Rohinaa jarrutettaessa..
Valvoja: ffp jäsenet
Rohinaa jarrutettaessa..
Laitampas tällekkin foorumille tämän joskos jollain olis tietoo kys. ongelmasta.
Elikkäs kuuluu sellasta matalaa rohinaa kuskinpuolen eturenkaasta normaaliajossa n. 40km/h ylöspäin.
Ääni ei varsinaisesti muutu nopeuden muutoksen seurauksena mutta voimistuu huomattavasti jarrutettassa. Uudet levyt ja palat edessä vasta vaihdettu eikä täristä lainkaan jarrutettassa.Kääntely vasemmalle / oikealle ei muuta ääntä taikka hävitä sitä.
Jotta missäs se roninan aiheuttaja voisi sitten olla ?
Elikkäs kuuluu sellasta matalaa rohinaa kuskinpuolen eturenkaasta normaaliajossa n. 40km/h ylöspäin.
Ääni ei varsinaisesti muutu nopeuden muutoksen seurauksena mutta voimistuu huomattavasti jarrutettassa. Uudet levyt ja palat edessä vasta vaihdettu eikä täristä lainkaan jarrutettassa.Kääntely vasemmalle / oikealle ei muuta ääntä taikka hävitä sitä.
Jotta missäs se roninan aiheuttaja voisi sitten olla ?
Menossa kolmanne jarrulevyt sitten äänen havannoinnin jälkeen. Samoten paloja olen vaihdellut siinä toiviossa että auttas mutta mitäs sitä p***aa.
Jarrukilvet ei osu levyyn missään kohtaa kun ympäri pyöritellään mutta voisikos ne ottaa sitten johonkin muualle kiinni... täytyy tutkia ja poistaa vaikka hetkeksi testi lenkin ajaksi. Voi kumpas se oliskin noin yksinkertainen vika....vissiin unta nään :)
Jarrukilvet ei osu levyyn missään kohtaa kun ympäri pyöritellään mutta voisikos ne ottaa sitten johonkin muualle kiinni... täytyy tutkia ja poistaa vaikka hetkeksi testi lenkin ajaksi. Voi kumpas se oliskin noin yksinkertainen vika....vissiin unta nään :)
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 16.6.2006 11:37
Mitäs niistä antureista sitten pitäisi katsoa. Ne reikä levyt on ok ja suorat. Vänkärin puolen anturin runko on haljennut ilmeisesti iskareita vaihdettaessa mutta voikos se vaikuttaa niin että ääni kantautuu vasemmalle puolelle ?
Vikakoodeja ei ollut eikä absvalo pala.
Olen testannut mm. ottamalla abs sulakke irti mutta se ei vaikuta asiaan.
Vikakoodeja ei ollut eikä absvalo pala.
Olen testannut mm. ottamalla abs sulakke irti mutta se ei vaikuta asiaan.
vaihdoin country golfiin uudet jarrulevyt ja -palat (viime talvena)
siihen on edellinen omistaja vaihtanut vento vr6 jarrut eteen ja yllätykseksi huomasin että jarrisatulan kiinnitysrauta ottaa uuteen levyyn kiinni ??
noo putsasin kiinnitysraudasta kaikki karstat ja ruosteet pois ja edelleen ottaa kiinni ... mitä helv..... ?
syyski löytyi se että edellinen asentaja ei ollut putsannut niitä paikkoja navasta mihin se kiinnitysrauta tulee kiinni eli rauta jäi hieman vinoon ja siellä pultinpaikkojan kohdalla oli p*skaa ollut välissä
no kunnollinen kaikkien kiinnityspintojen puhdistus auttoi ja uudet levyt eivät enään ottaneet mihinkään kiinni... :D
siihen on edellinen omistaja vaihtanut vento vr6 jarrut eteen ja yllätykseksi huomasin että jarrisatulan kiinnitysrauta ottaa uuteen levyyn kiinni ??
noo putsasin kiinnitysraudasta kaikki karstat ja ruosteet pois ja edelleen ottaa kiinni ... mitä helv..... ?
syyski löytyi se että edellinen asentaja ei ollut putsannut niitä paikkoja navasta mihin se kiinnitysrauta tulee kiinni eli rauta jäi hieman vinoon ja siellä pultinpaikkojan kohdalla oli p*skaa ollut välissä
no kunnollinen kaikkien kiinnityspintojen puhdistus auttoi ja uudet levyt eivät enään ottaneet mihinkään kiinni... :D
Talvi valssien asennuksen jälkeen ei sellasta selkeää rohinaa jarrutettaessa enää kuulu, syynä vissiin nämä liukkaat ja abs :) mutta pientä jurinaa silti ajettaessa suoraan. Pitää kuulostella mistäs se mahtaa kuulua koska etupää pukeilla ajaminen ai valaissut lainkaan asiaa. Ei sitten minkäänlaista rohinaa/ jyrinää tai naksuntaa renkaista kuulunut. Kytkin pohjassa auton kun sammutti 100km/h vauhdista (pukeilla) niin kivaa ääntä sieltä vaihteiastosta tms.. kuului mutta ei varsinaiseti rohinaa.
Päivitetäämätä tännekkin tätä kivaa ongelmaa...
Eilen vakio aluihin sitten laitettiin uudet talvirenkaat. Ikäväkseni huomasin rengasliikkestä lähdettyäni että rohina on palanut ja kenties voimakkaampana kun aikaisemmin.
Aluvanne vs peltivanne, jotain noissa täytyy olla erilaista vaikka alkuperäisiä ovatkin. Voiskos pultti olla venynyt niin paljon että ottaa johonkin kiinni noissa aluvanteissa ?
Eilen vakio aluihin sitten laitettiin uudet talvirenkaat. Ikäväkseni huomasin rengasliikkestä lähdettyäni että rohina on palanut ja kenties voimakkaampana kun aikaisemmin.
Aluvanne vs peltivanne, jotain noissa täytyy olla erilaista vaikka alkuperäisiä ovatkin. Voiskos pultti olla venynyt niin paljon että ottaa johonkin kiinni noissa aluvanteissa ?
Eihän navoissa ole mitään ohjuritappia, sellaista joka menee vanteessa olevaan pieneen reikään?
Isälläni oli edellisessä autossa sellainen, rengasliikkeessä laittoivat uudet alu- vanteet paikalleen. Kun pultit kiristettiin niin vanne meni hieman kieroon koska tuo ohjuritappi jäi kantamaan. Siitä tuli rahinaa kun käänteli...
Isälläni oli edellisessä autossa sellainen, rengasliikkeessä laittoivat uudet alu- vanteet paikalleen. Kun pultit kiristettiin niin vanne meni hieman kieroon koska tuo ohjuritappi jäi kantamaan. Siitä tuli rahinaa kun käänteli...
Tulipas sitten testattua uusia pultteja sekä peltivanteita ja noilla peltivanteilla juriseva ääni on huomattavasti pienempi kuin noilla aluilla. Pultit ei oo hanganneet mihinkään joten pultin vaihtokaa ei vaikuta. Voiskos vanteiden vaikutus jotenkin korostaa esim. laakerivikaa, vaikka uusi laakeri onkin. Mahdollisesti laakeri vois teitysti olla särki jo asennuksen jälkeenkin.
Uusimman korjaamo tutkimuksen perusteella ei jurin aiheuttajaa löytynyt. Ainoastaan jarrukilpi otti kiinni jarrulevyyn joka oli itse vahingossa taivuttanut viime tutkimuksissani :)
Täytyy vissiin alkaa äänieristys puuhiin jotta saan tuon ääne lähteen eristettyä.
Ei kukaan sattuis tietämään mistä sais tilattua pelkkiä vetoakselin sisäpuolen niveliä. Ei tuntunut olevan irrallaan myytävänä edes merkkiliikkeessä.
Vahva epäilys edelleen että tuo sisäpään vesen vetarin pää pitää jurinaa ja sen haluisin vaihtaa. Kokonaisia vetareita olis löytynyt mutta hinta pomppas jo niin korkeaksi että testimielessäkään en halua maksaa niin paljoa (500€).
Täytyy vissiin alkaa äänieristys puuhiin jotta saan tuon ääne lähteen eristettyä.
Ei kukaan sattuis tietämään mistä sais tilattua pelkkiä vetoakselin sisäpuolen niveliä. Ei tuntunut olevan irrallaan myytävänä edes merkkiliikkeessä.
Vahva epäilys edelleen että tuo sisäpään vesen vetarin pää pitää jurinaa ja sen haluisin vaihtaa. Kokonaisia vetareita olis löytynyt mutta hinta pomppas jo niin korkeaksi että testimielessäkään en halua maksaa niin paljoa (500€).
Kumpikin vasemman puolen vetonivel vaihdettu eikä vieläkään jurinan aiheuttajaa löytynyt. Olin lähes varma että nyt se loppuu mutta mitäs sitä p***aa.
On se oikeastaan kumma kun se ääni tosiaan voimistuu kun jarruttaa mutta vasta jos vauhtia on siinä 60km/h. Levyt ja palat oli ok eikä mikään hinkannut kun rengasta pyöritteli tunkin nokassa. Tulee vaan mieleen että laakeri olis sittenkin rikkinäinen vaikka vastahan sen vaihdoinkin.
Muita ideoita mitä tutkia ?
On se oikeastaan kumma kun se ääni tosiaan voimistuu kun jarruttaa mutta vasta jos vauhtia on siinä 60km/h. Levyt ja palat oli ok eikä mikään hinkannut kun rengasta pyöritteli tunkin nokassa. Tulee vaan mieleen että laakeri olis sittenkin rikkinäinen vaikka vastahan sen vaihdoinkin.
Muita ideoita mitä tutkia ?
-
- -
- Viestit: 472
- Liittynyt: 23.7.2003 8:15
Muita ideoita mitä tutkia ?
Edelleen se laakeri.!!
Edellisestä autosta vaihdettiin laakeri kolme kertaa, kahdella ensimmäisellä kerralla kesti parituhatta ennen kuin kupes pitämään ääntä. Jarrulevyt ja palat tuli vaihdettua mutta ei auttanut, sit huomasin että oikea etujarru (saman puolen missä ol laakeri sökö) laahas ja kovemman ajon jälkeen jarrulevy ol v***n kuuma, jarruja kun herkisteli ja vaihtoi kertaalleen laakerin niin ei oo enää oireillut, n.20-30tkm ajettu viimeisimmän rempan jälkeen. Ilmeisesti laski vaseliinit pois lämmetessään ja pyöri sit kuivana, eihän noissa kestovoidelluissa laakereissa kovin paljoa rasvaa ole muutenkaan.
Niin sitä laakeria minä myös epäilen. Edellisen laakeivaihdon yhteydessä ääneen ei tullut muutosta, joten aloin vaihdella muita osia. Nyt kaikki muut liikkuvat osat vaihdettu ja taas ollaan alkupisteessä (laakeri).
Eilis iltasella ajelin autoa pukeilla ja ei mitään ihmeempää sieltä kuulunut. Jarru vähän laahasi mutta tosi vähän.
Tuosta laakerista sen veran että kun sitä tutkailin vetari irti sisäpuolelta käsin niin jotensakki näytti että joku tiiviste siinä laakerin pinnassa olis vähän irti. Kun napaa pyöritti niin se tiiviste pyöri tietysti mukana ja kuului sellanen hankaava ääni. Ei mikään metallinen mutta kuultava kuitenkin.
Mitäs ne ottaa liikeissä tollasen laakerin vaihdosta ja kauanko yleensä menee ?
Melkonen oravanpyörä tämä on loppujen lopuksi mutta kyllä nyt yhden laakerinvaihdon vielä jaksaa..
.
Eilis iltasella ajelin autoa pukeilla ja ei mitään ihmeempää sieltä kuulunut. Jarru vähän laahasi mutta tosi vähän.
Tuosta laakerista sen veran että kun sitä tutkailin vetari irti sisäpuolelta käsin niin jotensakki näytti että joku tiiviste siinä laakerin pinnassa olis vähän irti. Kun napaa pyöritti niin se tiiviste pyöri tietysti mukana ja kuului sellanen hankaava ääni. Ei mikään metallinen mutta kuultava kuitenkin.
Mitäs ne ottaa liikeissä tollasen laakerin vaihdosta ja kauanko yleensä menee ?
Melkonen oravanpyörä tämä on loppujen lopuksi mutta kyllä nyt yhden laakerinvaihdon vielä jaksaa..
.
Kannattaiskohan vilkaista vaikka kallistuksenvakaajan puslat. Ja anna jonkun muun ajaa sillä josko se ei äkkinäisen korvaan ottaiskaan, ihminen tulee vainoharhaiseksi aikaa myöten vanhojen autojen kanssa. Itse olen päässyt eroon jo kaikenlaisista rohinoista ja kolinoista(Kuuppa on turtunut). Kyllä se syy julki tullee sitten aikaa myöten.
Tulipahan uusi laakeri ostettua varmuuden vuoksi. Asennusta ei valitettavasti saanut näin lauantaina mutta ensiviikolla uusi yritys. Tuon vielä vaihdan ja sitten loppu osien vaihto.
Aika todennäköseltä laakeri vialta se vaikuttaa kun pukkien päällä ei ääntä kuulu ja heti kun paino renkaan päällä niin johan se juristaa. Oikealle käännettäessä voimistuu joten saapas nähä.
Aika todennäköseltä laakeri vialta se vaikuttaa kun pukkien päällä ei ääntä kuulu ja heti kun paino renkaan päällä niin johan se juristaa. Oikealle käännettäessä voimistuu joten saapas nähä.
Laakeri vaihdettu toistamiseen vasemmalle eikä sillä ollut vaikutusta tähän jurinaan. Edelleen se voimistuu kun jarrua pinaasee sekä kääntää napakasti vauhdissa oikealle.
Kaikki on siis vaihdettu vasemmalle puolen joten ei oo enää muita vaihtoehtoja kun vaihdelaatikko ja tietysti se oikea puoli mutta en taida enää alkaa arpomalla vaihteleen mitään osia.
Vielä ohjauskulmat kun säädätän niin 'näillä mennään' enskesään asti jos vaan paikat kestää. Over and Out.
Kaikki on siis vaihdettu vasemmalle puolen joten ei oo enää muita vaihtoehtoja kun vaihdelaatikko ja tietysti se oikea puoli mutta en taida enää alkaa arpomalla vaihteleen mitään osia.
Vielä ohjauskulmat kun säädätän niin 'näillä mennään' enskesään asti jos vaan paikat kestää. Over and Out.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 30 vierailijaa