä toinen samanlainen, jolla pääsee jopa 6.5 litraan.
Siis sehän on varma juttu että jos ahdin toimii noin 60%:lla tehokkuudella, tehtävänään tuottaa vääntöä/tehoa, lisää se polttoaineenkulutusta. Ei epäilystäkään.
Ihan en tuota kaupunki kulutusta usko mitenkään. Täysi mahdottomuus. Tai sitten kyseinen "kaupunkiajo" sisältää melkoisen paljon ajamista suhteessa liikennevaloissa seisomiseen. Oman kokemuksen mukaan Corrado G60 vie kaupungissa 10-12 litraa ja vieläpä selkeästi lähempänä tuota 12 litraa. Tehdas kuitenkin lupaa seuraavat kulutukset G60 Corradolle: 6,0 7,5 11,8
Eli aika kova sälli pitää olla, jos n. 4 litraa saa viemään _vähemmän_ sadalla kilometrillä.
Maantiellä (60-80kmh max!) voi tosiaan päästä noihin 6-7 litran keskikulutuksiin, kun oikein pihistelee.
Onkohan mun g60:ssä jotain vikaa kun menee 8 litraan kaupunki ja jopa alle 7 litran maantiellä..
Ihan en tuota kaupunki kulutusta usko mitenkään. Täysi mahdottomuus. Tai sitten kyseinen "kaupunkiajo" sisältää melkoisen paljon ajamista suhteessa liikennevaloissa seisomiseen. Oman kokemuksen mukaan Corrado G60 vie kaupungissa 10-12 litraa ja vieläpä selkeästi lähempänä tuota 12 litraa. Tehdas kuitenkin lupaa seuraavat kulutukset G60 Corradolle: 6,0 7,5 11,8
Eli aika kova sälli pitää olla, jos n. 4 litraa saa viemään _vähemmän_ sadalla kilometrillä.
Maantiellä (60-80kmh max!) voi tosiaan päästä noihin 6-7 litran keskikulutuksiin, kun oikein pihistelee.
Täysi mahdottomuus. Tai sitten kyseinen "kaupunkiajo" sisältää melkoisen paljon ajamista suhteessa liikennevaloissa seisomiseen.
Tosiaan mittajastahan tuo on kiinni, tulee mulla kaupunkiin ajettaessa pieni suora, jolla kulutus saattaa tipahtaa. Täytyykin mittailla tarkemmin, mutta en saa kulumaan yli kymppiä millään..
Maantiellä ei tarvi hissutella, että tuohon pääsee. Annan kenkää reilusti, ja tuntuu raato tykkäävän siittä ;)
En oo vieläkään selvillä, mitä mun pommiin on tehty, mutta hyvin se tuntuu vetävän.
Levis: säähän vaihdoit 2,5" röörin itelles? Miten kävi kulutuksen kanssa, huomaako sitä ollenkaan?
Ei ole kulutus muuttunut oikeastaan mihinkään muutosten myötä. Teho kasvanut kyllä (en tarkoita pelkkää putkistoa), mutta kulutus pysynyt suht samoissa lukemissa. En ole koskaan ajanut vakio Corradolla eli en osaa sanoa millainen se on. Ostaessa oli 65 mm ahtopyörä ja G-ahtimen sisuksia hieman avarrettu. Kaiken kaikkiaan kulutus on juuri sitä, mitä valmistaja lupaa! Ja en voi väittää ajavani mitenkään erityisen taloudellisesti kokoajan...
oman käsitykseni mukaan g-ahtimen pyörintä otetaan suoraan kampiakselista? eli se tarvii voimaa pyöriäkseen. ja olen kuulet että g-ahdin veisi n.25% tehoja moottorista? eli omalla järjellä ajatelen niin jos maantiellä pääsee g-ahtimen kanssa 7l niin miten sit pakokaasuahdin? sen pyöriminenhän otetaan hukkaenergiasta. eli jos arvelisin niin keviästi 6 litraan pääsis varmastikki ellei mahollisesti 5l :D eli kuten eräs väläytti niin pitääköhän toi alle 7l paikkaansa?? en sit tiiä ku en ole ajanu -ahtimisella autolla saati sitten omistanu... eli en mene noista takuuseen mitä kirjoitin..
Ahtimen kunto ei matka-ajossa vaikuta juurikaan kulutukseen, olettaen että 99% ajasta ajetaan alipainealuulla kuten matka-ajoon kuuluu. Vakiokoneessa G-ahdin vie vajaa 20hevosta, ja paljon vähemmän silloin kun ahtimen tuotto on vapaakierrolla. Merkittävää litran säästöä sen irroittamalla ei tule saamaan, pari-kolme desiä voisi olla mahdollista.
Kait munkin raadossa oli jotain ihmeen vikaa, en minä saanut sitä syömään noin hurjia lukemia polttonestettä, en valita. Matka-ajossa pääsi alta 6litran ihan normaalisti ajelemalla liikennevirran mukana. Muistasinkohan nyt ihan väärin että olisi ollut vajaata 9litraa/100km auton keskikulutus normaalissa kaupunki/taajama-ajossa. Passattihan vie jonkun verran enemmän, siitä ei mihinkään pääse.
Kait munkin raadossa oli jotain ihmeen vikaa, en minä saanut sitä syömään noin hurjia lukemia polttonestettä, en valita. Matka-ajossa pääsi alta 6litran ihan normaalisti ajelemalla liikennevirran mukana. Muistasinkohan nyt ihan väärin että olisi ollut vajaata 9litraa/100km auton keskikulutus normaalissa kaupunki/taajama-ajossa. Passattihan vie jonkun verran enemmän, siitä ei mihinkään pääse.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa