Auton myllyttäminen
Valvoja: ffp jäsenet
Auton myllyttäminen
Auto maalattiin kesällä mustalla metallivärillä(massa + lakka) ja maalarilla syntyi paikoitellen appelsiini pintaa. Nyt olisikin tarvis saada seikkaperäiset ohjeet myllytykseen joilla tuon pinnan saisi tasaiseksi. Eli miten toimitaan, aineet ja laitteet.
Kiilloituskone ja autoglym-tuotteita löytyy mm. Super Resin Polish(punainen purkki), Paint Renovator (v.punainen purkki).
Kiilloituskone ja autoglym-tuotteita löytyy mm. Super Resin Polish(punainen purkki), Paint Renovator (v.punainen purkki).
Voit lähteä myllyttämään tolla pinkillä.
Älä paina konetta, vaan "ajele" pehmeästi tasaisilla liikkeillä. Älä jätä ainetta kuivumaan, vaan pyyhi ylimääräiset pois.
Kannattaa varoa kaikkia kulmia, palaa erittäin helposti puhki. Varsinkin jos myllytyskertoja on aikaisemmin jo kertynyt.
Itse olen käyttänyt AG:n omia kiillotustyynyjä, ne tais maksaa noin 10e/kpl. Kun kerran musta auto kyseessä, niin valitsisin kaikkein hienoimman tyynyn, niitä kun on eri vaihtoehtoja.
Punaisen vahan voi mun mielestä vetästä sitten päälle ihan käsipelillä ja sen päälle vielä kultainen tuomaan lisää kestoa. Näiden annat tietty kuivua kunnolla.
Noin lyhyesti.
Älä paina konetta, vaan "ajele" pehmeästi tasaisilla liikkeillä. Älä jätä ainetta kuivumaan, vaan pyyhi ylimääräiset pois.
Kannattaa varoa kaikkia kulmia, palaa erittäin helposti puhki. Varsinkin jos myllytyskertoja on aikaisemmin jo kertynyt.
Itse olen käyttänyt AG:n omia kiillotustyynyjä, ne tais maksaa noin 10e/kpl. Kun kerran musta auto kyseessä, niin valitsisin kaikkein hienoimman tyynyn, niitä kun on eri vaihtoehtoja.
Punaisen vahan voi mun mielestä vetästä sitten päälle ihan käsipelillä ja sen päälle vielä kultainen tuomaan lisää kestoa. Näiden annat tietty kuivua kunnolla.
Noin lyhyesti.
Tummemmat värit on kyllä pirun haasteellisia tehdä, että ei jäisi "pyörrejälkiä"... Esim. tallissa keinovalossa saattaa näyttää oikein hyvältä, mutta auringon valo ulkoilmassa saattaakin sitten paljastaa tietyistä kulmista yllätyksiä.
Monta autoa on tullu tehtyä monesti tuon takia. :) Tekemällä oppii... kai...
Monta autoa on tullu tehtyä monesti tuon takia. :) Tekemällä oppii... kai...
myllytyksestä
voit hioa 2000 vesihiomapaperilla varovasti ja kiillottaa sen jälkeen; näin tehdään esim. kun pintaan tulee valumia tai roskia, itse olen käyttänyt appelsiinipinnalle 2000 abralonea-->4000 abralone-->kiilloitus koneella ja vaha päälle
ei oo kova urakka
yleensä jos appelsiinipintaa esiintyy, siihen on yleensä syinä:
liian korkea lämpötila ruiskuttaessa
nopea kovettaja
hidas maalari
liian paksu maali
yhteistä on että yleensä tavaraa (siis maalia tai lakkaa) on paljon appelsiinikohdassa...
Olen fiksannut ja maalannut autoja työkseni ja puhki olen onnistunut myllyttämään vain vanhoista ja kuluneista maalipinnoista ja niissäkin vain kanttauskohdista..
kyllä työ tekijäänsä opettaa, ei kannata pelätä myllytystä; sillä saa monen maalarin jäljet korjattua
liian korkea lämpötila ruiskuttaessa
nopea kovettaja
hidas maalari
liian paksu maali
yhteistä on että yleensä tavaraa (siis maalia tai lakkaa) on paljon appelsiinikohdassa...
Olen fiksannut ja maalannut autoja työkseni ja puhki olen onnistunut myllyttämään vain vanhoista ja kuluneista maalipinnoista ja niissäkin vain kanttauskohdista..
kyllä työ tekijäänsä opettaa, ei kannata pelätä myllytystä; sillä saa monen maalarin jäljet korjattua
ainakin halvempaa
on päästää vaikka 4000 abralonella ja kiillottaa perään, varsinkin jos vain joku kohta on epäonnistunut; abralonen saa kiinni kiilloituskoneeseen ja sillä voi ajaa pinnan läpi ennen kiilloitusta..
Monessakaan automaalaamossa ei pääse pölyvapaaseen pintaan; aina tulee enemmän tai vähemmän korjattavaa, vaasassa parhaat tilat löytyy käyttöautolta(kallis) ja tom&tomilta (myöskin kallis)
suurin osa pölystä tulee autosta ja maalarin vaatteista; joskin nykyään ollaan siirtymässä kertakäyttöhaalareihin
Jos joku haluaa kokeilla taitojansa kiillotuskoneella, voin vuokrata kiillotuskonettani jossa on luonnollisesti portaaton kierrostensäätö, hinta 30€/vrk, eisisällä kemikaaleja, abraloneja tai tyynyjä
Monessakaan automaalaamossa ei pääse pölyvapaaseen pintaan; aina tulee enemmän tai vähemmän korjattavaa, vaasassa parhaat tilat löytyy käyttöautolta(kallis) ja tom&tomilta (myöskin kallis)
suurin osa pölystä tulee autosta ja maalarin vaatteista; joskin nykyään ollaan siirtymässä kertakäyttöhaalareihin
Jos joku haluaa kokeilla taitojansa kiillotuskoneella, voin vuokrata kiillotuskonettani jossa on luonnollisesti portaaton kierrostensäätö, hinta 30€/vrk, eisisällä kemikaaleja, abraloneja tai tyynyjä
Vähän vanha topic löytyi haulla mutta haittaako tuokaan...
Eli olisin tiedustellut onko täällä kokemuksia turun seudulla hyvistä ja osaavista auton myllyttäjistä? Tollanen operaatio olis tossa tarkoitus jossain vaiheessa teettää omalle autolle ja hyvät kokemukset kiinnostais paikoista mihin kannattais kärry viedä hoitoon.
Eli olisin tiedustellut onko täällä kokemuksia turun seudulla hyvistä ja osaavista auton myllyttäjistä? Tollanen operaatio olis tossa tarkoitus jossain vaiheessa teettää omalle autolle ja hyvät kokemukset kiinnostais paikoista mihin kannattais kärry viedä hoitoon.
Kannattaa tsekata Pesukinnas. Sieltä ainakin pitäs löytyy tietoa just hyvistä ja osaavista paikoista.
Roskien poisto takalokasuojasta. Kuvista näkee eri työvaiheet.
Lokasuoja täynnä roskaa http://img337.imageshack.us/img337/2487 ... 101759.jpg
Vesihionta 2500 sen jälken abralon4000. http://img11.imageshack.us/img11/4503/i ... 101903.jpg
http://img829.imageshack.us/img829/5659 ... 102846.jpg
http://img856.imageshack.us/img856/4423 ... 102903.jpg
http://img196.imageshack.us/img196/1746 ... 103841.jpg
Kiillotus alkaen Glymin valkoisella sienellä ja karkealla tahnalla.
http://img585.imageshack.us/img585/9813 ... 104552.jpg
http://img88.imageshack.us/img88/9322/i ... 104558.jpg
seuraavaksi hienommalla tahnalla ja pehmeällä sienllä.
http://img848.imageshack.us/img848/9628 ... 105337.jpg
Viimeistely 3m sininen sieni ja sinikorkkinen tahna.
http://img256.imageshack.us/img256/5254 ... 105831.jpg
Valmis. http://img706.imageshack.us/img706/517/ ... 110220.jpg
Pyörrejäljet saa pois tuolla viimeistelytahnalla. Käytä lopussa pieniä kierroksia kunnes tahna kuivaa pois. Esimerkissä tuore maalipinta, vanhan maalipinnan voi viimeistellä vahalla.
Lokasuoja täynnä roskaa http://img337.imageshack.us/img337/2487 ... 101759.jpg
Vesihionta 2500 sen jälken abralon4000. http://img11.imageshack.us/img11/4503/i ... 101903.jpg
http://img829.imageshack.us/img829/5659 ... 102846.jpg
http://img856.imageshack.us/img856/4423 ... 102903.jpg
http://img196.imageshack.us/img196/1746 ... 103841.jpg
Kiillotus alkaen Glymin valkoisella sienellä ja karkealla tahnalla.
http://img585.imageshack.us/img585/9813 ... 104552.jpg
http://img88.imageshack.us/img88/9322/i ... 104558.jpg
seuraavaksi hienommalla tahnalla ja pehmeällä sienllä.
http://img848.imageshack.us/img848/9628 ... 105337.jpg
Viimeistely 3m sininen sieni ja sinikorkkinen tahna.
http://img256.imageshack.us/img256/5254 ... 105831.jpg
Valmis. http://img706.imageshack.us/img706/517/ ... 110220.jpg
Pyörrejäljet saa pois tuolla viimeistelytahnalla. Käytä lopussa pieniä kierroksia kunnes tahna kuivaa pois. Esimerkissä tuore maalipinta, vanhan maalipinnan voi viimeistellä vahalla.
Farecla G3 ja G10.
Halpahallin "kiillotus rälläkkä" PowerCraft 600- 3000 rpm.
Laikat:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/781419/K ... -keltainen
http://www.motonet.fi/fi/tuote/781432/K ... 25mm-musta
http://www.motonet.fi/fi/tuote/781418/K ... mm-sininen
Noilla meinasin maalipintaa taas parannella. Olen saanut pinnan aina lähtökohtaa paremmaksi, ihan perstuntumalla....
Mutta mitenkäs tämä nyt oikeaoppisesti hoidetaan? Mikä laikka mihinkin vaiheeseen? On mulla joku lammasmallikin, en ole kokeillut.
Missä vaiheessa tahnaa aina lisätään tai vettä? Olen yrittänyt kosteana sen pitää ja aina sen vaatteista ja tallin seinistäkin huomaa...
Potilas tumman vihreä volvo, pesty tärpätillä.
Halpahallin "kiillotus rälläkkä" PowerCraft 600- 3000 rpm.
Laikat:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/781419/K ... -keltainen
http://www.motonet.fi/fi/tuote/781432/K ... 25mm-musta
http://www.motonet.fi/fi/tuote/781418/K ... mm-sininen
Noilla meinasin maalipintaa taas parannella. Olen saanut pinnan aina lähtökohtaa paremmaksi, ihan perstuntumalla....
Mutta mitenkäs tämä nyt oikeaoppisesti hoidetaan? Mikä laikka mihinkin vaiheeseen? On mulla joku lammasmallikin, en ole kokeillut.
Missä vaiheessa tahnaa aina lisätään tai vettä? Olen yrittänyt kosteana sen pitää ja aina sen vaatteista ja tallin seinistäkin huomaa...
Potilas tumman vihreä volvo, pesty tärpätillä.
Voit aloittaa hieman suuremmalla määrällä tahnaa, mutta ylimääräinen tahna vaan lentää ympäristöön. Laita muutama 3-4 tippaa tahnaa ja aja se kuivaksi. Toista sama kunnes naarmut on poissa. Siirry hienompaan tahnaan ja toista. Mielestäni tärkeintä on ajaa kuivaksi sillä näin vältyt "hologrammi" jäljiltä.
Ei kokemuksia Fareclasta mutta periaate sama kaikilla.
Karkeampi tahna karkeampi sieni.
Pienillä kierroksilla aloitat, lisäät hieman (n1500) loppua kohden.
Ei kokemuksia Fareclasta mutta periaate sama kaikilla.
Karkeampi tahna karkeampi sieni.
Pienillä kierroksilla aloitat, lisäät hieman (n1500) loppua kohden.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa