1.9 Tdi AHu 90hv, tehot häviää ja tulee takas

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

VwVento
-
Viestit: 285
Liittynyt: 2.9.2004 19:08

1.9 Tdi AHu 90hv, tehot häviää ja tulee takas

ViestiKirjoittaja VwVento » 19.11.2006 21:37

Eli kyseessä passat 1.9tdi -97

Joskus ajettaessa ei löydy vetoja. Ehkä just sen verran kuin pelkkä sdi tuottaa n. 60-70hv. Huippunopeus on n. 110km/h luokkaa.

Kun sammuttaa ko. vian ollessa "päällä", tämän jälkeen toimii taas moitteettomasti, jonkun aikaa.

JOku kertoi, että ahtopaineanturi rikki, joten ahtaa liikaa, joten moottori menee vikatilaan, joten tehot puolittuu?

Onko vika magnetttiventtiilissä?
Miten iso operaatio vaihtaa?
Kallis, ko. tavara(t) ?

-Kiitos vastaajille-

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.11.2006 22:28

Tuossa on ahtopaineanturi (MAP) boksin sisällä, tuskin vika siinä on.
Eikä tuossa ole jumivia VNT siipiäkään kun on hukkaporttillinen turbo joten suurin epäilys kohdistuu siihen magneettiventtiiliin (N75)
Helppo vaihtaa

Blue_vw
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 16:06

ViestiKirjoittaja Blue_vw » 20.11.2006 16:03

varmaankin juuri tuo ahtopaineensäätöventtiili n75. Itsellä oli samanlaiset oireet. maksoi muistaakseni 70e.

VwVento
-
Viestit: 285
Liittynyt: 2.9.2004 19:08

ViestiKirjoittaja VwVento » 20.11.2006 18:58

Mikälainen tuo vaihtohomma sitte on ? Onnistuuko tuossa ohimennen vaihtaa ite, jos jotai älyää tekniikan päälle mutta ei kuitenkaan ammattilainen rasvakoura :)

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 20.11.2006 22:07

Ainakin vanhemmasta Audista jossa kuitenkin periaattessa sama moottori on hyvin helppo vaihtaa. Venttiilin tulee kiinni kolme letkua ja yksi sähköjohto. Johto irtoaa ainakin Audissa metallijousesta (tai sangasta tai miksi sitä kukakin sanoo) puristamalla ja samalla vetämällä. Letkut kannattaa merkitä että mikä tulee mihinkin kohtaan. Ja ehkä kannattaa hommata myös pieniä letkunkiristimiä joilla letkut saa sitten kiinni, alkuperäiset on usein kertakäyttöisiä.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 21.11.2006 5:21

Itsellä kans tuossa toisessa kulkineessa AHU ja sama vika... Ahtopaineensäätö-venttiilin vaihto ei auttanut...

Pitäs katsoa se vielä boxille menevä paineletku etttä onko tukossa ja sitte tulpata EGR ettei vuoda...

VwVento
-
Viestit: 285
Liittynyt: 2.9.2004 19:08

ViestiKirjoittaja VwVento » 21.11.2006 8:06

Miten usein sulla tekee tuon ?
Voiko tuo venttiili toimia sillon tällöin?

Mulla kun tämä kulkine toimii kyllä ihan ok, mutta hyvin harvoin tuota ees tekee, että ei läheskään joka päivä/ edes viikko?

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 21.11.2006 13:35

Ne joilla on samantyyppistä vikaa, niin kannattaa luetuttaa ne vikakoodit.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 21.11.2006 16:08

Vaimo kulkee autolla päivittäin n.170km matkan ja joka päivä ei mene vikatilaan mutta melkein...

Vikakoodiksi antoi ahtopaineen säätöeron.

Vaihdoin n75 venttiilin ja menee silti vikatilaan mutta polttoaineen kulutus laski.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 22.11.2006 21:41

Nyt on tarkastettu tuo boxille menevä paineletku ja oli auki.

EGR oli tulpattu jonku edellisen omistajan toimesta todella ohuella peltillä joka oli puhjennut (kuka tunnustaa =) ) jonka tilalle tein paksummasta peltistä laipan.

Huomena menen töihin sillä niin pitää katsoa vieläkö vika ilmenee...

MAF arvot vähän ihmetyttää kun tyhjäkäynnillä huitelee 420 tietämillä mut täyskaasulla menee pyynnin kans samasa...

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 23.11.2006 6:10

Nuo maf arvot johtuu juurikin tulpatusta EGR:stä :)

VwVento
-
Viestit: 285
Liittynyt: 2.9.2004 19:08

ViestiKirjoittaja VwVento » 25.11.2006 13:08

Yleensä menee vikatilaan kun ajelee 110km/h, joko nelos tai vitos vaihteella, kierrokset ollessa n. 2500-2800rpm.

Voiko N75 toimia näin, kun menee vikatilaan, niin toimii vasta virtojen katkaistua? Eikös sen pitäis haistella ahtopaineita kokoajan ?

Tässä palaa kohta hihat. Jos on innokkaita korjaajia OUlun seudulla niin ottakaa yhteyttä. Vian korjaajalle palkkio :)

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 25.11.2006 18:24

N75 ei haistele niitä ahtopaineita vaan ohjaa turboa. Eli jos N75 sekoilee voi turbo ahtaa enemmän kuin ohjelma pyytää josta seuraa tuo vikatila.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 25.11.2006 18:46

Niin, MAP ECUssa määrää sen milloin N75:lle lähtee viesti aukaista hukkaporttia.
Kun N75 ei jostain syystä toimikaan, eikä aukaise hukkaporttia, niin MAP luonnollisesti huomaa että nyt ollaan maksimiahtopaineen yli ja heittää auton varaohjelmalle jolloin se ei ahda kuin 0.xbar (oliko nyt 0.3 vai 0.5).
Auto on tuolla varaohjelmalla niin kauan kunnes se sammutetaan tai vikakoodi nollataaan vauhdissa.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 26.11.2006 15:28

Nyt ois ajettu n500 km EGR:n uudelleen tukkimisen jälkeen ja ei ainakaan vielä ole mennyt vikatilaan.

Oli siis entinen tukkolaippa palanut puhki ja tästä johtuen EGR vuoti.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 2.12.2006 14:00

Oiskohan vika sitte ollu siinä egr:ssä, mutta minulla oli pari kuukautta sitten juuri samanlaisessa autossa sama ongelma. Olen tästä kirjoittanu ennenki (aihe: passatin tehot häviää/hävis).

Vika oli kuitenkin turbossa. Muuttuvasiipisen turbon mekanismi oli osittain jumissa eikä ohjaava alipaine saanut korkeimmilla kierroksilla siivistöä tarpeeksi ohjattua. Tällöin tuli liian suuri ahtopaine ja ohjaus meni vikatilaan.

Vaihdettiin ensin magn. venttiili. Se ei auttanu, joten turbo piti vaihtaa.

Leosport
-
Viestit: 27
Liittynyt: 29.7.2003 22:39

ViestiKirjoittaja Leosport » 2.12.2006 14:34

Mikähän noita magneetti venttileitä rikkoo?Mulla on mennyt joka talvi ainakin yksi sököksi!Tällä hetkelläkin onpi rikki.Tuolla Seinäjoen isossa ja mahtavassa volsu varaosaliikkeessä(?) myyjä viimeksi tutki asiaa ja sanoi että mun autossa on väärän mallinen venttiili.Otettiin agr mootorisesta golfista varaosa numero ja laitettiin sellainen,mutta sama homma jatkuu ...eipä kestä!

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 2.12.2006 20:19

Epäilisin ennemmin että magneettiventtiili likaantuu nopeasti rikkoutumisen sijasta. Oletko koittanut puhdistaa?

Leosport
-
Viestit: 27
Liittynyt: 29.7.2003 22:39

ViestiKirjoittaja Leosport » 3.12.2006 14:40

Kuinkahan tuo puhdistus tehdään?Olen letkun lähdöistä laittanut jos jonkinlaista puhdistus ainetta,mutta ei ole vaikuttanut.Onkohan tuon muovimötikän sisällä jonkinlainen käämi,jospa se hirttää sieltä jumiin???

Höylä
-
Viestit: 118
Liittynyt: 1.12.2005 21:28

ViestiKirjoittaja Höylä » 3.12.2006 21:05

Itsellä kanssa tässä 90hp diisselissä sama vika, tehot saattaa tippua merkittävästi vaikka kesken ajon, mitään tuohon viittaavia vikakoodeja ei löydy.
Yleensä jos tehot tippuu kesken ajon niin silloin on lähes yhtäjaksoista ajoa ollut takana enemmänkin, viimeksi n. 600km takana kun ylämäessä tuntui että voima loppuu kokonaan, pienemmälle kun pykälsi niin ihmeekseen yläkierroksilla jaksoi mennä. Tuskin karstoittumisesta/tukkeutumisesta on ainakaan kyse koska melkoista "poljetusta" oli ajo toisinpaikoin kun tiet oli heikohkossa kunnossa.
Joskus tehottomuus on ollut huomattavissa heti ajoon lähdettäessä, ilkeetä kun ei passatista löydy senvertaa voimaa että jaksaisi ruudusta pakilla lähteä :D sitten vaan kone sammuksiin, pelti auki ja MAF:n ym johoja heiluttelemaan pellin alle, yleensä tehot on sitten löytyneet kun uudestaan starttaa, jopa ilman tuota "valohoitoakin".
Kiusallinen vika sinäänsä kun ei tunnu millään paljastuvan mistä kyseinen homma johtuu....

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 3.12.2006 21:12

Jarruosien putsaus aineella itse tuon venttiilin viruttelin ja sitte puhaltamalla kokeilin että virtaukset ok. Kun ennen puhdistusta ilma meni joka paikasta läpi.

VwVento
-
Viestit: 285
Liittynyt: 2.9.2004 19:08

ViestiKirjoittaja VwVento » 4.12.2006 16:47

EI tuota valohoita tarvi ees antaa. Käyttää virrat pois vaikka 100km/h vauhdissa ja vääntää taas myllyn päälle ni jo mentiin, jonkun aikaa..

Yleensä menee vikatilaan, kun polettaa vähän enemmän kun normaalisti..

Ps. Saako nuita n75:a tarvikkeena? Tuntuis että oulusta saa vain merkkihuollosta marmoritiskiltä.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 5.12.2006 5:31

Taitaa olla ainut paikka se marmoritiski mistä löytä... =/

Juu tosiaan kuittaa sillä sen vikatilan että käytetään virrat pois päältä.

Mutta kannattaa ensin puhdistaa se venttiili ja tukkia egr niin ei tarvi turhaan sitä venttiiliä vaihtaa.

Itse tosiaan vaihdoin eka tuon venttiilin ja sitte vika olikin egr:ssä... Venttiilin vaihto kyllä vaikutti polttoaineen kulutukseen... Ennen reilu 800 ja valo sytty, nyt ajaa jo 950 eikä valo syty vielä... =)

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 5.12.2006 10:37

Kannattaa kyllä tosiaan kokeilla ensin EGR:n tukkimista siten, että edes sille menevään alipaineletkuun laittaa tulpan. On meinaan halpa korjaus jos vika tosiaan oliskin siinä, samalla saa ainakin muutaman kuvitteellisen kaakin lisää ;)

VwVento
-
Viestit: 285
Liittynyt: 2.9.2004 19:08

ViestiKirjoittaja VwVento » 5.12.2006 15:59

Voisko vielä tarkentaa missä tuo EGR sijaitsee ja mistä se tukitaan ?

Ei oo kulutuksen kans ongelmia. 55 litralla ajeli 1153km, joten se ihan kohillaan.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 5.12.2006 18:23

EGR on siinä turbon päällä oleva ikään kuin -hmmm- jonkun vanhan termostaatin näköinen aparaatti.
Suoraan auton edestä taaksepäin katsottuna sinuun päin siitä lähtee alipaineletku, jossa on kaksi ruuviliitintä. Ne kun nykäiset auki ja sen kumiletkun pätkän siitä irti, työnnät jonkun sopivan tulpan siihen letkuun ja letku takaisin kiinni.
EGR:ltä lähtee myös laippaliitos imusarjaan ja tulee laippaliitos pakosarjasta sellaisella ohueen teräslankaan verhotulla metalliputkella.
Varmin EGR-tulppaus on laittaa noihin laippaliitoksiin sokeat laipat ja tulpata se alipaineletku, syystä että jos venttiili onkin aikojen saatossa jäänyt hieman auki.

VwVento
-
Viestit: 285
Liittynyt: 2.9.2004 19:08

ViestiKirjoittaja VwVento » 5.12.2006 18:31

Kiitti "Vagginelle". Täytynee kokeilla.

Mikäs virka tällä EGR:llä sitten on toiminnassa ?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 5.12.2006 19:43

Se on pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili, eli kierrättää osan pakokaasuita takaisin imusarjaan --> et usko minkä näköinen on se 300tkm ajettu imusarja mikäli EGR on ollut koko ajan käytössä, hyvä jos läpi mentävä reikä löytyy vielä...

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 6.12.2006 22:01

Nyt se sitten taas teki sen... Eli vikatilaan meni ja ahtopaineen satunnaisesta säätöerosta valittaa...

Eli tähän mennessä tehty:
-N75 uusittu
-EGR tulpattu (vain pakosarjan puoli)
-ECUlle menevä letku tarkastettu

Vinkkejä kaivataan ja kokeilen tuon EGR:n imusarjan puolen tulppausta kunhan ehdin ja pakosarjan puolen tulpan vois kokeilla siirtää pakosarjan laippaan.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 6.12.2006 22:27

onhan kaikki n75:lle menevät letkut kunnossa?

Leosport
-
Viestit: 27
Liittynyt: 29.7.2003 22:39

ViestiKirjoittaja Leosport » 7.12.2006 16:35

Ymmärsinkö oikein ,että tämä magneetti venttili ohjaa hukkaporttia?Voisko tuon venttiilin korvata mekaanisella ns. turboruuvilla??Ja mikäs tuo vakio maximi ahto on?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 7.12.2006 17:57

periaatteesa sen voi korvata sillä perinteisellä mutta tuon tarkoitus on että hukkaportti ei ala aukeamaan ennen kun haluttu ahtopaine on saavutettu.
Ilman tuota hukkaportti alkaa aukeamaan hieman aiemmin.
AHU:n ahdot pitäisi olla 0,8bar

^^theme^^
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 22.11.2007 23:44

Map anturin sijainti AHU:ssa?

ViestiKirjoittaja ^^theme^^ » 10.11.2013 23:07

Minulla häviää myös tehot välillä ja vikakoodiksi selvisi Map anturi mutta sijaitseeko tuo anturi Ahu moottorissa moottorin takana olevassa ahtoputkessa? Koska olen etsinyt uutta anturia ja kaikissa kiinnistys näittäisi olevan 2 pultilla kiinni mutta minulla tuossa ahtoputkessa on sokalla kiinni. Toivottavasti joku saa selvää tosta sekavasta kuvauksesta. Oletteko ostaneet anturit muuten mistä yleensä? Ebay vai paikalliset varaosaliikkeet?.

_ode_
-
Viestit: 18
Liittynyt: 12.10.2008 23:37

ViestiKirjoittaja _ode_ » 11.11.2013 21:16

https://www.google.fi/search?q=map+ahu& ... B800%3B600


map anturi näkyy kuvassa paisuntasäiliön vasemmalla puolella kovassa muovisessa ahtoputkessa ja on kiinni kahdella ruuvilla

Laatokka
-
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2013 21:15

ViestiKirjoittaja Laatokka » 24.11.2013 12:48

Jos se on sokalla kiinni niin se on ahtoilman lämpötila-anturi. Tällöin map on ecun sisällä. Itselläni oli aikoinaan ongelmia paljonkin ahtojen kanssa. Laitoin kaikki pikkuletkut ja n75:n vaihtoon.

Sitten talvella ongelmat alkoivat taas. Ecun sisällä on myös pieni pätkä letkua mikä jäätyi umpeen. Ongelma ratkaistiin paineilmajarrujen jäänestoaineella. Sitä kun turautti letkuihin niin ei ahtopaineet ryttyilleet sen koommin.

Tuo ecun sisällä oleva letkuhan voi olla myös irti/vuotaa. En ole koskaan kuullut että ecun sisäinen map olisi särkynyt.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa