Audi A6 1998-2004 hyvät/huonot puolet
Valvoja: ffp jäsenet
Audi A6 1998-2004 hyvät/huonot puolet
Aikaisemmin tästä joku kyselikin mutta oli kyseessä dieselkäyttönen vehje niin ei sopinut se topic tähän tapaukseen.
Eli tässä olen jo pitemmän aikaa ajatellut ja suunnitellut autonvaihtoa ja A6 vaikuttaisi olevan sopiva tämänhetkisiin käyttötarpeisiin. Lähinnä mietityttää yleinen kestävyys näissä, kun nykyinen auto on 12 vuotta vanha japanilainen ja yli 300000 rullattu, mutta pelaa kuitenkin mainiosti ja mitään isompaa ei ole tarvinnut tehdä. Autot tietysti yksilöitä mutta voiko ko. audilta odottaa suunnilleen samanlaista suoritusta?
Harkinnassa olevat mallit
1. 1.8T Tiptronic/Multitronic, Sedan, alle 200tkm
2. 2.4 v6 Tiptronic/Multitronic, Sedan, alle 200tkm
Miten multitronic ja tiptronic eroaa? Kestävyydessä eroja jos suunnilleen samanverran ajettu?
Varusteita sais kyllä olla mahdollisimman paljon, nahkasisusta pakollinen...
Ongelmana lähinnä varusteiden osalta se että suomessa todella vähän nahkasisustaisia malleja varsinkaan 1.8T ei löydy juuri millään.
Miten tuo facelift vaikuttaa kestävyyteen eli nuo 2002 vuotta uudemmat, onko parannettu "lastentauteja"? Konepelti, vaihteiston vaihtuminen multitroniciksi, takavalot, puskurit yms. muutokset tiedossa, mutta miten moottorit?
Eli tässä olen jo pitemmän aikaa ajatellut ja suunnitellut autonvaihtoa ja A6 vaikuttaisi olevan sopiva tämänhetkisiin käyttötarpeisiin. Lähinnä mietityttää yleinen kestävyys näissä, kun nykyinen auto on 12 vuotta vanha japanilainen ja yli 300000 rullattu, mutta pelaa kuitenkin mainiosti ja mitään isompaa ei ole tarvinnut tehdä. Autot tietysti yksilöitä mutta voiko ko. audilta odottaa suunnilleen samanlaista suoritusta?
Harkinnassa olevat mallit
1. 1.8T Tiptronic/Multitronic, Sedan, alle 200tkm
2. 2.4 v6 Tiptronic/Multitronic, Sedan, alle 200tkm
Miten multitronic ja tiptronic eroaa? Kestävyydessä eroja jos suunnilleen samanverran ajettu?
Varusteita sais kyllä olla mahdollisimman paljon, nahkasisusta pakollinen...
Ongelmana lähinnä varusteiden osalta se että suomessa todella vähän nahkasisustaisia malleja varsinkaan 1.8T ei löydy juuri millään.
Miten tuo facelift vaikuttaa kestävyyteen eli nuo 2002 vuotta uudemmat, onko parannettu "lastentauteja"? Konepelti, vaihteiston vaihtuminen multitroniciksi, takavalot, puskurit yms. muutokset tiedossa, mutta miten moottorit?
Jonkinverran tuolta tullut selailtuakin, pitääpä perehtyä tarkemminkin!
Ko. Auton omistavilta, varsinkin automaattiversion, olisi mukava saada mielipiteitä ja kokemuksia! Kylläkai audit suhteellisen luotettavan auton maineessa ovat, mutta olisi hyvä tietysti tietää ainakin suurimmat kompastuskivet arkikäytössä ennenkun moisen biilin hommaa.
Ko. Auton omistavilta, varsinkin automaattiversion, olisi mukava saada mielipiteitä ja kokemuksia! Kylläkai audit suhteellisen luotettavan auton maineessa ovat, mutta olisi hyvä tietysti tietää ainakin suurimmat kompastuskivet arkikäytössä ennenkun moisen biilin hommaa.
12 vuotta vanha japanilainen ja yli 300000 rullattu...
...voiko ko. audilta odottaa suunnilleen samanlaista suoritusta?
Asiasta voi olla montaa mieltä, mutta minun kokemuspohjalla vastaavaa voi odottaa lähinnä typ44-korimallin Audeilta (100/200) ja niistä viimeinen on tehty jo vuonna 1991.
Tai sitten sanotaan näin, että kyllä voi, kunhan muistaa vaan riittävästi korjata.
Lueskelin nuista tiptronic-laatikon ongelmista ja vaikuttaisi siltä toiminnan ja kestävyyden edellytyksenä on oikean öljyn käyttö ja sen vaihtaminen tietyin välein mitä ei ilmeisesti huolto-ohjelman mukaan vaadita?
Eli vaikuttais siltä että jos automaattia laittaa, pitäisi löytää semmoinen yksilö missä olisi nuo vaihdot tehty vaikka niitä ei huolto-ohjelmassa olisikaan. Tämä tietysti sulkee aika pitkälti tuontiautot kuvioista... Meneepä hankalaksi :) No, parempi näin kuin suinpäin autokaupoille ja sitten itkemään hajoavaa laatikkoa...
Eli vaikuttais siltä että jos automaattia laittaa, pitäisi löytää semmoinen yksilö missä olisi nuo vaihdot tehty vaikka niitä ei huolto-ohjelmassa olisikaan. Tämä tietysti sulkee aika pitkälti tuontiautot kuvioista... Meneepä hankalaksi :) No, parempi näin kuin suinpäin autokaupoille ja sitten itkemään hajoavaa laatikkoa...
Lueskelin nuista tiptronic-laatikon ongelmista ja vaikuttaisi siltä toiminnan ja kestävyyden edellytyksenä on oikean öljyn käyttö ja sen vaihtaminen tietyin välein mitä ei ilmeisesti huolto-ohjelman mukaan vaadita?
Tuo on kyllä taivaan tosi.
Kaikkihan kyllä saa särettyä, oli se japanilaista tai eurooppalaista ;-)
Kaikkihan kyllä saa särettyä, oli se japanilaista tai eurooppalaista ;-)
Sehän on selvää.
Tuli muuten tässä mieleen että jos löytyy tuota pre-faceliftiä oleva yksilö ja semmosen laittaa niin käykö siihen faceliftin konepelti ihan suoraan, vai joutuuko vaihtamaan jotain muutakin? Yritin katsella kuvista, mutta ei saanut millään selkoa että onko nuo pellit ristiinkäyviä... Lähinnä sillä ajattelin että jos keulaan tekisi RS6-Lookkia niin faceliftin konepellin siihen tarttis. Tietysti näitä ehtii miettiä sitten kun löytää ensin sen sopivan yksilön alle, mutta tuli vain mieleen.
Asiasta voi olla montaa mieltä, mutta minun kokemuspohjalla vastaavaa voi odottaa lähinnä typ44-korimallin Audeilta (100/200) ja niistä viimeinen on tehty jo vuonna 1991.
Noinkohan, eiköhän nykyautot loppupeleissä ole ihan yhtä kestäviä, ellei jopa kestävämpiä. Kyllä varmaan nykykoneita pidetään tulevaisuudessa idioottivarmoina kun parhaimmat on kestäneet ikuisuuksia ja "kaverin enokin on ajanut omalla 1.8T:llään jo ainakin 700tkm ilman kannen avaamista eikä ole kone edes karstoittunut".
Tiedä sitten onko se lötkökään mikään luotettavuuden perikuva, jos siinä kannentiiviste ja männänrenkaat kestää tuplasti pidempään kuin samanikäisessä Opelissa niin so what? Eipä nekään silti mitään huoltovapaita ole koskaan olleet. Johtuisiko luotettava kuva siitä, että kaikki myynnissä olevat typ44:set on järjestäen yli 350tkm ajettuja, jos edes riittää? :D
Henkilökohtaisesti kyllä uskon että liikkuvien osien määrällä ja vikaantumisella on selvä assosiaatio. Lisäksi nykypäivänä kun kaikki lasketaan hienosti tietokoneella valmiiksi ja jätetään varmuuskertoimet pieniksi materiaalikulujen säästämiseksi, ja tehostetaan tuotantoprosesseja äärimmilleen niin se ei voi olla vaikuttamatta lopputulokseen. Autoja kun ei alunperinkään ole tarkoitettu ajettavaksi ku korkeintaan se 200tkm jonka jälkeen ne menee paaliin. Se on jo melkoinen "suunnitteluvirhe" ja ylilaadun tekemistä jos joku ajaa rönttämersulla 800tkm. Kun kaikessa säästetään niin tulee sitten näitä ooppeleita ja muita joissa jakoketjukin katkeilee 30tkm välein; 124-mersussa ketju vaihdettiin 500tkm välein jos ääni häiritsi. Haluan nähdä 20 vuoden päästä nämä nykymaailman DSG:t ja muut kotkotukset :)
Itse olen tuommosta 350tkm ajettua ikiliikkuja-typ44:sta ja sen vikahistoriaa seurannut varsin läheltä. Lisäksi jos verrataan vaikka volkkareita joita perheessä on ollut niin golf 2 ja vento toimivat 250tkm asti lähes pelkillä öljynvaihdoilla, Borassa taasen oli vaikka minkälaista vikaa jo 150tkm paikkeilla.
Mutta nyt menee jo varsin kauas alkuperäisestä aiheesta. Ajakaa niillä 1.8T:illänne se 700tkm konetta avaamatta minun puolestani.
Itse olen tuommosta 350tkm ajettua ikiliikkuja-typ44:sta ja sen vikahistoriaa seurannut varsin läheltä. Lisäksi jos verrataan vaikka volkkareita joita perheessä on ollut niin golf 2 ja vento toimivat 250tkm asti lähes pelkillä öljynvaihdoilla, Borassa taasen oli vaikka minkälaista vikaa jo 150tkm paikkeilla.
Mutta nyt menee jo varsin kauas alkuperäisestä aiheesta. Ajakaa niillä 1.8T:illänne se 700tkm konetta avaamatta minun puolestani.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”