Auton myllyttäminen

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

Auton myllyttäminen

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 4.12.2006 16:24

Auto maalattiin kesällä mustalla metallivärillä(massa + lakka) ja maalarilla syntyi paikoitellen appelsiini pintaa. Nyt olisikin tarvis saada seikkaperäiset ohjeet myllytykseen joilla tuon pinnan saisi tasaiseksi. Eli miten toimitaan, aineet ja laitteet.

Kiilloituskone ja autoglym-tuotteita löytyy mm. Super Resin Polish(punainen purkki), Paint Renovator (v.punainen purkki).

juk1
-
Viestit: 51
Liittynyt: 24.7.2005 12:06

ViestiKirjoittaja juk1 » 4.12.2006 16:50

Voit lähteä myllyttämään tolla pinkillä.
Älä paina konetta, vaan "ajele" pehmeästi tasaisilla liikkeillä. Älä jätä ainetta kuivumaan, vaan pyyhi ylimääräiset pois.
Kannattaa varoa kaikkia kulmia, palaa erittäin helposti puhki. Varsinkin jos myllytyskertoja on aikaisemmin jo kertynyt.

Itse olen käyttänyt AG:n omia kiillotustyynyjä, ne tais maksaa noin 10e/kpl. Kun kerran musta auto kyseessä, niin valitsisin kaikkein hienoimman tyynyn, niitä kun on eri vaihtoehtoja.

Punaisen vahan voi mun mielestä vetästä sitten päälle ihan käsipelillä ja sen päälle vielä kultainen tuomaan lisää kestoa. Näiden annat tietty kuivua kunnolla.

Noin lyhyesti.

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 4.12.2006 17:20

Kiitos, tuosta onkin hyvä aloittaa.

Tuota kulmien pintojen puhkikulumista itsekin pelkään. Miten kannattaisi ovenpielistä lähteä myllyttämään, käsin kenties olisi turvallisinta? Kannattaako jotain muuta huomioida?

latez
-
Viestit: 26
Liittynyt: 15.8.2006 17:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja latez » 4.12.2006 18:00

Musta rupee sitte aika herkästi sinertämään jos ei tiedä mitä tekee ja oikeilla aineilla.. ite jätän mustan myllyttämättä :)

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

ViestiKirjoittaja J.N » 4.12.2006 21:53

Tummemmat värit on kyllä pirun haasteellisia tehdä, että ei jäisi "pyörrejälkiä"... Esim. tallissa keinovalossa saattaa näyttää oikein hyvältä, mutta auringon valo ulkoilmassa saattaakin sitten paljastaa tietyistä kulmista yllätyksiä.

Monta autoa on tullu tehtyä monesti tuon takia. :) Tekemällä oppii... kai...

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 5.12.2006 9:31

Ja ilmeisesti kannattaisi käyttää punaisen glymin sijaan mustaa? Tai mustaa, punaista päälle ja vielä kultainen kaveriksi :)

VariantR
-
Viestit: 625
Liittynyt: 26.1.2005 7:43

ViestiKirjoittaja VariantR » 5.12.2006 12:50

kanattaa jätää tuo myllytys ammati miesten hommax tulee homma tehtyä oikeen ja oikea vahat..ite on kyllä kerran myllytäny venton ja hyvätuli=)

Enliz
-
Viestit: 313
Liittynyt: 12.8.2003 22:53

ViestiKirjoittaja Enliz » 7.12.2006 8:22

Juu, onhan se niinkin jos ekaa autoa rupeaa myllyllä ympäri käymään, tulee ammattimiehen hinta / laatu suhde kohdalleen. Hommaan tuossa riittää, omassa meni n. 2,5 + loppu vaha. Hyvä tuli

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 7.12.2006 16:24

Jeps, hommaa siinä oli niinkuin ajattelinkin, mutta hyvähän siitä sitten tuli! Kiitos vaan auttaneille ohjeistuksesta!

juk1
-
Viestit: 51
Liittynyt: 24.7.2005 12:06

ViestiKirjoittaja juk1 » 7.12.2006 16:37

Lähtikö appelsiinit pois?

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

myllytyksestä

ViestiKirjoittaja peeki » 8.12.2006 20:52

voit hioa 2000 vesihiomapaperilla varovasti ja kiillottaa sen jälkeen; näin tehdään esim. kun pintaan tulee valumia tai roskia, itse olen käyttänyt appelsiinipinnalle 2000 abralonea-->4000 abralone-->kiilloitus koneella ja vaha päälle

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 11.12.2006 18:41

Juu, ihan hyvä tuli. Pientä jäi vielä pintaan, mutta saa ollakin.

latez
-
Viestit: 26
Liittynyt: 15.8.2006 17:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja latez » 12.12.2006 17:04

Jos aplaria esiintyy paljonkin en nää edes järkeä lähtee kiillottamaan koska urakka on todella työläs ja riski on suuri että menee puhki jos siitä meinaa hyvän saada..

Kannattaa punnita uudestaan maalausta/lakkausta.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ei oo kova urakka

ViestiKirjoittaja peeki » 12.12.2006 19:26

yleensä jos appelsiinipintaa esiintyy, siihen on yleensä syinä:

liian korkea lämpötila ruiskuttaessa

nopea kovettaja

hidas maalari

liian paksu maali

yhteistä on että yleensä tavaraa (siis maalia tai lakkaa) on paljon appelsiinikohdassa...

Olen fiksannut ja maalannut autoja työkseni ja puhki olen onnistunut myllyttämään vain vanhoista ja kuluneista maalipinnoista ja niissäkin vain kanttauskohdista..

kyllä työ tekijäänsä opettaa, ei kannata pelätä myllytystä; sillä saa monen maalarin jäljet korjattua

latez
-
Viestit: 26
Liittynyt: 15.8.2006 17:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja latez » 15.12.2006 16:08

Aivan.. saa korjattua mutta onko järkeä? Esim mataksi hionta ja vaikka lakkaus on paljon vähä töisempi kun kunnon vesihionta ja kiillotus..

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ainakin halvempaa

ViestiKirjoittaja peeki » 15.12.2006 21:47

on päästää vaikka 4000 abralonella ja kiillottaa perään, varsinkin jos vain joku kohta on epäonnistunut; abralonen saa kiinni kiilloituskoneeseen ja sillä voi ajaa pinnan läpi ennen kiilloitusta..

Monessakaan automaalaamossa ei pääse pölyvapaaseen pintaan; aina tulee enemmän tai vähemmän korjattavaa, vaasassa parhaat tilat löytyy käyttöautolta(kallis) ja tom&tomilta (myöskin kallis)

suurin osa pölystä tulee autosta ja maalarin vaatteista; joskin nykyään ollaan siirtymässä kertakäyttöhaalareihin

Jos joku haluaa kokeilla taitojansa kiillotuskoneella, voin vuokrata kiillotuskonettani jossa on luonnollisesti portaaton kierrostensäätö, hinta 30€/vrk, eisisällä kemikaaleja, abraloneja tai tyynyjä

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 10.1.2007 12:42

Olisiko joku niin ystävällinen, että laittaisi kuvan omasta kiillotuskoneestaan ja abralonesta.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 10.1.2007 14:26

Olisko kellään tiedossa pk-seudulta tekijää myllytyshommaan?
Tai jos tääläpäin joku haluaa tehdä korvausta vastaan vaikka iltahommina?

Jagii
-
Viestit: 215
Liittynyt: 16.12.2011 7:04

ViestiKirjoittaja Jagii » 14.2.2012 21:08

Vähän vanha topic löytyi haulla mutta haittaako tuokaan...

Eli olisin tiedustellut onko täällä kokemuksia turun seudulla hyvistä ja osaavista auton myllyttäjistä? Tollanen operaatio olis tossa tarkoitus jossain vaiheessa teettää omalle autolle ja hyvät kokemukset kiinnostais paikoista mihin kannattais kärry viedä hoitoon.

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 14.2.2012 21:17

Ois kätevä kerätä tämmösiä tai yleensäkki kaikenlaisia firmoja joita ihmiset suosittelee tiettyyn hommaan paikkakunnittain yhteen topikkiin.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 14.2.2012 23:07

Kannattaa tsekata Pesukinnas. Sieltä ainakin pitäs löytyy tietoa just hyvistä ja osaavista paikoista.

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 29.2.2012 17:17

Roskien poisto takalokasuojasta. Kuvista näkee eri työvaiheet.
Lokasuoja täynnä roskaa http://img337.imageshack.us/img337/2487 ... 101759.jpg
Vesihionta 2500 sen jälken abralon4000. http://img11.imageshack.us/img11/4503/i ... 101903.jpg
http://img829.imageshack.us/img829/5659 ... 102846.jpg
http://img856.imageshack.us/img856/4423 ... 102903.jpg
http://img196.imageshack.us/img196/1746 ... 103841.jpg
Kiillotus alkaen Glymin valkoisella sienellä ja karkealla tahnalla.
http://img585.imageshack.us/img585/9813 ... 104552.jpg
http://img88.imageshack.us/img88/9322/i ... 104558.jpg
seuraavaksi hienommalla tahnalla ja pehmeällä sienllä.
http://img848.imageshack.us/img848/9628 ... 105337.jpg
Viimeistely 3m sininen sieni ja sinikorkkinen tahna.
http://img256.imageshack.us/img256/5254 ... 105831.jpg
Valmis. http://img706.imageshack.us/img706/517/ ... 110220.jpg
Pyörrejäljet saa pois tuolla viimeistelytahnalla. Käytä lopussa pieniä kierroksia kunnes tahna kuivaa pois. Esimerkissä tuore maalipinta, vanhan maalipinnan voi viimeistellä vahalla.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 21.3.2015 15:40

Farecla G3 ja G10.
Halpahallin "kiillotus rälläkkä" PowerCraft 600- 3000 rpm.
Laikat:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/781419/K ... -keltainen
http://www.motonet.fi/fi/tuote/781432/K ... 25mm-musta
http://www.motonet.fi/fi/tuote/781418/K ... mm-sininen

Noilla meinasin maalipintaa taas parannella. Olen saanut pinnan aina lähtökohtaa paremmaksi, ihan perstuntumalla....
Mutta mitenkäs tämä nyt oikeaoppisesti hoidetaan? Mikä laikka mihinkin vaiheeseen? On mulla joku lammasmallikin, en ole kokeillut.

Missä vaiheessa tahnaa aina lisätään tai vettä? Olen yrittänyt kosteana sen pitää ja aina sen vaatteista ja tallin seinistäkin huomaa...

Potilas tumman vihreä volvo, pesty tärpätillä.

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 22.3.2015 15:23

Voit aloittaa hieman suuremmalla määrällä tahnaa, mutta ylimääräinen tahna vaan lentää ympäristöön. Laita muutama 3-4 tippaa tahnaa ja aja se kuivaksi. Toista sama kunnes naarmut on poissa. Siirry hienompaan tahnaan ja toista. Mielestäni tärkeintä on ajaa kuivaksi sillä näin vältyt "hologrammi" jäljiltä.
Ei kokemuksia Fareclasta mutta periaate sama kaikilla.
Karkeampi tahna karkeampi sieni.
Pienillä kierroksilla aloitat, lisäät hieman (n1500) loppua kohden.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa