Noniin.
(koitin jo etsiä täältä vastausta ongelmiini, mutten niitä löytänyt)
Ostinpa tänää elämäni ensimmäisen Passatin, ja jo kotipihassa oli ensimmäinen ongelma, kuinka saada ovet lukkoon.
Eli kauko-ohjattu keskuslukitus avaa kaikki muut luukut, paitsi kuskin oven. Kuskin oven saa avaimella auki.
Kun ovia koittaa laittaa lukkoon, apukuskin puoli ja muut luukut menee hienosti kiinni, ja sisävalotkin seuraa mukana, mutta kuskin ovi ei lukitu, ja kuskinpuolen takaovi
menee joskus lukkoon, joskus (useinmiten) ei. Takaovesta kyllä kuuluu lupaavaa rapinaa aina kun keskuslukkoa käytetään suuntaan tai toiseen, mutta ainakaan nyt kun viimeisen kerran tänään kotipihaan koitin autoa lukita, ei takaovea saanut lukkoon muuten kun rehellisesti peukalolla painamalla.
Lisäksi keskuslukitus päästää välillä auton äänitorvea muistuttavan "merkkiäänen" jostain auton takaa (sama ääni ja samasta paikasta kuin varashälyytin), mutta tuo merkkiäänikin tosiaan kuuluu vaan äärimmäisen harvoin, ehkä joka viides kerta.
Vilkut eivät jostain syystä ole keskulukon kanssa tekemisissä ja mitään vilkkukuittausta ei näy missään vaiheessa. (ilmeisesti normaalia?)
Autossa siis on paineilmatoiminen keskuslukko?
Mitään vikakoodia auto ei lukkojen toimintahäiriölle osaa näyttää (onkohan sille edes koodia?)
Mistä päin kannattaisi lähteä purkamaan ja metsästämään jotai rikkinäistä putkea tms vai kuulostaako siltä että itse ohjauspurkissa on jotain mätää kun antaa merkkiääniäkin vain oman mielensä mukaan, vai mikähän voisi olla vikana?
Wolkkarilla olivat kuskin lukon tarkistaneet ja siinä ei kuulemma ole mitään vikaa, mutta tarjoutuivat auliisti siihen kuitenkin uuden lukon myymään kolminumeroista summaa vastaan.
Eli onko ideoita.
Kiitos kaikille neuvoista jo etukäteen!
-97 Passatin keskuslukko toimii miten sattuu, onko ideoita?
Valvoja: ffp jäsenet
Toimiiko se keskuslukitus avaimella kuskin ovesta lainkaan? Kuskin ovi pitäisi aina mennäkin lukkoon, koska sitä ohjataan mekaanisesti. Kuskin oven lukkolaitteessa olevat kytkimet ohjaavat pneumatiikkapumpun pyörimissuuntaa.
Paikallista alipainepumppu ja ota siitä alipaineletku kampeamalla irti. Keskuslikon kauko-ohjaimella kokeile, lähteekö pumppu pyörimään. Sulje ilmareikä sormella, jolloin pumpun pitäisi pysähtyä sekä avauksessa että sulussa. Pumppua ei kannata ajattaa liian pitkään, saattaa käydä kuumana.
Itse hankin juuri uuden pumpun Saksasta telkuttuani vanhan kanssa aika pitkään. Toimihan se vanhakin, kun purin atomeiksi, puhdistin ja voitelin lukkoöljyllä, mutta ilmeisesti oli jo kulunut väljäksi.
Pumpun pikavoitelua: pumppu imulle ja ilmareiästä lukkoöljyä pumppuun. Kesällä, kun irrottelin ovipahvit, irrotin myös ovimoottorien letkut, pistin imun päälle ja CRC:tä pillillä putkeen -ei pitäisi kosteuden vaivata.
Ilmavuotoja noissa esiintyy, mutta sellaisen paikallistaminen ei ole aina helppoa, kun pumppu käy niin lyhyen aikaa. Pneumatiikan haavoittuvin paikka lienee jonkun ovimoottorin käyttöakselin palje. Luonnollisestikaan, noita moottoreita ei saa kuin alkuperäisenä ja purkuosakauppiaatkin tietävät siten hinnoitella tuotteensa ajantasaisesti.
Onkos tuossajonkin varashälyttimen sireeni jossain takakontissa?
Vikakoodeja keskuslukko ei anna.
Vilkkukuittausta ei varmaan ohjausboksista ole kytketty (mikä boksi)?
Volkkariliikkeessa eivät varmaan ole kuulleet periaatteesta: If it ain´t broken, don´t fix it!
Paikallista alipainepumppu ja ota siitä alipaineletku kampeamalla irti. Keskuslikon kauko-ohjaimella kokeile, lähteekö pumppu pyörimään. Sulje ilmareikä sormella, jolloin pumpun pitäisi pysähtyä sekä avauksessa että sulussa. Pumppua ei kannata ajattaa liian pitkään, saattaa käydä kuumana.
Itse hankin juuri uuden pumpun Saksasta telkuttuani vanhan kanssa aika pitkään. Toimihan se vanhakin, kun purin atomeiksi, puhdistin ja voitelin lukkoöljyllä, mutta ilmeisesti oli jo kulunut väljäksi.
Pumpun pikavoitelua: pumppu imulle ja ilmareiästä lukkoöljyä pumppuun. Kesällä, kun irrottelin ovipahvit, irrotin myös ovimoottorien letkut, pistin imun päälle ja CRC:tä pillillä putkeen -ei pitäisi kosteuden vaivata.
Ilmavuotoja noissa esiintyy, mutta sellaisen paikallistaminen ei ole aina helppoa, kun pumppu käy niin lyhyen aikaa. Pneumatiikan haavoittuvin paikka lienee jonkun ovimoottorin käyttöakselin palje. Luonnollisestikaan, noita moottoreita ei saa kuin alkuperäisenä ja purkuosakauppiaatkin tietävät siten hinnoitella tuotteensa ajantasaisesti.
Onkos tuossajonkin varashälyttimen sireeni jossain takakontissa?
Vikakoodeja keskuslukko ei anna.
Vilkkukuittausta ei varmaan ohjausboksista ole kytketty (mikä boksi)?
Volkkariliikkeessa eivät varmaan ole kuulleet periaatteesta: If it ain´t broken, don´t fix it!
Onkohan kyseessä jo 3B mallin auto vai onko joku vaihtanut tekniikan vanhempaan (mikäli 1.8T)? Jos niin siinä lukitus ei taida enää olla mikään painesysteemi? 3Bssä lukkojen mikrokytkimet tyyppivika, haku tietää lisää. Ja tossa tapauksessa lukot kyllä antavat vikakoodia. Myöskin vilkkukuittaus tulee usein miten sattuu jos ollenkaan mikäli kytkimet kosahtaneet.
Eipä tullut edes mieleen tarkistaa, minkä mallin vehkeestä on kyse.
Onhan tuosta pneumaattisesta keskuslukosta tullut jaariteltua monessakin yhteydessä, mutta sellaista keskitettyä "keskuslukko" topikkia ei ole.
Joku muu saa jatkaa ongelman selvittelyä, jos on uudempaa mallia. Kunhan pakkaset tulevat takaisin, palaavat myös pneumatiikkavehkeitten lukitus- ja kahvaongelmatkin.
Onhan tuosta pneumaattisesta keskuslukosta tullut jaariteltua monessakin yhteydessä, mutta sellaista keskitettyä "keskuslukko" topikkia ei ole.
Joku muu saa jatkaa ongelman selvittelyä, jos on uudempaa mallia. Kunhan pakkaset tulevat takaisin, palaavat myös pneumatiikkavehkeitten lukitus- ja kahvaongelmatkin.
Eiköhän se vika löydy kuskinoven lukkosysteemistä tai kuskin jakkaran etu/alapuolella olevasta "mukavuusboksista"... Omassa 3B passatissa hyvinkin samantyyppisiä oireita, lisänä että hälyt sattuu huutelemaan omatoimisesti.
Se äänimerkki ovia lukittaessa/avattaessa voidaan aktivoida esim. vag.comilla. Mutta jos se kuuluu satunnaisesti, tarkoittaa se sitä että jossain yhteydet pätkii, näin myös omassa.
Ja jonkin sortin vikakoodia pitäisi kyllä löytyä jos tollaisia oireita...
Se äänimerkki ovia lukittaessa/avattaessa voidaan aktivoida esim. vag.comilla. Mutta jos se kuuluu satunnaisesti, tarkoittaa se sitä että jossain yhteydet pätkii, näin myös omassa.
Ja jonkin sortin vikakoodia pitäisi kyllä löytyä jos tollaisia oireita...
eli siis 3B passatti on kyseessä.
nytkun tuolla sateessa sitä remppasin, niin
-kuskin ovesta saa avaimella kaikki luukut kiinni ja hälyn päälle
-kuskin puolen takaovi aukeaa kauko-ohjauksella mutta ei mene kiinni
(edellisen omistajan vinkistä kauko-ohjaimella nopeasti lukkoon-auki-lukkoon -naputtelulla siinä toisessa lukituksessa menee se takaovikin kiinni) Eli siellä varmaan vaan jotain paskaa / voitelun puutetta, kun pikkasen virikkeitä saatuaan kuitenkin suostuu toimimaan.
Vilkkukuittausta ei ole tullut koskaan, äänitorvi törähtelee millon nyt jaksaa
ELI
paikassa X (?) sijaitsevasta kauko-ohjauksen boksista tieto ei mene kuskin oveen eikä takaisin, mutta joku virta sieltä kuitenkin tulee muihin oviin ja luukkuihin, koska avaimella lukitseminen onnistuu.
tieto menee siis eri piuhassa?
missähän kauko-ohjaus / keskuslukkoboksi sijaitsee? (jossain kuskin penkin liepeillä?
meneekö / pitäisikö sieltä mennä joku piuha johonkin vilkkujen releelle tms, jotta vilkkukuittauksen saisi näkymään?
onko ideoita missä jemmassa se torvi siellä auton perässä voisi olla että siitäkin voisi tarkastaakytkennät?
OT: saakohan volkkarilta passattiin käyttö-ohjekirjaa ja mitähä sellanen maksaa vai onkoha netissä jossai pdf:nä tms (en ainaka nopeesti löytäny) ku kotimaankielinen manuaali olis iha kiva ku uitetussa autossa on vaan se saksankielinen
-yks idea oli mennä "koeajamaan" vastaavaa suomiautoo ja digikuvata manuaali :)
nytkun tuolla sateessa sitä remppasin, niin
-kuskin ovesta saa avaimella kaikki luukut kiinni ja hälyn päälle
-kuskin puolen takaovi aukeaa kauko-ohjauksella mutta ei mene kiinni
(edellisen omistajan vinkistä kauko-ohjaimella nopeasti lukkoon-auki-lukkoon -naputtelulla siinä toisessa lukituksessa menee se takaovikin kiinni) Eli siellä varmaan vaan jotain paskaa / voitelun puutetta, kun pikkasen virikkeitä saatuaan kuitenkin suostuu toimimaan.
Vilkkukuittausta ei ole tullut koskaan, äänitorvi törähtelee millon nyt jaksaa
ELI
paikassa X (?) sijaitsevasta kauko-ohjauksen boksista tieto ei mene kuskin oveen eikä takaisin, mutta joku virta sieltä kuitenkin tulee muihin oviin ja luukkuihin, koska avaimella lukitseminen onnistuu.
tieto menee siis eri piuhassa?
missähän kauko-ohjaus / keskuslukkoboksi sijaitsee? (jossain kuskin penkin liepeillä?
meneekö / pitäisikö sieltä mennä joku piuha johonkin vilkkujen releelle tms, jotta vilkkukuittauksen saisi näkymään?
onko ideoita missä jemmassa se torvi siellä auton perässä voisi olla että siitäkin voisi tarkastaakytkennät?
OT: saakohan volkkarilta passattiin käyttö-ohjekirjaa ja mitähä sellanen maksaa vai onkoha netissä jossai pdf:nä tms (en ainaka nopeesti löytäny) ku kotimaankielinen manuaali olis iha kiva ku uitetussa autossa on vaan se saksankielinen
-yks idea oli mennä "koeajamaan" vastaavaa suomiautoo ja digikuvata manuaali :)
Mukavuus(?)boxi on kuskin penkin alla. Sisätorvi on omassa vasemmalla puolella takapenkin takana siinä selkänojan vasemmalla puolella. Vikaa todennäköisesti löytyy kuskin oven lukosta ja mikrokytkimistä, josta juurikin on hyvät ohjeet tuossa aikaisemmassa linkissä. vikakoodit kantsis tietty ekana lueskella.
Minun ongelma: -97 sedan passatissa kuskin puolen lukko alkoi olla todella jäykkä vääntää ja sitten crc-lukkosula-yhdistelmää kun ruikki lukkoon niin toimi taas löysemmin, mutta lukot saattoi hyppiä miten sattuu ylös alas pitemmänkin aikaa ja jäädä auki. Nyt kuskin puolen lukko on täysin jumissa. Ei käänny suuntaan -eikä toiseen
Vänkärin puolelta kun vääntää niin kaikki menee hyvin lukkoon eikä mitään ongelmaa.
Mitä ilmeisemmin ongelma juuri tuossa lukossa/pesässä? Vai kuinka on?
Vänkärin puolelta kun vääntää niin kaikki menee hyvin lukkoon eikä mitään ongelmaa.
Mitä ilmeisemmin ongelma juuri tuossa lukossa/pesässä? Vai kuinka on?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa