Kallistuksenvakaajan halk. mk2 + Kokemuksia vakaajaseteistä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

Kallistuksenvakaajan halk. mk2 + Kokemuksia vakaajaseteistä

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 27.6.2006 14:13

Tossa kattelin Powerflexin puslia ja siellä on juttuu että tarkistaa etuvakaajan halkaisija. Onkos tuo jossakin vuosimalliessa erilainen vai onko se tiettyyn malliin (16V/G60...) sidottu se halkaisija?
Viimeksi muokannut Volkkarijermu, 27.6.2006 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.6.2006 15:32

G60:ssa on paksumpi vakaaja, muissa se ohkasempi.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 27.6.2006 15:45

Mitkä on mitat? Se powerflexin luettelo sanoo 18mm ja ilmeisesti se on se ohkanen ja paksumpi on?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.6.2006 15:52

Tähän hätään en muista muuta kun että kaks/kolme milliä oli halkaisijan ero. Illalla kotona nään jos ei kukaan siihen mennessä oo keksiny.

Ja by-the-way; mun mielestä toi vakaajan uretaanipusla on ihan turha. Alkup. on sen verran jämäkkä että en ite maksais uretaanisesta euroakaan enemmän kun kumisesta. Etenkään kun aattelee vakaajan toimintaa ajossa...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 27.6.2006 16:45

Muistaakseni G60:ssä 21mm.

PLe
-
Viestit: 885
Liittynyt: 1.8.2003 12:38

ViestiKirjoittaja PLe » 27.6.2006 21:34

1H9 411 309 = 21,5 mm
191 411 309 C = 23 mm (PG-koneiseen)

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 27.6.2006 21:42

Mitähän tuo Powerflexin 18mm sitte meinaakin...

Mutta aihetta sivaltaen, ne jotka on hankkinut jonkin valmistajan (H&R, Eibach jne...) sporttivakaajasetin (etu- ja takavakaajan) niin kertokaapa kokemuksia kuinka alkuperäistä jämäkämmät ovat olleet, kuinka ajossa huomaa kallisteluun/mukavuuteen ja näin edelleen?

PLe
-
Viestit: 885
Liittynyt: 1.8.2003 12:38

ViestiKirjoittaja PLe » 27.6.2006 21:53

Powerflexissä "työstövaraa" :-)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.6.2006 22:57

Eibach Anti-Roll-Kit aiheuttaa mutkaisella asfalttitiellä lievää hymyn tunnetta vielä noin kuuden vuoden jälkeenkin...

Mukavuudesta ei juuri voi puhua kun on muutenkin jämäkämpi alusta, mutta omasta mielestä paras ostos mitä tohon autoon oon tehny. Mutta ei toi kall. vakaaja mitään hirveitä aiheuta mukavuudelle vaikka jäykkä onkin.

V-P_N
-
Viestit: 36
Liittynyt: 14.1.2005 20:56

ViestiKirjoittaja V-P_N » 8.9.2006 14:55

Ja vähän vanhaan aiheeseen lievästi asiaan liittyen ajattelin puuttua: Tollasta oon miettiny että miten paljon vaikuttaa tollasessa mk2 golfissa takavakaajan olemassaolo.
Onko se puolelta toiselle menevä taka-akseli oikeasti vielä niin joustava että vakaajatanko vaikuttaa asiaan? Ei vaan meinaa käsittää asiaa. Eikö se tanko ole kokonaisuudessaan kiinni siinä akselissa, vai tuleeko puslilla koriin? Etuvakaajan toiminnan vielä ymmärrän ja oon omaankin autoon sellasen laittanut.
Onko kukaan muu miettinyt vai onkohan mulla vaan jotenkin väärä lähestymistapa asian ymmärtämiseen...

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 8.9.2006 15:05

oisko passatissa paksumpi? tai siis paksumpi on varmasti, mutta onko samanmuotonen?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.9.2006 0:15

miten paljon vaikuttaa tollasessa mk2 golfissa takavakaajan olemassaolo.
Onko se puolelta toiselle menevä taka-akseli oikeasti vielä niin joustava että vakaajatanko vaikuttaa asiaan?
Kaikki on suhteellista mutta omassa tapauksessa vaikutti ajoon huomattavasti pelkkä takavakaaja. Aloitin vakaajasetin asennuksen siis takavakaajasta ja viikon päästä vaihdoin etuvakaajan.

Että kyllä sulla sitten vaan on väärä lähestymistapa :)

Vakaajat tietty pitäis asentaa eteen ja taakse samaa sarjaa että pysyis ees jotenkin alkuperäisessa tasapainossa kaarreominaisuudet. Tietty jos haluaa muuttaa set-upia niin sitten...

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 11.9.2006 7:54

Minkä kokoiset olis parhaimman kokoiset vakaajat kakkoskoppaan, et jos tavoitteena on saada auton puskevuutta mahdollisimman hyvin pois?

Neuspeedillä on tarjota eteen/taakse 22mm/25mm ja 25mm/28mm. Eibachin on 23mm/25mm. H&R:llä 22mm/25mm ja 25mm/28mm.
Onko vielä jotain muita valmistajia?
Tuleeko noissa seteissä puslat mukaan?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.9.2006 17:37

Tuskin kaikkien valmistajien vakaajat on tehty samasta aineesta.

Eibachin mukana tuli kaikki tarpeellinen mukana. Paitsi etuvakaajan ulompi pusla, mutta sen sai alkuperäisestä suurentamalla.

Taakse mahd. jäykkä vakaaja niin käsittääkseni muuttuu yliohjaavaan suuntaan.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 13.9.2006 13:49

Kukas noita vakaajia myy suomessa ? Löytyykö mistään hintatietoja ?

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 25.9.2006 16:52

Eibachin setin tilasin tepalmet motorsportista. Nyt vaan vinkkiä kaipaisin kuinka helevatassa sen paksumman vakaajan saa paikalleen! Vanhan sain juuri ja juuri revittyä irti kun tarpeeks huusi. Ne alatukivarsien isot pultit löysäsin 2 kappaletta ja onkohan jossakin kenties lisää?

edit, joo olihan niitä pultteja pari lisää ja johan homma helpottui. Kyllä tuo vakaajasetti tuntu aiheuttavan kovuutta alustaan. Reagoi tien epätasaisuuksiin herkemmin. Mutta ero mukavuudessa ei oo juurikaan kummonen. Enemmän sen huomaa vaan että kallistelu vähenee, joka sinänsä on aika luonnollista paksummilla vakaajilla :D Myös ensimmäistä kertaa olin kuulevinani että golfin sisäkaarteenpuoleinen eturengas olisi ulissut tiukassa kurvissa.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 12.12.2006 8:21

Eilen ku irroitin taka-akselin niin ihmettelin sitä takavakaajaa. Eli miten se irroitetaan ja miten siihen sitten taas asennetaan uusi paksumpi vakaaja tilalle? Eikö vakaajatanko ole kiinteästi akselissa?

Tossa vielä yksi kuva tosta vakaajatangon päästä.
Kuva

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 12.12.2006 9:54

Juu, hitsatenhan se sielä, mutta kaikkihan on vaihdettavissa :)

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 12.12.2006 10:09

Eli asennetaanko noi Eibachit+muut aina niit, että vanha pois ja uus hitsaten tilalle?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 12.12.2006 10:40

Se vakaaja on vähän samanmallinen etuvakaajakin ja kiinnitetään akselin päälle. Eli vanha jää paikoilleen ja mitään ei tarvitse hitsata.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 12.12.2006 14:07

Volkkarijermu: Se 18mm tarkoittaa vakaajanpäässä olevan pystytangon halkaisijaa.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 12.12.2006 14:43

Eli vanha jää paikoilleen ja mitään ei tarvitse hitsata.


Tämä selvä.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 12.12.2006 17:24

Entä jos ei ole GTi:n taka-akselia ja alkuperäistä vakaajaa. Vastaako tuo tarvikevakaaja silloin jäykkyydeltään alkuperäistä ? Onhan sillä sentään paksuutta 25-28mm.....

Kuvittelin, että nuo tarvikevakaajat olisivat korvanneet alkuperäisen vakaajan ja lisänneet jonkin verran vielä jäykkyyttä alkuperäiseen verrattuna. Luulis takapäästä tulevan toudella jäykkä, jos sinne alkuperäisen vakaajan lisäksi vielä lisätään tuommoinen tuuman tanko, mutta ilmeisesti näin ei sitten käykkään.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.12.2006 17:55

Sitä ei tiedä erkkikään kuinka jäykkä siitä tulee lisävakaajilla kun ei noista mitään jäykkyysarvoja mistään löydy.

Siis edessä vakaaja korvataan ja takana tulee lisävakaajaksi.

Luulis takapäästä tulevan toudella jäykkä...
Kaikki on suhteellista. On se etuvakaajakin paljon jäykempi kun alkuperäinen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa